دانلود پایان نامه های آماده | محدودیتهای نظریه کلاسیک آزمون – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
مبانی نظری
هر رشته علمی با یک سری نظریه ها مواجه است که زیربنا و بنیاد آن رشته را تشکیل میدهد و شالودهی دستاوردها و یافته های علمی آن شاخه از علوم محسوب می شود. از زمان پیدایش علم روان سنجی تغییرات بنیادی زیادی در نظریه های آن صورت گرفته است و این سیر تحولی به گونه مستمر ادامه داشته است.این نظریه ها دارای انواع و مدلهایی هستند و هر کدام معطوف به بعد خاصی از اندازه گیری میباشند. یک نظریه یا مدل اندازه گیری خوب در یک آزمون سنجش توانایی با مشخص کردن رابطه ی بین سوالات آزمون و سطح توانایی، چارچوب مرجعی جهت طراحی آزمون مناسب و حل مشکلات عملی مربوط به آن فراهم میسازد. بدیهی است که از یک نظریه و مدل مناسب، انتظار میرود که بتواند دقت قابلقبولی در اندازه گیری پدیده مورد نظر داشته باشد.
نظریه های آماری نمرات اندازه گیری به تدریج در طول صد سال اخیر توسعه یافتهاند. در سال ۱۹۰۴، چارلز اسپیرمن[۲۳] مبنای نظری اساسی برای الگوی نمره واقعی ارائه داد. در چند دهه پس از آن، تحولات بسیاری شکل گرفت. گالیکسن[۲۴](۱۹۵۰)، تمام این تحولات را در یک سیستم واحد منسجم خلاصه کرد. این سیستم متشکل از قضایا و معادلات آماری به عنوان نظریه کلاسیک اندازه گیری شناخته شده است. فردریک لرد[۲۵](۱۹۵۲) و جرج راش[۲۶](۱۹۶۰)آنچه را که در حال حاضر به عنوان نظریه پرسش – پاسخ شناخته می شود را به طور مستقل گسترش دادند. در سال ۱۹۶۳، لی کرونباخ[۲۷] (کرونباخ، راجاراتنام[۲۸] و گلیسر[۲۹]، ۱۹۶۳) نظریه تعمیمپذیری را تثبیت کرد (سوئن و لی،۲۰۰۷ ). برنان[۳۰] (b2010) متذکر می شود که تفاوتهای میان مدلها بنیادی و مهم هستند، اما هریک از این مدلها قابل دفاع و سودمند هستند، و هیچیک از آن ها جایگزینی برای دیگری نیست. همچنین از اینکه بیشتر تحقیقات فعلی در اندازه گیری آموزشی به تفاوتهای میان این مدلها، مخصوصاً تفاوت های میان مفروضاتشان توجهی نمیکنند، اظهار تأسف می کند. بنا به مطالب ذکر شده و در راستای موضوع پژوهش، در این بخش تلاش می شود که به معرفی سه نظریه مذکور و شرح مفاهیم، مفروضات، محدودیتها و تقابلهای آن ها پرداخته شود.
نظریه کلاسیک آزمون (CTT)
نظریه کلاسیک آزمون، الگوی ساده و کاملاً مفیدی است که می تواند نحوه تأثیر خطاهای اندازه گیری را بر نمرات مشاهده شده توصیف کند (آلن و ین، ۱۹۷۹، ترجمه دلاور، ۱۳۸۷، ص۸۶). این نظریه برای کمیسازی خطاهای اندازه گیری به وجود آمده است و به ما میگوید که تا چه حد میتوان به نمرات به دست آمده از آزمون اعتماد کرد. این نظریه اساساً در ارتباط با اعتبار آزمون است و معادله اساسی آن چنین است:
= + E
بر طبق این تعریف، هر نمره مشاهده شده[۳۱] آزمون () از مجموع دو مؤلفهی مستقل و جمعپذیر، نمره واقعی[۳۲] () و خطای تصادفی[۳۳](E) تشکیل شده است. نمره مشاهده شده نمرهای است که فرد در هر آزمون به دست میآورد. توضیح مفهوم () نیاز به کمی تصور و تحمل ایهام دارد: شخصی را تصور کنید که به کرات مورد آزمون قرار میگیرد، سریهای متفاوتی از سوالات استفاده میشوند که از مجموعه همه سوالات طراحی شده جهت اندازه گیری سازه زیربنایی انتخاب شدهاند. میانگین همه این نمرهها (ارزش مورد انتظار[۳۴]) نمرهی واقعی () شخص است. نمرهی خطا نیز اختلاف دو نمرهی مشاهده شده و واقعی است. اساساً باید به خاطر داشت که نمرات واقعی و خطا، ساخت نظری و غیر قابل مشاهده شدهای دارند.
مفروضات نظریه کلاسیک آزمون
در این الگو فرض بر این است که برخی از شرایط درست است، در صورتی که این مفروضات مستدل باشند، نتایجی هم که از الگو حاصل می شود مستدل خواهد بود. در غیر این صورت استفاده از این الگو به نتیجه گیریهای غلط میانجامد. در این قسمت مفروضههای نظریه کلاسیک آزمون مطرح میشوند که از کتاب مقدمهای بر نظریه های اندازه گیری(همان منبع، ص ۸۷ )گرفته شده است.
- نمرهی مشاهده شده از مجموع دو مؤلفه تشکیل شده است: نمره واقعی() و نمرهی خطا (E).
= + E
-
- ارزش مورد انتظار برای نمرات مشاهده شده () برابر با نمره واقعی () است.
- برای جامعه اصلی همبستگی نمرات خطا و نمرات واقعی به دست آمده از یک آزمون برابر صفر
است. به این معنی که مقدار خطا مستقل از نمرهی واقعی است. این فرض بیان میدارد که آزمونهایی که نمره واقعی بالایی دارند، خطای اندازه گیری مثبت یا منفی بیشتر از آزمودنیهایی که نمره واقعی آن ها پایین است، ندارند.
- همبستگی نمرات خطای دو آزمون، برابر صفر است. به عبارتی دیگر نمرات خطای دو آزمون
مستقل از هم و ناهمبسته هستند. به این معنی که چنانچه نمره خطای فردی در آزمون اول مثبت باشد نمی توان پیش بینی کرد که نمره خطای او در آزمون دوم مثبت خواهد شد یا منفی.
-
- همبستگی نمرات خطا در یک آزمون (E1) با نمرات واقعی آزمون دیگر (T2) صفر میباشد.
- دو آزمون موازی[۳۵] هستند اگر نمره واقعی و واریانس خطاهای آن دو، برابر باشد. همچنین
همبستگی هر یک از آن ها با آزمونهای دیگر یکسان باشد.
- تفاوت بین نمرات واقعی آزمونهایی که اساساً تائو معادل[۳۶] هستند، در یک مقدار ثابت اضافی
است. برعکس آزمونهای موازی، این آزمونها می توانند واریانسهای خطای نامساوی داشته باشند.
محدودیتهای نظریه کلاسیک آزمون
در حالی که نظریه کلاسیک آزمون چارچوبی آماده دارد که در برخی شرایط مفید نشان داده شده است، روانسنجان درست همان موقعی که در حال گسترش نظریه بودند، بسیاری از محدودیتهای آن را تشخیص دادند. در این قسمت با بهره گرفتن از کتاب مبانی نظریه پرسش – پاسخ (همبلتون[۳۷] و همکاران،۱۹۹۱، ترجمه فلسفی نژاد، ۱۳۸۹)، جزوه کلاسی فلسفینژاد (۱۳۹۱)، کتاب روانسنجی پیشرفته کاربردی (ستاری، ۱۳۸۲) و دایرۃ المعارف بین المللی علوم اجتماعی و رفتاری (۲۰۰۱) به برخی محدودیتهای اساسی این نظریه اشاره می شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 09:58:00 ب.ظ ]
|