۱-۸-۳- متغیرهای کنترلی

در یک تحقیق اثر تمام متغیرها را بر یکدیگر نمی‌توان به طور همزمان مورد مطالعه قرارداد. ‌بنابرین‏ محقق اثربرخی از این متغیرها را کنترل نموده، آن‌ ها را خنثی می‌کند. متغیرهای کنترلی تحقیق نیز دربرگیرنده سهام‌داران نهادی، گردش معاملات، روزهای معاملاتی و اندازه شرکت خواهند بود.

۱-۹- تعاریف نظری واژه های کلیدی

بازده: به منفعت و سودی که از یک سرمایه گذاری حاصل می شود بازده می­گویند.

اقلام تعهدی: تعدیلات حسابداری هستند که جریان های نقد عملیاتی شرکت را به سود حسابداری تبدیل می‌کنند (یوسفی، ۱۳۸۹، ص۸).

کیفیت اقلام تعهدی: کیفیت اقلام تعهدی از نظر سرمایه گذاران به معنی نزدیکی سود حسابداری به وجه نقد است (یوسفی، ۱۳۸۹، ص۸).

کیفیت اطلاعات حسابداری: از اینرو، کیفیت اطلاعات حسابداری در این تحقیق، همانند مطالعه ی فرانسیس و همکاران[۶] (۲۰۰۵) و وردی[۷] (۲۰۰۶) و همچنین، مطالعات عرب مازار یزدی (۱۳۷۴)، نوروش و همکاران (۱۳۸۵)، عرب مازار یزدی و طالبان (۱۳۸۷)، ثقفی و همکاران (۱۳۹۰) اینگونه تعریف و در نظر گرفته شده است: کیفیت اطلاعات حسابداری به ‌عنوان دقتی است که گزارشگری مالی در بیان اطلاعات حسابداری و در ارتباط با عملیات‌ شرکت، به ویژه جریان‌ های نقدی مورد انتظار دارد و به منظور آگاهی سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود.

قیمت سهام: منظور از قیمت سهام، قیمت بازار یا قیمت معاملاتی است که در تابلوهای بورس مشاهده می شود.

تعدیل قیمت: تعدیل قیمت، فرایند انعکاس اطلاعات در قیمت سهام است. فرایندی که موجب می‌شود، قیمت معاملاتی سهام به ارزش واقعی آن نزدیک و در نهایت با آن مساوی گردد.

سرعت تعدیل قیمت: منظور از سرعت تعدیل قیمت سهام مدت زمانی است که طول می کشد تا اطلاعات در قیمت سهام منعکس گردیده و قیمت معاملاتی سهام به ارزش واقعی خود برسد (پور زمانی و قمری، ۱۳۹۳، ۹۳).

۱-۱۰- ساختار کلی تحقیق

این فصل شامل کلیاتی در خصوص موضوع تحقیق است. بدین منظور، در این فصل هدف تحقیق و سپس موضوع تحقیق تشریح و توجیه اهمیت آن مطرح شد. در ادامه اهداف، سؤالات، فرضیه‌ها و روش انجام تحقیق بیان شد. در نهایت، واژه ها و اصطلاحات تعریف شدند.

فصل دوم به بیان مبانی نظری و پیشینه تحقیق‌های انجام‌شده می‌پردازد. در این فصل مبانی نظری به عنوان پشتوانه انجام این تحقیق و سپس پیشینه تحقیق‌های انجام‌شده در ارتباط با موضوع تحقیق بحث می‌شود.

فصل سوم روش اجرای تحقیق، الگوهای مورد استفاده در آزمون فرضیه‌های تحقیق و روش اندازه‌گیری متغیرهای مربوط مطرح می‌شود. افزون بر این، به تعریف عملیاتی متغیرها و مشخص کردن جامعه آماری پرداخته می‌شود.

فصل چهارم به آزمون فرضیه‌ها و تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق اختصاص دارد. یافته ها در دو بخش آماره‌های توصیفی و استنباطی بررسی می‌شود و در ادامه مدل‌های مختلف تجزیه و تحلیل رگرسیون، ارائه و نتایج آزمون آماری بیان می‌شود.

فصل پنجم به نتیجه‌گیری و ارائه پیشنهادها اختصاص دارد. در این فصل ابتدا نتایج به دست آمده تشریح و مورد ارزیابی قرارگرفته و با یافته های تحقیق‌های پیشین مقایسه می‌شود، سپس محدودیت‌های تحقیق ارائه می‌شود. در نهایت، پیشنهادهای کاربردی تحقیق و پیشنهادهایی برای پژوهش‌های آتی مطرح می‌شود.

۱-۱۱- خلاصه فصل

این فصل شامل کلیاتی در خصوص موضوع تحقیق است. بدین منظور، در این فصل مسئله تحقیق، چارچوب نظری تحقیق سپس هدف تحقیق مطرح شد. در ادامه سوالات، فرضیه ­ها، متغیرهای تحقیق بیان شد. در نهایت، تعریف عملیاتی واژگان تحقیق و ساختار کلی تحقیق بیان شد. در فصل دوم به بیان مبانی نظری و پیشینه­ تحقیق­های انجام شده می ­پردازد. در فصل دوم مبانی نظری به عنوان پشتوانه انجام این تحقیق و سپس پیشنه­ تحقیق­های انجام شده در ارتباط با موضوع تحقیق بحث می­ شود.

فصل دوم

مبانی نظری و پیشینه تحقیق

۲-۱- مقدمه

امروزه فرضیه قابلیت پیش‌بینی بازده سهام به عنوان واقعیت در مدیریت مالی موردپذیرش قرار گرفته است. یکی از اهداف اطلاعات حسابداری کمک به استفاده‌ کنندگان در پیش‌بینی جریان‌های نقد ورودی آتی به واحد تجاری و به‌تبع آن پیش‌بینی بازده سرمایه‌گذاری است. بخشی از متغیرهای تأثیرگذار بر بازده سهام شرکت‌ها در بازار سهام ناشی از اطلاعات مالی است که از طریق سیستم حسابداری تهیه می‌شود. میزان تأثیر این اطلاعات بسیار پیچیده و تا حدی ناشناخته است (قدردان و راشدی، ۱۳۹۲). از طرفی یکی از متداول‌ترین روش‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی، تهیه اطلاعات حسابداری است. اطلاعات حسابداری دارای کاربردهای مختلفی است، از جمله، این اطلاعات امکان دارد به عنوان معیار ارزیابی یا به عنوان معیار پیش‌بینی مورداستفاده قرار گیرد. اطلاعات حسابداری می‌تواند به عنوان معیار ارزیابی با صفات خاصی از ارقام، مرتبط شده و مبنای اندازه‌گیری تلقی گردد. در این تحقیق توجه به اطلاعات حسابداری با نگرش استفاده از آن جهت تعیین قیمت سهام و پیش‌بینی بازده سهام مورد توجه قرار می‌گیرد.

۲-۲- اطلاعات حسابداری

محصول نهایی گزارشگری مالی صورت‌های مالی است. در واقع هر صورت مالی ‌منعکس کننده‌ اطلاعاتی است که در مجموع این اطلاعات می‌تواند تصویر روشنی از واحد تجاری موردنظر ارائه کند، به همین دلیل بخش عمدهای از تئوری ها، تحقیق‌ها و استانداردهای حسابداری به صورت‌های مالی اختصاص دارد، اما ازآنجاکه حسابداری به نیازهای اطلاعاتی استفاده‌ کنندگان توجه دارد، برخی تعریف‌ها، ویژگی‌های کیفی و رهنمودها دستیابی ‌به این هدف‌ها را آسان می‌کند(صفار یزدی، ۱۳۸۹).

شکل ۲-۱ فرایند گزارشگری مالی(رحمانی، ۱۳۸۱)

۲-۲-۱- اطلاعات حسابداری و تصمیم‌گیری

اگر پذیرفته شود هدف عمومی و مشترک از تهیه و ارائه اطلاعات حسابداری فراهم ساختن مبنایی برای تصمیم‌گیری‌های اقتصادی است. در آن صورت مطالعه در ابعاد رفتاری حسابداری ضروری است. توجه به مفاهیم عبارات زیر می‌تواند در تبیین ارتباط بین سیستم‌های حسابداری، اطلاعات حسابداری و تصمیم‌گیرندگان مفید واقع شود:

    1. اگر اطلاعات حسابداری در فرایند تصمیم‌گیری به عنوان اطلاعات مربوط تلقی نشود هر گونه تغییر در این اطلاعات نیز بر تصمیم‌گیری مؤثر نخواهد بود .

    1. هر گاه اطلاعات غیر حسابداری نیز در دسترس باشد، آنگاه مفهوم جایگاه ذهنی اطلاعات حسابداری (در نظر تصمیم‌گیرنده) بر ارزش این اطلاعات (اطلاعات حسابداری) در فرایند تصمیم‌گیری مؤثر خواهد بود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...