منابع پایان نامه ها – ۲-۴-۳ کاربردهای آموزشی هوش مصنوعی – 4 |
امروزه هوش مصنوعی چه کارهایی را می تواند انجام دهد؟ راسل و نوریک (۱۳۸۵) در پاسخ به این سئوال به عنوان نمونه موارد زیر را ذکر کردهاند:
برنامه ریزی و زمانبندی خود مختار: نمونه بارز آن برنامه ریزی ناسا برای کنترل و برنامه ریزی فضاپیماها است.
انجام بازی: مسابقه شطرنجی که قهرمان شطرنج گری کاسپاروف را با نتیجه ۳٫۵ بر ۲٫۵ شکست داد.
پایش خودمختار: هدایت یک خودرو در طول مسیر.
تشخیص پزشکی: برنامه های تشخیص پزشکی که بر اساس تحلیلهای احتمالی کار میکنند، موفق شدهاند در سطح یک پزشک متخصص در بسیاری از زمینه های پزشکی عمل کنند.
برنامه ریزی ترابری: به عنوان نمونه در بحران خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ نیروهای آمریکایی از یک برنامه خودکار برنامه ریزی ترابری استفاده کردند. گزارش جالب این بوده که تنها همین کاربرد ۳۰ سال سرمایه گذاری در حوزه هوش مصنوعی را جبران نمود.
رباتیک: رباتهای کوچکی در پزشکی به درون بدن انسان فرستاده می شود و جایگزینی یک عضو مصنوعی را انجام می دهند.
درک زبان و حل مسئله: برنامههای رایانهای که جدول کلمات متقاطع را بهتر از اکثر انسانها انجام می دهند (راسل و نوریک، ۱۳۸۵).
به طور خلاصه هوش مصنوعی با توسعه سیستمهای رایانهای سر و کار دارد که دانش را ذخیره میکنند و از آن برای حل مسائل و انجام کارها بهره می گیرند. این هدفی است که سیستمهای آموزشی هم آنرا دنبال میکنند. به عبارتی سیستم آموزشی هم از دانش آموز/ دانشجو میخواهد، دانشی کسب کند و این دانش را در راستای حل مسائل یا انجام کاری استفاده کند. با عنایت به کاربردهای متنوع و مهیج هوش مصنوعی در حل مسائل مختلف بشری به نظر میرسد توانمندی این دانش در موضوعات مربوط به آموزش به طور عام و تکنولوژی آموزشی به طور خاص ناشناخته باقی مانده است. این پژوهش در صدد استفاده از هوش مصنوعی در حوزه پیشبینی موفقیت و افت دانشجو در تحصیل الکترونیکی است. با مقدمهای که از هوش مصنوعی و کاربردهای آن در حوزه های مختلف مطرح شده، نگاهی دقیقتر به کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش ضروری است.
۲-۴-۳ کاربردهای آموزشی هوش مصنوعی
همان طور که بحث آن گذشت، هوش مصنوعی شاخهای از علوم رایانهای و اطلاعاتی به نظر میرسد. تمرکز عمده هوش مصنوعی بر ساخت نرمافزار و سختافزارهایی برای حل مسائل و انجام کارهایی است که اگر توسط انسان انجام شود، نیاز به استفاده از هوش دارد. حوزه هوش مصنوعی شامل ساخت ماشینهایی مانند رباتها، خلبانهای اتوماتیک برای هواپیماها و فضاپیماها و جنگافزارهای نظامی هوشمند است. یافته های علم هوش مصنوعی منجر به توسعه ابزارهای متعددی شده است که برخی از آن ها تحت هدایت انسان و برخی دیگر به طور مستقل و بدون مداخله و نظارت انسان کار میکنند. در طول پنجاه سال گذشته، هوش مصنوعی و پیشرفتهای صورت گرفته در حوزه های مختلف آن یافتههای بسیار مهمی برای یادگیرندگان، مدرسان و به طور کلی برای سیستمهای آموزشی داشته است. در این مبحث سعی میشود به مهمترین حوزه های کاربردی هوش مصنوعی در آموزش اشاره شود.
سیستمهای خبره[۱۰۴]:
سیستمهای خبره یکی از مهمترین و قدیمیترین زیرمجموعههای هوش مصنوعی است که در حل بسیاری از مسائل بشری کارآمد بوده اند. سیستم خبره، دانش و تجربه یک یا چند فرد خبره را کامپیوتری می کند؛ به عنوان مثال یک سیستم خبره می تواند دانش پزشک، تعمیرکار رایانه و یا حتی یک معلم با تجربه را کامپیوتری کند.
سیستمهای خبره کاربر را قادر به مشاوره با سیستمهای کامپیوتری در مورد یک مسئله و یافتن دلایل بروز مسئله و راه حلهای آن می کند. مجموعه سختافزار و نرمافزارهای تشکیلدهنده سیستم خبره مانند فرد خبره اقدام به طرح سؤالات مختلف و دریافت پاسخهایی کاربر، مراجعه به پایگاه دانش (تجربیات قبلی) و استفاده از یک روش منطقی برای نتیجه گیری و نهایتاًً ارائه راه حل میکند (عسکرزاده،۱۳۸۸).
تمام سیستمهای خبره از چهار جزء تشکیل شدهاند:
-
- پایگاه دانش: دانش موجود در سیستم خبره را شکل میدهد، این دانش به روشی کد دهی می شود که توسط سیستم قابل استفاده باشد. پایگاه دانش ممکن است از ترکیب دانش انسان (مثلاً دانش مهندس) و سیستم یادگیری اتوماتیک (به عنوان مثال، سیستم خبره می تواند دانش خود را از تحلیل بهترین نمونه مسائلی که حل کردهاست به دست آورد) شکل گیرد.
-
- حلکننده مسئله: شامل مجموعه روشهایی الگوریتمی و ابتکاری است که از دانش موجود در پایگاه دانش برای حل یک مسئله خاص استفاده می کند.
-
- رابط: برای تسهیل تعامل مناسب کاربر یا تولید کنندگان با سیستم خبره طراحی می شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 09:16:00 ب.ظ ]
|