نام متغیر اثر مستقیم اثر غیر مستقیم اثر کل
عدم پاسخویی مؤثر به نیازها معنادار نشد (۱۱۴/۰ ـ * ۵۳۴/۰)
(۱۴۸/۰- *۶۳۹/۰ *۴۹۲/۰)
۱۰۷/۰ ـ
احساس نابرابری ۱۱۴/۰ـ ندارد ۱۱۴/۰ـ
طرد اجتماعی ۶۶۰/۰ ـ (۱۴۸/۰- *۶۳۹/۰ ) ۷۵۵/۰ ـ
احساس بی­انصافی ۱۴۸/۰ ـ ندارد ۱۴۸/۰ـ

همان­طور که در جدول تحلیل مسیر نمایش داده شد طرد اجتماعی قوی­ترین و مهم­ترین متغیر پیش ­بینی­کننده احساس شادمانی زنان سرپرست خانوار تهران است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر شادمانی این قشر از زنان تأثیر منفی داشته است. در این پژوهش با توجه به شرایط جامعه آماری طرد اجتماعی با طرد از حمایت درون­گروهی و برون­گروهی، طرد از ارتباط اجتماعی، طرد از مشارکت رسمی و غیر رسمی و شرمساری اجتماعی تعریف شده است. اما احساس بی­انصافی هم به صورت معکوس پس از طرد اجتماعی متغیری است که بیشترین قدرت پیش ­بینی کننده شادمانی را دارا است. همچنین طبق نتایج مرحله اکتشافی این پژوهش و بنا بر تجربۀ زیسته خود این زنان وضعیت طرد و محرومیت، و عوامل مؤثر بر آن زمینه ایجاد احساس رعایت نشدن انصاف را در این گروه از زنان تقویت کرده است و همچنین با توجه به نتایج مصاحبه های صورت گرفته، ارتباط این احساس با شادمانی قابل اثبات است. بنابراین نتایج تحلیل مسیر با نتایج مرحله اکتشافی یکدیگر را تأیید می­ کنند. در مرتبه بعد احساس نابرابری قوی­ترین متغیری است که با احساس شادمانی جمعیت هدف این پژوهش رابطه معکوس دارد. پس از احساس نابرابری عدم پاسخگویی مؤثر به نیازها به صورت غیر مستقیم مهم­ترین تأثیر منفی را بر شادمانی زنان سرپرست خانوار داشته است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

با توجه به مجموعه تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای مستقل بر روی احساس شادمانی، این متغیرها مقدار زیادی از واریانس متغیر وابسته را تببین کرده ­اند و مقداری کمی از واریانس متغیر وابسته را نتوانسته تبیین کنند آن قسمت از واریانس متغیر وابسته که توسط متغیرهای مستقل موجود تبیین نشده­اند، مقدار باقیمانده نامیده می­ شود و آن را با k2 نشان می­دهیم و بقیه را که توسط متغیرهای مستقل موجود تبیین شده را ضریب تعیین می­نامند و آن را با R2 نشان می­ دهند.
برای تعیین مقدار R2 از اولین ضریب تعیین در تحلیل مسیر استفاده شده است:
R2 =0/700
k2 = 1-0/70
k2=0/30
بنابراین متغیرهای مستقل وارد شده در مدل تحلیل این پژوهش(عدم پاسخگویی مؤثر به نیازها، احساس نابرابری، طرد اجتماعی و احساس بی­انصافی) ۷۰ درصد از واریانس احساس شادمانی را تبیین می­ کنند و ۳۰ درصد دیگر توسط متغیرهای به جزء متغیرهای مستقل این تحقیق تبیین می­ شود.
در نمودار تحلیل مسیر ذیل نیز، این تأثیرات به نمایش گذاشته شده است.
مدل تحلیل مسیر

منابع مطرودساز اجتماعی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...