ماهی و همکاران(۱۳۹۱) پژوهشی به بررسی ارتباط سلامت روان با بهزیستی روان­شناختی در میان دانشجویان دختر دانشگاه آزاد پرداختند . یافته­ ها نشان داد که بیشترین میانگین در بعد سلامت روان اختلال در کارکرد اجتماعی بود و در بعد بهزیستی نیز بیشترین نمره مربوط به احساس سرزندگی بود. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین سلامت روان و بهزیستی اجتماعی ارتباط معنادار وجود دارد. ۳۶ درصد از تغیرات نمرات سلامت روان با بهزیستی روان شناختی قابل پیش ­بینی است.

حیدری­پور و همکاران (۱۳۹۲)پژوهشی تحت عنوان رابطه هوش هیجانی ، کیفیت زندگی و ویژگی­های شخصیتی با سلامت روان در افراد با معلولیت جسمی حرکتی ، نتایج نشان داد که ویژگی­های شخصیتی و کیفیت زندگی با چهار بعد سلامت روان همبستگی مثبت و معناداری دارند. درحالی که بین مؤلفه‌ ­های هوش هیجانی با سلامت روان همبستگی معناداری وجود ندارد. و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان دادکه ویژگی­های شخصیت و کیفیت زندگی متغیرهای تبیین­کننده واریانس و پیش بین سلامت روان هستند .

رسولی و اسلامی (۱۳۹۲) به رابطه رضایت شغلی و ویژگی­های شخصیتی با سلامت روانی در کارکنان نیروی زمینی ارتش پرداختند . ‌به این نتایج دست یافتند که بین تیپ شخصیتی و سلامت روانی همبستگی معنی­داری وجود دارد و همچنین بین رضایت شغلی و سلامت روانی در سطح (p<0/01)وجود داشت . تیپ شخصیتی ب و رضایت شغلی سهم بیشتری در پیش‌بینی سلامت روانی داشتند .

صیدی سارویی و همکاران (۱۳۹۲) به بررسی رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و ویژگی های شخصیتی با بهزیستی روان شناختی با واسطه گری تاب آوری در بیماران ام. اس پرداختند.‌به این نتایج دست ‌یافتند که از بین پنج عامل ویژگی­های شخصیتی، برون­گرایی می ­تواند تاب­آوری و بهزیستی روان­شناختی را به­ صورت منفی پیش ­بینی کند. هم­چنین تاب­آوری نیز بهزیستی روان­شناختی را پیش ­بینی می­ کند. به­گونه کلی تاب­آوری، نقش یک متغیر واسطه­گر را برای الگوهای ارتباطی خانواده و ویژگی­های شخصیتی با بهزیستی روان­شناختی دارد.

پیشینه خارجی

گرین برگ و بارون[۱۰۰](۱۹۹۳) در تحقیق به بررسی ابعاد ویژگی های شخصیتی و عملکرد شغلی که وجدانی بودن، برونگرایی و نوروزگرایی می‌توانند به عنوان شاخص های معتبری به پیش‌بینی میزان عملکرد شغلی و در تمام معیارهای شغلی بپردازد. اما توافق پذیری از جمله شاخصی است که فرض شده تنها در مشاغلی می‌تواند عملکرد شغلی را پیش‌بینی کند که عوامل بین فردی نقش مهمی دارند.

ویترسو[۱۰۱] (۲۰۰۱) به بررسی رابطه بین نوروزگرایی و برون­گرایی باسلامت روان پرداخت. نتایج این پژوهش نشان داد که نوروزگرایی رابطه مثبتی بارضایت از زندگی و عاطفه مثبت رابطه منفی با عاطفه منفی دارد. برون­گرایی رابطه معناداری با رضایت از زندگی، عاطفه مثبت و نمره کل سلامت روان دارد اما بین برون­گرایی و عاطفه منفی رابطه وجود ندارد. علاوه بر این هنگامی که اثر نوروزگرایی کنترل گردید، رابطه بین برون­گرایی و سلامت روان کاهش یافت. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که نوروزگرایی و برون­گرایی به ترتیب ۳۸ و ۳۲ درصد نمرات سلامت روان را پیش ­بینی ‌می‌کنند.

چامورو – پرموزیک وفارنهام[۱۰۲] (۲۰۰۳) در بررسی رابطه بین ویژگی­های شخصیت و عملکرد تحصیلی در دو نمونه از دانشجویان انگلیسی نشان دادند که نمرات به دست آمده از ویژگی­های شخصیتی افراد در طول هفته های سال اول تحصیلی با نتایج آزمون نهایی رابطه دارد. بر این اساس آن­ها دریافتند که ویژگی­های شخصیتی۱۰ تا ۲۷ درصد واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین می­ کند.

باروز[۱۰۳](۲۰۰۶) در مطالعه ای به بررسی ویژگی­های شخصیتی و سلامتی روان دانشجویان پرداخت. نتایج به دست آمده برحسب پرسشنامه سلامت عمومی، فراوانترین علایم مربوط به اختلال در کارکرد اجتماعی بود و همچنین بین ویژگی شخصیتی و سلامت روان دانشجویان رابطه مثبت و معنی داری مشاهده شد و سهم نمره کلی پرسشنامه سلامت عمومی غیر طبیعی در زنان بیشتر از مردان (۷۷%=p) می‌باشد (منوچهری اردکانی، ۱۳۸۸).

انگلیش و همکاران[۱۰۴] (۲۰۰۹) رابطه بین عوامل شخصیت و عملکرد را تحلیل کردند آن ها به کارهای متفاوتی پرداختند و ‌به این نتیجه رسیدند که در رابطه با ویژگی های توافق پذیری، وجدانی بودن ارتباط مثبتی با عملکرد شغلی وجود دارد (حیدریان، ۱۳۸۸)

باری و استیوارت[۱۰۵] (۲۰۰۹) به بررسی برون گرایی، وظیفه شناسی، عملکرد و حل مسئله به دو صورت ذهنی و انتزاعی در ارتباط با عملکرد گروه پرداختند این دو فاکتور شخصیت در دو سطح فردی و گروهی مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه بر روی ۶۳ تیم از دانشجویان انجام گرفت. آن ها دریافتند که اعضای برونگرا در به انجام رسیدن کار و عملکرد تیم سهیم هستند. تیم هایی که برون گرایی در آن ها یک میزان متوسط است در مقایسه باتیم هایی که تعداد چنین افرادی در آن ها کم یا زیاد است عملکرد بالاتری دارند. اما در تحلیل اطلاعات به هیچ گونه ارتباط مهمی با وجدانی بودن دست نیافتند (حیدریان، ۱۳۸۸).

فصل سوم

روش انجام پژوهش

مقدمه

برای پاسخ دادن به پرسش پژوهش و به دست آوردن اطلاعات کافی در زمینه‌های متغیرهای مورد بررسی ، پژوهشگر لازم است از روش تحقیق مناسب با موضوع پژوهش استفاده نماید . در این فصل به تبیین روش تحقیق ، جامعه آماری ، نمونه و روش نمونه گیری و روش جمع‌ آوری داده ها پرداخته شد. همچنین ابزار به کار رفته در این پژوهش توصیف گردید.

طرح پژوهش

پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است .

جامعه آماری :

شامل کلیه معلمان مدارس­ابتدایی­دولتی شهر ساری که در سال ۱۳۹۳- ۱۳۹۲ می­باشند که۶۱۴نفربوده­اند .

حجم نمونه و شیوه نمونه گیری :

حجم نمونه ‌بر اساس جدول مورگان ۲۳۴ نفر بوده است و به روش نمونه گیری به صورت تصادفی انتخاب شدند.

روش جمع ­آوری داده ­ها:

– مطالعات کتابخانه ­ای : در این روش ، اطلاعات از طریق کتب ، نشریات ، منابع اینترنتی و پایگاه ­های اطلاع رسانی جمع ­آوری و پس از انتخاب منابع ، نسبت به تهیه ، فیش برداری و ترجمه متون خارجه اقدام گردید.

– مطالعات می‌دانی : برای جمع‌ آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه در بین جامعه آماری اجرا شد . با توجه به نوع پژوهش از سه پرسشنامه شخصیت آیزنک ( E.P.I)[106] و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (RSPWB)[107] و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (GHQ)[108] استفاده شد .

روش تجزیه و تحلیل داده ها

جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی و درصد و میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی ( همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره) استفاده شده است . کلیه تحلیل ها با بهره گرفتن از نرم افزارspss انجام گرفت.

ابزار گردآوری داده ­ها

داده ­ها با بهره گرفتن از ابزارهای پژوهش پرسشنامه شخصیت آیزنک و پرسشنامه بهزیستی روان­شناختی ریف و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر جمع ­آوری گردید.

پرسشنامه شخصیت آیزنک

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...