با توجه به موارد مطرح شده می توان گفت، ویژگی های مدیران خلاق به شرح زیر است (شریعتمداری،مهدی،۱۳۸۷) :

  1. تمرکز بر یک موضوع و یک کار :

مدیران خلاق از طریق تمرکز به یک موضوع از سطحی نگری به ژرف نگری رسیده و مسائل و موضوع ها را به طور عمیق و همه جانبه مورد بررسی قرار می‌دهند و به خلاقیت دست یابند. همچنین توانایی تمام کردن، کامل کردن و یکپارچه سازی افکار گوناگون در آن ها بالا است. با توجه به اینکه اثربخشی خلاقیت بسته به سادگی و تمرکز دارد مدیران خلاق عمدتاʺ بر یک کار متمرکز می‌شوند. مدیران خلاق خلاقیت‌های اثربخشی خود را از جاهای کوچک شروع می‌کنند. خلاقیت به دانش و مهارت و تمرکز نیاز دارد.

خلاقیت مانند کوشش ها دیگر نیاز به استعداد، دانش و مهارت دارد. اما وقتی این موارد تامین شود، نیاز به کار سخت، متمرکز و هدفمند دارد. وقتی تلاش، پشتکار و تعهد نباشد، استعداد، دانش و مهارت بی فایده است.

به طور کلی مشخصات مدیران خلاق در بعد تمرکز عبارت اند از:

    • تمرکز فکری را به راحتی به وجود می آورند؛

    • روی کار خاص و مورد نظر تمرکز کرده و به راحتی آن را رها نمی کند؛

    • بر روی موضوع های علمی مورد نظر تمرکز پیدا می‌کند؛

    • دارای ژرف نگری در مسائل و پدیده ها و موضوع ها هستند؛

    • رشد حرفه ای را به ‌عنوان معیار موفقیت باور می‌کنند؛

  • توانایی تمام کردن، کامل کردن و یکی کردن افکار گوناگون در آنان بالا است.

  1. دارای روحیه علمی و پژوهشی :

مدیران خلاق با مسائل و امور مربوط به سازمان و حتی زندگی شخصی برخورد اصولی و علمی داشته و تحقیق و پژوهش را برای حل مشکلات خود لازم و ضروری می پندارند. به همین دلیل همواره به دنبال تولید ایده ها و اندیشه‌های نو و راه حل های جدید برای انجام کاری هستند که موجب صرفه جویی در منابع شده یا کیفیت کار را بهبود می بخشد. علاوه بر این غالبا پیش از اینکه مشکل به سراغ آن ها بیاید، آن ها سراغ مسائل بالقوه سازمان می‌روند و درصدد حل آن ها بر می‌آیند.

به کارگیری روش های تحقیق علمی و روش حل مسئله برای مدیران خلاق و نوآور امری طبیعی و روزمره است. ‌بنابرین‏، آن ها در انجام کارهای ریز و درشت و سخت و آسان مراحل زیر را به کار می گیرند.

الف- شناسایی مشکل : در این مرحله مشکل از ابعاد مختلف مورد شناسایی قرار گرفته و تبیین می‌گردد؛

ب- بررسی علل مشکل: در این مرحله منشاء به وجود آمدن مشکل بررسی می شود تا بهتر بتوانند راه حل ها را شناسایی کنند؛

ج- تعیین و بررسی راه حل های ممکن: در این مرحله با توجه به نوع و ماهیت مشکلات راه حل های زیادی مورد بررسی و شناسایی قرار می‌گیرد؛

د- تعیین معیارها برای سنجش راه حل ها: در این مرحله معیار های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و … تعیین می‌گردد؛

ه- تعیین نتایج حاصل از مقایسه راه حل با معیارها؛

و- انتخاب راه حل مناسب؛

ز- اجرا و ارزیابی : در این مرحله راه حل به کار گرفته شده به صورت تکوینی ارزیابی شده و اصلاحات لازم صورت گرفته و بدین طریق از مدل حل مسئله برای ایجاد خلاقیت و نوآوری استفاده می‌گردد.

به طور کلی ویژگی های مدیران خلاق در بعد داشتن روحیه علمی و پژوهشی عبارت اند از:

    • دارای روحیه کنجکاوی قوی هستند؛

    • از مطالعه مطالب و موضوع های جدید لذت می‌برند؛

    • بجای حل مشکل عمدتاً مسئله یاب هستند و قبل از بروز مشکل به سراغ مشکلات و حل آن ها می‌روند؛

    • دارای تفکر علمی و فعالیت‌های نظام مند هستند؛

    • گرایش غالب به حل مشکلات اجتماعی از طریق تحقیق و پژوهش دارند؛

    • برخورد اصولی و منطقی با پدیده ها و مسائل و افراد دارند؛

    • در پی تولید افکار و اندیشه‌های جدید هستند؛

    • به دنبال بومی کردن تحقیق و پژوهش در امور عادی کار و زندگی هستند؛

  • در تعریف و انتخاب اهداف پژوهش و مسائل پژوهشی دقت دارند.

  1. ریسک پذیری بالا و قابلیت خطر کردن :

مدیران خلاق غالبا کسانی هستند که جرات خطر کردن و تصمیم گیری در شرایط پر از ابهام را دارند. چنین افرادی به رغم اینکه خطرات را محاسبه و تجزیه و تحلیل می‌کنند و به میزان تاثیرگذاری آن ها در سازمان توجه می‌کنند با این حال توانایی انجام اعمال جسورانه و اخذ تصمیمات سخت و ماجراجویانه در شرایط دشوار و بحرانی را دارا هستند.

عملکرد خلاق مستلزم دست زدن به خطرهای حساب شده نیز می‌باشد، که در آن ها هم دقت محاسبات بر دانش برتر استوار شده است. قبول خطر همیشه با شناخت خطرات و تجزیه و تحلیل آن ها به مبنای میزان اثرگذاری بر سازمان شروع می شود و مدیران خلاق بر مبنای اطلاعات جمع‌ آوری شده و آگاهی، به ارزیابی ریسک از طریق انجام فرایند اصلی زیر می پردازند :

الف- برآورد میزان ریسک (اندازه گیری ریسک)؛

ب- سنجش ریسک (چقدر این ریسک نسبت به ریسک های دیگر بزرگتر است)؛

ج- تصمیم گیری ‌در مورد ریسک (آیا این ریسک با در نظر گرفتن معیارهای متداول روز قابل قبول است)؛

د- اقدام لازم ‌در مورد ریسک.

به طور کلی می توان مشخصه‌ های اصلی خطرپذیری مدیران خلاق را به شرح زیر بیان نمود :

    • در بیان نظر و عقیده خود جرات دارند؛

    • در عمل و اجرا جسارت به خرج می‌دهند؛

    • مسئولیت پذیرند؛

    • بدون هراس فکر و نظر خود را پیاده می‌کنند؛

    • آمادگی برای ماجراجویی های علمی و اجتماعی دارند؛

  • برای تجربه شکست و رسیدن به موفقیت ها آماده اند.

  1. روحیه نقادی بالا :

مدیران خلاق دارای روحیه نقادی و نقدپذیری هستند و همواره سعی می‌کنند روحیه نقادی را از طریق ارائه اطلاعات به کارکنان، توجه و پذیرش نظرات کارکنان، ایجاد انگیزه نقد و ارائه راه حل، انجام نظرسنجی از کارکنان، استقرار سیستم پیشنهادات را در سازمان برای توسعه فکری و ظرفیت ذهنی کارکنان، در سازمان اشاعه دهند. داشتن روحیه سنت شکنی معتدل و معقولانه، لذت بردن از روبه شدن با نظرات مختلف و قدرت تجزیه و تحلیل بالا از دیگر ویژگی های این مدیران است.

زمانی که روحیه نقادی در تک تک کارکنان ایجاد شود، این امر به ‌عنوان باورهای مشترک در آمده و در سازمان نهادینه می‌گردد. نقد را می توان نرم افزاری برای توسعه فکر و ظرفیت ذهنی و علمی بشر دانست. در نقادی افکار، مباحث علمی و سازمانی مختلفی مورد بحث قرار گرفته و از دل آن ها اندیشه‌های نو پرورش می‌یابد و به ‌عنوان راه کارهای علمی مشکلات سازمان را حل می‌کند و در نهایت در دل نقادی خلاقیت‌های فردی شکل می‌گیرد و افراد خلاق سازمان را تبدیل به یک سازمان خلاق می‌کنند. به طور کلی مشخصات مدیران خلاق در بعد انتقادپذیری عبارت اند از:

    • داشتن روحیه ҆نرم شکنی و سنت شکنی معتدل و منطقی؛

    • سرزنده و داشتن اعتماد به نفس قوی در زندگی فردی و سازمانی؛
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...