منابع شادی برای دو جنس متفاوت است. مردها بیشتر به وسیله شغلشان، رضایت اقتصادی و خودشان تحت تأثیر قرار می‌گیرند، زنان همچنین بیشتر ‌در مورد خودشان انتقاد می‌کنند. برای مردان، بلندقدبودن خوب است، اما زنان همین‌که نزدیک قدّ هنجار باشند. برای زنان جذّابیت جسمانی خیلی مهم است و وزن زیاد داشتن بد است. تعداد کمی‌از زنان بالای ۴۵ سال، توسّط دیگران جذّاب دانسته می‌شوند و این برای بسیاری از آن‌ ها منبع عدم رضایت است.

میزان تفاوت‌های جنسیّتی در فرهنگ‌های مختلف، متفاوت است. در تایوان شادی مردان اساساّ بستگی به رضایت آن‌ ها از شغلشان دارد، در حالی که شادی زنان، به رضایت از خانوادشان و شادی خانواده‌ آن‌ ها بستگی دارد (آرگایل، ۲۰۰۱).

    1. تحقیقات انجام شده در ایران

ـ بهادری خسروشاهی و باباپور خیرالدّین (۱۳۹۱) “رابطه‌ سبک‌های هویّتی و کمال‌گرایی با احساس شادکامی در دانشجویان”

نتایج به دست آمده نشان داد که شادکامی با سبک‌های هویّتی اطّلاعاتی و هنجاری رابطه‌ مثبت و معنادار و با سبک هویّتی اجتنابی رابطه‌ منفی و معنادار دارد. همچنین شادکامی با کمال‌گرایی مثبت رابطه‌ مثبت و با کمال‌گرایی منفی رابطه‌ منفی دارد. نهایتاًّ با بهره گرفتن از روش تحلیل رگرسیون هم‌زمان مشخّص شد که متغیّرهای پیش‌بین قادرند تغییرات متغیّر ملاک (شادکامی) را به طور معناداری پیش‌بینی کنند.

ـ بهادری خسروشاهی و هاشمی نصرت‌آباد (۱۳۹۰) در تحقیقی با عنوان “رابطه‌ امیدواری و تاب‌آوری با بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان ” نشان دادند که بین امیدواری و تاب‌آوری با بهزیستی روان‌شناختی رابطه‌ مثبت و معنادار وجود دارد و متغیّرهای پیش‌بین، قادرند تغییرات بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان را پیش‌بینی کنند. بر اساس این داده ها، افرادی که امیدواری و تاب‌آوری بالایی دارند از بهزیستی روانی بالایی نیز برخوردارند.

ـ بیرامی (۱۳۸۹) ” مقایسه سبک‌های هویّت، انواع هویّت در دانشجویان دختر و پسر”

نتایج نشان داد که بین سبک هویّت اطّلاعاتی و سردرگم (۰۱/۰ P<)، در دو گروه دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود دارد. بین هویّت تعلیق‌یافته (۰۱۵/۰ P<)، هویّت زود شکل‌یافته (۰۱/۰ P<)، و هویّت آشفته (۰۱/۰P<)، در دو گروه دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنادار است.

ـ هاشمی و رضوی (۱۳۸۷) “بررسی و مقایسه سبک‌های هویّت و عوامل مرتبط با آن در دانش‌آموزان نوجوان شاهد”

در این تحقیق که درباره‌ دانش‌آموزان نوجوان دخترانه و پسرانه‌ی شاهد انجام شد یافته ها نشان داد که: ۱ـ بین سبک‌های هویّتی دانش‌آموزان دختر و پسر به جز در سبک سردرگم/ اجتنابی تفاوت دیده نمی‌شود. ۲ـ بین سن، برخی از مؤلّفه‌های عملکرد خانواده و سبک‌های هویّتی رابطه‌ معناداری دیده شد. ۳ـ بین سبک‌های هویّتی و سبک‌های کنارآمدن یا مقابله رابطه‌ معنادار مشاهده شد. نتیجه این‌که شکل‌گیری هویّت در نوجوانان شاهد تفاوتی با سایر نوجوانان ندارد. از سوی دیگر، نوجوانان دارای هویّت موفّق در خانواده هایی رشد می‌کنند که در آن‌ ها اعضای خانواده با یک‌دیگر روابط عاطفی خوبی دارند.

ـ جوکار(۱۳۸۶) ” نقش واسطه‌ای تاب‌آوری در رابطه‌ بین هوش هیجانی و هوش عمومی با رضایت از زندگی”

    1. .Risk Factors ↑

    1. .Adversity ↑

    1. . Unvulnerable ↑

    1. .Stress ـ Resistant ↑

    1. .Hardy ↑

    1. .Resilient ↑

    1. .Benard ↑

    1. .Conner & Davidson ↑

    1. . Boonano ↑

    1. .Happiness ↑

    1. .Argyle ↑

    1. .Veenhoven ↑

    1. .Identity ↑

    1. .kuk ↑

    1. . Seligman ↑

    1. . Martin & Luo ↑

    1. . Diener ↑

    1. . Identity Styles ↑

    1. . Kinney ↑

    1. . Nurmi ↑

    1. . Tammi ↑

    1. . Ark, Simons, Austin, Vikleman & Hitchcock ↑

    1. . Rio ↑

    1. . Carr ↑

    1. .Fujita, Diaz & Sandwich ↑

    1. . Conner Davidson Resilience Scale ↑

    1. . Oxford Happiness Inventory ↑

    1. .Identity ↑

    1. . Berck ↑

    1. . Bakatlo & Dieler ↑

    1. . Conger & Peterson ↑

    1. . Douvan & Adelson ↑

    1. . Gender Identity ↑

    1. . Gender Role Identity ↑

    1. . Professional Identity ↑

    1. . Green & Stoler ↑

    1. . Baro ↑

    1. . Kroger ↑

    1. . Historical Approach ↑

    1. . Phased Structure Approach ↑

    1. . Sociocultural Approach ↑

    1. . Storied Approach ↑

    1. . Process Approach ↑

    1. . Structualism ↑

    1. .Moshman ↑

    1. .Self ↑

    1. . Foreclosure Identity Status ↑

    1. .Burn, Donovan & Kolroudi ↑

    1. .Diffusion Or Moratorium Identity Status ↑

    1. . Orlofsky ↑

    1. . Achievement Identity Status ↑

    1. . Hajson & Fisher ↑

    1. . Identification ↑

    1. . Exploration ↑

    1. . Achievement Identity Status ↑

    1. . Moratorium Identity Status ↑

    1. .Moratorium Identity Status ↑

    1. .Diffusion Identity Status ↑

    1. . Gallatin & Joselson ↑

    1. . Mikochi ↑

    1. .Marcus & Norious ↑

    1. .Archer ↑

    1. . Grotuvant ↑

    1. . Kurtines ↑

    1. . Schwartz ↑

    1. . Montgomery ↑

    1. . Kote & Levine ↑

    1. . Van & Hof ↑

    1. . Adams ↑

    1. . Waterman & Dunham ↑

    1. .Informational Style ↑

    1. .Normative Style ↑

    1. .Diffuse/Avoidant Style ↑

    1. . Ferrari ↑

    1. . Rolen ↑

    1. .Mirna ↑

    1. . Diana Bumrind ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...