تعیین عوامل موثر بر رفتار متغیرها و نحوه ارتباط آنها
طراحی مدل و شبیه­سازی زنجیره ارزش با رویکرد پویایی­های سیستم
تجزیه و تحلیل و تبیین رفتار متغیرهای زنجیره ارزش با بهره گرفتن از مدل طراحی شده
بهبود وضعیت متغیرهای شناسایی شده با اجرای سیاست های بهبود در مدل
۱-۶ روش انجام پژوهش
برای هر پژوهش لازم است تا از بین متدولوژی­های مختلف، روش حلی که با شرایط مساله سازگاری بیشتری دارد انتخاب گردد [۱۰]. بر اساس مطالعه گانشان و تری[۲] متدولوژی های مورد استفاده در حوزه مدیریت زنجیره تامین به چهار دسته اصلی تقسیم می­گردد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۱- مدل های مفهومی و غیر­کمی
کاوش­هایی که با هدف تعریف، تشریح و ایجاد روش­هایی برای مدیریت زنجیره تامین بدون استفاده از مدل­های کمی به تحلیل زنجیره می­پردازند.
۲- مطالعات موردی
بررسی­هایی که با هدف کمک به زنجیره تامین به جمع آوری داده ­ها از یک بنگاه و یا صنعت خاص پرداخته و به تحلیل آن می ­پردازد.
۳- چارچوب­ها، دسته بندی­ها و مرور ادبیات
پژوهش­هایی که به دسته بندی و توضیح مفاهیم مدیریت زنجیره تامین در جهت فهم و درک بیشتر گستره و عمق مفاهیم می­پردازند.
۴- مدلهای کمی (بهینه­سازی، شبیه­سازی گسسته و پیوسته، مدل­ احتمالی، ابتکاری و فرابتکاری)
پژوهش­هایی که با بهره گرفتن از روش­های کمی به بسط مدل­هایی برای مدیریت و بهینه سازی زنجیره تامین می­پردازند [۴۲]. [۱۱] [۱۲]
این پژوهش در دسته های ۱، ۲ و ۴ قرار دارد.
روش انجام پژوهش بر مبنای مراحل کلی رویکرد پویایی شناسی سیستم است، که گام به گام پیش می­رود. پژوهش با بروز و شناسایی یک مشکل آغاز می­ شود. پس از بروز مشکل، متغیر­های اثرگذار بر مساله شناسایی شده و فرضیه­ای پویا برای روش های حل مشکل مطرح می­ شود، سپس در یک فرایند برگشتی که ممکن است تا پایان پژوهش ادامه داشته باشد ساختار مساله با بهره گرفتن از آمار و اطلاعات اجزای سیستم و نظر خبرگان مدل می­ شود. در گام بعد مدل شبیه­سازی شده و راهکارها شناسایی و آزموده می­شوند.
۱-۷ مراحل اجرای پژوهش
مراحل اجرای این پژوهش عبارتند از:
۱- مطالعات کتابخانه­ای شامل جستوجو در منابع و مراجع موجود در زمینه مدیریت زنجیره تامین، تحلیل زنجیره ارزش، اصول پویایی سیستم­ها، مدل­سازی، شبیه سازی، مدل سازی زنجیره ارزش با رویکرد پویایی سیستم و … اعم از کتاب ها، مجلات، مقالات و پایان نامه­ های داخل و خارج از کشور
۲- پردازش اطلاعات جمع آوری شده و نتیجه گیری از آن
۳- رسیدن به شناختی کامل از اجزا و ارتباطات بین آنها در زنجیره ارزش
۴- ارائه مدلی برای زنجیره تامین با بهره گرفتن از ابزار سیستم داینامیک با کمک اطلاعات به دست آمده و یافته­های پژوهش­های دیگر
۵- آزمون مدل با روش­های شناخته شده و مقایسه رفتار مدل با واقعیت
۶- تدوین و ارائه سیاست هایی برای بهبود زنجیره تامین
۷- مقایسه و تحلیل نتایج به دست آمده از استراتژی­ های گوناگون
۱-۸ جامعه آماری و روش گردآوری اطلاعات
داده های اصلی مورد نیاز این پژوهش از آمار ماهیانه قیمت مرغ زنده، گوشت مرغ، ذرت، کنجاله سویا، گندم و مکمل دان گوشتی شرکت سهامی پشتیبانی امور دام و طیور کشور در دوره زمانی فروردین ۱۳۸۷ تا تیر ۱۳۹۲، آمار میزان تولید ماهانه جوجه یکروزه گوشتی و مادرگوشتی انجمن صنفی جوجه یکروزه کشور در فاصله زمانی فروردین ماه ۱۳۸۵ تا تیر ماه ۱۳۹۲ و از آمار میزان تولید سالانه جوجه، مرغ زنده و مصرف مرغ معاونت امور دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی سالهای ۸۶ تا ۹۱ به دست آمده است. از این داده ­ها جهت استخراج رفتار واقعی متغیرها و نیز آزمون مدل و نتایج شبیه سازی استفاده شده است.
۱-۹ کاربرد های پژوهش:
این پژوهش می ­تواند عوامل اثرگذار در صنعت مرغ را شناسایی کرده و همچنین به این پرسش
می­دهد که سرمایه گذاری در کدامیک از استراتژی­ های این صنعت بیشترین سود را برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان همراه دارد.
۱-۱۰ محدودیت های پژوهش
عوامل زیادی میتوانند این پژوهش را محدود کنند که شامل این موارد می­شوند:
۱) پیچیدگی بیش از حد زنجیره تامین مرغ و دست داشتن عوامل متعدد در این زنجیره
۲) عدم اندازه گیری و وجود ابهام در بسیاری از شاخص­ های این زنجیره
۳) اشتباه بودن برخی از آمارها و عدم هماهنگی در بین آمار بخش­های مختلف زنجیره
۴) نبود هماهنگی بین آمارهای نهادهای گوناگون
۵) ناقص بودن و یا به روز نبودن بسیاری از اطلاعات و آمارهای نهاد­های دولتی
۶) محرمانه شمردن برخی از اطلاعات
فصل دوم
ادبیات پژوهش
۲-۱ مقدمه
در این بخش ابتدا علل نوسان در صنعت کشاورزی و صنعت مرغ، سپس سیاست های دولت در مواجه با این صنعت به عنوان تنها متولی بهبود این صنعت در کشور تشریح می­ شود. پس از آن پژوهش هایی در موضوع پیش بینی و مدیریت کلان صنعت مرغ در ایران و جهان انجام شده است بیان می­ شود. در آخر نیز پژوهش های پیشین نقد شده و نوآوری های این پژوهش نسبت به آنها تشریح می­ شود.
۲-۲ علل نوسان قیمت و مقدار تولید در صنعت کشاورزی
از آنجا که تولید در بازار محصولات کشاورزی زمان­بر است، بدون دخالت دولت نوسان قیمت و مقدار محصول مبادله شده در بازار امری طبیعی است. به عبارت دیگر، برخلاف محصولات صنعتی که می­توان مدت فرایند تولیدشان را تغییر داد، برای تکمیل فرایند تولید محصولات کشاورزی باید مدت زمان معینی سپری شود. هرچند می­توان با به کارگیری فناوری­های پیشرفته­تر تولید، میزان آن را تغییر داد اما به هرحال نمی­ توان به طور کامل آن را تحت کنترل درآورد. به همین دلیل، عرضه این محصولات در دوره­ های کوتاه مدت انعطاف­پذیری کافی برای پاسخ گویی به نوسانات تقاضا را ندارد. این واقعیت موجب بروز نوسانات مختلف در بازار این محصولات می­ شود [۱۱]. [۱۳]
روند تولید گوشت مرغ همانند یک زنجیر از حلقه­های متفاوتی تشکیل شده است و دوام و پایداری یک زنجیر به سلامت و اتصال حلقه­های آن بستگی دارد. دو نوع سیستم تولید در صنعت مرغ وجود دارد: سیستم مستقل و سیستم یکپارچه. به سیستمی که هریک از اجرای زنجیره ارزش صنعت مرغ به صورت مجزا مدیریت شود، مستقل گفته می­ شود. شرکت­های تولیدی در ایران عمدتا به صورت مستقل کار
می­ کنند. در سیستم تولید یکپارچه، به دلیل وجود یک مدیریت واحد در بخشهای مختلف (به صورت خصوصی، تعاونی و یا قراردادی)، تمامی نقاط ضعف و قوت شناسایی شده و با بهره گرفتن از ابزارهای مدیریتی می­توان بهترین شیوه و برنامه پرورشی را انتخاب کرد [۶]. [۶]
نوع رفتار تولید کنندگان صنعت مرغ و افزایش تولید در زمان افزایش قیمت و کم شدن تولید در زمان کاهش قیمت موجب می­ شود همیشه شاهد نوسان­های دوره­ای باشیم. بیشتر­شدن تمایل به خرید در مصرف کنندگان در زمان افزایش قیمت نیز عاملی برای تشدید این نوسان می­ شود. واضح­ است این نوسانات، برنامه­ ریزی تولید، بازار و همچنین رفاه مصرف­ کنندگان و تولیدکنندگان را تحت تأثیر قرار
می­دهد؛ از این رو، بیشتر دولت ها به روش های مختلف برای حل این مشکلات و با هدف کاهش یا تعدیل این نوسانات، در بازار دخالت می­ کنند. نکته مهم این است که سیاست های دولت برای رسیدن به اهداف موردنظر، باید طوری برنامه­ ریزی شود که با دخالت به موقع در خرید یا فروش محصولات و نهاده­های دامی مانع نوسان بیش از حد قیمت و مقدار تعادلی بازار شود [۱۱]. [۱۳]
۲-۳ سیاست های دولت در صنعت مرغ
دخالت دولت در بازار گوشت مرغ بعد از انقلاب به چهار دوره مشخص تفکیک می­ شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...