کالاهای مصرفی فرهنگی، سبد مصرف خانوار، نوع پوشاک و…

رتبه‌ای

نظام تولید اقتصادی

شکل‌گیری تعاونی‌های مصرف و توزیع روستایی، شیوه تولید، مقدار تولید، نوع تولید و توزیع اقتصادی

فاصله‌ای

اعتماد اجتماعی

اعتماد بنیادی، بین شخصی، تعمیم یافته و نهادی

رتبه‌ای

۲ـ۷ـ تعاریف نظری مفاهیم
سبک زندگی:
هر اصطلاح از اصطلاحات علوم اجتماعی ـ مانند سایر علوم ـ در فضای مفهومی آن قابل درک است. سبک‌های زندگی مجموعه‌ای از طرز تلقی‌ها، ارزش‌ها، شیوه‌های رفتار، حالت‌ها و سلیقه‌ها در هر چیزی را دربر می‌گیرد «سبک زندگی» نیز به‌عنوان یکی از اصطلاحات علوم اجتماعی، پیوند مستقیم و وثیقی با مجموعه‌ای از مفاهیم دارد؛ مفاهیمی مانند: عینیت و ذهنیت، فرهنگ و جامعه، فرهنگ عینی و ذهنی، صورت (شکل) و محتوا، رفتار و معنا (نگرش، ارزش و هنجار)، اخلاق و ایدئولوژی، سنت و نوگرایی، شخصیت و هویت (فردی و جمعی)، وراثت و محیط، فردیت و عمومیت، خلاقیت و بازتولید، تولید و مصرف، طبقه و قشر(بندی) اجتماعی، زیبایی‌شناسی (سلیقه) و نیاز، منزلت و مشروعیت و بدون شناخت این روابط، درک درستی از «سبک زندگی» و نظریه‌های مربوط به آن به‌دست نخواهد آمد. کاربردهای «سبک زندگی» اغلب آن را به همان‌گویی و کلی‌گویی کشانده و از آن برای همه چیز و هیچ چیز استفاده شده است به‌گونه‌ای که گاهی به اشتباه، آن را معادل فرهنگ و یا طبقه درنظر می‌گیرند. بدین لحاظ، هر محققی که می‌خواهد در این حوزه به مطالعه بپردازد، موظف به روشن کردن معنای دقیقی است که از «سبک زندگی» درنظر دارد؛ معنایی که حداقل رابطه‌ی «سبک زندگی» را با سایر پدیده‌ها و مفاهیم هم‌جوار نشان می‌دهد (هندری و دیگران، ۱۳۸۱: ۲۲۸).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

تعریف رفاه اجتماعی:
شاخص‌هایی که در ایران برای رفاه اجتماعی درنظر گرفته می‌شود، عبارت‌اند از: آموزش و پرورش، بهداشت، درمان، تغذیه، مسکن، اشتغال جمعیت و نیروی انسانی، هزینه و درآمد تأمین اجتماعی. در کنار شاخص‌های اصلی، چند شاخص فرعی نیز برای رفاه درنظر گرفته می‌شود؛ از جمله: گذران اوقات فراغت، دسترسی به تسهیلات فرهنگی، محیط ‌زیست و امنیت فرد در برابر تجاوزات مالی و جانی (مسعودی اصل، ۱۳۸۸: ۹۰).
مفاهیم محوری در تعریف رفاه اجتماعی:
حل یا کنترل مسائل اجتماعی؛ هرچند اتفاق‌نظر کاملی در مفهوم و محتوای آنچه مسأله اجتماعی خوانده می‌شود، وجود ندارد، اما در مورد مسائلی مانند بیکاری، خشونت، استعمال مواد مخدر، فقر، خودکشی و سرقت، توافق عام وجود دارد.
تأمین نیازها؛ این مفهوم نیز از چند دهه پیش، تحول قابل توجهی یافته و علاوه‌بر شمول آن بر ابعادی مانند نیازهای زیستی، مسکن، آموزش، بهداشت و نیازهای دیگری که برای زندگی منطقی و مناسب در جامعه ضروری است را شامل می‌شود.
تأمین فرصت‌های اجتماعی برابر؛ این مفهوم، به‌معنی برابری فرصت‌ها در مقابل شغل، آموزش و ارتقاء اجتماعی، صرف‌نظر از موقعیت‌های فردی است. درصورت نابرابری فرصت‌ها، گرایش به روش غیرقانونی و غیرمنطقی، برای دستیابی به نیازها، بروز خواهد کرد. این مشکل، درنهایت به گستردگی حوزه اوّل، یعنی مسائل اجتماعی، می‌ انجامد (مدنی، ۱۳۷۹: ۱۱).
تعریف مشارکت اجتماعی:
مشارکت اجتماعی را می‌توان فرایند سازمان‌یافته‌ای دانست که افراد جامعه به‌صورت آگاهانه، داوطلبانه و جمعی با درنظر داشتن هدف‌های معین و مشخص، که منجر به سهیم شدن در منابع قدرت می‌گردد، تعریف کرد. نمود این مشارکت وجود نهادهای مشارکتی چون انجمن‌ها، گروه‌ها، سازمان‌های محلی و غیردولتی هستند (ازکیا و غفاری، ۱۳۸۰: ۱۶).
اعتماد اجتماعی:
از دیدگاه ریشه‌یابی لغات، اعتماد و وثوق معادل کلمه ایمان مورد استفاده قرار گرفته است. کلمه (Pistis‌) از فعل (Pistis) گرفته شده است که در حالت متعددی، واداشتن و ترغیب به یک امر تعریف می‌شود و در حالت لازم، وثوق و توجه به کسی، اعتماد به او و اطاعت از اوست (امیرپور، ۱۳۸۶: ۳۰). در این تحقیق ۴ بعد از ابعاد اعتماد مانند: اعتماد بنیادی، بین شخصی، تعمیم یافته و نهادی مدنظر قرار خواهد گرفت.
تعریف نظام اقتصادی:
عبارت از مجموعه مرتبط و منظم عناصری است که به‌منظور ارزشیابی و انتخاب در زمینه تولید، توزیع و مصرف برای کسب بیشترین موفقیت فعالیت می‌کند (نمازی، ۱۳۷۸: ۳۳). مهم‌ترین نهادهای اساسی اقتصادی که باید در هر نظام تعریف شوند، عبارتند از: عدالت اقتصادی؛ که به‌منظور از بین بردن فقر مطلق و ایجاد توازن و تعادل نسبی بین اقشار جامعه برقرار می‌گردد. آزادی اقتصادی؛ مقصود این‌که انسان‌ها در انتخاب نوع و میزان تولید و در انتخاب نوع و میزان مصرف تا چه حد آزادی دارند. مالکیت؛ نظر نظام، نسبت به مالکیت عوامل تولید و کالاها و خدمات مصرفی؛ حقوق عوامل تولید؛ یعنی این‌که هر کدام از عوامل چهارگانه تولید چه حقی را دارند؟
فصل سوم:
روش‌شناسی تحقیق
۳ـ۱ـ روش تحقیق
این تحقیق از لحاظ نوع روش تحقیق میدانی و اسنادی (کتابخانه‌ای) و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها با بهره گرفتن از پرسشنامه از نوع پژوهش‌های میدانی به‌حساب می‌آید و با توجه به اینکه گردآوری اطلاعات به‌طور مستقیم از گروهی از افراد و از طریق پرسشنامه توأم با مصاحبه حضوری انجام شده و شامل بیان عقاید و نظرات پاسخگویان است از روش پیمایش استفاده شده است از لحاظ زمانی نیز از نوع تحقیقات مقطعی می‌باشد. همچنین با توجه به اینکه هیچ دخل و تصرفی بر روی متغیر‌های مستقل انجام نخواهد گرفت از نوع تحقیقات پس رویدادی به‌حساب می‌آید.
۳ـ۲ـ جامعه آماری و شیوه نمونه‌گیری
این تحقیق از لحاظ نوع روش تحقیق میدانی و اسنادی (کتابخانه‌ای) بوده و هر کدام از افراد ساکن روستاهای تابعه دهستان کلخوران بخش مرکزی اردبیل به‌عنوان جامعه آماری می‌باشد. گاهی به‌جای به‌دست آوردن اطلاعات از کسانی که به‌راحتی در دسترس قرار می‌گیرند، ضرورت می‌یابد که اطلاعاتی از افراد یا گروه ­های خاصی به‌دست آوریم، یعنی انواع خاصی از افراد که قادر به ارائه اطلاعات موردنظر ما هستند، زیرا آن‌ها تنها افرادی­اند که می­توانند چنین اطلاعاتی ارائه دهند یا با برخی از معیارهایی که محقق تدوین کرده مطابقت دارند. چنین نوعی از طرح­های نمونه گیری، نمونه‌گیری هدفمند نامیده می­ شود. لذا روش نمونه‌گیری تحقیق حاضر از نوع غیر تصادفی و هدفمند می‌باشد.
جدول شماره (۳ـ۱): جامعه آماری

نام دهستان

تعداد روستاهای نمونه

تعداد افراد نمونه

بخش کلخوران

۱۳ روستا

۱۳۰ نفر

جدول شماره (۳ـ۲): تعداد افراد نمونه منتخب به تفکیک روستا‌های دهستان کلخوران

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...