• ارتباط معافیت با اصل مقصد: معافیت با اصل مقصد ‌در مورد مالیات بندی کالاهای صادراتی سازگاری دارد، اگر چه کالاهای صادراتی در عمل مشمول نرخ صفر هستند؛ مثلاً در اتحادیه اروپا، بانک‌های ارائه دهنده خدمات مالی مستقیم به کشورهای خارج از این اتحادیه، قادرند مالیات بر ارزش افزوده پرداختی بر نهاده‌ها را درخواست کنند؛ اما صادرات شرکت‌هایی که از خدمات مالی ارائه شده توسط بانک‌ها در حیطه مرزهای قانونی خودشان استفاده می‌کنند، مشمول نرخ صفر نیستند، بلکه معافند. ‌بنابرین‏ به طور غیر مستقیم بار مالیات بر نهاده‌ها را متحمل می‌شوند. علاوه بر این کارخانه‌هایی که از نهاده‌های معاف استفاده می‌کنند، انگیزه ای برای واردات نهاده‌هایی دارند که در کشور صادرکننده مشمول نرخ صفر هستند. در حقیقت برای تولیدکنندگان معاف داخلی انگیزه ای ایجاد می‌کند تا به طور صعودی محصولات شان را صادر کنند تا آن دسته از تولیدکنندگان داخلی از بار مالیات غیرمستقیم پرداختی برای نهاده مربوط به بخش معاف از مالیات فرار کنند (آقایی و همکاران، ۱۳۸۰).

۲-۳-۱۱- جریمه‌ها در نظام مالیات بر ارزش افزوده

جریمه، مهمترین عکس العمل سازمان مالیاتی در قبال فرار مالیاتی است. نوع، نرخ و نحوه اجرای جریمه‌ها در فرار مالیاتی بسیار مؤثر است. به طور کلی در نظام مالیاتی VAT سه نوع جریمه وجود دارد:

– جریمه مالی اتوماتیک

شاید این جریمه برای برخورد با جرائم VAT از همه شناخته شده تر و ارجح باشد. این مورد هنگامی ‌مفید واقع خواهد شد که بتوان بنای جرم را روی غفلت نهاد و می‌تواند هزینه های ناخوشایندی را برای کسب و کار در بر داشته باشد. در کشور فرانسه جریمه تأخیر در پرداخت هزینه ای است که برای مقاصد مالیات بر درآمد قابل کسر است. جریمه کم اظهاری و کلاهبرداری قابل کسر نیست. چنین جرایمی‌ به طور اتوماتیک با قصور در انجام کارهایی مثل عدم ثبت، عدم ارسال جوابیه یا عدم پرداخت تسویه حساب برقرار می‌شود و معمولاً در سیستم VAT مورد استفاده هستند. رویه قضایی در بلژیک مثال خوبی برای اعمال جرائم مالی است. اگر یک جوابیه سه ماه پس از سررسید ارسال نشده باشد یا اگر دولت پول طلبکار باشد حساب معامله گر به صفر رسیده و مسدود می‌شود و مبلغ مورد اختلاف به حساب مخصوص واریز می‌شود. برای هر یک از جوابیه‌های دریافت نشده یک جریمه وضع می‌گردد که ظرف یک ماه قابل پرداخت می‌باشد. هنگامی که دست آخر این جوابیه‌ها ارسال می‌گردد سه جریمه دیگر نیز اعمال می‌شود:

۱) جریمه ای برای هر ماه تأخیر

۲) جریمه دیرکرد معادل پنج درصد مالیات قابل پرداخت برای ماه اول، ده درصد برای ماه بعد و بیست درصد برای ماه‌های بعد از آن

۳) بهره برای مانده بدهی تجمعی معوقه (نادران، ۱۳۸۳: ۶۹).

– جریمه‌های اتوماتیک غیرمالی

این جریمه‌ها به نظر برخی مدیران مالیاتی مؤثرتر از جریمه‌های مالی هستند. در این نوع جریمه علاوه بر جریمه‌های مالی که به خاطر خودداری از صدور صورتحساب برای یک معامله مشمول مالیات صورت می‌گیرد امکان دارد محلی که در آن معامله صورت گرفته است توسط مقامات مالیاتی در مدت مقرری بسته شود و اگر پرداخت کننده مالیات این تخلف را تکرار نماید در این صورت ممکن است مدتی زندانی شود. اطلاع از احتمال بسته شدن کسب و کار ولو به مدت کم برای اعتبار معامله گر بزرگترین جریمه به حساب می‌آید (مرتاضی، ۱۳۸۶).

– جریمه‌های کیفری

جریمه‌های کیفری معمولاً دربرگیرنده جنبه مالی و نیز جنبه غیرمالی است. یعنی برای حمایت و تقویت جریمه‌های مالی خطر حبس، آن را همراهی می‌کند. در عمل کشور‌ها فردی را به خاطر تخلفات مالیاتی حبس نمی‌کنند و در واقع مراحل دادرسی را با جدیت دنبال نمی‌کنند. در برخی کشور‌ها مشمولین ممکن است جریمه‌های سفت و سختی را داشته باشند اما مأموران دادگاه احتمالاً در امر پیگیری پرونده های مالیاتی کند اقدام می‌کنند. شاید جمع‌ آوری مدارک و شواهد مورد نیاز را دشوار می‌یابند و هنگامی که موردی به اثبات رسد برای پرداخت کننده مالیات نسبت به موارد جنایی راحت تر می‌گیرند. دقت فراوانی در محاکمه یک پرداخت کننده مالیات به دلیل فرار از مالیات به عمل می‌آید. زیرا بر تلاش‌های شغلی و اجتماعی فرد تأثیری مخرب بر جا خواهد گذاشت. اما در صورتی که حقایق نشان دهند که شواهد کافی برای کلاهبرداری وجود دارد در این صورت در اقدام به محاکمه نباید کوتاه کرد. تعقیب کیفری برای اثرگذاری بیشتر باید با انتشار خبر همراه باشد (نادران، ۱۳۸۳: ۷۰).

از بین جریمه‌های فوق، فقط جریمه مالی در کشور ما اعمال می‌گردد که موارد اعمال آن در ماده ۲۲ و ۲۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده به موارد عدم ثبت نام مودیان در مهلت مقرر، عدم صدور صورتحساب، عدم درج صحیح قیمت در صورتحساب، عدم درج و تکمیل اطلاعات صورتحساب، عدم تسلیم به موقع، عدم ارائه اسناد و مدارک و تأخیر در پرداخت مالیات در موعد مقرر جریمه در نظر گرفته شده است.

۲-۳-۱۲- آموزش

نیروی انسانی مهم ترین عامل موفقیت یا شکست فرایند تغییر سازمانی است به همین دلیل عواملی که نگرش‌های افراد را در خصوص تغییر تحت تأثیر قرار دهد باید مورد توجه واقع شود . یکی از این عوامل آموزش افراد سازمانهاست. آموزش نیروی انسانی فرآیندی حساس و ارزشمند برای نیل به موفقیت برای تولید، در کلاس جهانی است. امروز در روند فعالیت‌های اقتصادی، رقابت بسیار فشرده است و موفقیت در این عرصه مستلزم نوآوری درارائه خدمات، تولیدات و سیستم‌های جدید می‌باشد. از این رو می‌بایست چرخه جدیدی از آموزش بر اساس چنین مدل و ذهنی از جهانی شدن را پی ریزی کرد. آموزش یک راه و روش نظام گونه، یکپارچه، طراحی شده و مجموعه نگر برای بالابردن اثربخشی ‌گروه‌های انسانی و تمامی ‌سازمان است. فرآیندی که به بهسازی سازمان با بهره گرفتن از دانش‌ها و روش‌های گوناگون منتهی می‌گردد (باطانی، به نقل از زبان زان، ۱۳۹۰: ۱۴).

آموزش تجربه ای است مبتنی بر یادگیری، به منظور ایجاد تغییرات به طور نسبی در هر فرد تا او را قادر به انجام کار و بهبودبخشی توانایی‌ها، تغییر مهارت‌ها، دانش، نگرش و رفتار اجتماعی نماید. ‌بنابرین‏ آموزش به مفهوم تغییر دانش، نگرش، تعامل با دیگران است. آموزش مستلزم استفاده از برنامه های پیش‌بینی شده‌ای است که شایستگی‌های موجود در افراد را تقویت کند و موجب کسب دانش مهارت و توانایی‌های تازه در فرد گردد به گونه‌ای که بهبود عملکرد شغلی را تسهیل نماید (باطانی، ۱۳۸۶).

۲-۳-۱۲-۱- مراحل مختلف فرآیندآموزش

آموزش فرآیندی است که از پنج مرحله تشکیل شده است: ۱) تشخیص نیازهای آموزشی ۲) تعیین اهداف آموزش ۳) انتخاب روش آموزش ۴) برنامه ریزی برای دوره آموزش ۵) ارزیابی دوره آموزشی (سعادت، ۱۳۸۹: ۱۸۵).

۲-۳-۱۲-۲- انواع برنامه های آموزشی از نظر اجرا

۱- برنامه های آموزش حضوری: در این شیوه آموزش گیرندگان در کلاس‌های مربوط به طور حضوری شرکت خواهند نمود و از اسناد و وسایل کمک آموزشی استفاده خواهدشد.

۲- برنامه های آموزشی غیر حضوری: صرفه جویی در وقت، امکان انجام امور موظف، صرفه جویی در هزینه‏‌ها و جبران کمبودهای اجرایی ازجمله مزایای این نوع آموزش‌هاست، هچنین این نوع آموزش از لحاظ کیفی ضعیف تر از آموزش حضوری است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...