YTW315

۶/۱

۴۰

+

معدن مس در Dexing چین

۷۵ میکرون

+

(Young Zhang,2010)

L.strain ZC

۲

۳۷

+

کنسانتره معدن روی در ارمنستان

۷۵ میکرون

+

(Vardanian,2013)

L. strain D1

۶۸/۱

۴۰

+

معدن مسZHONGtiaoshan

۷۴میکرون

+

(Shejian lio,2007)

با توجه به کارهای انجام گرفته در دنیا، باکتری Leptospirillum. Spجدا شده از معدن سنگ آهن گل گهر دارای دوره انکوباسیون ۳تا ۴ روزه می­باشد. به طوریکه با گذشت چهار روز در دمای ۴۰ درجه سانتی ­گراد قادر به اکسیدکردن g/l 10 آهن موجود در محیط کشت ۹K می­باشد. همچنین این باکتری در pH های مختلف، از ۱٫۵ تا ۳ بیشترین اکسیداسیون آهن را در ۵/۰±۵/۱pH نشان داد. بنابراین از باکتری جداشده می­توان در محیط­هایی که اسیدیته پایین تر و همچنین از دمای بالاتری برخوردارند استفاده کرد. نرخ بیولیچینگ رابطه قوی با آهن محلول یا اکسیده دارد، که اکسیداسیون آهن نشان­دهنده این است که لیچینگ فلزات در حضور باکتری و یون فریک سرعت زیادی پیدا می­ کند، همچنین دانه بندی یکی از پارامترهای بسیار مهم در فرایند آبشویی میکروبی بوده که در این پژوهش نمونه­های آورده شده از معدن سنگ آهن گل گهر، به منظور بررسی دانه بندی و رسیدن به دانه­بندی مناسب مورد آزمایش قرار گرفتند. نمونه­ها با پنج دانه­بندی مختلف در ابعاد، ۴۵، ۷۵، ۱۰۶، ۱۲۶ و ۱۵۰ میکرون مورد بررسی قرار گرفتند که بیشترین انحلال آهن در مورد دانه بندی­های ۴۵ و ۷۵ میکرون مشاهده شد، با کوچکتر شدن دانه­ها درجه آزادی، یا همان در دسترس قرار گیری آهن، بیشتر می­گردد، اما هرچه ذرات کوچکتر و خرد تر شوند عمر باکتری­ های موثر کمتر می­گردد، زیرا برخورد باکتری به ذرات بیشتر شده و باکتری از بین می­رود. همچنین در دانه بندی­های بزرگتر میزان دسترسی باکتری به فلز آهن کاهش می­یابد. در غیاب وجود باکتری اکسیداسیون آهن فرو یا آهن دو ظرفیتی انجام نمی­گیرد و میزان اکسیداسیون جزئی آن به دلیل اکسیداسیون شیمیایی می­باشد. با توجه به موارد گفته شده، جداسازی باکتری بومی L.ferriphilum با توجه به اکسیداسیون آهن فرو موفقیت آمیز بوده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

نتایج نشان­دهنده نقش کاربردی باکتری Leptospirillum Sp در فرایند آبشویی میکروبی می­باشد، این باکتری متعلق به ارگانیسم­های شیمیولیتوتروف اجباری می­باشد و به مواد آلی، حتی در مقادیر بسیار کم، مانند پلی ساکاریدهای موجود در موادی مانند آگار و یا آگارز بسیار حساس است. بنابراین گسترش روش­هایی برای کشت این باکتری بر روی محیط کشت جامد بسیار لازم و ضروری می­باشد. از جمله مزایایی که استفاده از این باکتری در صنعت استحصال فلزات دارا می­باشد می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاز به انرژی کمتر
  • استفاده از منابع طبیعی همچون آب، هوا و میکروارگانیسم­ها
  • عدم نیاز به تجهیزات پیچیده و در نتیجه سرمایه ­گذاری کمتر
  • سادگی افزایش مقیاس
  • سادگی عملیات
  • دما و فشار پایین
  • تأثیرات منفی زیست محیطی به مراتب کمتر بر روی هوا و منابع آب
  • عدم تولید آلودگی­های زیست محیطی همچون SO2 و غبارات
  • نیاز به انرژی کمتر نسبت به فرآیندهای تشویه و سوزاندن
  • قابلیت مهار عوامل مشکل ساز همچون منیزیم و آرسنیک در لیچینگ نیکل و یا آرسنیک در لیچینگ مس
  • فعالیت­های بیولوژیکی کمتر مواد باقی­مانده از عملیات بیولیچینگ

امکان پذیری فرآیندهای بیولیچینگ برای بازیافت انواع فلزات از سنگهای معدنی به اثبات رسیده است. زمانی­که فرآیندهایی که در دماهای بالا صورت می­گیرند در مقیاس تجاری طراحی شوند، تنوع سنگهای معدنی که از فرایند لیچینگ تبعیت می­ کنند، افزایش خواهد یافت. اگرچه توان میکروارگانیسم­های تجاری در تحمل دماهای بیشتر از C055 هنوز به خوبی اثبات نشده است، ولی میکروارگانیسم­های اکسیدکننده آهن و یا سولفور را برای هر دمایی که احتیاج است تا C080 جدا کرد. بنابراین هنگامی که میکروب­های مناسب برای تجزیه سنگ­های معدنی در دمای خاصی شناخته شده نیستند، احتمال یافتن آنها وجود دارد.
۵-۲-نتیجه گیری:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...