جهت استقرار

 

شرق به غرب

 
 

نحوه ارتباط ساختمان به زمین

 

روی پایه های چوبی

 
 

سطح و تعداد پنجره ها

 

زیاد

 
 

میزان استفاده از تهویه طبیعی

 

زیاد

 
 

بافت مجموعه ای

 

پراکنده

 
 

نوع رنگ خارجی

 

آزاد

 

(کسمائی، ۱۳۸۲)
۲-۱۴-۴- فرم ساختمان در رابطه با اقلیم
با وجود آنکه میزان دمای مناطق معتدل به حدی است که انعطاف پلان ساختمان را ممکن می سازد، اما در همه حال گسترش پلان در طول محور شرقی – غربی ضروری است. با شدت تابش آفتاب بر دیوارهای جهات مختلف ساختمان، حتی دیوارهای شرقی – غربی در این مناطق کمتر از مناطق دیگر کشور است در نتیه در این مناطق می توان از نرم های آزاد استفاده نمود. اما بهتر است نرم ساختمان حتماً در طول محور شرقی – غربی گسترش داشته باشد.
۲-۱۴-۴-۱- تابش آفتاب حرارت
تعیین جهت ساختمان با توجه به تابش خورشید بهتر است جهت ساختمان بگونه ای تعیین می شود که :
- در ایام گرم سال مقدار گرمای تابش خورشید در ساختمان
- در مواقع سرد سال از بیشترین مقدار گرمای تابش خورشید بهره مند شود.
- برای دستیابی به دو مرحله بالا بایستی مواقع گرم و سرد سال و گرمای تابش خورشید یک محل را معین کرد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۱۴-۴-۲- تشخیص مواقع گرم و سرد یک محل
امروزه، برای تشخیص مواقع گرم و سرد سال از روش های مختلف استفاده می کنند. نمودار زیست اقلیمی گیونی که در آن منطقه آسایش مشخص می توان هوای داخلی ساختمان را تعیین نمود. به این ترتیب لحظاتی که در داخل و منطقه آسایش، واقع شوند، لحظات مطبوع و با راحت می باشند. لحظاتی که خارج از منطقه آسایش واقع شوند، در صورتیکه بالای منطقه آسایش باشند، گرم بود، و جریان باد برای جبران گرمی آنها ضروری است، و در صورتیکه زیر منطقه آسایش باشند، سرد بوده و تابش خورشید برای جبران سردی آنها پیشنهاد می شود.
همچنین از بیوکلیماتیک اولگی علاوه بر تعیین نوع اقلیم، برای ساخت و ساز پیشنهاداتی نیز ارائه نموده است. برای تعیین ماه های شرجی و غیرشرجی نیز از نموداری لنگستر – کارستن و هم چنین پیشنهادات ارائه شده در جدول پیشنهادات ماهانی که بررسی آنها در بخش اقلیم آمده است، می توان استفاده کرد.
۲-۱۴-۴-۳-تأثیر زوایه تابش
هرچه زاویه تابش خورشید بزرگتر باشد، یعنی اشعه تابشی خورشید، مایل به سطحی بتابد. گرمای حاصل از خورشید روی آن کمتر خواهد بود، و هر چه این زوایه کوچکتر باشد یعنی اشعه تابشی خورشید به صورت عمودی تر به سطح بتابد، گرمای حاصل از خورشید روی سطح زیادتر خواهد بود.
درواقع چهار عامل در تعیین زاویه تابش خورشید به یک سطح موثرند :
- طرز قرارگیری سطح نسبت به خورشید
- تغییرات روزانه و فصلی مواضع خورشید در آسمان
- عرض جغرافیایی محل قرارگیری سطح
- وضعیت جوی محل
زوایه تابش خورشید در منطقه مورد مطالعه در بخش اقلیم بررسی می شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...