(شرکت چند واسطه را انتخاب می‌کند( و گاهی این شرکت ها محصولات مشابه دیگران رانیز به فروش می رسانند. تلویزیون، مبلمان و مارک های لوازم خانگی کوچک با این روش توزیع می‌شوند. جنرال الکتریک در زمره شرکت هایی است که از این روش برای توزیع محصولات خود استفاده نموده است.

٣- توزیع انحصاری: در این شیوه تعداد محدودی نمایندگی امتیاز انحصاری فروش محصول رادر منطقه جغرافیایی خاص خود دارند. این روش توزیع، معمولا برای محصولات گران قیمت و منحصر به فرد مانند اتومبیل های جدید مورد استفاده قرار م یگیرد. به طور مثال. توزیع شرکت رولز رویس [۱۲۴]‌به این شیوه می‌باشد )آلن، ١٩٩٩ ، ص ۵۶).

۲-۱۱-۴-۴طبقه بندی )ترتیب(

شیوه نمایش کالا در مراکز خرید، ‌در مورد بسیاری از کالاها رایج است و تأثیر زیادی بر فروش دارد. تأثیر نمایش کالا در مرکز خرید به موقعیت مکانی کالاها هم بستگی دارد و متناسب با آن تغییر می‌کند. باوجود آنکه تأثیر نمایش کالا بر روی فروش متناسب با نوع کالا و جایگاه آن دربین نا مهای تجاری مختلف در یک رده محصول، متفاوت است اما می توان گفت که این کار تأثیر. گذاری فراوانی در افزایش فروش دارد )هاوکینز، ١٣٨۵ , ص ۵٣٢).

با توجه به رقابت های اخیر در صنعت خرده فروشی، خرده فروشان به منظور اداره مؤثرتر فروشگاه خود، تلاش می‌کنند تا فعالیت هایشان را بهبود دهند. ترکیب محصولات، انتخاب منطقه نمایش محصول، مقدار فضای تخصیص یافته در قفسه و کنترل موجودی، عملیات خرده فروشی[۱۲۵]مهمی هستند که بر عملکرد مالی فروشگاه های خرده فروشی تأثیر عمده ای دارند. نتیجه مدیریت این سه عملیات به صورت جداگانه، این است که سود کل فروشگاه خرده فروشی زیر حد مطلوب خواهد شد. ‌بنابرین‏، به منظور افزایش سودآوری خرده فروش، فرایند تصمیم گیری در خصوص این سه عملیات، باید به صورت یکپارچه و هماهنگ باشد. مشکل ترتیب یا طبقه بندی محصول، ‌به این بستگی دارد که برای عرضه یک طبقه بندی کامل از محصولاتی که با ترجیحات خریداران تلاقی وهمخوانی دارد، به صورت بهینه از قفسه استفاده نماییم. به عبارت دیگر، مشکل، تعیین انواع محصولاتی است که بر روی قفسه ها نمایش داده می شود به طوری که بیشترین ارزش را برای مشتریان داشته باشند و در نهایت سود کل فروشگاه را حداکثر نمایند )هریجا و دیگران [۱۲۶]،۲۰۰۷،ص۱۳)

۲-۱۱-۴-۵مکان )موقعیت(

اغلب شرکت های عرضه کننده به ویژه عرضه کنندگان کالاهای سنگین وزن، نقاط عرضه خود را در

نزدیکی مسیرها و پایانه های حمل و نقل بنا م یکنند. موقعیت مکانی یک فروشگاه نقش مهمی درانتخاب فروشگاه توسط مصرف کننده دارد، در شرایطی که تمامی عوامل نسبتا یکسان باشند،مصرف کننده ترجیح می‌دهد فروشگاهی را انتخاب کند که از نظر مکانی به او نزدیک تر باشد.

اندازه فروشگاه نیز عامل مهم دیگری در انتخاب فروشگاه است. در شرایط یکسان همچنین مصرف کنندگان، فروشگاه های بزرگتر را ترجیح م یدهند. مدل جذابیت فروشگاه برای محاسبه سطح ، جذابیت فروشگاه بر اساس اندازه و فاصله مکانی از مصرف کننده به کار می رود )هاوکینز، ١٣٨۵ص ۵٣٢).

۲-۱۱-۴-۶حمل و نقل [۱۲۷]

شیوه حمل و نقل یک محصول )ریلی، جاد های، آبی، هوایی، خطوط لوله و کابل( امری مهم و مورد توجه بازاریابان به شمار می رود. چرا که نوع وسیله حمل ونقل بر قیمت فروش کالا، سرعت تحویل و کیفیت کالا به هنگام تحویل تأثیر م یگذارد و همه این عوامل نیز هرکدام بر نحوه رضایت مشتری اثر فراوانی دارند )کاتلر، آرمسترانگ، ١٣٨١ ، ص ۵١٩).

حمل و نقل قسمت اصلی سیستم توزیع فیزیکی در بسیاری از شرکت ها شامل ارسال محصولات برای مشتریان است. مدیریت باید راجع به شکل حمل و نقل و شرکت حمل و نقل تصمیم بگیرد.

پنج نوع حمل و نقل اصلی وجود دارد:

    • خط آهن

    • خشکی

    • خط لوله

معیار های انتخاب هر نوع حمل و نقل بستگی به عوامل زیر دارد:

    • سرعت

    • هزینه

    • قابل اعتماد بودن

    • نوع محصولات

    • دوری و نزدیکی مسیر

  • موانع عبور )اکبر کریمی، ١٣٩١ ، ص ۴۵)

۲-۱۱-۴-۷سطح موجودی کالا [۱۲۸]

مدیریت موجودی کالا، شامل آگاهی از زمان و مقدار سفارش است )آلن، ١٩٩٩ ، ص ۵٨ ( سطوح مختلف موجودی کالا در تأمین رضایت مشتریان مؤثر هستند چرا که وقتی مشتریان براحتی و درمدت زمانی کوتاه نتوانند کالای مورد نیاز خود را در بازار بیابند، نارضایتی رخ می‌دهد. کنترل موجودی، سیستمی است که مقدار مناسب موجودی انواع محصولات را، حفظ و نگهداری می کند؛ از سوی دیگر بنگاهی که بیش از حد موجودی ذخیره کند، هزینه های ذخیره سازی بالایی راتجربه می‌کند. هدف از کنترل موجودی کالا، پیدا کردن تعادل مناسب بین این دو موقعیت می‌باشد.

شرکت هنگام تصمیم گیری ‌در مورد زمان سفارش باید مخاطرات ناشی از تمام شدن موجودی را با هزینه های ناشی از نگهداری موجودی جنسی بیش از حد متعادل نماید. تصمیم ‌در مورد سفارش نیز نیازمند ایجاد تعادل بین هزینه های هر بار سفارش و هزینه های ‌نگهداری موجودی کالا است )کاتلر، آرمسترانگ، ١٣٨١ ، ص ۵١٨).

مدیریت موجودی ها یک مسئله مهم در مدیریت توزیع فیزیکی است زیرا سطوح موجودی تأثیرمستقیم روی میزان خدمات و رضایت مشتریان دارد. حد مطلوب موجودی برای شرکت بستگی به بازار و محیطی دارد که در آن فعالیت می‌کند. موجودی کمتر از نقطه سفارش سبب وقفه درخطوط تولید می شود و موجودی بیشتر از حد، غیرضروری بوده و سبب تحمیل هزینه های اضافی می‌گردد. اگر شرکت خواهان سطح موجودی بالا باشد، منافع این امر باید بیشتر از هزینه حمل آن به دفعات باشد. گاهی اوقات یک شرکت ممکن است مجبور شود برای اجرای تعهدات فرد موجودی های زیادی را در انبار نگاه دارد که این امر به دلیل کمبود زمان اجرای تعهدات است. در این حالت شرکت باید جهت کاهش هزینه ها در دیگر زمینه‌های مدیریت توزیع فیزیکی اقدام کند. اتمام موجودی کالا در یک فروشگاه نیز بدین معنا است که فروشگاه به صورت موقتی، کالا یا نام تجاری خاصی را در اختیار ندارد یا تمام ‌کرده‌است که این مسئله بر خرید اثر گذار است چرا که در این شرایط، مصرف کننده تصمیم می‌گیرد که آیا می‌خواهد نام تجاری مورد نظرش را از فروشگاه دیگری خریداری کند یا نام تجاری دیگری را که در همان فروشگاه موجود است خریداری نماید یا به طور کلی از خرید صرف نظر کند )هاوکینز و دیگران، ١٣٨۵ ، ص ۵٣٢).

۲-۱۱-۵ اصالت هنری و اصالت تاریخی:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...