در حقیقت DLL‌ها هم مانند رابط برنامه­نویسی کاربردی ابزاری هستند که شما از آن‌ها استفاده کرده‌اید ولی شاید نمی‌دانستید. اگر نگاهی به دایرکتوری‌های WindowsSystem و
۳۲ WindowsSystem و یا خود دایرکتوری ویندوز بیاندازید تعداد زیادی از فایل‌های DLL را می‌یابید. DLL یا کتابخانه پیوندی پویا می‌باشد که می‌تواند شامل انواع داده و یا کد باشد. درون DLL می‌توان انواعی از داده‌ها همانند کد، تصویر، صوت و … را قرار داد. نکته جالب فایل‌های DLL خاصیت مستقل از زبان برنامه­نویسی این فایل‌ها می‌باشد. یعنی اگر DLL با بهره گرفتن از Delphi ایجاد شده باشد می‌توان در Visual Basic یا Visual C++ از آن استفاده کرد. نکته دیگر DLL‌ها، صرفه جویی در مصرف حافظه می‌باشد که به همین دلیل نام Dynamic را با خود به همراه دارند. در واقع هر قسمت از DLL که فراخوانی می‌شود‌‌ همان قسمت به حافظه بار می‌شود و در صورت عدم نیاز نیز از حافظه خارج می‌شود. در واقع دلایل استفاده از DLL‌ها را می‌توان موارد زیر نام برد:
۱-توانایی اشتراک کردن کد بین چند برنامه و حتی خود ویندوز
۲- استفاده مجدد از کدهای نوشته شده
۳- استفاده بهینه از منابع ویندوز و منابع سیستمی
۴- جدا کردن کدهای مختلف
لازم به ذکر است که DLL‌ها را می‌توان با زبان‌های مانند Delphi و یا Visual C++ تولید کرد.
حال مطمئناً می‌توانید جواب این سوال را که رابط برنامه­نویسی کاربردی‌ها در کجا هستند بدهید.
بله رابط برنامه­نویسی کاربردی‌ها در فایل­های DLL ویندوز قرار دارند مهم‌ترین DLL‌ها که بیشترین رابط برنامه­نویسی کاربردی را در خود جای داده‌اند عبارتند از Kernel32.DLL و User32.DLL و Shell32.DLL
جدول ۲-۱ لیستی از DLL ها

User32.dll شامل توابعی می باشد که ابزار و محیط واسط بین سیستم عامل و کاربرد مثل ماوس ، صفحه کلید منوها و پنجره ها را کنترل می کنند.
Kernel32.dll توابع مربوط به حافظه ، فایل، پارتیشن ، درایو و پوشه در این فایل می باشند.
Gdi32.dll این فایل که مخفف GraphicsDevice Interface می باشد، توابع گرافیکی و ترسیمی را در خود دارد.
NetAp.dll توابع مربوط به شبکه در این فایل موجود می باشد.
Adv32.dll رابط برنامه نویسی کاربردیتوابع کار با ریجیستری در این موجود می باشد.
Winmm.dll توابع مربوط به مالتی مدیا دراین فایل تعریف شده اند.
Winspool.drv توابع مربوط به چاپگر وکار با آن در این فایل می باشند.
Comdlg32.dll توابع مربوط به حالتهای مختلف پنجره ی common Dialog در این فایل تعریف شده است.

۲-۲-۴ مشخصات توابع رابط برنامه نویسی کاربردی
اگر بخواهیم توابع رابط برنامه­نویسی کاربردی را که اکثراً با زبان برنامـه نویسی قدرتمند C نوشته شده‌اند را براساس ساختار سیستم عامل تقسیم ­بندی کنیم، می‌توان آن را به دو قسمت ۱۶ بیتی و ۳۲ بیتی تقسیم ­بندی کرد. توابع ۱۶ بیتی به تعداد بیش از ۷۳۰ تابع و توابع ۳۲بیتی به بیش از ۶۵۰۰ تابع می‌رسند. در تابع رابط برنامه­نویسی کاربردی مانند هر تابع ساخته شده در زبان‌های برنامه نویسی، متغیرهای ورودی خروجی وجود دارند. این متغیرهای می‌توانند از انواع Long،Integer، Int32 ، String، Pchar، Byte و… باشند. در بعضی از توابع رابط برنامه­نویسی کاربردی این متغیر‌ها فقط می‌توانند مقدار ثابت تعریف شده‌ای را بگیرند. این ثابت‌ها در نوع ۱۶ بیتی به تعداد بیش از ۱۸۰۰ثابت (Const) و در ۳۲ بیتی به بیش از ۵۵۰۰ ثابت می‌رسند. در تعدادی از توابع متغیرهای ورودی و یا خروجی به یک ساختار (type) اشاره دارند که فیلدهای این ساختار اطلاعات ورودی و یا برگشتی تابع را در خود نگهداری می‌کنند. تعداد این ساختار در نوع ۱۶بیتی به بیش از ۵۰ ساختار و نوع ۳۲ بیتی به بیش از۹۵۰ ساختار می‌رسند.، فایل­های dll حاوی توابع رابط برنامه­نویسی کاربردی می‌توانند در فایل‌های متعددی تعریف شده باشند ولی مهم‌ترین و پرکاربرد‌ترین فایل­های به شرح زیر می‌باشد:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...