مقالات و پایان نامه ها | قسمت 13 – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
![]() |
– پرهیز از لقمه حرام:
از جمله عوامل بسیار مهمی که باعث هلاکت و بدبخت شدن انسان میشود، لقمه حرام است. کم نبودند کسانی که ابتدا خوب بودند، ولی به خاطر لقمه حرام به دره ّهای شقاوت و فضاحت پرت شدند. لذا لازم است به این مسئله توجه نموده و غافل نشویم. برای لقمه حرام در روایات آثار متعددی بیان شده است از جمله: عدم استجابت دعاها، عدم قبولی نماز، پذیرفته نشدن اعمال صالح، عدم استشمام بوی بهشت، تضعیف ایمان و اعتقادات، اخراج از صیانت الهی، کاهش رزق حلال، خروج از ولایت پیامبر (ص) و اهل بیت او(ع)، حسرت در روز قیامت، لعن ملائکه، کوردلی. در مقابل لقمه حلال هر چند رنگین نباشد، موجب نورانیت دل و استجابت دعا و آمرزش و حفاظت الهی می گردد.
– تأمل و تفکر در مورد عاقبت مجرمان، مفسدان و مکذبان:
برای این که انگیزه انسان در مسیر دینداری تقویت شده و از انحراف دوری نماید، مناسب است که در مورد عاقبت مجرمان، گناهکاران و کافران اندیشه نموده و عبرت گیرد. وقتی انسان در عاقبت مجرمان و گنهکاران اندیشه می کند، پرده های غفلت تدریجا از جلوی چشمش کنار میروند و انسان از عاقبت کارهای خود در صورتی که گناهکار باشد آگاهی مییابد و همین مسئله عاملی برای دوری از انحراف و تقویت ایمان و اعتقادات می شود.
بارور کردن هویت انسانی و دینی جوانان
لذا باید به زیر ساخت های شخصیت جوان و نیازهای روحی و روانی او توجه نمود تا در پرتو آن بتوان فردی دارای تعادل روحی و بدنی داشت و او را بر اساس نیاز درونی و فطریش به سوی فضایل و کمال رهنمون نمود.
ایام جوانی و نوجوانی با دگرگونی هایی در جسم و روان همراه است. نوجوان به سرعت رشد کرده و شاهد تکامل جسمانی و نیرومندی بدنی خویش است و همزمان، عواطف و احساسات او نیز دچار تحول اساسی می شود و افکار و آرزوها و نگرش او پیرامون افراد و محیط اطراف را تحت تاثیر قرار میدهد(قائمی، ۱۳۶۳).
جوان اگر دوره نوجوانی و «بحران بلوغ» را به خوبی پشت سرگذاشته باشد و از رشد شخصیت کافی و متعادل برخوردار شده باشد، دارای ویژگی هایی از قبیل احساس اطمینان، احساس استقلال و قوه ابتکار، قدرت تعیین هویت خود، احساس صمیمت، میل به بزرگ شدن و حس کمال میباشد(شریعتمداری، ۱۳۷۴).
او مسئولیت پذیر و به آینده امیدوار است و دوستدار خوبی ها و فضایل میباشد. ایجاد و رشد و تبلور ویژگیهای فوق در جوانان در گرو داشتن نظام تربیتی کارآ و جامع است .اگر در این نظام به نیازها و انتظارات جوان همانند ابراز محبت، ابراز خود، تعلق به گروه، هدفمندی و پاسخ مناسب داده شود به این رشد و بالندگی میرسد و در غیر این صورت دچار « بحران هویت » می شود(شریعتمداری،۱۳۶۷).
در بحران هویت، او شدیداً دچار اضطراب و ناراحتی ذهنی است به طوری که نمیتواند جنبه های مختلف شخصیت خویش را در یک خویشتن قابل قبول و هماهنگ، سازمان دهد و در «خودپنداری» دچار مشکل می شود. بر اساس نظریه « اریکسون[۱۷] »، اگر هویت شخصی نوجوان در طی زمان و بر اساس تجربیات حاصل از برخورد صحیح اجتماعی به تدریج ایجاد شود و او بتواند خود را بشناسد و از دیگران جدا سازد، تعادل روانی وی تضمین می شود، ولی اگر سرخوردگی و عدم اعتماد جایگزین اعتماد گردد، به جای تماس با مردم، گوشهگیر و منزوی می شود و به جای تحرک به رکود میگراید و به جای خود آگاهی و تشکیل هویت مثبت دچار ابهام در نقش خود می شود و هماهنگی و تعادل روانی وی به هم میخورد و به بحران هویت دچار می شود (احمدی،۱۳۷۲).
▪ به هنگام این بحران او در چند مورد از موارد ذیل دچار تردید و شک می شود :
۱) اهدافبلندمدت
۲) انتخابشغل
۳) رفتار و تمایل جنسی
۴) الگوی رقابت
۵) تشخیص مذهبی
۶) نظام ارزشی اخلاقی
۷) تعهد گروهی
در نتیجه از عوارض منفی بحران هویت، تردید و ابهام در تشخیص مذهبی و نظام ارزشی است، به ویژه آن که همزمان با این بحران، قدرت تفکر انتزاعی در جوانان رشد نموده و به استقلال و استنتاج مسائل علاقهمند میشوند و به بررسی برهانی و منطقی دین در پاسخگویی به مسائل توجه مینمایند که این خود مشکل را دو چندان کرده و جوانی را که در وضعیت بحرانی نقش و وظایفی را که به وسیله خانواده و اجتماع برای وی مناسب تشخیص داده می شود با تمسخر و یا با پرخاشگری رد می کند، بیشتر به ورطه خطر و انحراف میکشاند, به ویژه که در این سن, غرایز جنسی نیز بر این امر دامن میزند و «هویت مذهبی» او را تهدید می کند و اگر هم به ظاهر هویت مذهبی را قبول کند، این عدم تعادل شخصیتی و روانی در هویت مذهبی نیز تاثیر گذاشته و به صورت افراط و تفریط بروز می کند و گاه او را در میان تضادی پیچیده اسیر می کند. به ویژه آن که به اعتراف روان شناسان، دوره جوانی و نوجوانی، دوره تحول ارزشها و تردید در مفاهیم ارزشی است، و به نظر «دبس» ، نظام ارزشها در مجاورت دنیای علم و اطلاع در جوانان پایه گذاری می شود و به تنظیم رفتار و مشخص نمودن عقاید آنان کمک می کند. اشپرانگر معتقد است که در دوره تحول نوجوانی، ارزشهای اساسی زندگی به ترتیب اهمیت به صورتی قطعیتر و پایدارتر شکل میگیرد و ارزشهای حاکم بر فرد تعیین کننده نوع شخصیت او به شمار میرود.(همانمنبع).
روشن است که ارزش مفاهیم نظری هستند که انتخاب بر اساس آن ها صورت میگیرد و فرد را به عمل وا میدارد، لذا باید پیرامون این مفاهیم به باوری روشن و مستدل برسد و از صمیم جانپذیرا گردد.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 09:19:00 ب.ظ ]
|