• ارتباط بین دولت‌ها (G2G): این الگو شامل ارتباط تجاری بین دولت‌ها در زمینه‌هایی شبیه واردات و صادرات می‌باشد.(خدامی ،۱۳۹۱)

۲-۹- عناصر مورد نیاز برای توسعه تجارت الکترونیک

عناصر مهمی هستند که باید برای توسعه استراتژی تجارت الکترونیک در نظر گرفته شوند . این عناصر به عنوان ورودی های مستقیم توسعه استراتژی ، تعیین کننده نحوه انتخاب منابع مورد نیاز برای ورود به بازار می‌باشند . این عناصر طرح و استراتژی شر کت را طبق شکل ۲-۵ تحت تاثیر قـــــرار می‌دهند . نحوه تاثیر هر عنصر نیز در جدول بیان شده است . تجارت الکترونیک این توانایی را دارد که از طریق راه های متفاوتی بر روی روش عملکرد یک سازمان ، تاثیر بگذارد . بیشتر استراتژیهای کسب و کار الکترونیک در عمل ترکیبی از تمام این عوامل را در بر دارند . درک روابط این عناصر با یکدیگر دارای اهمیتی حیاتی برای سازمان است . به طوری که ایجاد توازن مناسب بین این عــــــــناصر به طور شگفت انگیزی ریسک ناشی از شکست را کاهش می‌دهد .

عملیاتهای جدید کاری

تکنولوژی

هزینه و چهارچوب زمانی

شکل ۲-۵- عناصر مورد نیاز بر توسعه تجارت الکترونیک ( کلنار و مارکو ۲۰۰۰)

جدول ۲-۶- عناصر مؤثر بر توسعه استراتژی تجارت الکترونیک ( کلنار و مارکو ۲۰۰۰)

عناصر و منابع
علت اهمیت
عملیات کاری جدید
اطمینان از اینکه برنامه ها توسط روش های کاری و مستند شده حمایت خواهند شد
تغییر فرهنگی
بسیاری از سیستمای تجارت الکترونیک نیازمند تغییرات چشمگیر در روش های کسب و کار سازمانهاست . غالباً این تحولات با فرهگ و عملیات جاری سازمانی منطبق نیستند .
تکنولوژی
تکنولوژی شالوده ساسی سیستم‌های تجارت الکترونیک را تشکیل می‌دهد و نیازمند توسعه و به کارگیری به منظور دستیابی به کسب و کارجدید ، فرآیندهای کاری و اهداف کیفی سازمان است
هزینه و دامنه زمانی
دامنه زمانی و هزینه ، عوامل مهمی در جهت توسعه استراتژی و پشتیبانی برنامه می‌باشند . بدون داشتن یک برنامه برای پروژه معیاری برای ارزیابی میزان پیشرفت و یا موفقیت برنامه وجود ندارد
فروشندگان
عرضه کنندگان تکنولوژی و یا خدمات اینترنتی تجارت الکترونیک
هماهنگ کنندگان
شرکت های خدماتی حرفه ای که راهنمایی هایی در زمینه تکنولوژی و بهبود خدمات ارائه می‌کنند .
مشاوران در زمینه فرآیندهای کار
عموماً خدمات مشاوره توسط هماهنگ کنندگان ارائه می‌گردد . اما به صورت جداگانه نیز ممکن است ارائه شود . این مشاوران ، نقشه ای کلی را برای مسیر حرکت سازمان تهیه خواهند کرد و شرکت ها از طریق آن قادر به برنامه ریزی و انجام تغییرات کلیدی در جهت رسیدن به موفقیت هستند .

۲-۱۰-گریزناپذیر بودن تجارت الکترونیک

رشد سریع و روز افزون تجارت الکترونیکی در کشورهای پیشرفته و مزیت های رقابتی حاصل از ان به مفهوم آن است که کشورهای در حال توسعه باید سریعاً در راهبردها و سیاست های تجاری و بازرگانی خود تجدید نظر اساسی به عمل آورند .

عمده ترین دلایل قابل طرح در این زمینه به شرح ذیل می‌باشند:

    1. در صورت عدم به کارگیری تجارت الکترونیکی ، موقعیت رقابتی کشورهای در حال توسعه به میزان صرفه جویی حاصل از انجام مبادلات به صورت الکترونیکی تضعیف خواهد شد .

    1. بهره نگرفتن از تجارت الکترونیکی ، همچنین به معنای کندی در انجام معاملات و از دست رفتن فرصت های لحظه ای و زودگذر در تجارت جهانی است .

  1. با گسترش این شیوه از مبادلات در کشورهای پیشرفته ، شیوه های کاغذی قبلی منسوخ می‌شوند و در عمل ، امکان انجام مبادله با این کشورها از طریق روش های سنتی از میان خواهد رفت که این امر برای کشورهایی که به روش سنتی عمل می‌کنند ، به معنای منزوی شدن در عرصه ی تجارت جهانی خواهد بود .

گذشته از این عوامل ، گسترش فناوری اطلاعات نقش مهمی در ایجاد اشتغال و رشد تولید در کشورها ایفا می‌کند . به نظر می‌رسد ، ابعاد فناورانه ی تجارت الکترونیکی و زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری برای پیاده سازی آن ، مهم ترین حجم کاری را در صنعت انفورماتیک در بر داشته و یکی از کارآفرین ترین زمینه‌های کاری در دهه ی نخست هزاره سوم باشد ( جمال خانی جزنی ۱۳۸۶)

۲-۱۱- رسالت تجارت الکترونیک:

رسالت سازمان که از آن به عنوان مأموریت و بیانیه رسالتی یاد می شود بیان می‌کند که سازمان چه چیزی را برای جامعه تولید می‌کند. رسالت سازمانی اهداف بنیادی منحصر به فرد سازمان را تعیین و سازمان را از سایر سازمان‌ها متمایز و جهت‌گیری سازمان را مشخص می‌کند(Mohammed.2002).رسالت سازمان هدف سازمان و یا دلیل وجودی آن را بیان می‌کند(Wheelen & Hubger, 2000)رسالت سازمان ضمن اینکه چشم انداز سازمان را عینی و ملموس می‌کند اعتقادات و جهت ‌گیری‌های را که مدیران دوراندیش سازمان درنظر دارند مشخص می‌کند(Miller, 1996). رسالت سازمانی تجارت الکترونیک باید چهار عنصر زیر را دربرگیرد:

  1. تعهد سازمانی به ذینفعان در بازار الکترونیک

سازمان باید انتظارات دی‌نفعان متعدد از قبیل کارکنان، مدیریت و سرمایه گذاران را از تجارت الکترونیک مشخص کرده و خود را ملزم به تحقق آن بدانند. برای مثال سازمان باید امنیت شغلی کارکنان، بهبود ارزیابی عملکرد و تامین نرخ بازده موردانتظار را به عنوان انتظارات ذینفعان در بازار الکترونیک لحاظ کند.

  1. حوزه کسب و کار

سازمان در رسالت تجارت الکترونیک خود باید محدوده و قلمرو فعالیت خود را در بازار الکترونیک مشخص کند. آیا سازمان قصد دارد در حوزهB2C فعالیت کند یاB2Bو یا هر دو؟ اگر شرکت در چندین کسب و کار شرکت کند تاچه حد قصد دارد هریک از کسب و کارهای خود را به صورت الکترونیک تبدیل کند؟ آیا شرکت قصد دارد فقط خدمات پس از فروش و مدیریت ارتباطات با مشتری را تامین کند یا اینکه درصدد است مبادلات و حمل‌ونقل دیجیتال و اینترنتی را نیز پیگیری کند؟

  1. منابع مزیت رقابتی تجارت الکترونیک

سازمان باید منابع و مهارتهایی را که سبب ایجاد مزیت رقابتی در بازار الکترونیک می‌شوند را مشخص کند. اگر سازمان از منابع مالی کافی برای تامین هزینه های استقرار و نگهداری تجارت الکترونیک برخوردار باشد، کارکنان آشنا با مفاهیم و اصول تجارت الکترونیک داشته باشد، ازمارک قوی، معروف و معتبر برخوردار باشد و محصولات آن قابلیت تبدیل دیجیتال داشته باشند و از قابلیت دیجیتال بالایی برخوردار باشند، سازمــــان می‌تواند در بازار الکترونیک به مزیت رقابتی دست یابد. نکته مهم این است که بازار الکترونیک و اینترنتی به خودی خود و فی‌نفسه مزیت رقابتی تلقی نمی شوند.

۴-تصویر آینده سازمان به بازار الکترونیک

در رسالت تجارت الکترونیک سازمان، باید تغییرات محیط قانونی، رقابتی، اقتصادی و فناوری موردتوجه قرار گیرد. محیط فناوری به دلیل اهمیت حیاتی آن و تدارک زیرساختارهای بازار الکترونیک ازتوجه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ابل (Abell, 1993)اهمیت تدوین رسالت سازمانی را در سه مورد زیر معرفی می‌کند:

    1. رسالت سازمان منطق روشنی از اهداف سازمان برای کارکنان ارائه می‌کند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...