۴-۱-۳-وضعیت میزان تحصیلات آزمودنی ها……………………………………………………………………………………..۸۵
۴-۱-۴ -وضعیت تاهل آزمودنی ها…………………………………………………………………………………………………….۸۷
۴-۱-۵- وضعیت اشتغال آزمودنی ها………………………………………………………………………………………………….۸۸
۴-۲- وضعیت متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………۹۱
۴-۲- ۱- نمره های مؤلفه های متغیر سطح استفاده از رسانه های الکترونیکی………………………………………….۹۱
۴-۲-۲- وضعیت متغیر سرمایه اجتماعی…………………………………………………………………………………………….۹۳
۴-۲-۳-وضعیت متغیر اعتماد اجتماعی……………………………………………………………………………………………….۹۵
۴-۲-۴- وضعیت متغیر شبکه روابط و پیوندهای خانوادگی…………………………………………………………………..۹۶
۴-۲-۵-وضعیت متغیر تعامل اجتماعی……………………………………………………………………………………………….۹۸
۴-۲- ۶- نمره های متغیر سرمایه اجتماعی و مؤلفه های آن…………………………………………………………………۱۰۰
۴-۳-فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….۱۰۳
۴-۳-۱-بین متوسط میزان استفاده از اینترنت در طول هفته و سرمایه اجتماعی رابطه وجود دارد………………۱۰۳
۴-۳-۲- بین متوسط میزان استفاده از تلویزیون داخلی در طول هفته و سرمایه اجتماعی رابطه وجود دارد………………………………………………………………………………………………………………………………………………۱۰۳
۴-۳-۳- بین متوسط میزان استفاده از تلویزیون خارجی در طول هفته و سرمایه اجتماعی رابطه وجود دارد………………………………………………………………………………………………………………………………………………۱۰۴
۴-۳-۴- بین متوسط میزان استفاده از اینترنت در طول هفته و اعتماد اجتماعی رابطه وجود دارد………………۱۰۵
۴-۳-۵-بین متوسط میزان استفاده از تلویزیون داخلی در طول هفته و اعتماد اجتماعی رابطه وجود دارد………………………………………………………………………………………………………………………………………………۱۰۶
۴-۳-۶-بین متوسط میزان استفاده از تلویزیون خارجی در طول هفته و اعتماد اجتماعی رابطه وجود دارد………………………………………………………………………………………………………………………………………………۱۰۷
۴-۳-۷- بین متوسط میزان استفاده از اینترنت در طول هفته و شبکه روابط و پیوندهای خانوادگی رابطه وجود دارد………………………………………………………………………………………………………………………………………………۱۰۸
۴-۳-۸- بین متوسط میزان استفاده از تلویزیون داخلی در طول هفته و شبکه روابط و پیوندهای خانوادگی رابطه وجود دارد…………………………………………………………………………………………………………………………….۱۰۹
۴-۳-۹-بین متوسط میزان استفاده از تلویزیون خارجی در طول هفته و شبکه روابط و پیوندهای خانوادگی رابطه وجود دارد…………………………………………………………………………………………………………………………….۱۱۰
۴-۳-۱۰-بین متوسط میزان استفاده از اینترنت در طول هفته و تعامل اجتماعی رابطه وجود دارد………………۱۱۱
۴-۳-۱۱- بین متوسط میزان استفاده از تلویزیون داخلی در طول هفته و تعامل اجتماعی رابطه وجود دارد………………………………………………………………………………………………………………………………………………۱۱۱
۴-۳-۱۲-بین متوسط میزان استفاده از تلویزیون خارجی در طول هفته و تعامل اجتماعی رابطه وجود دارد………………………………………………………………………………………………………………………………………………۱۱۲
فصل پنجم- بحث و تفسیر و نتیجه گیری و جمع بندی
۵-۱-نتایج تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۲۲
۵-۱-۱:نتایج مشخصات فردی پژوهش……………………………………………………………………………………………..۱۲۲
۵-۱-۲-نتایج توصیفی متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………………………۱۲۳
۵-۱-۳- نتایج فرضیه های اصلی……………………………………………………………………………………………………..۱۲۴
۵-۱-۲-نتایج فرضیه‌های فرعی………………………………………………………………………………………………………..۱۲۵
۵-۲- بحث و بررسی……………………………………………………………………………………………………………………..۱۲۸
۵-۳-محدودیتهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………۱۳۲
۵-۴-پیشنهادات پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………۱۳۳
۵-۴-۱-پیشنهادات کاربردی…………………………………………………………………………………………………………….۱۳۳
۵-۴-۲-پیشنهادات پژوهشی……………………………………………………………………………………………………………۱۳۴
فهرست منابع
منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۳۶
منابع غیرفارسی……………………………………………………………………………………………………………………………..۱۴۱
پیوست………………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۴۴
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………………..۱۵۰
چکیده:
در راستای بررسی بررسی رابطه بین رسانه های ارتباط جمعی برمیزان سرمایه اجتماعی خانواده های ساکن بندرعباس به بررسی میزان استفاده از رسانه های ارتباط جمعی ، سرمایه اجتماعی ، اعتماد اجتماعی ، شبکه روابط و پیوندهای خانوادگی ، تعامل اجتماعی ، رابطه رسانه های ارتباط جمعی بر میزان سرمایه اجتماعی مورد سنجش واقع شد.
تحقیق حاضر از نوع توصیفی -همبستگی می باشد.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه خانواده های ساکن بندرعباس در سال ۱۳۹۲ می باشند. جامعه آماری پژوهش کلیه خانوارهای ساکن بندرعباس در سال ۱۳۹۲ را تشکیل می دادند که حجم نمونه شامل ۳۸۴ نفر می باشد که از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند.برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد برای تجزیه وتحلیل داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار spss از جدول فراوانی ،درصد،نمودارهای ستونی آزمون، ضرایب همبستگی تاوbکندال و اسپیرمن و رگرسیون چند متغیره استفاده گردید.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

یافته ها حاکی از آن بود بین متوسط میزان استفاده از اینترنت در طول هفته و سرمایه اجتماعی رابطه وجود ندارد. بین متوسط میزان استفاده از تلویزیون داخلی در طول هفته و سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بین متوسط میزان استفاده از تلویزیون خارجی در طول هفته و سرمایه اجتماعی رابطه وجود ندارد. متغیرهای میزان استفاده از تلویزیون داخلی و میزان استفاده از تلویزیون خارجی می تواند سرمایه اجتماعی را پیش بینی کنند.
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱-مقدمه
وسایل ارتباط‌ جمعی ‌به تمام‌ ابزارهای‌ غیر شخصی‌ ارتباط گفتـه می‌شود که‌ به وسیله آن، پیام‌های‌ دیداری‌ و یا شنیداری‌ به طور مستقیم به مخاطبان‌ انتقال‌ می‌یابند. تلویزیون‌، رادیو، سینما، اینترنت‌، ماهواره‌ و مجلات‌، روزنامه ها ‌ و… در زمره وسایل ارتباط‌ جمعی‌ محسوب‌ می‌شوند. افراد باید برای زندگی جمعی از اهداف، مقاصد، آگاهی هاو همچنین از تفکر و برداشت دیگران مطلع گردند تا به ارائه واکنشی در برابر آنان قادر گردند همچنین آگاه سازی جامعه و آموزش همگانی و توسعه مشارکت در پرتو رشد وشتاب روزافزون وسایل ارتباط جمعی اهمیت فراوان دارد و نقش اطلاع رسانی به مردم وبالا بردن فهم و شعور سیاسی جامعه از اهم وظایف وسایل ارتباط جمعی است(معتمد نژاد، ۱۰۹:۱۳۸۵). وسایل ارتباط جمعی در دوران کنونی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مردم شده‌اند. مردم در طول شبانه روز از محتواهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و آموزشی و سرگرمی وسایل ارتباط جمعی استفاده می‌کنند. نسل کنونی جامعه از ابتدای حیاتش با وسایل ارتباط جمعی بزرگ می‌شود و در دنیای اطلاعاتی و ارتباطی امروز، این نسل، بخش عظیم فرهنگ، ارزش‌ها و هنجارهای جامعه خود و دیگر جوامع را از وسایل ارتباط جمعی دریافت می‌کند. به عبارتی در دوران معاصر که به عصر اطلاعات و جامعه اطلاعاتی و ارتباطی معروف است، بخش عظیمی از جامعهپذیری نسل‌ها از طریق وسایل ارتباط جمعی انجام می شود و نفوذ و تأثیروسایل ارتباط جمعی تا جایی است که برخی از نظریه پردازان ارتباطیبراین باورند که وسایل ارتباط جمعی اولویت ذهنی وحتی رفتاری ما را تعیین می‌کنند واگرچگونهفکرکردن را به مایاد ندهند، اینکه به چه چیزی فکرکنیم رابه مامی‌آموزند (دادگران، ۱۲۶:۱۳۸۵). بیگمان در مورد همه مسایل جهان، بزرگترین رسالت اطلاع رسانی بر دوش وسایل ارتباط جمعی است. امروزه وسایل ارتباط جمعی باگسترش مرزهای جغرافیایی، فرهنگی و سیاسی، هویت انسان معاصر را نیز تحت تاثیر قرار دادهاند، به طوری که می توان هویت انسان مدرن را هویت رسانه ای شده نام گذاشت. افزایش نقش وسایل نوین ارتباط جمعی دربخش های مختلف زندگی بشری سبب شده است ازآنهادرتحولات گوناگون استفاده شود و نقش وسایل ارتباط جمعی درآگاهی، هموار سازی وگسترش بحرانها برجسته گردد(آشنا،۸۸:۱۳۸۰ ).
۱-۲-بیان مسئله
خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی اساس تشکیل جامعه و حفظ روابط انسانی را برعهده دارد. پیوندهای درون خانواده ها مکان هایی برای شکل گیری الگوهای رفتاری نوجوانان است که آنان را در بسیاری از تصمیمات رفتاری و روابط اجتماعی راهنمایی می کند (رایت و فیتزپاتریک،۲۰۰۶: ۱۳۸۶). خانواده دارای کارکردهای مهمی از جمله : بازتولید نیروی انسانی، تامین نیازهای عاطفی و سلامت روانی ، ارتقای ظرفیت تحمل و مدارا، نقش سازنده در تامین یکپارچگی اجتماعی از طریق جامعه پذیری و تربیتی فرزندان و ارائه الگوها و هنجارهای اخلاقی و رفتاری می باشد. همگی اینها تضمین کننده نقش اجتماعی خانواده و رابطه این نهاد مهم با «سرمایه اجتماعی» است؛ تا آنجا که می توان از واقعیتی تحت عنوان «سرمایه خانواده» سخن گفت(روحانی، ۱۳۸۹: ۱۴).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...