۲-۱۵-۳-۲-۳- مدیریت مدرسه

مدیریت مدرسه یکی دیگر از سطوح لایه دوم خدمات و سیستم‌های کاربردی می‌باشد. در این لایه سیستم هایی که برای اداره یک مدرسه مورد نیاز می‌باشند، مد نظر قرار گرفته‌اند. این سیستم‌ها در حقیقت، در حوزه ستاد مدارس و امور اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای ثبت نام ها ، مستندات اداری، بخش نامه‌ها و ارتباط با مدارس، سازمان آموزش و پرورش و سازمان‌های دیگر سیستم‌هایی که برای مدیریت مدرسه مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیستم مدیریت منابع انسانی می‌باشد. مدیریت ساعت‌های حضور در معلمان در مدرسه ، برنامه ریزی نیرونی انسانی، ثبت دوره های آموزشی گذرانده شده و اثر بخشی هر دوره و ارزشیابی معلمان و کارشناسان مدرسه از جمله مواردی است که توسط این سیستم پوشش داده می‌شود . امور اداری و مدیریت منابع انسانی ، امور مالی مدرسه یکی از مهم ترین فعالیت‌های روزانه مدیران مدارس را به خود اختصاص می‌دهد . ثبت دریافت و پرداخت‌های شهریه دریافتی از دانش آموزان، بودجه دریافت و پرداخت‌های شهریه دریافتی از دانش آموزان، بودجه دریافت شده از سازمان آموزش و پرورش و هزینه های انجام شده از سوی دیگر از جمله کارهایی است که در حوزه حسابداری مالی مدارس قرار می‌گیرد. ؛ از جمله فعالیت‌های دیگری که در حوزه حسابداری مالی مدارس قرار می‌گیرد. بودجه ریزی، تهیه صورت‌های مالی و حسابداری و پرداخت حقوق و دستمزد می‌باشد. در کنار امور جاری مدیریت مدرسه، مسائل پشتیبانی قرار دارد. خرید تجهیزات و لوازم جدید، نگهداری و تعمیر تجهیزات و تأسیسات جاری و مدیریت اموال و دارایی‌های مدرسه از جمله امور مورد نظر در این حوزه می‌باشند. در کنار این مسائل، امور فوق برنامه و مدیریت مسائل مرتبط با این امور از جمله هماهنگی‌های لازم و تدارک امکانات مرتبط از جمله مواردی است که مدیران مدارس با آن مواجه اند. یکی از وظایف مدیران مدارس، تهیه گزارش‌های مدیریتی مربوطه و کنترل وضعیت موجود مدارس می‌باشد. سیستم گزارش گیری قادر است انواع گزارش‌های مورد نظر را به کمک داده های ثبت شده در پایگاه داده سیستم‌های مدیریت مدرسه را ایجاد کرده و در اختیار مدیر مدرسه قرار دهد.

۲-۱۵-۳-۲-۴-مدیریت فن آوری

سطح چهارم از لایه دوم مدل اولیه اجرایی مدرسه هوشمند به خدمات و سیستم‌های کاربردی مرتبط در حوزه فنی تعلق دارد. در این حوزه هدف سیستم‌هایی مانند آنتی ویروس، فیلترینگ و دیوار آتش در حوزه امنیت شبکه و مدیریت محتوا قرار می‌گیرند. علاوه بر این سیستم‌ها که در حوزه مدارس هوشمند ضروری به شمار می‌روند، میز خدمت و مرکز پشتیبانی فنی برای رسیدگی به مشکلات کاربران، زمان بندی ارائه خدمات، مدیریت ظرفیت و مدیریت دسترسی کاربران به کار گرفته می‌شود. علاوه بر این سیستم‌ها در این حوزه، از سیستم‌های مدیریت بانک اطلاعاتی نیز ‌بهره گیری می‌شود. معمولاً سیستم‌های مورد استفاده در مدارس هوشمند به صورت یکپارچه طراحی می‌شوند. از این رو یک پایگاه اطلاعاتی متمرکز و یکپارچه ایجاد می‌شود که نیازمند مدیریت و نظارت مدیران سیستم می‌باشد.

۲-۱۵-۳-۳- لایه فنی

لایه سوم و پایین ترین لایه مدل اولیه اجرایی مدرسه هوشمند به حوزه فنی تعلق دارد. در این حوزه به تجهیزات و فن آوری‌های مورد نیاز جهت راه اندازی یک مدرسه هوشمند اشاره شده است. برخی از فن آوری‌ها و تجهیزات در لایه سوم تنها در یک حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال ویدیو پروژکتور تنها در سطح تدوین، آموزش و مدیریت منابع آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی دیگر از فن آوری‌ها در چند سطح یا در کلیه سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال بارکدخوان در سطح مدیریت امور دانش آموزی و مدیریت مدرسه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که اینترنت در کلیه سطوح استفاده می‌شود و یک فن آوری جامع به شمار می‌رود. در این لایه سعی شده است تا کلیه تجهیزات و فن آوری‌های مورد استفاده در مدارس هوشمند جمع‌ آوری و در قالب یک مدل ارائه شود. البته این بدان معنی نیست که یک مدرسه هوشمند باید از کلیه فن آوری و تجهیزات بهره گیری کند بلکه باید توجه داشت که شرایط مدرسه و بودجه در دسترس در این زمینه بسیار تعیین کننده می‌باشد. البته برخی از فن آوری‌ها مانند اینترنت و شبکه پایه‌ای می‌باشند و جزو ضروریات به شمار می‌روند. این فن آوری‌ها و تجهیزات مرتبط در کلیه سناریوهای ارائه شده برای ایجاد مدرسه هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا در عصر ارتباطات یکی از نکات مهم دسترسی به خدمات الکترونیکی از هر نقطه و در هر زمان می‌باشد. بیش ترین تجهیزات و فن آوری‌ها در سطح تدوین، آموزش و مدیریت منابع آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به واقع سعی گردیده تا این حوزه به طور کامل به روز و مطابق با استانداردهای جهانی طراحی گردد. (نقشه راه هوشمند سازی مدارس ایران، ۱۳۹۰)

۲-۱۶- مدل‌های مختلف فضاهای یادگیری

چهار مدل برای فضاهای یادگیری پیش‌بینی شده است که عبارت است از :

۲-۱۶-۱- مدل‌های یادگیری شبکه‌ای

در این مدل، اولین مسئله تغییر در محیط یادگیری است که به صورت خاص مربوط به تغییر فعالیت‌ها و محیط کلاسی به کمک ابزارهای ارتباطی موبایل و بی سیم است . این امر باعث تغییر در محیط کلاس، به خصوص نقش معلم می‌شود. این مسئله به مدل یادگیری در کلاس‌های آینده نیز مرتبط می‌شود.

مسئله دوم تغییر در هدف آموزش است. یعنی چیستی و چرایی آموزش در قرن جدید نسبت به گذشته متفاوت است. هدف آموزش باید ورای یاد دادن کلیات دانش به یادگیرندگان باشد. آموزش باید به یادگیرندگان، اجازه تحصیل مهارت‌های صحیح فردی مدیریت انگیزه ها و توانایی جستجو و یکپارچه سازی اطلاعات برای حل مسائل را بدهد . ( وایت ایکر[۶۲]، ۱۹۹۵، نقل از محمدی و نجفی ، ۱۳۸۷ )

۲-۱۶-۲- یادگیری در کلاس‌های آینده

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...