۵۶

۲

در این آزمون فرض ‌به این صورت تنظیم می­ شود که تفاوت بین میانگین نمره نظرات پاسخگویان زن و مرد معنی دار نیست و فرض مخالف آن است. نمایش آماری این فرضیه ­ها به صورت زیر است:

بر اساس یافته ­های مندرج در جدول شماره ۴-۱۲، آزمون t مستقل دو نمونه ­ای فقط در خصوص فرضیه­ گرایش به آموزش معنی­دار بوده است. بر اساس این جدول تفاوت معنی داری بین میانگین نمره نظرات پاسخگویان بر اساس جنسیت در خصوص رابطه بین ارزیابی عملکرد و گرایش به آموزش در نیروی انسانی ستاد ناجا وجود دارد.

جدول شماره ۴-۱۲ داده های t مستقل دو نمونه ای بر اساس جنسیت

فرضیه
میانگین نمره نظرات مرد ها
میانگین نمره نظرات زنها
t مستقل
P
انگیزش
۱۲/۸
۱۲
۰۵/۱
۲۳۲/۰
رضایت شغلی
۰۹/۱۳
۶۱/۱۳
۷۷۲/۰
۳۱۴/۰
خلاقیت و نوآوری
۵۲/۱۱
۱۵/۱۳
۳۶/۲-
۴۰۲/۰
گرایش به آموزش
۶۶/۱۲
۱۵/۱۴
۲۵/۲-
۰۰۴/۰
ماندگاری نیروی انسانی
۳۸/۱۲
۰۷/۱۴
۳۲/۲-
۲۷۷/۰

۴-۵ بررسی دیدگاه پاسخگویان بر اساس وضعیت استخدامی:

جهت سنجش معنی­داری تفاوت میانگین نمره نظرات پاسخگویان بر اساس وضعیت استخدامی نیز دو گروه مستقل یعنی کارکنان رسمی و کارکنان پیمانی باید مورد بررسی قرار گیرند. ‌بنابرین‏ در اینجا نیز مانند عامل جنسیت از آزمون مستقل دو نمونه ­ای استفاده شده است.

در این آزمون فرض ‌به این صورت تنظیم می­ شود که تفاوت بین میانگین نمره نظرات پاسخگویان کارکنان رسمی و کارکنان پیمانی معنی ‌دار نیست و فرض مخالف آن است.

۵۷

۲

بر اساس یافته ­های مندرج در جدول شماره ۴-۱۳، آزمون t مستقل دو نمونه ­ای در خصوص فرضیه ­های چهارم و پنجم(گرایش به آموزش و ماندگاری نیروی انسانی) معنی­دار است و ‌در مورد فرضیه ­های اول، دوم و سوم(انگیزش، رضایت شغلی و خلاقیت) معنی دار نیست.

جدول شماره ۴-۱۳- داده های t مستقل دو نمونه ای بر اساس وضعیت استخدامی

فرضیه
میانگین نمره نظرات کارکنان پیمانی
میانگین نمره نظرات کارکنان رسمی
t مستقل
p
انگیزش
۷۸/۱۴
۳۹/۱۲
۴۰۷/۳-
۳۸۸/۰
رضایت شغلی
۴۲/۱۲
۲۶/۱۳
۲۸/۱
۳۶۱/۰
خلاقیت و نوآوری
۱۰/۹۲
۸۴/۱۱
۳۴/۱
۸۱۴/۰
گرایش به آموزش
۲۱/۱۱
۰۸/۱۳
۹۷/۲
۰۰۶/۰
ماندگاری نیروی انسانی
۵۷/۱۱
۷۴/۱۲
۶۵/۱
۰۰۴/۰

۴-۶ بررسی دیدگاه پاسخگویان بر اساس سن :

جهت سنجش معنی­دار بودن تفاوت نظرات پاسخگویان بر اساس عامل سن، از آزمون تحلیل واریانس تک عاملی استفاده شده است. این آزمون برای تحلیل بیش از دو گروه مستقل کاربرد دارد. فرض­های آماری آزمون ‌به این صورت تنظیم می­شوند که مبنی بر معنی دار نبودن تفاوت نظرات پاسخگویان بر اساس عامل سن، زمانی رد می­ شود که حداقل برای یکی از میانگین­ها به صورت بر قرار باشد و فرض مخالف آن است. نمایش آماری این آزمون به­ صورت زیر است:

با توجه به یافته ­های مندرج در جدول شماره ۴-۱۴ و F مشاهده شده، میانگین نمره نظرات پاسخگویان بر اساس سن در ۴ گروه سنی مختلف، در خصوص کلیه فرضیه های پژوهش، در سطح دارای تفاوت معنی داری است.

۵۸

۲

جدول شماره ۴-۱۴- آزمون تحلیل واریانس تک عاملی برای بررسی دیدگاه پاسخگویان بر اساس سن

فرضیه
F
P
انگیزش
۱۱/۰۹
۰۰۰/۰
رضایت شغلی
۳/۸۴
۰۱۲/۰
خلاقیت و نوآوری
۲۸/۲
۰۰۰/۰
گرایش به آموزش
۸/۱۱
۰۰۰/۰
ماندگاری نیروی انسانی
۲۷/۶۶
۰۰۰/۰

۴-۷ بررسی دیدگاه پاسخگویان بر اساس مرتبه سازمانی :

جهت سنجش معنی­دار بودن تفاوت نظرات پاسخگویان بر اساس مرتبه سازمانی از آزمون تحلیل واریانس تک عاملی استفاده شده است زیرا در اینجا نیز بیش از دو گروه مستقل وجود دارد.

آزمون آماری ‌به این صورت تنظیم می­ شود که مبنی بر معنی دار نبودن تفاوت نظرات پاسخگویان بر اساس مرتبه سازمانی، زمانی رد می شود که حداقل برای یکی از میانگین ها به صورت بر قرار باشد و فرض مخالف آن است. نمایش آماری این فرضیه‌ها به صورت زیر است:

با توجه به یافته های مندرج در جدول شماره ۴-۱۵ و F مشاهده شده، میانگین نمره نظرات پاسخگویان بر اساس مرتبه سازمانی در ۳ گروه مختلف، در خصوص فرضیه ­های دوم ،سوم و چهارم، در سطح دارای تفاوت معنی داری است و ‌در مورد فرضیه اول و پنجم تفاوت معنا داری ندارد.

جدول شماره ۴-۱۵ تحلیل واریانس تک عاملی بررسی دیدگاه پاسخگویان بر اساس مرتبه سازمانی

فرضیه
F
P
انگیزش
۱/۶۸
۱۹۰/۰
رضایت شغلی
۵۴/۱۲
۰۰۰/۰
خلاقیت و نوآوری
۱/۱۴
۰۰۰/۰
گرایش به آموزش
۵۳/۱۸
۰۰۰/۰
ماندگاری نیروی انسانی
۳۴۳/۰

۵۹

۲

۷۱۱/۰

۴-۸ بررسی دیدگاه پاسخگویان بر اساس مدرک تحصیلی :

به­منظور سنجش معنی دار بودن تفاوت دیدگاه پاسخگویان بر اساس مدرک تحصیلی، از آزمون تحلیل واریانس تک عاملی استفاده شده است.

فرض مبنی بر معنی دار نبودن تفاوت نظرات پاسخگویان بر اساس مدرک تحصیلی، زمانی رد می­ شود که حداقل برای یکی از میانگین­ها به صورت بر قرار باشد و فرض مخالف آن است. نمایش آماری فرضیه ­ها به­ صورت زیر است:

با توجه به یافته های مندرج در جدول شماره ۴-۱۶ و F مشاهده شده، میانگین نمره نظرات پاسخگویان بر اساس مدرک تحصیلی در ۴ گروه مختلف، فرضیه ­های سوم ،چهارم و پنجم در سطح دارای تفاوت معنی داری هستند و ‌در مورد فرضیه های اول و دوم(انگیزش و رضایت شغلی) معنی دار نبوده است.

جدول شماره ۴-۱۶- آزمون تحلیل واریانس تک عاملی بررسی دیدگاه پاسخگویان بر اساس تحصیلات

فرضیه
F
P
انگیزش
۰/۵۲۸
۶۶۴/۰
رضایت شغلی
۷۳/۱
۱۶۴/۰
خلاقیت و نوآوری
۴/۲۴
۰۰۰/۰
گرایش به آموزش
۴۷/۶
۰۰۰/۰
ماندگاری نیروی انسانی
۳۹/۹
۰۰۰/۰

۴-۹ خلاصه

در این فصل کلیه اقدامات آماری و نتیجه تجزیه و تحلیل های انجام شده بر روی داده های به دست آمده از تحقیق ارائه گردید. این تحلیل ها در دو سطح صورت گرفت و ویژگی‌های کلی پاسخگویان در غالب جداول فراوانی و با بهره گرفتن از روش های آمار توصیفی مشخص شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...