نیک منش ، خسروی و کاظمی ( ۱۳۸۷ ) در پژوهشی با عنوان ” بررسی نقش ساخت و عملکرد خانواده در رفتارهای جنسی نوجوانان ” که در شهرستان زاهدان انجام شده است، ‌به این نتیجه رسیدند که عملکرد خانواده از جمله گرمی و پذیرش در روابط والدین و نوجوان ، کنترل نوجوان به شیوه متقاعد سازی و ساخت خانواده ( خانواده طبیعی ، عدم اعتیاد والدین و یا درگیری والدین در رفتارهای مخاطره آمیز ) در پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز جنسی در نوجوانان مهم است. بررسی عامل جنسیت نیز نشان داده که روابط گرم همراه با پذیرش و داشتن الگوی مثبت و مؤثر برای پسران ، از مهمترین عوامل محافظتی رفتار جنسی نوجوانان به شمار می‌آید.

رهنما ، علیین و محمدی ( ۱۳۸۶ ) در پژوهشی با عنوان « بررسی و تبیین مبانی ، اصول و روش های تربیت جنسی با تأکید بر دیدگاه اسلام » ، ‌به این نتایج دست یافته اند؛ ۱ – مبانی تربیت جنسی در دیدگاه اسلامی شامل ده مبنای تاثیر شرایط بر انسان ، تاثیر انسان بر شرایط ، ضعف ، اشتیاق به تداوم نسل ، تفاوت ظرفیت های جنسی در انسان، حب ذاتی انسان به جنس مخالف ، نیازمندی ، اندیشه ورزی و وجود مراحل مختلف رشد و تطور در آدمی است .۲- در مبنای تاثیر شرایط بر انسان ، اصول دوگانه تربیتی شامل پیشگیری از انحراف جنسی قبل از تولد و پیشگیری از انحراف جنسی بعد از تولد است.۳- در مبنای تاثیر انسان بر شرایط اصول ‌پنج‌گانه تربیتی شامل اصل تاثیر گذاری ظاهر بر باطن ، اصل اصلاح شرایط، اصل هدایت انگیزه جنسی ، اصل خودسازی و اصل بازسازی است. ۴- در مبنای ضعف اصول دوگانه تربیتی شامل مدارا و مسامحت و صعه صدر است.۵- مبنای اشتیاق به تداوم نسل اصل تربیتی ، ازدواج است .۶- در مبنای تفاوت های ظرفیت های جنسی در انسان اصل تربیتی شامل توجه به تفاوت های جنسیتی است ۷- مبنای جب ذاتی انسان به جنس مخالف شامل اصل مودت است .۸- مبنای نیازمندی شامل اصل ارضاء نیازهای جنسی از طریق مشروع است. ۹- مبنای اندیشه ورزی شامل اصول سه گانه پرورش قوه تعقل ، تذکر و آگاه سازی است.۱۰- مبنای وجود مراحل مختلف رشد و تطور در آدمی شامل اصل آموزش جنسی با توجه به مقتضیات سنی است ( اصل تدرج ).۱۱- مبنای کرامت شامل اصول سه گانه تزکیه ، عزت نفس و حیا و غیرت است. ۱۲- ده مبنا و ۲۰ اصل ذکر شده مجموعاً شامل ۹۶ روش تربیتی استخراج شده بوده اند. ۱۳- صحت یافته های پژوهش به وسیله ۱۵ نفر از اساتید حوزه و دانشگاه تأیید شده است.

بهشتی ( ۱۳۸۵ ) در پژوهشی مروری با عنوان « تربیت جنسی از منظر فیض کاشانی » ابتدا به بررسی مبانی تربیت جنسی پرداخته و مبانی معرفت شناختی ، انسان شناختی و هستی شناختی را نام برده است. در قسمت دیگر به موضوع آموزش مسائل جنسی مثل بلوغ ، احتلام ، عادت ماهیانه ، روابط دختر و پسر اشاره شده و ضرورت آموزش این مسأله را بر اساس آیات و روایات بیان ‌کرده‌است.

محمدی ( ۱۳۸۵ ) در پژوهشی با عنوان « بررسی مبانی ، اصول و روش های تربیت جنسی با تأکید بر دیدگاه اسلام » ۲۰ اصل را مدون نموده است . بعضی از این اصول عبارتند از؛ اصل پیشگیری از انحرافات ، اصل تاثیر ظاهر بر باطن ، اصل اصلاح شرایط ، هدایت غریزه جنسی ، خودسازی ، بازسازی اخلاق جنسی ، مدارا و مسامحه ، سعه صدر ، ازدواج ، اعتدال ، مودت و رحمت پرورش قوه تعقل ، آگاه سازی ، تزکیه و… و در پایان به بررسی و استخراج روش های تربیت جنسی از دیدگاه اسلام پرداخته است . محقق در این بخش ۵۹ روش تربیت جنسی آورده است که روش هایی مثل روش توجه به سلامت جسمی – روانی جامعه ، رعایت آداب اسلامی در هنگام آمیزش ، جداسازی بستر والدین از فرزندان ، جداسازی بستر کودکان از یکدیگر و…. از جمله آن ها‌ است .

فرمهینی فراهانی ( ۱۳۸۴ ) در پژوهشی با عنوان « محتوای مناسب برای تربیت جنسی در کتب درسی دوره متوسطه »، نتیجه گرفت که شیوه های کنترل و تعدیل غریزه جنسی ، تشریح نکات بهداشتی در سنین بلوغ ، تاثیر دوست در سلامت یا سقوط اخلاق جنسی در نوجوان و آگاهی از خطرات و امراض جنسی.

سبحانی نژاد ، همایی و علیین ( ۱۳۸۴ ) در پژوهشی با عنوان « بررسی تحلیل سبک تربیت جنسی خانواده های شهر تهران » ‌به این نتایج دست یافته اند؛ ۱- میانگین میزان توجه خانواده های شهر تهران به حیطه ی آگاهی های جنسی در تربیت فرزندان پایین تر از سطح متوسط بوده است. ۲- میانگین میزان توجه خانواده های شهر تهران به حیطه ی اخلاق جنسی در تربیت فرزندان پایین تر از سطح متوسط بوده است. ۳- میانگین میزان توجه خانواده های شهر تهران به حیطه ی آینده جنسی در تربیت جنسی فرزندان پایین تر از سطح متوسط بوده است. ۴ –تفاوت معناداری در توجه خانواده ها به حیطه ی تربیت جنسی بوده است به طوری که بالاترین میانگین میزان توجه در حیطه ی آینده جنسی و کمترین میزان در حیطه ی آگاهی های جنسی بوده است. ۵ – تفاوت معناداری در توجه خانواده های شهر تهران به سه حیطه ی تربیت جنسی بر اساس برخی متغیرهای تعدیل کننده چون؛ سطح تحصیلات ، سن ، شغل و سطح درآمد خانواده بوده است.

فرمهینی فراهانی ( ۱۳۸۳ ) در پژوهشی با عنوان « بررسی محتوای مناسب برای تربیت جنسی در مدارس از دیدگاه والدین ، معلمان و دانش آموزان » ‌به این نتیجه رسیده است که مهم‌ترین رئوس مطالب درسی، که سه گروه نمونه تحقیق ‌در مورد آن، بیشترین توافق نظر را برای تربیت جنسی در کتب درسی ‌داشته‌اند، عبارت بوده اند از: شیوه های کنترل و تعدیل غریزه جنسی، تشریح نکات بهداشتی در سنین بلوغ، تأثیر دوست در سلامت یا سقوط اخلاق جنسی در نوجوانان و آگاهی از خطرات و امراض جنسی.

ثابت ( ۱۳۸۱ ) در پژوهشی با عنوان « تربیت جنسی در اسلام » به بررسی مراحل رشد جنسی در انسان و عوامل مؤثر در رفتار جنسی کودکان و نوجوانان پرداخته و به عواملی همچون محیط مدرسه ، کادر آموزشی ، خانواده ، دوستان و همسالان اشاره ‌کرده‌است . محقق در بررسی اصول تربیت جنسی به اصولی همچون اصل ارضای میل جنسی ، اصل پیشگیری ، اصل کنترل ، تعدیل ، اصلاح و درمان اشاره ‌کرده‌است . محقق در قسمت روش های تربیت جنسی روش هایی همچون روش ازدواج ، روش آموزش مسائل جنسی ، روش توجه به عزت و کرامات انسانی ، توجه به ارزش‌ها و روش استمداد از خداوند و اهل بیت و نیز تعدیل و کنترل حواس را بیان داشته است .

متقی فر ( ۱۳۸۰ ) در پژوهشی مروری با عنوان « آموزش جنسی در مدارس » به بیان دیدگاه های موجود در باب تربیت جنسی و محتوای پیشنهادی خود برای درس آموزش جنسی در مدارس پرداخته و به مواردی همچون ؛ تبیین تغییرات و تحولات جسمی و روانی دوران بلوغ، تبیین صحیح خود ارضایی و خطرات آن ، بیان شیوه های صحیح همسر گزینی ، مسائل مربوط به تجاوز به عنف ، زنای محصنه ، سقط جنین و… اشاره کرده و اجرای این طرح را در سه مرحله قابل اجرا دانسته است ۱- در سطح خانواده ها و توجیه اعضای خانواده ۲- در سطح مربیان و پی بردن به ضرورت کار ۳- در سطح دانش آموزان.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...