دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – ۷- روش درجهبندی متکی بر رفتار – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۵٫ روش رتبه بندی ترسیمی با مشکل مقاومت از طرف مدیران روبرو است، این موضوع که این روش به استباط و قضاوت زیادی نیاز دارد موجب ناراحتی رتبهدهندگان می شود. مقیاس ترسیمی، رتبه دهنده را مجبور میسازد که درباره خصوصیات و ویژگیهای شخصیتی کارکنان، حتی زمانی که اطلاعاتی کافی ندارد، به استنباطهایی بپردازد.
۶٫ بالاخره در این روش ، هنگامی که رتبهها به اطلاع ارزیابی شونده میرسد و به اصطلاح «بازخورد» ایجاد می شود، واکنشهای دفاعی و بحث و جدلهایی روی میدهد.(رفیع زاده،۱۳۹۲، ۳۱۰).
۳- روش مقایسه زوجی
نوعی ارزیابی به روش درجهبندی است که کار مقایسه کارکنان را آسانتر می نماید. در اینجا، عملکرد هریک از کارکنان با عملکرد تک تک سایر افراد مقایسه میگردد. برای مثال اگر در واحدی از سازمان پنج نفر ارزیابی شوند، عملکرد هریک از اعضا با عملکرد هریک از چهار نفر دیگر مقایسه و نتیجه، اعلام میگردد. کسی که در پایان این مقایسهها بهترین نتیجه را به دست آورده باشد(یعنی کسی که دفعات بیشتری عملکردش بهتر از دیگران ارزیابی شده باشد) در صدر جدول قرار میگیرد.(سعادت، ۱۳۷۵، ۲۳۳). کار بر مبنای این روش همانند روش رتبه بندی مقرون به صرفه است و برای همه سازمانها توصیه می شود. همچنین این روش دارای نقاط ضعف و اشکالاتی به شرح زیر میباشد:
۱٫ اگر تعداد کارکنان زیاد باشد تعداد مقایسه بسیار زیاد میگردد، برای مثال برای ۲۵ نفر ۳۰۰ بار مقایسه لازم است.
۲٫ شرح عوامل مورد مقایسه هر قدر جامع و مانع باشد ممکن است برای افراد مختلف در محیطهای مختلف مفاهیم متفاوتی داشته باشد.
۳٫ نظر به اینکه مدیران معیارهای واحدی را به کار نمیبرند ممکن است یک مدیر شخصی را عالی بداند و دیگری همان شخص را در سطحی پایین ارزیابی نماید.
۴٫ ممکن است نظریه دهنده در شرایط روحی خوب، نظریه خوب و در شرایط روحی نامطلوب، نظریه بد و غیر واقعی ارائه نماید.
۴- روش ثبت وقایع حساس
در این روش ارزیاب روی رفتارهای بحرانی یا کلیدی تمرکز می کند و معلوم می شود که کارمند کار را به صورت کارا انجام میدهد یا غیر کارا. ارزیاب شرح کوتاه از آنچه کارمند انجام میدهد و اینکه کارا یا غیر کارا باشد را مینویسد(دیسنزو و رابینز،۲۰۰۳). اگرچه به نظر میرسد که روش ثبت وقایع حساس بر بسیاری از مشکلات ذهنی مرتبط با سایر روش های ارزیابی عملکرد فایق آید، اما دارای موانعی نیز میباشد. این روش در صورتی مؤثر است که سرپرستان مدارک و سوابق مستمر از کارکنان خود نگهداری کنند. هر چند، اکثر سرپرستان در نگهداری گزارشهای مربوط به کارکنان سهلانگاری میکنند، و اشتباها به حافظه خود برای یادآوری این رخدادهای مهم متکی هستند. نتیجه نهایی، یک خطای ارزیابی است که خطای تأخر نامیده می شود زیرا ارزیابیکنندگان تمایل به یادآوری آن رفتارهایی دارند که اخیراً (معمولا در دو هفته گذشته) رخ داده است. از سوی دیگر، هنگامی که سرپرستان به طور مستمر گزارشهای روزانه از رفتار کارکنان نگهداری میکنند، ممکن است مسائل دیگری به وجود آید. برخی از کارکنان، با آگاهی از یاداشتبرداری سرپرستان از رفتار آن ها، بگونهای ناراحت و ناآرام میشوند. گروهی دیگر گرایش به مخفی کردن آن رفتارهایی دارند که احساس میکنند اثر معکوس بر رتبه بندی و قضاوت در آنها می گذارد. در هر حال، دستاورد نهایی این است که بازنگریهای عملکرد تحریف شده است(جزنی،۱۳۷۸، ۳۱۲).
۵- روش توزیع اجباری
سیستم توزیع اجباری ارزیابی شاغلین برای اولین بار توسط فردی به نام ژوزف تیفین[۳۲] ابداع گردید. مبنای چنین سیستمی بر اساس یک سری اطلاعات آماری به منظور رفع نقایص سیستم مقیاس خطی ابداع گردیده است. در این سیستم سرپرستان واحدهای سازمانی موظفند که ارزیابی کار کارکنان واحد خویش را به صورت کلی نزد خود انجام داده و بر اساس توزیع فراوانی یک منحنی نرمال آماری که به شرح زیر تنظیم شده باشد، عمل ارزیابی را انجام دهند.
حداقل شایستگی ۱۰ درصد کارمندان
مرحله متوسط ۲۰ درصد کارمندان
مرحله خوب ۴۰ درصد کارمندان
مرحله بسیار خوب ۲۰ درصد کارمندان
مرحله عالی ۱۰ درصد کارمندان
یک نکته قابل توجه درباره ارزیابی توزیع فراوانی تعداد کارکنان در گروه های مختلف که دارای یک منحنی نرمال آماری است، این است که سرپرستان موظفاند حدود مراحل منحنی نرمال را رعایت کنند، که این امر از آزادی عمل آنان در تعیین درجات با دادن نمرات نامناسب درباره شایستگی کارمندان جلوگیری می نماید. بدین ترتیب سرپرستان موظفاند که در ارزیابی شاغلین زیردست خویش از تمایل به یک سوی خاص که قسمت اعظم وزن امتیازات را در یک نقطه متمرکز میسازد، خوداری نموده و سعی کنند که نظرات خود را در دامنه وسیعتر به صورت یک توزیع فراوانی نرمال منعکس سازند. از دیگر نقاط ضعف این روش این است که اگر در یک واحد سازمانی افراد همتوان و همتراز از نظر تخصص و کارایی یافت شوند، عمل ارزیابی به خوبی انجام نمیپذیرد زیرا برخلاف میل باید از ماهیت حقیقی کار آن ها چشمپوشی کرد و سرپرست مجبور می شود افراد را در گروه های خاصی که تمایل و یا استحقاق جا گرفتن در آن را ندارند، قرار دهد که این خود بزرگترین عیب در امر قضاوت به شمار میرود(رفیعزاده،۱۳۹۲، ۳۲۲).
۶- روش انتخاب اجباری
روش انتخاب اجباری، که در خلال جنگ جهانی دوم به وجود آمد، کوشش می کند تا ارزیابی کنندگان از این موضوع که به طور کلی به شاغل امتیاز خوب می دهند یا بد مطلع نشوند. در سادهترین شکل این روش، جملات به طور زوجی ارائه میشوند، ارزیابی کننده باید جملهای را که به بهترین وجه شاغل را توصیف می کند انتخاب نماید. جملههای دوتایی به گونه ای ساخته شدهاند که ارزیابی کنندگان باید بین دو گزینه برابر جذاب و غیر جذاب انتخاب کنند. هر عامل متعاقباً با عوامل برابر دیگر مطلوب یا غیر مطلوب در طول مقیاس جفت می شود(جزنی،۱۳۷۸، ۳۱۳). این روش نوعی خاص از روش چک لیست میباشد. ارزیاب باید از بین دو یا بیشتر از دو بیانیه توصیفی در مورد ارزیابی شونده انتخاب کند. این روش ارزیابی، سوگیری و تحریف را کاهش میدهد(دیسنزو و رابینز،۲۰۰۳). با این که روش انتخاب اجباری دارای محاسنی است، بویژه اینکه خطای ارزیاب را کاهش میدهد، ولی دارای معایب خاصی به شرح زیر نیز هست:
الف)به علت گسترش مقیاسهای مناسب، مستلزم بررسی های زیاد و صرف دقت جهت تنظیم سؤالات است.
ب)این روش مستلزم هزینه نسبتاً زیادی است، زیرا همواره برای انتخاب پرسشهای جدید باید کار شود و در هر مرحله پرسشها عوض شوند.
پ)از این جهت که نوعی بی اعتمادی در امر ارزیابی را نشان میدهد، به روحیه سرپرستان لطمه وارد میسازد.
ت)در این روش نتایج به دست آمده در اختیار کارکنان و سرپرستان قرار نمیگیرد.
ث) چون توصیفی است، ارزیاب همواره در انعکاس آن با شک برخورد می کند(رفیعزاده،۱۳۹۲، ۳۲۴).
۷- روش درجهبندی متکی بر رفتار
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 10:18:00 ب.ظ ]
|