۲-۶:جمع بندی نهایی

با توجه به مفاهیم مطروحه در این فصل و نیز مقاله بیس این تحقیق که توسطرابرت کلارک و جوان استفان نگارش شده است می توان به جمع بندی نهایی رسید. مقاله مذکور به دنبال بررسی تاثیر سطح قیمت بر سازمان و عملکرد بازار می‌باشد. در این مقاله عنوان شده که صحت و سقم روابط به دست امده ممکن است در بازه زمانی کوتاه مدت صحیح باشد اما در هر صورت وجود رابطه معنادار میان این دو متغیر اجتناب ناپذیر است.در این تحقیق ما به دنبال بررسی رابطه میان متغیرهای همزمانی قیمت و محتوای اطلاعاتی بازار با نماگرهای ساختاری می باشیم/ ‌بنابرین‏ مدل مفهومی این تحقیق به شکل زیر می‌باشد

فصل سوم:

روش تحقیق

مقدمه

روش پژوهش مجموعه‌ای از قواعد، ابزارها و راه‌های قابل‌اطمینان و نظام‌یافته برای بررسی واقعیت‌ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه‌حل مشکلات است. انتخاب روش انجام پژوهش بستگی به اهداف، ماهیت، موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن دارد.

در فصل دوم، مبانی نظری و ادبیات تحقیق تشریح شد. در این فصل مراحل انجام تحقیق موردبررسی قرار می‌گیرد. روش کلی تحقیق، جامعه آماری، حجم نمونه و روش تعیین آن، نحوه جمع‌ آوری داده های مربوط به متغیرهای تحقیق و چگونگی تجزیه‌و تحلیل اطلاعات نیز در این فصل موردتوجه قرارگرفته است.

روش کلی تحقیق

همان طور که در فصل اول گفتیم روش کلی تحقیق بر مبنای معیارهای مختلف مبتنی بر مدل، روش استنتاج، طرح تحقیق و نوع متغیرها را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

-از جهت هدف:

این تحقیق به جهت تکیه‌بر مبنای نظری و پیشینه تحقیق در ایران و جهان در راستای حل مسئله مربوط ‌به این تحقیق در قلمرو تحقیق کاربردی بوده است.

-از جهت روش استنتاج:

روش استنتاج در این تحقیق استقرائی است، به دلیل آنکه جمع‌ آوری اطلاعات از مسیر داده های اولیه برای قبول یا رد فرضیه‌ها انجام پذیرفته و نتایج حاصله به‌کل جامعه آماری موردنظر تعمیم داده‌شده است.

-از جهت طرح تحقیق:

طرح تحقیق به جهت استفاده از داده های عملکردی تاریخی گذشته پس رویدادی و به عبارتی تحلیلی علی پس از وقوع بوده است.

-انواع متغیرها و ابزار تحقیق:

در این تحقیق متغیرها، داده ها و ابزار تحلیل کمی به جهت استفاده از روش‌های مدل‌سازی و الگوریتم ریاضی از نوع کمی و غیر قضاوتی بوده است.

جامعه آماری

جامعه آماری مربوط ‌به این تحقیق شامل شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار بوده است که شرایط زیر را دارا باشند:

۱) سهام شرکت از سال ۸۸ تا ۹۲ در بورس اوراق بهادار تهران معامله‌شده باشد.

۱) نماد معاملاتی شرکت فعال و برای حداقل ‌یک‌بار در سال معامله‌شده باشد.

۳) سال مالی شرکت به پایان اسفندماه ختم شود و در دوره موردمطالعه تغییر سال مالی نداده باشد.

۴) شرکت باید در گروه شرکت‌های واسطه‌گری مالی نباشد.

جدول (۳-۱)، داده ها و اطلاعات موجود در بورس را طی سال‌های ۸۸ الی ۹۲ نشان می‌دهد.

جدول (۳-۱): تعداد شرکت‌های منظور شده در جامعه آماری

شـــــــــــــــــرح
تعداد
تعداد

کل شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تا پایان سال ۱۳۹۲

۵۲۳

تعداد شرکت‌هایی که جزء شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌ها بوده‌اند.

۶۵

به منظور همگن بودن، شرکت‌هایی که سال مالی آن‌ ها به ۲۹/۱۲ ختم نمی‌شود.

۱۳۳

تعداد شرکت‌هایی که نماد معاملاتی آن‌ ها بیش از ۴ ماه متوقف بوده است.

۱۵۳

تعداد شرکت‌هایی که اطلاعات آن‌ ها برای کل دوره تحقیق در دسترس نیست.

۴۷

مجموع شرکت‌های حذف‌شده

(۳۹۸)

تعداد شرکت‌های منظور شده در جامعه آماری

۱۲۵

نمونه آماری

شرکت‌هایی که اطلاعات موردنیاز جهت محاسبه متغیرهای تحقیق را ارائه ننموده‌اند، از جامعه مطالعاتی حذف و درنهایت ۱۲۵ شرکت به عنوان جامعه مطالعاتی تحقیق برای یک دوره ۵ ساله انتخاب شدند. سپس با توجه به جدول مورگان، تعداد نمونه موردنظر ۹۴ شرکت می‌باشد که با بهره گرفتن از روش تصادفی ساده، نمونه‌ تحقیق را به دست آوردیم.

‌بنابرین‏ حجم نهایی نمونه ۴۷۰ سال-شرکت بوده است که به عنوان داده ها در آزمون فرضیه‌ها استفاده‌ شده‌ است.

حجم نمونه و کفایت آن

حجم نمونه موردنظر با بهره گرفتن از جدول مورگان به دست‌آمده است. جدولی که به نام جدول مورگان معروف است یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای محاسبه حجم نمونه آماری است. جدول مورگان در واقع حاصل زحماتی است که Robert v. Krejcie و Daryle w. Morgan کشیده‌اند و به ازای مقادیر مختلف از اندازه های جامعه با بهره گرفتن از فرمول کوکران نمونه را برآورد کرده‌اند.

روش نمونه‌گیری و دلیل انتخاب

روش نمونه‌گیری در این تحقیق تصادفی ساده بوده است. بدین‌صورت که شرکت‌های موردنظر در جامعه آماری را کدگذاری کرده سپس با بهره گرفتن از قرعه‌کشی نمونه موردنظر را به دست آوردیم. دلیل انتخاب این روش نمونه‌گیری ساده بودن آن می‌باشد.

روش گردآوری داده ها

    1. مطالعه کتابخانه‌ای که برای گردآوری داده ها پیرامون مبانی نظری و پیشینه این تحقیق مورداستفاده قرارگرفته است.

    1. کاوش اینترنتی که برای گردآوری داده های مربوط به سوابق گذشته مورداستفاده قرارگرفته است.

  1. مطالعه اسناد و مدارک، با توجه به نوع طرح تحقیق، بر اساس عملکردهای گذشته داده ها را جمع‌ آوری خواهد کرد.

ابزار گردآوری داده ها

الف)فیش« برای ثبت و ضبط مطالب به دست آمده در بررسی اسناد و مدارک در مطالعات کتابخانه ای که اعتبار و پایایی خود را در سطح بالایی حفظ می‌کند استفاده خواهد شد

ب)جدول:جهت تلخیص داده ها با بهره گرفتن از اطلاعات شرکت‌ها و با توجه به اسناد و مدارک ارائه شده توسط آن ها به سازمان بورس اوراق تهادار تهران از جداول تلخیص داده ها استفاده خواهد شد

پایایی و اعتبار ابزار تحقیق

پیش از اطمینان نهایی به ابزارهای اندازه‌گیری و به‌کارگیری آن‌ ها در مرحله اصلی جمع‌ آوری دادها، ضرورت دارد که پژوهشگر از طریق علمی، اطمینان نسبی لازم را نسبت به‌دقت به کار گیری ابزار موردنظر و معتبر بودن آن پیدا کند. در تحقیق حاضر به دلیل استفاده از داده های منتشرشده توسط بورس اوراق بهادار و صورت‌های مالی حسابرسی شده، داده ها از اعتبار و پایایی لازم برخوردارند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...