۲-۵-۲-۳ تاثیر محدودیتهای فن آوری

در سال ۲۰۱۰ کاماو ویس[۲۳] در تحقیقات خود محدودیتهای تحمیل شده به وسیله فن آوری انتخاب شده در گذشته را یکی از دلایل رفتار چسبنده هزینه عنوان کردند. آن ها با بهره گرفتن از یک نمونه بزرگ دریافتند که انگیزه سود در مدیران باعث می شود عمداً منابع خود را تعدیل نمایند که چسبندگی هزینه ها را کاهش می‌دهد. سپس آن ها اثرات محدودیتهای فن آوری را روی چسبندگی هزینه ها بررسی کردند و استناد کردند که محدودیتهای تحمیل شده به وسیله انتخاب‌های فناوری باعث تقویت بیشتر چسبندگی هزینه می‌گردد. زمانی که آن ها دو عامل تکنولوژی و انگیزه کسب سود مدیران را بررسی می‌کردند دریافتند که چسبندگی هزینه های تحمیل شده به وسیله محدودیتهای تکنولوژی از پیش تعیین شده با وجود انگیزه های کسب سود از بین می رود. علی الخصوص زمانی که اهداف دستیابی به سود مطرح باشد هزینه ها از خود رفتاری متقارن نشان می‌دهند صرف نظر از اینکه سطح محدودیتهای فن آوری از پیش تعیین شده باشد یا خیر( کاماو ویس،۲۰۱۰).

۲-۵-۲-۴ تعداد کارکنان و میزان دارایی های ثابت

اندرسون و همکاران در سال ۲۰۰۳ میزان دارایی های ثابت را به ‌عنوان یکی از عوامل تعیین کننده چسبندگی هزینه ها عنوان کردند. همینطور در سال ۲۰۰۳ سابرامانیام و ویدن میر، نگه داری سطح بالایی از دارایی های ثابت را عامل افزایش چسبندگی هزینه های فروش، ادارای و عمومی و عامل کاهش چسبندگی بهای تمام شده کالای فروخته عنوان نمودند. نتایج فوق الذکر بدون در نظر گرفتن طبقه بندی صنایع به دست آمد همینطور نتایج تحقیق آن ها نشان می‌دهد که در کوتاه مدت کاهش هزینه های ظرفیت مربوط به دارایی های ثابت ممکن است به سختی انجام شود به طور شگفت آوری افزایش نسبت تعداد کارکنان به درآمد فروش افزایش چسبندگی بهای تمام شده کالای فروخته شده را نشان می‌دهد اما ‌در مورد هزینه های فروش اداری و عمومی چسبندگی کاهش می‌یابد.در همین راستا ‌به این مسئله می توان اشاره داشت که چسبندگی بهای تمام شده کالای فروخته شده ممکن است تابعی از مشکلات مربوط به کاهش دستمزد مستقیم باشد.اما در هنگامی اثر عواملی مانند تعداد کارکنان و میزان دارایی های ثابت برچسبندگی هزینه به تفکیک صنایع بررسی شد، این نتیجه حاصل گردید که در شرکت‌های تولیدی میزان دارایی های ثابت محرک چسبندگی هر نوع هزینه اعم از هزینه های فروش، عمومی و اداری و بهای تمام شده کالای فروخته شده و یا هر دو آن ها می‌باشد و ‌در مورد صنایع خدماتی بازرگانی و مالی این چسبندگی کمتر مشاهده گردید. همینطورتعداد کارکنان در شرکت‌های تولیدی و خدماتی محرک چسبندگی بهای تمام شده کالای فروخته شده است ولی در شرکت‌های بازرگانی و مالی محرک چسبندگی محسوب نمی شود(اندرسون و همکاران، ۲۰۰۳).

۲-۵-۲-۵ استفاده از ظرفیت و هزینه ها تعدیل

نمازی و دوانی پور (۱۳۸۹) عنوان کردند که ، چسبندگی هزینه ها به دلیل تعدیلات نامتناسب در افزایش و کاهش سطح دارایی های عملیاتی در دوره های افزایش و کاهش سطح تقاضا و فروش به وجود می‌آید. مدیران به منظور کاهش سطح دارایی های عملیاتی خود در دوره های کاهش تقاضا و افزایش مجدد سطح دارایی ها با افزایش احتمالی سطح تقاضا در دوره های بعد، متحمل هزینه های تعدیل سطح دارایی های عملیاتی به منظور برچیدن دارایی های عملیاتی مازاد خود و سپس خریداری و نصب مجدد دارایی ها در دوره های افزایش تقاضا می‌شوند این هزینه های تعدیل شامل هزینه های اخراج و استخدام مجدد کارکنان، هزینه های فروش و خرید مجدد دارایی ها و هزینه های کاهش روحیه کارکنان باقی مانده، به خصوص کارکنانی که به صورت تیمی فعالیت می‌کنند، می شود. در دوره های کاهش سطح تقاضا مدیریت می‌تواند متحمل هزینه های تعدیل سطح دارایی های عملیاتی شود یا با ثابت نگه داشتن سطح دارایی های عملیاتی، متحمل هزینه های عملیاتی مرتبط با ظرفیت تولیدی مازاد شود. از آنجا که سطح تقاضای بازار تصادفی است، ‌بنابرین‏ هنگام کاهش سطح تقاضا، مدیران احتمال اینکه ایا کاهش تقاضا موقتی است یا خیر را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. اگر مدیران تا زمانی که نسبت به کاهش تقاضا به سطح معین برسند، به منظور اجتناب از هزینه های تعدیل سطح دارایی های مازاد، سطح دارایی های عملیاتی را کاهش ندهند و هزینه های عملیاتی مرتبط با دارایی های عملیاتی مازاد را تحمل کنند، رفتار چسبندگی در هزینه ها رخ خواهد داد، زیرا هزینه ها متناسب با فروش کاهش نیافته است (نمازی و دوانی پور ،۱۳۸۹).

۲-۵-۲-۶ مشکلات نمایندگی

تصمیم مدیریت برای حفظ سطح دارایی های عملیاتی مازاد و منابع بی استفاده همچنین می‌تواند از ملاحظات شخصی مدیریت و در راستای هزینه های نمایندگی مطرح ناشی شود مدیریت ممکن است تنها بخاطر منافع شخصی خود از جمله نگرانی ناشی از کاهش سود و پاداش و یا از دست دادن کارکنان آشنا، سطح دارایی های عملیاتی و ظرفیت تولیدی شرکت را ثابت نگه دارد.این امر به رخداد چسبندگی هزنه ها منجر خواهد شد. چن و همکاران در سال ۲۰۱۲ بحث حاکمیت شرکتی را برای کاهش مشکل نمایندگی و کاهش ارتباط مثبت بین مشکل نمایندگی و چسبندگی هزینه را مورد بررسی قرار دادند آن ها دریافتند که عدم تقارن هزینه های فروش، اداری و عمومی در حاکمیت ضعیف شرکتی بیشتر به چشم می‌خورد آن ها نشان دادند که مکانیسم حاکمیت شرکتی نقش مهمی در میزان اثر مشکل نمایندگی روی تعدیلات هزینه ها توسط مدیران دارد(چن و همکاران،۲۰۱۲).

۲-۵-۲-۷ رشد تولید ناخالص داخلی[۲۴]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...