مقاله های علمی- دانشگاهی | ولی به جهت هماهنگی مقدار متن املا در پایه های مختلف بدین شرح پیشنهاد میشود: – 5 |
۳- جا به جا نوشتن تشدید
راه کار عملی برای شناسایی و برنامهریزی مشکلات املایی
یکی از مشکلاتی که دانشآموزان با آن مواجه میباشند ضعف املا است. اولین گام برای بر طرف کردن هر ضعفی شناخت آن میباشد. اگر معلم و مربی به موقع و دقیق مشکلات دانشآموز را تشخیص دهد میتواند سریع راه حل مناسب و منطقی را برای حل مشکل انتخاب و در جهت بهبود وضعیت آموزشی دانشآموزان اقدام نماید.
مدل املانویسی که در ذیل توضیح داده میشود تا اندازه زیادی به معلم کمک میکند تا به طور دقیق و سریع ضعف املایی دانشآموزان را تشخیص دهد و در جهت بهبود وضعیت دانشآموز اقدام کند.
تعریف املا:
املا به معنی جانشین ساختن صحیح صورت نوشتاری کلمات حروف به جای صورت آوای آنهاست.
اهداف درس املا در دوره ابتدایی:
۱- آموزش نوشتن کلماتی که مورد احتیاج دانشآموزان است.
۲- ارزشیابی از آموختههای دانشآموزان
۳- افزایش خزانهی لغات دانشآموزان
۴- آموزش شیوه نگارش حروف و کلمات
در یادگیری املا یک کلمه سه عامل مؤثر میباشد:
الف. شنیدن
ب. دیدن و تجسم ذهنی کلمه
ج. نوشتن کلمه
با توجه به این سه عامل زمانی دانشآموز کلمه را به درستی خواهد نوشت که آن کلمه را خوب بشنود و بتواند در ذهن خود آن را تجسم کند و در نهایت کلمه را بنویسد.
حرکتی در زیر توالی آن توضیح داده میشود:
الف. شنیدن کلمه، تشخیص دقیق کلمه، تدارک کلمه
ب. شخیص کلمه، یادآوری و مجسم ساختن تصاویر و بازشناسی کلمه صحیح در ذهن
ج. نوشتن درست کلمه، نوشتن صحیح حروف سازنده کلمه بازنویسی کلمه و توالی مناسب آن ها
به طور خلاصه مدل نگارش کلمات در املا عبارت از ادراک کلمه، بازشناسی کلمه و بازنویسی کلمه هریک از این توالی در مدل، مربوط به یک یا چند فرایند ذهنی است، ادراک کلمه مربوط به حافظه شنیداری و تمیز شنیداری است. بازشناسی کلمه مربوط به حافظه دیداری و توالی دیداری است. بازنویسی کلمه مربوط به حافظه حرکتی است.
با توجه به مطالب ارائه شده مدل آموزشی املا به شرح زیر ارائه معرفی میشود:
بر اساس مدل ارائه شده کلیه برنامه های آموزشی املا بایستی به سه رکن آن یعنی ادراک، بازشناسی و بازنویسی توجه کنند.
بررسی نقادانه برنامه درسی املا در دوره ابتدایی موید این نکته است که برنامه های درسی تنها بر بازنویسی محدود بوده و دو بعد دیگر چندان مورد توجه نیست لذا برنامه های درسی املا از وجه آموزشی به وجه آزمونی تبدیل شده است. برنامه درسی مبتنی بر این مدل که هر سه رکن را شامل شود، بر اساس الگویی معرفی میشود.
الگوی برنامه درسی املا:
۱- انتخاب متن املا و نوشتن آن روی تخته کلاس و خواندن آن توسط دانشآموزان
۲- پاک کردن متن از تخته و قرائت آن توسط معلم و نوشتن آن توسط دانشآموزان
۳- تصحیح املا به صورت گروهی«توسط خود دانشآموزان»
۴-استخراج فهرست خطاهای دیکتهای
۵- تمرین، توضیح و آموزش بر مبنای عمدهترین غلطهای املایی
توضیح اینکه غلطهای املایی هر جلسه مبنای آموزشی برای جلسه بعدی املا قرار میگیرد.
مهمترین محاسن این الگو عبارت از:
الف. توجه به بعد آموزشی املا، چون در مراحل پنجگانهی بالا هدف آزمون نیست.
ب. انعطاف پذیری در متن املا
ج. توجه به سه رکن برنامه درسی املا از طریق دیدن متن و خواندن و بازشناسی و یادآوری و کاهش مشکلات و خطاهای دیکتهای دانشآموزان، به تدریج با اجرای کامل برنامه
د. کاهش اضطراب و ترس دانشآموزان از برنامه های درسی دیکته
ه. چون خطاهای دیکته ای توسط خود دانشآموزان با راهنمایی معلم استخراج میشوند، لذا دانشآموزان در رفع آن مصمم میشوند.
چون الگو بر پایه آموزش املا طراحی شده است لذا توصیه میشود که از نمره دادن به دانشآموزان خودداری شود و ارزشیابی از کمی و عددی به کیفی تغییر یابد و این فرایند تا زمانی ادامه یابد که غلطهای املایی به حداقل برسد.
نمره دادن به املا بر اساس این الگو تنها در املای امتحانی پیشنهاد میشود.
نکته قابل توجه دیگر، کلاس بایستی از حالت سنتی خود به کارگاه آموزشی تبدیل شود و همه فراگیران در نقش یاد گیرنده و یاد دهنده باشند و تعامل های بین فردی گسترش یابد. برای قرائت متن املا با توجه به اینکه متن چندین بار خوانده شده و توضیحاتی توسط معلم برآن داده شده است، توصیه میشود هر بند از متن املا فقط دو بار تکرار شده و مدت زمان تقریر متن حداکثر ۲۵ دقیقه باشد، حداکثر متن املا در هر جلسه بر اساس توان دانشآموزان و نوع متن از لحاظ دشواری کلمات و عبارات، متغیر میباشد.
ولی به جهت هماهنگی مقدار متن املا در پایه های مختلف بدین شرح پیشنهاد میشود:
برای کلاس اول ابتدایی در نیم سال اول ۸ جمله حداکثر ۳۵ کلمه و در نیم سال دوم ۱۰ جمله حداکثر ۴۰ کلمه، برای کلاس دوم ابتدایی حداکثر ۱۰ سطر حدود ۱۰۰ کلمه، برای کلاس سوم ابتدایی حداکثر ۱۲ سطر حدود ۱۲۰ کلمه، برای کلاس چهارم و پنجم ابتدایی حداکثر ۱۵ سطر حدود ۱۵۰ کلمه.
برای درک بهتر کلمات، گاهی نیاز است که کلمه برای دانشآموزان به همراه تصویر آموزش داده شود همچنین برای تجسم ذهنی یک کلمه بهتر است دانشآموزان آن را با انگشت خود در هوا بنویسند.
برای یادگیری بهتر میتوان تمرینات فرعی دیگری همچون دنباله نویسی و کامل کردن کلمات ناقص نوشته شده، تعیین تعداد حروف کلمه، تعیین تعداد نقطهها، دندانهها و… انجام داد.
برای تصحیح املا در این الگو بایستی کلمات مشکل در تخته نوشته شود و سپس دانشآموزان با کنترل و نظارت معلم متن خود را با آن مطابقت کرده و غلط های خود را استخراج کنند. این مورد میتواند با عوض کردن دفاتر دیکته و یا تصحیح توسط یک عده خاص از دانشآموزان انجام شود. در پایان معلم به کمک دانشآموزان مهمترین مشکلات دیکتهای آن جلسه را در تخته کلاس نوشته و به دانشآموزان در آن مورد آموزش میدهد. چنانچه وقت آن جلسه اجازه ندهد میتوان آموزش را به جلسه بعدی موکول کرد.
روش تدریس املا
املا واژه ای است عربی و معنای آن نوشتن مطلبی است که دیگری بگوید یـا بخـوانـد . درس املا در بـرنـامـه آمـوزشـی دوره ابتدایی اهداف زیر را در بر میگیرد.
۱- آموزش صورت صحیح نوشتاری کلمه ها و جمله های زبان فارسی
۲- تشخیص اشکالات املایی دانش آموزان و رفع آن ها
۳- تمرین آموخته های نوشتاری دانش آموزان در رونویسی.
بدیهی است با نوشتاری که با غلط های املایی همراه باشد ارتباط زبانی بین افراد جامعه بخوبی برقرار نمی شود . بنابرین , لزوم توجه به این درس کاملاً روشـن اسـت عـلاوه بـر اهـداف فـوق , امـلا نـویسی , دانـش آمـوزان را یـاری میکند تا مهارت های خود را در زمینههای زیر تقویت نمایند.
۱- گوش دادن با دقت
۲- تمرکز و توجه داشتن به گفتار گوینده ( معلم )
۳- آمادگی لازم برای گذر از رونویسی ( نوشتن غیرفعال ) جمله نویسی و انشا (نوشتن فعال)
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 09:17:00 ب.ظ ]
|