خودمختار

انگیزش
سبکهای
تنظیمی تنظیم بیرونی تنظیم درون‌فکنی شده تنظیم خودپذیر تنظیم آمیخته

درک‌ منبع
علیت

غیرشخصی

بیرونی

تا اندازه‌ای بیرونی

تاااندازه‌ای‌درونی

درونی

درونی

فرایندهای تنظیمی مربوط

غیرعمدی،بدون ارزش‌گذاری،
ناشایسته،
فقدان کنترل

اطاعت،
پاداش‌ها و
تنبیه‌های
بیرونی

کنترل شده شخصی،
درگیرشدن خود،
پاداش ها و
تنبیه‌های درونی

اهمیت شخصی،
ارزش‌گذاری آگاهانه

ترکیب آگاهانه و
همخوان با خود

علاقه، خوشنودی،
رضایت خاطر

جدول ۳-۲ پیوستار خودمختاری که انواع انگیزش را نشان می‌دهد

مشخص کردن انواع انگیزش به این دلیل اهمیت دارد که مقدار خودمختاری در هر حالت انگیزشی، برآنچه افراد فکر می‌کنند، احساس می‌کنند، و انجام می‌دهند تأثیر بسزایی دارد. توجه کنید که این چهار نوع انگیزش بیرونی از این نظر که فرد آنها را تا چه اندازهای آنها را به صورت خودمختار تجربه می‌کند، تفاوت زیادی دارند. افراد عمدتاً به خاطر اطاعت و به این علت که مجبور هستند( یعنی، کنترل شده‌اند)، به تنظیم بیرونی و درونی‌فکنی شده تن در می‌دهند، اما افرادی که به تنظیم خودپذیر و آمیخته می‌پردازند، این کار را دوست دارند و آن را ترجیح می‌دهند( یعنی آنها به صورت خودمختار عمل می‌کنند). برای مثال، پژوهشگران از کودکان دبستانی پرسیدند چه چیزی رفتارهای تحصیلی آنها را با انگیزه کرد(مثلاً(( چرا تکلیف مدریه خود را انجام می‌دهی؟))و ((چرا سعی می‌کنی در مدرسه خوب درس بخوانی؟))،و بعداً هیجان، تلاش، و عملکرد مرتبط با مدرسه آنها را ارزیابی کردند(ریان و کانل،۱۹۸۹). دلایل این دانش‌آموزان، مقدار متفاوت خودمختاری را منعکس کرد که از بسیار‌کم ( چون این یک قانون است؛ من مجبور به اجرای آن هستم)، تا خودمختاری کم( زیرا اگر این کار را انجام ندهم احساس گناه می‌کنم)، تا خودمختاری زیاد( زیرا برایم اهمیت دارد) تا خودمختاری کامل( زیرا این کار برایم تفریح است، از این کار لذت می‌برم) گسترش داشتند. هرچه انگیزش دانش‌آموزان خودمختارتر بود، تلاش بیشتری به خرج می‌دادند و پیشرفت بیشتری می‌کردند. دانش‌آموزانی که خودمختاری کمی داشتند، کمترین تلاش را به خرج دادند و پیشرفت ناچیزی داشتند. بنابراین، برخی از انواع انگیزش بیرونی( مثل، تنظیم خودپذیر)، از انواع دیگر انگیزش بیرونی( مثل، تنظیم بیرونی)، حالت انگیزشی ثمربخش‌تری بوجود می‌آورند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

این یافته‌ها، اهمیت متمایز کردن انواع انگیزش بیرونی را نشان می‌دهند، و علاوه بر انگیزش دانش آموزان در رابطه با مدرسه، به تلاش‌هایی که افراد در برنامه درمان الکلیسم(ریان، پلانت، و اومالی،۱۹۹۵)، برنامه کاهش‌وزن(ویلیامز‌و‌همکاران،۱۹۹۶)،رابطه‌برقرار‌کردن(بلیس‌و‌همکاران،۱۹۹۰)،پایبندی‌به‌ورزش(ریان‌و همکاران،۱۹۹۷)، فعالت سیاسی( کاستنر و همکاران،۱۹۹۶)، و فعالیت مذهبی( ریان، ریگبای، و کینگ،۱۹۹۳) به خرج می‌دهند نیز تعمیم می‌یابد. در هر یک از این موارد، نوع انگیزش اهمیت داشت، و هر چه فرد خودمختارتر بود، نتایج بهتری را به دست می‌آورد(ریو،۱۳۸۸).
۲-۱۶انواع انگیزش بیرونی
با اینکه انگیزش‌درونی نوع مهمی از انگیزش است، بیشتر کارهای که در طول روز انجام می‌دهیم، از لحاظ درونی برانگیزنده نیستند. در عوض، مسئولیت شخصی، مقتضیات اجتماعی، و درخواست دیگران، بیشتر کارهایی را که انجام می‌دهیم هدایت می‌کنند،‌در واقع، همه نوع انگیزش‌بیرونی، با رفتارهای که از ما مطالبه می‌کنند، وابستگی بیرونی دارند. در عمل، این وابستگی بیرونی، انگیزش بیرونی‌ای را برای انجام دادن یک کار به وجود می‌آورد که خِود آن کار به تنهایی نمی‌تواند آن را انجام کند. مثلاً در مورد((این کار را بکن تا آن چیز را به دست‌آوری))، ((این کار)) فعالیت کسل کننده‌ای است و ((آن چیز)) وابستگی بیرونی است. جدول۳-۲ با بهره گرفتن از مثال بازیافت[۲۲]، نوع وابستگی‌هایی که این چهار نوع انگیزش‌بیرونی را تقویت می‌کنند، نشان می‌دهد.(ریو،۱۳۸۸).
تنظیم بیرونی نمونه انگیزش بیرونی غیرخودمختار است. رفتارهای که به صورت بیرونی تنظیم شده‌اند، برای بدست آوردن پاداش یا برآورد ساختن خواسته‌های بیرونی، انجام می شوند. وجود برانگیزنده‌های بیرونی(مثل پاداش، تهدیدها) برای کسی که از بیرون تنظیم شده است، افزایش یا کاهش انگیزش را تنظیم می‌کند. کسی که از بیرون تنظیم می‌شود، معمولاً تا وقتی که یک مشوق بیرونی وجود نداشته باشد، به سختی کاری را انجام می‌دهد. برای مثال، یک دانشجو، فقط زمانی که قرار است بدهد، مطالعه را آغاز می‌کند، یا زمانی که موعد مقرر نزدیک می‌شود، نوشتن کار عملی ترم را شروع می‌کند. این دانشجو، بدون امتحان یا موعد مقرر، برای مطالعه کردن یا نوشتن، انگیزش لازم را ندارد. در رابطه با تنظیم بیرونی، فرد تمایل ارادی برای انجام دادن یک کار( مطالعه کردن، نوشتن)را به خاطر خود آن کار، درونی نکرده است. او بدون درونی کردن، صرفاً منتظر مشوق‌ها و فشارهایی در محیط می‌ماند تا دلیلی برای عمل کردن فراهم کنند. افرادی که از طریق تنظیم بیرونی باانگیزه می‌شوند، در مقایسه با سه نوع دیگر انگیزش بیرونی، عملکرد و نتایج ضعیفی دارند(دسی و ریان،۱۹۸۷؛کوهن،۱۹۹۳؛ریان و کانل،۱۹۸۹ ؛ ریان و دسی،۲۰۰۰).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...