اگر منشور آزادى کوروش را با اعلامیه حقوق بشر مصوب مجلس ملى فرانسه و همچنین با اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۸ مقایسه کنیم، این منشور به مناسبت صراحت و قدمت و پشت پا زدن به رسوم خرافاتى دنیاى قدیم برتر و باارزش تر جلوه مى کند.[۵]

‌در قرون وسطی و پس ازقرن ۵ میلادی دورانی بود که در آن حقوق بشر به فراموشی سپرده می شود و علاوه بر مجازات ها ،شکنجه ها ،قتل عامها و تفتیش عقاید زیادی بر روی انسان صورت می‌گیرد آزادی عقیده و در کل آزادی که ثمره تلاش‌ها و مبارزات انسان‌های آزاد اندیش و مباحثات بسیار فلاسفه و حاکمان یونان و مکتب حقوق طبیعی بود از بین می رود و بر بخش‌های بزرگی از جهان اعتقادات دگم و غیر منصفانه روحانیون خشک مغز و بی روح مسیحیت سایه می افکند .

در دوران سده میانه انگلیسی ها نخستین کسانی بودند کهمتونی درباره حقوق بشر وضع کردند منشور کبیر ۱۲۵۱ ق.م ‌و اعلامیه حقوق سال ۱۶۲۸(فهرستی از آزادیها )قانون هانباس کورپوس (قانون احضار ‌و بازداشت یا امنیت قضایی )وقانون حل وفصل سال ۱۷۰۱ اشاره کرد .

در قاره آمریکا نیزسیزده آمریکایی انگلیس در ابتدای قانون اساسی خود اعلامیه حقوق را گنجاندند نخستین این اعلامیه ،اعلامیه حقوق دولت ورجینیا مصوب سال ۱۷۷۶ (مواردی درباره آزادی ،برابری ،حاکمیت ملی ،انتخابات آزاد ،محاکمه با حضور هیات منصفه ،احترام به مالکیت و آزادی مطبوعات ) اعلامیه استقلال ایالات متحده آریکا ۱۷۷۶

در فرانسه نیز همین اندیشه ها چیرگی داشت اعلامیه حقوق بشر و شهروندی ۱۷۸۹ فرانسه شامل حقوق مدنی و سیاسی از جمله حق مشارکت مردم در زندگی سیاسی بود.و اعلامیه مردم زحمت کش و استثمار زده ۱۹۱۸ روسیه.

اگر چه هیچ کدام از این اسناد را نمی توان سر آغاز حقوق بشر به مفهوم امروزی آن دانست اما نقش بسزایی در پیدایش حقوق بشر مدون داشته اند وسازمان ملل متحد برای تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر از آن ها الهام گرفته است .

در آغاز قرن ۲۰ با پایان یافتن جنگ جهانی اول توجه خاصی به موضوع حقوق بشر در میثاق جامعه ملل نشان داده شد. دول عضو تمام کوشش خود را برای تساوی بین زنان و مرد ان و مساوات و برابری و حفظ کودکان و یک محیط عادلانه برای کار مردان و زنان و همچنان رفتار عادلانه با سکنه بومی مستعمرات کردند . و همچنین پذیرفتند مسئولیت بخش مربوط به نظام قیمومت در سیستم جامعه ملل ،مسئولیت رفاه و پیشرفت ملل تحت قیمومت را به عهده دولت‌ها ی اداره کننده بگذارند به علاوه در رابطه با برخی از قسمتهای معاهدات صلح سال ۱۹۱۹ به برخی از دولت‌ها تفکیک شد قبل از عضویت در جامعه ملل محدودیتهای عمیقی را نسبت به حاکمیت خود به نفع اقلیت های ملی کشور خود پذیرا شوند . در سال ۱۹۲۰ سیستم حقوق اقلیتها به موجب جامعه ملل ایجاد شد .[۶]

از دیگر اقدامات جامعه ملل تشکیل سازمان بین‌المللی کار بود تلاش سازمان بر این بود تا با اصلاح کار حقوق داخلی کشورها با توجه ‌به این قوانین اصلاح شود . لازم به ذکر است که این اهداف مجددا در سال ۱۹۴۴ در اعلامیه معروف به اهداف و سازمان و سازمان بین‌المللی کار در اجلاس فیلادلفیا مورد تصدیق قرار گرفت و هنوز به عنوان یکی از سازمان‌های تابعه سازمان ملل به فعالیت خود ادامه می‌دهد . میثاق جامعه توانست تا حدی از مشکلات و نقضهای حقوق بشر بکاهد و صلح و امنیت را تا حدی برقرار نماید و لیکن نتوانست موفق به تضمین اصول حقوق بین الملل گردد و توانست در راه حقوق بشر گام های خیلی مؤثر و ثابتی را بر جا گذارد و در آن بین گه گاه حقوق بشر نقض می شد و نتیجه آن جنگ جهانی دوم بود.دولت‌ها به دنبال شکست جامعه ملل و حدوث جنگ جهانی اول ودوم بر آن آمدند تا راهکارهایی را ایجاد نمایند تا بتوانند برای همیشه از بروز این فجایع جلو گیری نمایند این تمایلات در منشور آتلانتیک ۱۹۴۱ اعلامیه ملل متحد در سال ۱۹۴۲ بروز کرد و نهایتاً به دنبال اعلامیه ها و کنفرانس‌های دیگر چون سانفرانسیسکو و تصویت منشور ملل متحد در سال ۱۹۴۵ و اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۴۸ حقوق بشر نوین ظهور کرد .

اندیشه حمایت از حقوق بنیادین بشر پس از جنگ جهانی دوم به اوج خود رسید یکی از نخستین اقدامات سازمان ملل تصویب و انتشار اعلامیه جهانی حقوق بشر در دسامبر ۱۹۴۸ در اجلاس پاریس بود که با اتفاق نظر چشم گیری در میان اعضا روبرو شد . اعلامیه جهانی حقوق بشر را می توان در حقیقت همان اصول حمایتی منشور ملل متحد به حساب آورد. ‌در مورد ارزش حقوقی اعلامیه به رغم اهمیت تاریخی و سیاسی استثنائی آن با سایر قطعنامه های اعلامی اصول مصوب مجمع عمومی تفاوتی ندارد ‌بنابرین‏ لازم می بود تا با تصویب متونی که خصوصیت الزام آور داشته باشد به اعلامیه قوام بخشیده شود و این عمل با تصویب میثاق های بین‌المللی حقوق بشر در سال ۱۹۶۶ صورت گرفت . یکی از این میثاق ها دارای دو پروتکل اختیاری ضمیمه می‌باشد که آیین دادخواهی فردی را معین می‌کند و دیگری ‌در مورد لغو مجازات اعدام است که در ۱۹۸۹ به تصویب رسیده . امروز اکثریت قابل توجهی از کشور ها به اصل میثاق ها ملحق شده اند .

علاوه بر منشور ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق های بین‌المللی ، معاهدات حمایت کننده متعددی در زمینه حقوق بشر در سطح عام و جهانی از سوی سازمان ملل یا تحت لوای آن سازمان تصویب شده اند که مهمترین آنهاعبارتند از:

    • عهد نامه مربوط به بردگی ۱۹۶۲ و مقاوله نامه اصلاحی آن۱۹۵۳

    • عهدنامه مربوط به پیشگیری و مجازات جنایت کشتار عام یا جمعی (ژنوساید)۱۹۴۸

    • عهدنامه ژنو در زمینه بهبود سرنوشت مجروحان و بیماران نیروهای مسلح به هنگام مأموریت‌ جنگی ۱۹۴۹

    • عهدنامه ژنو در زمینه بهبود سرنوشت مجروحان و بیماران و غریقان نیروهای مسلح در دریا ۱۹۴۹

    • عهدنامه ژنو در زمیته رفتار با اسیران جنگی ۱۹۴۹

    • عهدنامه ژنو در زمینه حمایت از افراد غیر نظامی در زمان جنگ ۱۹۴۹

    • عهدنامه مربوط به مجازات خرید و فروش موجودات انسانی و بهره کشی از روسپیگری دیگران ۱۹۵۰

    • عهدنامه تکمیلی درباره الغای بردگی و خرید وفروش بردگان و نهادها و اعمال مشابه بردگی ۱۹۵۶

    • عهدنامه مربوط به الغای کلیه اشکال تبعیض نژادی ۱۹۶۶

    • عهدنامه مربوط به امحاء مجازات جنایت آپارتاید ۱۹۷۳

    • پروتکل شماره ۱ و۲ الحاقی به عهدنامه ژنو۱۹۴۹و ۱۹۷۷

    • عهدنامه منع شکنجه و دیگر مجازات ها یا رفتار وحشیانه وغیر انسانی یا تحقیر کننده ۱۹۸۴

  • عهدنامه آپارتاید در ورزش ۱۹۸۵ [۷]

مبحث چهارم : ادیان و حقوق بشر

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...