۳- کیفیت سود در شرکت های سالم بالاتر از شرکت های درمانده و ورشکسته است. این یافته با نتیجه تحقیق فینگ لی و همکاران (۲۰۱۱)، مطابقت دارد و با یافته های دستگیر و همکاران (۱۳۹۱)، مطابقت ندارد.

۴- در نهایت شرکت های درمانده مالی و ورشکسته بیشتر از شرکت های سالم، درگیر شیوه های هموارسازی سود هستند. این یافته به نوعی با نتایج تحقیق جبارزاده کنگرلوئی و همکاران (۱۳۸۸)؛ مشکی و نوردیده (۱۳۹۱)، مطابقت دارد.

۵-۵٫ بحث و نتیجه گیری

در این بررسی مشخص شد که ویژگی های کیفی سود، بر نوع مدیریت سود شرکت های ورشکسته، درمانده مالی و سالم، تاثیری ندارند. و هر سه گروه نمونه سود خود را به صورت فرصت طلبانه مدیریت می نمایند. همچنین این چهار ویژگی کیفی سود به خوبی متغیرهای مدیریت سود، نمی توانند سودآوری آتی شرکت ها را پیش‌بینی کنند.

در شرکت های سالم کیفیت سود در سطح بالایی قرار دارد، اما مدیریت سود آن ها، از نوع فرصت طلبانه است. همچنین سطح کیفیت سود شرکت های درمانده و ورشکسته نسبت به شرکت های سالم، ضعیف تر بوده، و مدیریت سود آن ها نیز فرصت طلبانه است. ‌بنابرین‏ می توان نتیجه گرفت که بالا (پایین) بودن کیفیت سود، بر نوع مدیریت سود شرکت های ایرانی تاثیری ندارد.

۵-۶٫ محدودیت های تحقیق

مهمترین محدودیت این تحقیق، در دسترس نبودن اطلاعات شرکت ها در هر گروه نمونه، برای برآورد مدل ها در سطح شرکت (چرخشی پنج ساله) بوده است. این نوع شرکت ها یا از نمونه حذف شدند، یا از دسته بندی شرکت ها در موارد مقتضی، صرفنظر شد.

۵-۷٫ پیشنهادهای تحقیق

۵-۷-۱٫ پیشنهادهای کاربردی

از آنجایی که در این پژوهش، فرصت طلبانه بودن مدیریت سود و عدم تاثیر کیفیت سود بر نوع مدیریت سود شرکت های درمانده مالی، ورشکسته و سالم عضو بورس اوراق بهادار تهران، مورد تأیید قرار گرفته است؛ لذا به سازمان حسابرسی و مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران و معتمد بورس، پیشنهاد می شود که با طرح ریزی مناسب در انجام حسابرسی ها، جهت شناسایی و گزارش به موقع در خصوص دستکاری حساب های این نوع شرکت ها (به خصوص شرکت های درمانده مالی و سالم)، اقدام نمایند. همچنین به تدوین کنندگان قوانین بازار سرمایه و استاندارهای حسابداری و حسابرسی، به ویژه سازمان بورس اوراق بهادار تهران، سازمان حسابرسی و دیوان محاسبات کشور، پیشنهاد می شود با بررسی دقیق تر این موضوع و وضع قوانین و مقررات محدودتر، جهت کاهش مداخله های عمدی مدیران شرکت های درمانده مالی و سالم در گزارشگری مالی و حمایت هر چه بیشتر از سرمایه گذاران، اقدام عاجل صورت گیرد.

۵-۷-۲٫ پیشنهادهای تحقیقات آتی

با توجه به اینکه، این گونه تحقیقات بر حسب سه گروه شرکت مجزا در ایران کمتر انجام شده است، پیشنهاد می شود در تحقیقات آتی، انواع دسته بندی شرکت ها بیشتر شده و ویژگی های کیفی سود مبتنی بر اطلاعات بازار (به موقع بودن، محافظه کارانه بودن و مربوط بودن سود)، و همچنین سایر مدل های اندازه گیری مدیریت سود و کیفیت سود نیز بررسی شوند.

فهرست منابع

    1. ابراهیمی، شهلا؛ مهرداد ابراهیمی (۱۳۹۱)، مدیریت سود، انگیزه ها و راهکارها، مجله مطالعات حسابداری، انجمن حسابداری ایران، شماره ۱٫

    1. احمد پور، احمد؛ هادی منتظری (۱۳۹۰)، نوع مدیریت سود و تاثیر اندازه شرکت، ساختار مالکیت و حاکمیت شرکتی بر آن، مجله پیشرفت های حسابداری، دوره سوم، شماره ۲٫

    1. اعتمادی، حسین؛ حسن فرج زاده دهکردی (۱۳۹۱)، تاثیر مدیریت سود و ساختار سرمایه بر محافظه کاری سود، ‌فصل‌نامه تحقیقات حسابداری و حسابرسی، شماره ۱۳٫

    1. اعتمادی، حسین؛ منصور مومنی؛ حسن فرج زاده دهکردی (۱۳۹۱)، مدیریت سود، چگونه کیفیت سود شرکت ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟، مجله پژوهش های حسابداری مالی، سال۴، شماره ۲٫

    1. برادران حسن زاده، رسول؛ یونس بادآور نهندی؛ میر وحید پور ربی (۱۳۸۸)، ارزیابی کیفیت سودآوری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، ‌فصل‌نامه حسابداری مالی، سال اول، شماره ۲ .

    1. بهار مقدم، مهدی؛ علی کوهی (۱۳۸۹)، بررسی نوع مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران، مجله دانش حسابداری، سال اول، شماره ۲٫

    1. ثقفی، علی؛ غلامرضا کردستانی (۱۳۸۳)، بررسی و تبیین رابطه بین کیفیت سود و واکنش بازار به تغییرات سود نقدی، بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره ۳۷ .

    1. ثقفی، علی؛ قاسم بولو (۱۳۸۸)، هزینه حقوق صاحبان سهام و ویژگی های سود، ‌فصل‌نامه تحقیقات حسابداری و حسابرسی، شماره ۲٫

    1. جبارزاده کنگرلوئی، سعید؛ سعید خدایار یگانه؛ اکبر پوررضا سلطان (۱۳۸۸)، بررسی ارتباط بین هموارسازی سود و درماندگی مالی شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار تهران، ‌فصل‌نامه حسابداری مالی، شماره ۲ .

    1. خواجوی، ‌شکرالله؛ امین ناظمی (۱۳۸۴)، بررسی ارتباط بین کیفیت سود و بازده سهام با تأکید بر نقش ارقام تعهدی در بورس اوراق بهادار تهران، ‌فصل‌نامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره ۴۰٫

    1. خواجوی، ‌شکرالله؛ انور بایزیدی؛ سعید جبارزاده کنگرلوئی (۱۳۹۱)، بررسی تطبیقی کیفیت گزارشگری مالی شرکت های درمانده و غیر درمانده مالی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، ‌فصل‌نامه پژوهش های تجربی حسابداری، سال اول، شماره ۳ .

    1. دستگیر، محسن؛ علی حسین حسین زاده؛ ولی خدادادی؛ سید علی واعظ (۱۳۹۱)، کیفیت سود در شرکت های درمانده مالی، مجله پژوهش های حسابداری مالی، سال ۴، شماره ۱٫

    1. دستگیر، محسن؛ مجید رستگار (۱۳۹۰)، بررسی رابطه بین کیفیت سود (پایداری سود)، اندازه اقلام تعهدی، و بازده سهام با کیفیت اقلام تعهدی، مجله پژوهش های حسابداری مالی، سال ۳، شماره ۱٫

    1. دلاور، علی (۱۳۸۹)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران، انتشارات رشد، صص ۷۷-۸۰ ؛ ۱۹۹- ۲۰۱ .

    1. دموری، داریوش؛ زهره عارف منش؛ خلیل عباسی (۱۳۹۰)، بررسی رابطه بین هموارسازی سود، کیفیت سود، و ارزش شرکت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله پژوهش های حسابداری مالی، سال ۳، شماره ۱٫

    1. ساعی ارسی، ایرج (۱۳۹۰)، مهارت های نوشتاری پژوهش در علوم اجتماعی، تهران، انتشارات بهمن برنا، ص ۱۱۷٫

    1. سجادی، سید حسین؛ محسن دستگیر؛ علی حسین حسین زاده؛ محمد امید اخگر (۱۳۹۱)، بررسی شیوه های استفاده از اختیارات مدیریت در گزارشگری سودآوری آینده و تاثیر ویژگی های شرکت ها بر شیوه های استفاده از اختیارات مذبور ، مجله دانش حسابداری، سال ۳، شماره ۸٫

    1. عرب صالحی، مهدی؛ محمدعلی ضیایی (۱۳۸۹)، ارتباط بین نظام راهبری و کیفیت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، ‌فصل‌نامه حسابداری مالی، شماره ۵ .

    1. فروغی، داریوش؛ هاجر محمدی (۱۳۹۰)، مروری بر ادبیات کیفیت سود، ‌فصل‌نامه علمی دانشجویان حسابداری و مدیریت مالی، دانشگاه اصفهان.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...