۲۰۰۱

ایران

۱٫۱

۲۰۰۵

آلمان

۱٫۴

۱۹۹۸

منبع: با توجه به مطالعات کیان مرز، عسکریان، مارک جی، نانا، ورزش در آفریقا، پارکز و ساندرسون
نوشته شده است.
ورزش و بازرگانی
ورزش به خودی خود و در مقایسه با بازرگانی­های سایر صنایع در سطح جهانی، به عنصر مهم در بازار اقتصادی جهان تبدیل شده است. از میان بسیاری از بازرگانی­های مرتبط با ورزش، می­توان از شرکت­های تهیه پوشاک، تولید کنندگان تجهیزات، شبکه ­های رسانه­ای، میدان­ها و ورزشگاه­ها، شرکت­های بازرگانی، بازیکنان تیم­های ورزشی و مسابقات حرفه­ای نام برد. همچنین می­توان بازرگانی­های خارج از صنعت ورزش ولی مرتبط با حیطه ورزش مانند حمایت شرکت­ها از رویدادهای ورزشی، ساخت جایگاه­های ویژه توسط شرکت­ها، عقد قرارداد با بازیکنان مشهور، فروش کالاهای ورزشی و کارت­های بازیکنان و عقد قراردادهای انحصاری پخش تلویزیونی رویدادهای ورزشی را مشاهده کرد (زنگر و همکاران).
از امور بازرگانی مربوط به ورزش، درآمد زیادی بدست می ­آید. سه دسته از این درآمدها عبارتند از: درآمد مستقیم، درآمد حاصل از حمایت و درآمد غیرمستقیم (همان).
الف) درآمد مستقیم: برخی از سازمان­ها بطور مستقیم به درآمدهایی دست می­یابند که مستقیماً از برگزاری یک رویداد ورزشی حاصل می­ شود. درآمدهایی مانند دریافت حق ورودی (فروش بلیط)، درآمد حاصل از فروش حقوق پخش صوتی و تصویری و درآمدی که از طریق جلب حمایت­ها بدست می ­آید.
ب) درآمد حمایتی یا حاصل از حمایت[۲۸]: صاحبان امتیاز تیم­ها و افراد شاغل در باجه­های فروش سوغاتی، محل­ توقف خودروها و شرکت­های برقراری نظم و امنیت، درآمد خود را طریق جلب حمایت شرکت­ها از برگزاری رویدادها و فعالیت­های ورزشی تأمین می­ کنند. در واقع باشگاه یا افراد با تبلیغ محصولات شرکت­ها درآمد بدست می­آورند. این نوع درآمد، درآمد حمایتی نامیده می­ شود.
ج) درآمد غیر مستقیم: سومین روش بازرگانی ورزشی برای کسب درآمد به شیوه غیرمستقیم است. تمامی شرکت­هایی که در طبقه بندی شرکت­های با درآمد مستقیم و حمایتی قرار نمی­گیرند، در این دسته قرار می­گیرند. این بازرگانی­ها بطور مستقیم به رویدادهای ورزشی وابسته نیستند اما به شهرت رشته­ های ورزشی یا تیم­های خاص بستگی دارند. این قبیل بازرگانی­ها، آنهایی هستند که پوشاک ورزشی و وسایل ورزشی را می­فروشند و یا از طریق حمایت از برگزاری رویدادهای ورزشی کسب درآمد می­ کنند. در این گونه بازرگانی­ها، حضور مردم به اندازه بازرگانی­های حمایتی اهمیت ندارد اما شهرت ورزش یا تیم وابسته به آن تا حدودی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

آثار اقتصادی مستقیم ورزش
مشارکت در ورزش و تأثیر بر هزینه خانوار
گرایش به تندرستی، افزایش اوقات فراغت، رواج شرکت در فعالیت­های ورزشی، افزایش نسبی درآمدهای خانوار و گستردگی و تعمیم ورزش حرفه­ای، گرایش مردم را به ورزش بیشتر کرده است. ضمن آنکه نیاز به مصرف تجهیزات و کالاهای ورزشی و نیز خدمات ورزشی، اهمیت اقتصادی صنعت ورزش را بیش از پیش نمایان کرده است (آندرف، ۱۳۸۰). جوامع پیشرفته تا حد زیادی وقت خود را به ورزش اختصاص می­ دهند و از دو جنبه به آن می­پردازند که یکی حفظ تندرستی و دیگری فعالیت­های تفریحی سالم. جدول شماره (۲-۴) درصد کلی شرکت کنندگان در ورزش در چند کشور منتخب را نشان می­دهد:
درصد کلی شرکت کنندگان در ورزش در چند کشور منتخب

کشور

شرکت کنندگان در فعالیت­های ورزشی (%)

فلاند

۸۵

سوئد

۸۲

دانمارک

۶۹

ایرلند

۶۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...