گفتار اول: قتل زنان

سازمان ملل با انتشار گزارشی اعلام کرد که ‌گروه‌های تکفیری در مناطق تحت سلطه در کشور عراق اقدام به کشتار غیر نظامیان نموده اند به نوعی که در فاصله ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ میلادی ۲۰۵/۱۳۲ هزار نفر از شهروندان عراقی کشته شده اند که از مجموع تعداد کشته ها ۷۳۳/۱۲ هزار نفر از زنان به قتل رسیده اند. بر اساس گزارش منتشره تعداد زنان مقتول در مجموع ۱۰ درصد کل کشته ها را در بر می‌گیرد.

نمودار شماره (۲٫۱٫۲) بررسی آمار ۱۰ ساله از قتل زنان توسط تکفیریان

گزارش مذکور حاکی از آن است قتل زنان در کشور عراق در فاصله سال های ۲۰۰۹- ۲۰۱۳ نسبت به مدت مشابه در سال های قبل رو به افزایش است که به صراحت در گزارش مذکور عدم رعایت مقررات و حفظ حقوق مقرر در حمایت از زنان و غیر نظامیان توسط داعش مورد اشاره قرار گرفته است.

نمودار شماره (۳٫۱٫۲) بررسی آمار قربانیان زن

گفتار دوم: نقض آزادی های فردی

گروه تکفیری داعش، برای محدود کردن آزادی های زنان، دادگاه ویژه زنان تشکیل داده و آرایشگاه های زنانه و فروشگاه های لباس زنانه را تعطیل و برای خروج زنان، ساعت مخصوص تعیین می‌کنند.

قسمت اول: ممنوعیت خروج زنان

یکی از مقررات وضع شده توسط تکفیریان، ممنوعیت خروج زنان از منزل بدون محرم است. آنان تأکید می‌کنند؛ زنانی که از این قوانین تخلف کنند، محاکمه و سنگسار می‌شوند[۲۲۹]. زنان همچون تمامى گروه‏هاى اجتماعى از حق آزادى رفت‏وآمد برخوردارند و محروم‏کردن آن‏ها از این حق برخلاف موازین بین ‏المللى حقوق بشر است. این حق در اسناد بین ‏المللى حقوق بشر از جمله: میثاق حقوق مدنى و سیاسى، کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان، و ماده ۱۳ اعلامیه جهانى حقوق بشر، به رسیمت شناخته شده است. بند ۱ این ماده بیان مى‏کند: «هرکس حق دارد در محدوده مرزهاى هر کشور آزادانه رفت‏وآمد و اقامت کند.» بر این اساس، اقدامات گروه‏هاى تندرو در محدود کردن آزادى رفت‏وآمد زنان در قلمرو تحت سلطه آنان، از موارد نقض موازین حقوق بشر شمرده مى‏شود.

          1. قسمت دوم: ممنوعیت اشتغال

بر اساس بند ۱ ماده ۱۳ اعلامیه جهانى حقوق بشر: هرکس حق کارکردن، انتخاب آزادانه شغل، برخوردارى از شرایط منصفانه و رضایت‏بخش براى کار و برخوردارى از حمایت دولت در برابر بى‏کارى را دارد. در همین راستا ماده ۱۱ کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان بیان، مى‏دارد: دولت‏هاى عضو باید اقدامات مقتضى را براى رفع تبعیض علیه زنان در زمینه اشتغال انجام دهند و اطمینان دهند که بر مبناى تساوى مردان و زنان، حقوق یکسان به‏ویژه در موارد زیر براى زنان رعایت مى‏شود: الف) حق کار (اشتغال) به عنوان یک حق لاینفک حقوق انسانى؛

ب) حق امکانات شغلى یکسان، از جمله اجراى ضوابط یکسان در انتخاب شغل؛

ج) حق انتخاب آزادانه حرفه و شغل، حق ارتقاى مقام، برخوردارى از امنیت شغلى و تمام امتیازات و شرایط خدمتى و حق استفاده از دوره‏هاى آموزشى حرفه‏اى و بازآموزى از جمله: کارآموزى و شرکت در دوره‏هاى آموزشى و پیشرفته و آموزشى مرحله‏اى.

د) حق دریافت مزد مساوى، استفاده از مزایا و برخوردارى از رفتار مساوى در مشاغل و کارهایى که ارزش یکسان دارند، هم‏چنین رفتار مساوى در ارزیابى کیفیت کار.

هم‏چنین در ماده ۶ میثاق حقوق اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى، این میثاق، حق کارکردن براى همه‏کس است ‌به این‏که فرصت یابد به‏وسیله و کارى که آزادانه انتخاب یا قبول مى‏کند معاش خود را تأمین کند، به رسمیت مى‏شناسند.

          1. قسمت سوم: وضع مقررات مغایر حقوق بشر

چنانچه زنان از حجاب مورد تعریف ‌گروه‌های تکفیری عدول نمایند به شدیدترین مجازات محکوم خواهند شد.[۲۳۰] در سال ۲۰۰۸ تعداد ۱۳۳ نفر زن در بصره صرفاً به دلیل عدم رعایت قانون های اخلاقی و شرعی وضع شده توسط داعش؛ کشته شدند.[۲۳۱] طالبان بارها شاهراه کابل غزنى را بسته و به بازرسى ماشین‏ها و بازجویى مسافران پرداخته است. سربازان طالبان در همین مسیر زنان و دخترانى را که با «برقع» صورتشان را نپوشیده بودند به عنوان بدحجاب از ماشین پیاده کرده و در کنار جاده آن‏ها را شلاق مى‏زدند.[۲۳۲]

گروه تکفیری در کشور سوریه در مناطق تحت سلطه در هشداری به زنان؛ با اسپری بر روی دیوار ها نوشته است:«در صورت مشاهده با آرایش و یا استفاده از لوازم تزیینی کشته خواهید شد».[۲۳۳] که بر اساس آمارها تنها تعداد ۱۵۰ تا ۲۰۰ زن در حومه دمشق ‌به این علت جان خود را از دست داده‌اند.[۲۳۴] در افغانستان زنان مانند کالا و به عنوان غنایم جنگى استفاده مى‏شوند.[۲۳۵]

        1. گفتار سوم: ربایش

وزارت کشور عراق در فاصله زمانی ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ تعداد ۷۳۲ مورد گزارش ربوده شدن زنان و دختران را گزارش ‌کرده‌است.[۲۳۶] این آمار، آمار رسمی است و آمارهای غیر رسمی حکایت از ربوده شدن زنان تا ۳۰۰۰ نفر دارد. زنان ایزدی و همچنین کرد عراق بیشترین آمار ربایش در میان زنان را دارند و این می‌تواند ناشی از تمایل ‌گروه‌های تکفیری در بردگی این زنان باشد. این زنان برای بردگی جنسی و خرید و فروش و همچنین نگهداری کودکان کوچکتر ربوده می‌شوند. متقاضیان داعشی برای زنان ایزدی بین سن ۷ سال ۴۰ سال است و مابقی کشته می‌شوند.[۲۳۷]

بر اساس گزارش های منتشره ‌گروه‌های تکفیری در مناطق تحت سلطه با تروریست‌های داعش تجاوزهای سیستماتیک و خشونت‌های جنسی علیه زنان و دختران در عراق مرتکب شده‌اند که این موارد می‌تواند جزء جنایات علیه بشریت محسوب شود. در افغانستان نه‏تنها زنان در معرض کشتار، آدم‏ربایى و اسارت به‏دست گروه‏هاى طالبان بودند، بلکه به عنوان غنایم جنگى استفاده مى‏شدند.[۲۳۸] تکفیریان بوکوحرام بیش از ۲۵۰ دانش‏آموز دبیرستانی دختر را در ۱۴ آوریل از یک روستاى دورافتاده در شمال شرقى نیجریه ربود و بردگی جنسی درآورده و در بازار تکفیریان فروختند.[۲۳۹]

        1. گفتار چهارم: تجاوز جنسی

تجاوزات جنسی علیه زنان در زمان جنگ می‌تواند علل مختلفی داشته باشد به عبارت دیگر تجاوزات جنسی در جنگ می‌تواند به دلیل ارضای میل جنسی، ایجاد رعب و هراس در طرف مقابل، تغییر نسل، تحقیر طرف مقابل جنگ، برانگیخته نمودن احساسات طرف مقابل جنگ یا حس برتری مطلق در جنگ باشد. بی تردید تجاوزات جنسی از زمان یونان باستان تا کنون در جنگ ها به عنوان یک ابزار تاکتیکی در جنگ و یا تقویت روحیه نظامیان به کار گرفته می شود. آن‏ها قربانیان اصلى خشونت‏هاى جنسى و تجاوز هستند. آمار موجود در ارتباط با برخی از جنایات (تجاوز جنسی) علیه زنان می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

(در سال ۱۹۹۳ م.، مرکز ثبت جنایات جنگى و نسل‏کشى زنیکا، ۴۰۰۰۰ مورد تجاوز به عنف در زمان جنگ را در بوسنى هزرگوین ثبت کرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...