دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – عملکرد کمیته رفع تبعیض در مواجهه با برخی کشورهای عضو کنوانسیون – 1 |
پیوست شماره ۲:
عملکرد کمیته رفع تبعیض در مواجهه با برخی کشورهای عضو کنوانسیون
مقدمه:
اصولاً معهدات بین المللی به این منظور تدوین میشوند که در هر موردی (در موضوع خود) وفاق
بین المللی به وجود آورند و به عنوان ملاک و میزانی برای اصلاح عملکرد کشورها قرار بگیرند و از آن به بعد کشورها بتوانند به آن ها استناد کنند. به همین دلیل، در قوانین مربوط به معاهدات، این توضیح داده می شود که هیچ کشوری نمیتواند این معاهدات را با قوانین داخلی خود قید بزند و بگوید ما در چارچوب قوانین داخلی خود به این کنوانسیون ملحق میشویم؛ زیرا این امر خلاف اهداف کنوانسیون بوده و اصولاً کنوانسیونها برای این شکل گرفتهاند که قوانین داخلی کشورها را اصلاح کنند. اگر کشوری بخواهد بگوید من به کنوانسیون ملحق میشوم اما قوانین داخلیام را اصلاح
نمیکنم، این نقض غرض به حساب می آید. ادعای این معاهدات آن است که از چنان شمولی برخوردارند که در سطح جهان می توانند مستند اصلاحات قرار بگیرند و مبنایی شوند برای تصحیح قوانین و سنتها و فرهنگها. در مورد کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان هم چنین ادعایی وجود دارد.
نکته قابل توجه در مورد کنوانسیون رفع تبعیض این است که ماده دوم و سوم این کنوانسیون عبارتی دارد که نشان میدهد، رفع تبعیض از زنان اختصاص به قوانین ندارد بلکه برای رفع تبعیض از ماده (۲) تصریح گردیده: «اتخاذ کلیه اقدامات مناسب جهت رفع تبعیض از زنان توسط هر شخص، سازمان یا شرکتهای خصوصی و اتخاذ تدابیر لازم، از جمله وضع قوانین به منظور اصلاح یا فسخ قوانین و مقررات، عرف یا روش های موجود که نسبت به زنان تبعیضآمیز است»؛ یعنی دولتها مجبورند پس از الحاق به کنوانسیون، عرف جامعهشان را اصلاح کنند و شرکتهای خصوصی و نهادهای خصوصی و اشخاص حق ندارند خارج از این چارچوب تأثیرگذار باشند.
همان طور که قبلاً اشاره کردیم، سازوکار کنوانسیون به منظور نظارت بر کشورهای عضو، کمیتهای است متشکل از ۲۳ عضو به نام «کمیته محو تبعیض» که ناظر بر حسن اجرای آن میباشد. چنانچه کشوری در اجرای مفاد کنوانسیون- آن هم با تفسیری که کمیته ارائه می نماید- تخطی نماید، کمیته از طریق اهرمهایی که در اختیار دارد به آن کشور فشار وارد میآورد تا خود را ملزم به رعایت آن نماید. این اهرمها شامل: خودداری بانک جهانی از پرداخت وامهای مورد نیاز، تشویق کشورهای دیگر به ایجاد فشار علیه کشور خاطی و احیاناً تحریمها و… است.
با بیان این مقدمه اینک عملکرد «کمیته رفع تبعیض» را در نحوه مواجهه با کشورهای عضو مرور میکنیم. این عملکرد گویای ۱- تعرض به مذاهب و ادیان ۲- تعرض به حاکمیت ملی ۳- تعرض به نهاد مقدس خانواده ۴- تعرض به حقوق کودکان ۵- تعرض به اخلاق و ۶- و تعرض به مادری میباشد.
۱- تعرض به ادیان و مذاهب:
در حالی که اعلامیه جهانی حقوق بشر (۱۹۴۸) رسماً به ادیان و مذاهب احترام می گذارد و طبق مفاد ماده ۱۸ آن: «هر شخصی حق دارد از آزادی اندیشه، وجداو و دین بهرهمند شود… این حق متضمن آزادی اظهار عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تمایلات مذهبی و اجرای مراسم دینی است.»
نیز منشور سازمان ملل (۱۹۴۵) به صراحت از همه در برابر تبعیض به خاطر دین حمایت می کند:
«آزادیهای اساسی برای همه بدون هیچگونه تفاوتی از نظر نژاد، جنس، زبان یا مذهب» (ماده ۱-۳).
میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز در ماده ۴-۱۸ خود نقش محوری که دین، معنویت و عقیده، در زندگی میلیونها زن و مرد ایفا می نماید را به رسمیت میشناسد.
اما عملکرد کمیته تاکنون برخلاف این اسناد و این مواد بوده به عنوان مثال:
– در سال ۱۹۹۹ کمیته رفع تبعیض از ایرلند انتقاد می کند که: «چرا کلیساهای این کشور در سنتی کردن زنان نقش دارند؟![۱۲۵] و یا در سال ۱۹۹۸، به کروانسی انتقاد می کند که کلیساها به عنوان
ارگانهای دولتی در خطمشی دولت بر زنان اثر سنتی میگذارند[۱۲۶] و نیز در سال ۱۹۹۸-۱۹۹۵ کشورهای پرو، ایتالیا و نروژ را مورد اعتراض قرار داده، از نروژ درخواست می نماید تا قانون تساوی حقوق آن کشور را جهت حذف استثنائاتی که مبتنی بر مذهب است، ترمیم نماید. همچنین به پرو که یک کشور کاتولیک و معتقد به محدودیت در ارتباط جنسی دختران و پسران ازدواج نکرده میباشد، اعتراض نموده و نگرانی خود را در مورد فقدان دسترسی دختران زیر ۲۰ سال به وسایل جلوگیری از بارداری به میزان کافی، ابراز میدارد. کمیته رفع تبعیض علیه زنان در سال ۱۹۹۴ میلادی، لیبی را مورد نقد و حمله قرار میدهد و به او دستور میدهد: «لازم است تفسیر قرآن با توجه به شرایط کنوانسیون بازنگری شود.»[۱۲۷].
علاوه بر آن کمیته رفع تبعیض علیه زنان به اندونزی اظهار میدارد: «ارزشهای دینی و فرهنگی، اجازه نسبی کردن جهان شمولی حق زنان را ندارد. کمیته در خصوص اجرای قوانین اسلامی یا کشوری و اینکه چه کسی در این باره تصمیم گیری کند و در خصوص قوانینی که مرد را به عنوان مسئول و سرپرست خانواده و زن را در نقش مادری و همسری میداند، شدیداًً اظهار نگرانی می کند». نمونه دیگر توصیه اعضای کمیته سیدا به کشور مسلمان مراکش میباشد که به اختصار میتوان آن را چنین ذکر کرد:[۱۲۸]
پس از ارائه گزارش کشور مسلمان (توسط آقای اسنوسی) اعضای کمیته سیدا این کشور را به رعایت موادی چند ملزم نمودند، از جمله:
– کنار گذاردن قوانین اسلامی؛ چرا که از این راه نمی توان عقل و منطق را پرورش داد، زیرا قرآن خود به عنوان مانعی در راه تساوی زن و مرد محسوب میگردد و نقطه نظرات مذهبی ۱۴ قرن پیش نمیتواند در اعمال حقوق و آزادی زنان این قرن به کار گرفته شود.
– محدود نمودن مدارس ملی قرآنی؛
– عدم استناد به فرهنگ و رسوم ملی به منظور تغییر قوانین و نزدیکتر شدن به قوانین بین المللی؛
– افزایش گروه ها و انجمنهای غیردولتی زنان به منظور آشنا نمودن قشر زن با حقوق بشر و تشویق زنان به مشارکتهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بیشتر.
۲- تعرض به حاکمیت ملی:
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 09:43:00 ب.ظ ]
|