۳-۷متغیرهای تحقیق

۳-۷-۱معرفی متغیرهای مستقل : ویژگی‌های کیفیت حسابرسی که در تحقیقات قبلی معرفی شده موارد زیر می‌باشد:

ارتباط بین شرکت‌های حسابرسی بین‌المللی ،اندازه شرکت حسابرسی ،دوره تصدی حسابرس ،حقوق حسابرسان،تخصص حسابرس در صنعت مشتری ورتبه حسابرسان ،که مادراین تحقیق برای اندازه گیری متغیر مستقل کیفیت حسابرسی از۳ ویژگی زیر استفاده می‌کنیم:

۱-تخصص حسابرس در صنعت مشتری

در این مطالعه سهم حسابرس از بازار به عنوان شاخصی برای تخصص صنعت حسابرس بهره گرفته می شود ، زیرا اولویت صنعت را نسبت به سایر حسابرسان نشان می‌دهد . هرچه بازار حسابرس بیشتر باشد تخصص صنعت و تجربه حسابرس نسبت به سایر رقبا بالاتر می‌باشد . داشتن سهم بالای بازار همچنین اشاره دارد ‌به این که حسابرس به طور موفقیت آمیزی خود را از از سایر رقبا از لحاظ کیفیت حسابرسی متمایز می‌کند. تحقیقات اخیر بیانگر آن است که بین نوع صنعت مورد تخصص حسابرس و کیفیت گزارش حسابرسی رابطه مثبتی وجود دارد. به عبارت دیگر حسابرسانی که در صنعت مورد نظر تخصص دارند به دلیل داشتن توانایی بیشتر در شناسایی و برخورد با مشکلات ویژه آن صنعت می‌توانند حسابرسی را با کیفیت بالاتری انجام دهند. به علاوه، هر قدر مؤسسه حسابرسی تجربه بیشتری در صنعت خاصی کسب نمایید، به دلیل ایجاد شهرت مثبت، علاقه بیشتری به ارائه خدمات حسابرسی با کیفیت برتر پیدا می‌کند(مجتهد زاده و آقایی، ۱۳۸۳).

۲-رتبه حسابرس:

کیفیت کار مؤسسات حسابرسی کننده از یکدیگر متفاوت بوده و محققان از جانشین هایی برای تمایز میان مؤسسات حسابرسی با کیفیت بالا ازمؤسسات حسابرسی با کیفیت پایین استفاده می نمایند. اندازه مؤسسات حسابرسی کننده، قدمت و نام تجاری مؤسسات نمونه ای از معیارهای متمایز کننده ‌می‌باشد. یعنی مؤسسات بزرگ­تر و دارای نام تجاری مشهورتر نبست به مؤسسات دیگر دارای کیفیت کاری بالاتری هستند. (دی آنجلو، ۱۹۸۱)

شرکت­های با رتبه حسابرسی بالاترعلاوه بر شهرت و اعتبارشان، در امر آموزش کارکنان و حفظ استقلال (ظاهری و واقعی ) در برابر صاحبکاران و دیگر موارد مهم اثر گذار در افزایش کیفیت حسابرسی موفق عمل می‌کنند. ما نیز در این پژوهش سازمان حسابرسی را به عنوان مؤسسه‌ بزرگ و دارای اعتبار ‌و شهرت بالا در ایران در نظر می گیریم. اکثر پژوهش های تجربی کیفیت حسابرسی محصول این فرض است که حسابرسان با رتبه بالاتر در مقام مقایسه با حسابرسان رتبه کمتر، استقلال و توانایی نظارت بیشتری دارند.

۳- دوره تصدی حسابرس:

دوره تصدی حسابرس یکی از معیارهای اندازه گیری کیفیت حسابرسی است که به تعداد سال های متوالی که مؤسسات حسابرسی یک صاحبکار را مورد رسیدگی و حسابرسی قرار می‌دهد، اطلاق می شود انجام عملیات حسابرسی صاحبکار توسط یک مؤسسه‌ حسابرسی طی سنوات متمادی، به دلیل آشنایی تیم حسابرسی با عملیات حسابرسی صاحبکار، می‌تواند موثرتر صورت گیرد چنانچه مؤسسه حسابرسی تجربه انجام حسابرسی مؤسسه صاحبکار برای چندین سال را داشته باشد، علاوه بر اینکه اعضای تیم حسابرسی شناخت بیشتری نسبت به کار صاحبکار خواهد داشت، موجب تسریع در انجام عملیات حسابرسی، کاهش هزینه های حسابرسی و افزایش کیفیت حسابرسی می‌گردد. نتایج تحقیقات خارج از کشور نشان می‌دهد که بالا بودن دوره تصدی حسابرس، موجب افزایش شناخت و تخصص حسابرس در صنعت صاحبکار مربوطه شده و همچنین موجب بالا رفتن سطح کیفیت حسابرسی خواهد شد

۳-۷-۲معرفی متغیر وابسته:

۴روش برای اندازه گیری محافظه کاری در حسابداری وجود دارد که همه آن ها روی اثر تشخیص عدم تقارن اطلاعاتی سودوزیان ‌در گزارشات مالی تکیه می‌کنند،مخصوصا روش های دارایی خالص،سودهاواقلام تعهدی ازاین قبیل می‌باشند.این بررسی باارزش دفتری به ارزش بازار ازروش دارایی‌های خالص برای اندازه گیری محافظه کاری در حسابداری سازگار شد.این روش بیان می‌کند که شرکت سیاست‌های محافظه کارانه رابه منظورشناسایی سودها وداراییهابه کاربرده است.

۳-۸ بیان و تشریح فرضیه‌های تحقیق

فرضیه اصلی:

در چارچوب نظری، محافظه کاری به عنوان واکنش احتیاط آمیز به عدم اطمینان توصیف می­ شود. محافظه کاری یکی از ویژگی های مطلوب حسابداری است و در رابطه با ضرورت آن گفته می­ شود که نگاه خوش بینانه­ی مدیریت در گزارش های مالی شرکت منعکس می­ شود.( بنی مهد،۱۳۸۵)

کیفیت­حسابرسی مجموعه ­ای ازروشهای وتکنیکهایی است که برای کاهش اشتباهات وتقلب ازطریق دستیابی به شواهد کافی ‌و متقاعد کننده به منظورحفاظت از بخش های مربوط صورت ‌می‌گیرد (ابوجلال وحمدان,۲۰۱۰)

بررسی کیفیت حسابرسی به حسابرس در دستیابی به نظر مناسب درباره منصفانه بودن صورت‌های مالی کمک می‌کند.محافظه کاری حسابداری هنوز هم به وسیله حسابداران به عنوان مهمترین اصل در نظر گرفته می شود.علی رغم انتقاد مقابل این اصل هنوز هم نقش مهمی در عملیات حسابداری بازی می‌کند(واتز،۲۰۰۳). همچنین باسو و همکاران(۲۰۰۲) ،چانگ و همکاران(۲۰۰۳)، و جنکینز و همکاران(۲۰۰۷) دریافتند که شرکت های حسابرسی شده توسط حسابرسان بزرگ تمایل بیشتری به اعمال محافظه کاری دارند. با توجه به مطالب بالا فرضیه اصلی این مطالعه به شکل زیر تدوین می شود:

بین کیفیت حسابرسی و محافظه کاری حسابداری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنی داری وجود دارد.

فرضیه فرعی:

با توجه به مطالب بالا فرضیه زیر تدوین می­ شود:

۱)بین تخصص حسابرس درصنعت مشتری ومحافظه کاری حسابداری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنی داری وجود دارد.

اندازه مؤسسات حسابرسی کننده، قدمت و نام تجاری مؤسسات نمونه ای از معیارهای متمایز کننده این مؤسسات ‌می‌باشد. یعنی مؤسسات بزرگ­تر و دارای نام تجاری مشهورتر نبست به مؤسسات دیگر دارای کیفیت کاری بالاتری هستند. (دی آنجلو، ۱۹۸۱)شرکت­های با رتبه حسابرسی بالاترعلاوه بر شهرت و اعتبارشان، در امر آموزش کارکنان و حفظ استقلال (ظاهری و واقعی ) در برابر صاحبکاران و دیگر موارد مهم اثر گذار در افزایش کیفیت حسابرسی موفق عمل می‌کنند. ما نیز در این پژوهش سازمان حسابرسی را به عنوان مؤسسه‌ بزرگ و دارای اعتبار ‌و شهرت بالا در ایران در نظر می گیریم.. با توجه به مطالعات بالا فرضیه دوم به شکل زیر تدوین می شود:

۲)بین رتبه حسابرس و محافظه کاری حسابداری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنی داری وجود دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...