هیتر

ایران

ریحان طب

هموژنایزر

ایران

ریحان طب

روتاری

ایتالیا

اپتیکا

میکروسکوپ نوری

انگلیس

-

اسپکتروفتومتر UV- UISمدل
Cecil9200

غیر از تجهیزات فوق وسایل معمول آزمایشگاهی نظیر بشر، اسپاتول، کاغذ pH، دماسنج، همزن بلوری، استوانه مدرج (مزور)، پی‌پت مدرج، کاغذ صافی، بالن، پمپ مکنده، قیف بوخنر، ارلن خلأ، وسایل شیشه‌ای مورد استفاده قرار گرفته است.
۳-۴-۳. مواد به کار رفته در مرحله استخراج ویتامین A:
الکل ۹۶%
پتاس
سدیم سولفا دکاهیدرات
دی اتیل اتر
ایزوپروپیل الکل
۳-۵. روش استخراج ویتامین A
ابتدا ترشحات حلزون به روش تحریک دستی جمع‌ آوری شد، و برای خلوص بیشتر فیلتر شد. سپس مقداری از ترشح به صورتی که وزن آن کمتر از یک گرم نبوده و نمونه یک گرمی حداقل ۱۵/۰ رتینول داشته باشد. به دقت وزن شد و به یک بالن ته گرد تیره ۱۰۰ میلی‌لیتری به همراه ۱۰ میلی‌لیتر آب مقطر انتقال یافت و برای مدت ۱۰ دقیقه رفلاکس گردید در مرحله بعد ۳۰ میلی‌لیتر الکل ۹۶ و ۳ میلی‌لیتر محلول پتاس ۹/۱۰ به آن اضافه گردید و مرحله رفلاکس تا ۳۰ دقیقه دیگر ادامه یافت. بعد از سرد شدن محلول به همراه ۳۰ میلی‌لیتر آب مقطر به دکانتور ۲۵۰ میلی‌لیتری تیره انتقال یافت و ۴ گرم پودر نرم سدیم سولفا دکاهیدرات و ۱۵۰ میلی‌لیتر دی اتیل اتر به آن اضافه گردید و اختلاط آن به آرامی به مدت ۲ دقیقه انجام شد تا از ایجاد امولسیون جلوگیری شود. بعد از اینکه محلول به دو فاز تقسیم شد فاز مائی از فاز اتری جدا گردید و به دکانتور دیگر انتقال یافت. عمل استخراج از فاز مائی دو بار دیگر و هر بار با ۲۵ میلی‌لیتر اتر انجام گرفت و عصاره اتری به دکانتور اول انتقال یافت. در مرحله بعد شستشوی عصاره اتری هر بار با ۵۰ میلی‌لیتر آب مقطر انجام گرفت تا جایی که فاز مائی جدا شده با افزودن معرف فنول فتالئین تغییر رنگ نداده و قلیایی نباشد. برای جلوگیری از ایجاد امولسیون، در مرحله اول شستشو اختلاط باید به آرامی صورت گیرد. سپس عصاره اتری به بالن ۲۵۰ میلی‌لیتری تیره انتقال یافت و با اتر به حجم رسانده شد. در مرحله بعد نمونه به روتاری انتقال داده شد و تا حجم ۳ میلی‌لیتر تغلیظ گردید. سپس به بالن ژوژه ۱۰۰ میلی‌لیتری انتقال یافت و باقی مانده اتر تحت جریان بسیار آرام گاز N2 بر طرف گردید و در مقدار کافی ایزوپروپیل الکل حل گردید به طوری که غلظت ویتامین A به ۳-۵ میکروگرم در میلی‌لیتر برسد و با جذب ویتامین A در ۳۲۵ نانومتر در محدوده ۵/۰-۸/۰ گیرد. جذب نمونه ترشح حلزون در ۲۵ میلی‌لیتر ایزوپروپیل الکل نهایی در سر طول موج ۳۱۰ و ۳۲۵ و ۳۳۴ نانومتر خوانده شد.از ایزوپروپیل الکل به عنوان نمونه بلاک استفاده گردید. برای محاسبه میزان ویتامین A از رابطه زیر استفاده می‌گردد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

(۴-۱)  = مقدار ویتامین A
چنانچه جذب نمونه در ۳۲۵ نانومتر بین   و   نباشد از رابطه زیر در تعیین مقدار ویتامین A استفاده می‌گردد.
Vit A (mg) = 0.549
{A325}، جذب تصحیح شده ویتامین A است که از رابطه (۴- ۲) بدست می‌آید.
{A325}= 6.85 A325 – ۲.۵۵۵ A310 – ۴.۲۶۰ A334 (4- 2)
در ضمن هر یک واحد بین‌الملی ویتامین A برابر با ۳/۰ میکروگرم ویتامین A می‌باشد. (۵۰)
در این فرمول‌ها: L، عرض سل و C، غلظت نمونه بر حسب گرم در ۱۰۰ میلی‌لیتر ۱۰۰ g/ml ایزوپروپیل نهایی
۳-۶. روش کار جهت تهیه پایه نیمه جامد
برای تهیه پایه مناسب ابتدا به عنوان فاز مایی از آب مقطر و به عنوان فاز روغنی از پارافین مایع و به عنوان امولسیفایر استئاریک اسید و قوام دهنده از موم زنبور عسل استفاده شد.
با وجود اینکه امولسیون‌های آب در روغن (w/o) به دلیل خاصیت پاک کنندگی بیشتر و نرم کنندگی در تهیه کرم‌ها به کار می‌روند، ولی شکل امولسیون‌های روغن در آب (o/w) به عنوان متداول‌ترین پایه قابل شستشو با آب مناسب برای فرآورده مورد نظر انتخاب شد. (۵۲)
به این ترتیب، به عنوان الگویی برای انتخاب پایه مناسب، فرمولاسیون عمومی مندرج در جدول ۱ مورد نظر قرار گرفت.
جدول ۳-۳. مواد بکار رفته در فرمولاسیون عمومی کرم

مقدار برحسب درصد

ماده بکار رفته

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...