پایان نامه ها و مقالات تحقیقاتی | بین « قابلیت به اشتراک گذاری دانش و قابلیت جذب بالقوه دانش»، – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
هدف تحقیق حاضر، تحلیل رابطۀ بین قابلیت به اشتراکگذاری دانش و نوآوری سازمانی، با توجه به قابلیت جذب (بالقوه و بالفعل) دانش سازمانی در گمرک جمهوری اسلامی ایران است، جامعۀ آماری تحقیق حاضر را ادارات گمرک جمهوری اسلامی ایران، تشکیل میدهد، و با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشهای تک مرحله ای انجام شده است. برای گردآوری داده ها نیز از مطالعه میدانی (پرسشنامه) و برای سنجش و اندازه گیری پاسخها از مقیاس ۵ گزینهای لیکرت استفاده شد. این پرسشنامه استاندارد بوده و از مقالۀ اَندراوینا وگووینداراجو که تحقیقی تحت همین عنوان انجام داده اند، اخذ گردیده و از نظر روایی و پایایی مورد بررسی متخصصین امر قرار گرفته است. برای تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی، و برای آزمون پایایی پرسشنامه ها، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. بر اساس آزمون کولموگروف- اسمیرنوف نیز معلوم شد که متغیرهای تحقیق دارای توزیع نرمال میباشد، و در تحلیل داده های تحقیق نیز از روش معادلات ساختاری و نرم افزار اسپیاساس استفاده شده است این تحقیق شامل یک فرضیۀ اصلی و سه فرضیۀ فرعی است که، فرضیۀ اصلی به بررسی رابطۀ بین « قابلیت به اشتراک گذاری دانش و نوآوری سازمانی با توجه به قابلیت جذب (بالقوه وبالفعل) دانش » پرداخته و سه فرضیۀ فرعی به ترتیب به بررسی، ۱)رابطۀ بین « قابلیت به اشتراک گذاری دانش و قابلیت جذب بالقوه دانش»، ۲)رابطۀ بین «قابلیت جذب بالقوه و قابلیت جذب تحقق یافته»، ۳)رابطۀ بین « قابلیت جذب تحقق یافته و قابلیت نوآوری سازمانی » پرداختهاند، که پس از بررسی نتایج معلوم شد که تمام فرضیه های اصلی و فرعی در سطح معنیداری خوبی بوده و مورد تأییدند.
واژگان کلیدی : مدیریت دانش، اشتراکگذاری دانش، قابلیت جذب، قابلیت جذب بالقوه، قابلیت جذب بالفعل، نوآوری سازمانی، گمرک.
فصل اول : کلیات تحقیق
۱
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱) مقدمه
گمرک به عنوان یک سازمان تاثیرگذار در توسعه و بهبود وضعیت تجارت خارجی، علاوه بر ایفای نقش در عرصۀ سیاستگذاری اقتصادی و تأمین درآمد برای دولت، به طور مستقیم با مردم سروکار داشته و عملکرد آن می تواند موجب رضایتمندی یا عدم رضایت خدمت گیرندگان شود، از این رو ناگزیر از انتخاب روشها و به کارگیری شیوه هایی است که بربستر طرح های خلاقانه و نوآور قرارداشته باشد، تا بتواند به انتظارات ذینفعان پاسخ دهد و به همین دلیل است که گمرک به عنوان یکی از محورهای طرح تحول اقتصادی تعیین گردیده و دولت تلاش می کند با اجرای پروژه هایی چون ایجاد پنجرۀ واحد تجاری، راه اندازی سیستم ارزش وببنیاد، استقرار سیستم آسیکودای جهانی، تجهیز مبادی ورودی و خروجی به دستگاههای پیشرفته، راه اندازی سامانۀ هوشمند ورود و خروج کالا و ترانزیت و اصلاح نظام گمرکی و رفع مشکلات آن، پیشگیری از فساد با افزایش سلامت اداری و کرامت انسانی، و نیزطرح آمایش سرزمینی گمرک و ایجاد گمرکات تخصصی به اهداف و سیاستهای میان مدت و بلندمدت در جهت تحقق توسعۀ اقتصادی دست یابد و آنچه تاکنون در گمرک انجام شده، تنها بخشی از ضروریاتِ تغییر و تحول در این سازمان بوده و پایان راه نیست، وگمرک همواره نیازمند اجرای طرحهای نو و نوآوری در ارائۀ خدمات به مشتریان است وحتی این ضرورت در سطح جهانی نیزحس شده تا بدان جا که، کونیومیکوریا[۱] دبیرکل سازمان جهانی گمرک (WCO) سال ۲۰۱۳ را سال”نوآوری برای پیشرفت گمرک”تعیین نمود.(۴و۵بهمن ۱۳۹۱، گزارش همایش روز جهانی گمرک) حال چالش اصلی در حوزۀ نوآوری این است که چگونه می توان آن را به وجود آورد و بهبود بخشید؟ که پاسخ بدین سئوال را میتوان در نام گذاری سال ۲۰۱۴ توسط دبیرکل سازمان جهانی گمرک، به عنوان سال” ارتباطات :بمعنای تسهیم اطلاعات برای همکاری بهتر”جستجوکرد، زیرا که تسهیم اطلاعات به، بهاشتراک گذاریِ دانش به عنوان یکی از ابعاد مهم و اساسی مدیریت دانش اشاره دارد. از نظر دبیرکل سازمان جهانی گمرک، ارتباط فرآیندی دوسویه است که بر اساس آن دانش و اطلاعات بین افراد تبادل و تسهیم میگردد، این موضوع صرفاً درحد ارسال پیام یا منتقل نمودن اطلاعات نیست، بلکه در برگیرندۀ تحقق، کشف و تولید دانش نیز میباشد. به عقیدۀ پژوهشگر، سازمان جهانی گمرک خواسته با نامگذاری سال های ۲۰۱۳و۲۰۱۴ به این عناوین و در دو سال متوالی، ارتباط درهم تنیده شدۀ مدیریت دانش و نوآوری سازمانی را متذکرگردد. البته در میانۀ سال ۲۰۱۳ با روی کارآمدن دولت تدبیروامید ، و تشکیل اولین جلسۀ هیئت دولت(۲۷/۰۵/۱۳۹۲)متنی در قالب منشور اخلاقی و با سیزده بند قرائت گردید، که بارقههایی از امید را جهت ایجاد نوآوری مبتنی بر مدیریت دانش در میان آگاهان و دلسوزان گمرک ایران به وجود آورد.
بر این اساس در فصل اول پژوهش حاضر به بیان مسأله و ضرورت و اهمیت وجود مدیریت دانش و نوآوری سازمانی پرداخته و سپس اهدافی را که از انجام این تحقیق مدنظر داشته برشمرده و مروری بر ادبیات موضوعی مدیریت دانش و نوآوری سازمانی خواهیم داشت و به دنبال آن فرضیاتی را مطرح مینماییم که بیانگر وجود رابطه میان مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در گمرک جمهوری اسلامی ایران در شش ماهۀ اول سال ۱۳۹۳ است.
۱-۲) بیان مسأله
دانش هم به عنوان یک نهاده و هم به عنوان یک منبع قدرت، برای افراد و سازمانها اهمیت استراتژیک دارد. دانش روش ایجاد رفاه برای یک فرد، سازمان یا حتی یک ملت را تحت تأثیر قرار میدهد. مؤفقیت بلندمدت سازمان به کسب، ذخیره سازی و اشتراک گذاری (تسهیم) دانش بستگی دارد، و استراتژیهایی که بر اساس انباشت دانش نیروی انسانی طراحی شوند کلیدِ کسب مزیت رقابتی محسوب میشوند.(هاتزچرمتر و کلیندیست[۲] ، ۲۰۰۶، ص۷۰۹)بنابرین مدیریت موفقِ دانش مشخصۀ اصلی بقای یک سازمان است، و در این میان نوآوریها عصاره و نتیجۀ مدیریت دانشاند.در مواجهه با محیط متغیر، نوآوریها، سازمان را به انعطاف پذیری در برابر تغییر مجهز میکنند و کلید بقاء و موفقیت آن هستند. (لیائو و فی و چن[۳] ،۲۰۰۷،ص۳۴۱)
در واقع سازمان های با نوآوری بیشتر، در پاسخ به محیطهای متغیر و ایجاد و توسعۀ قابلیت های جدیدی که به آن ها اجازه دهد به عملکرد بهتری برسند موفقتر خواهند بود.(مورنو، مونتس و فرناندز[۴]،۲۰۰۴) ولی این فرایند کاملاً پیچیده است و مستلزم مدیریت مؤثر و کارآمد در بسیاری از فعالیت های مختلف است.(نوری ،۱۳۸۴) چالش اصلی در حوزۀ نوآوری این است که چگونه میتوان آن را به وجود آورد و بهبود بخشید؟(ربیعی,۱۳۸۸)
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 10:04:00 ب.ظ ]
|