گویه

عامل ۱

اضطراب (دلبستگی دوسوگرا)

عامل ۲

وابستگی (عکس دلبستگی اجتنابی)

عامل ۳

نزدیک بودن (دلبستگی ایمن)

۹

۸۰/۰

۱۰

۷۷/۰

۱۱

۷۱/۰

۳

۶۲/۰

۴

۵۱/۰

۱۸

۷۵/۰

۱۴

۷۲/۰

۷

۶۳/۰

۱۶

۵۴/۰

۱۲

۷۶/۰

۸

۶۷/۰

۱

۶۴/۰

۶

۴۷/۰

۱۳

۴۶/۰

ارزش ویژه

۸۷/۲

۱۸/۲

۹۶/۱

واریانس تبیین شده

۴۷/۲۰

۵۹/۱۵

۱۴

واریانس کل

۰۷/۵۰

۳-۴-۳- پرسشنامه سبک پردازش هویت:

این پرسشنامه برگرفته از مدل برزونسکی (۱۹۹۲) است و دارای سه مؤلفه‌ می‌باشد (پیوست۳). زیر مقیاس های آن عبارتند از: سبک اطلاعاتی (۱۱ سوال)‏، سبک هنجاری (۹ سوال) و سبک سردرگم- اجتنابی (۱۰ سوال) که در جدول(۳) تعداد سوالات سبک‏های هویت نشان داده شده است. در مقابل هر گویه یک طیف ۵ گزینه ای مقیاس لیکرت قرار دارد و از گزینه ی کاملا مخالفم، نمره‏ی ۱ تا کاملا موافقم، نمره ۵، را شامل می شود.

جدول۵-۳- سوالات مربوط به مؤلفه‌ های سبک پردازش هویت

برزونسکی‏(۱۹۹۲)‏ میزان ضریب آلفای‏کرونباخ را برای سبک اطلاعاتی‏۶۲/۰، سبک هنجاری ۶۶/۰ و سبک سردرگم- اجتنابی ۷۳/۰ گزارش کرد. وایت و همکاران (۱۹۹۸) برای نسخه تجدید نظر شده‏ پرسشنامه سبک هویت، میزان ضریب آلفای کرونباخ ۵۹/۰، ۶۴/۰ و ۷۸/۰ را برای سبک های اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم- اجتنابی گزارش کردند.کروسیتی، روبینی، برزونسکی و میوس[۱۲۰](۲۰۰۸) ضرایب ۶۴/۰، ۵۸/۰ و ۷۵/۰ را برای سبک های اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم- اجتنابی به دست آوردند. اسمیتس و همکاران (۲۰۰۸، به نقل از آذر پیکان، ۱۳۹۰) ضریب آلفا را برای سبک اطلاعاتی ۶۹/۰، هنجاری۵۲/۰ و سردرگم-اجتنابی ۶۸/۰ گزارش کردند.

در ایران نیز حجازی و فرتاش (۱۳۸۵) ضریب ۶۸/۰ جهت سبک اطلاعاتی، ۶۵/۰ را برای سبک هنجاری و ۶۸/۰ را برای سبک سردرگم- اجتنابی به دست آوردند. فولادچنگ و همکاران (۱۳۸۸) ضریب آلفای کرونباخ را برای سبک های اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم- اجتنابی به ترتیب۶۳/۰، ۵۰/۰ و ۶۴/۰ به دست آورند. غضنفری (۱۳۸۳) جهت بررسی روایی پرسشنامه سبک پردازش هویت از روش همبستگی همزمان استفاده نمود و گزارش کرد که پرسشنامه از اعتبار مناسبی برخوردار است. همچنین جوکار و حسین چاری (۱۳۸۰) و فولادچنگ و همکاران(۱۳۸۸) نیز روایی مطلوبی را جهت پرسشنامه سبک پردازش هویت گزارش کردند.

در پژوهش حاضر، روایی پرسشنامه سبک‏ پردازش هویت از طریق تحلیل عامل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل عامل به روش مؤلفه‌‏‏های اصلی، با چرخش واریماکس وجود ۳ عامل در گویه ها را تأیید نمود. ملاک استخراج عوامل، از حداقل بار عاملی برای هر گویه ۳۰/۰، ارزش ویژه بالاتر از یک و نمودار شیب اسکری استفاده شد. از مجموع گویه ها، ۱۰ گویه (۴، ۵، ۶، ۸، ۹، ۱۰، ۲۱، ۲۳، ۳۰، ۱۴) به دلیل پایین بودن بار عاملی و یا تداخل گویه ها در چند عامل حذف شدند. در نهایت ۲۰ گویه باقی ماندند. شاخص KMO برابر ۷۲/۰ و ضریب سطح ۰۰۱/۰>P معنادار بود که نشان دهنده کفایت نمونه‏گیری گویه‏ها است. نتایج تحلیل عامل در جدول (۶-۳) نشان داده شده است.

برای تعیین پایایی پرسشنامه سبک دلبستگی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد و ضرایب برای سبک‏های اطلاعاتی، هنجاری، سردرگم اجتنابی به ترتیب برابر با ۶۸/۰، ۵۴/۰، ۶۲/۰ به دست آمد.

جدول۶-۳- نتایج تحلیل عوامل مقیاس سبک‏های پردازش هویت

گویه

عامل ۱

سبک اطلاعاتی

عامل ۲

سبک سردرگم- اجتنابی

عامل ۳

سبک هنجاری

۲۸

۷۴/۰

۱۶

۶۸/۰

۲۴

۶۵/۰

۱۷

۵۲/۰

۱

۴۸/۰

۲۷

۴۶/۰

۱۱

۳۸/۰

۲۲

۶۳/۰

۲۰

۵۹/۰

۲

۵۲/۰

۱۵

۵۲/۰

۲۶

۴۹/۰

۱۸

۴۹/۰

۲۹

۴۸/۰

۷

۶۱/۰

۱۲

۵۸/۰

۱۳

۵۲/۰

۲۵

۵۲/۰

۳

۴۴/۰

۱۹

۳۶/۰

ارزش ویژه

۷۷/۲

۳۰/۲

۹۶/۱

واریانس تبیین شده

۸۶/۱۳

۴۹/۱۱

۷۹/۹

واریانس کل

۱۴/۳۵

۳-۵- روش اجرا:

بعد از انتخاب گروه شرکت کنندگان و تهیه پرسشنامه‌ها، پژوهش‏گر، با هماهنگی لازم در کلاس های منتخب حضور یافته و قبل از توزیع پرسشنامه‌ها برای آزمودنی ها، توضیح مختصری درباره هدف پژوهش و نحوه ‌پاسخ‌گویی‌ به سوالات و اینکه در هیچ یک از گویه های پرسشنامه‌ها پاسخ صحیح و غلط وجود ندارد، ارائه گردید. پرسشنامه ‏ها به روش چرخش متناوب در اختیار مشارکت‏کنندگان پژوهش قرار گرفت.

۳-۶- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:

به منظور تجزیه و تحلیل آماری در این پژوهش، ابتدا با بهره گرفتن از شاخص های آمار توصیفی، اطلاعات توصیفی متغیر‏های پژوهش شامل (میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر نمرات) مشخص گردید. سپس برای بررسی اینکه آیا بین سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت با ترس از صمیمیت رابطه وجود دارد، از همبستگی پیرسون و برای ‌پاسخ‌گویی‌ به سوالات دوم تا چهارم پژوهش از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش هم‏زمان استفاده شد.

فصل چهارم

یافته های پژوهش

در این فصل، با توجه به تحلیل‏های آماری انجام شده، ابتدا شاخص‏های توصیفی مربوط به متغیرهای پژوهش ارائه می ‏شوند، سپس به بررسی ماتریس همبستگی و رابطه بین متغیرها پرداخته می‏ شود و در ادامه، نتایج تحلیل‏هایی که برای بررسی فرضیه ‏های دوم تا چهارم پژوهش صورت گرفته است، ارائه شده است.

۴-۱- یافته های توصیفی متغیر های پژوهش

جدول ۴-۱ یافته های توصیفی متغیر های پژوهش شامل میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر نمرات را نشان می‌دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...