۳-۶-۲- روایی (اعتبار) ابزار گرد آوری داده ها

در این پژوهش از روش اعتبار محتوا[۵۱] (سنجش میزان وجود اندازه ی صفت) برای تعیین روایی ابزار گرد آوری دادها‌استفاده شده است. بدین‌ترتیب که به منظور تعیین روایی عبارات پرسشنامه، مؤلفه‌ها و گویه‌های شناسایی‌شده از ادبیات پژوهش، در اختیار برخی کارشناسان، همچنین اساتید راهنما و مشاور قرار داده شد روایی پرسشنامه به روش اعتبار محتوا تأیید گردید.

۳-۷- شیوه جمع‌ آوری اطلاعات

دراینتحقیقبرایتجزیهوتحلیلدادههایجمعآوریشدهازهردوآمارتوصیفی[۵۲]واستنباطی[۵۳]استفادهشدهاست. دربررسیتوصیفیدادهها،ازجداولتوزیعفراوانیودرصداستفادهشدهاستوازآماراستنباطی؛بنابرضرورتبهکمکنرمافزارهایآماری(SPSS20)برایتجزیهوتحلیلدادههایجمعآوریشدهازنمونهآماریاستفادهمیشود. در این پژوهش برای تحلیل داد ه‌ها‌ی به دست آمده و آزمون فرض‌های تحقیقجهت تعیین رابطه متغییرهای پیش بین (باورهای غیر منطقی و افکار خودآیند منفی) با متغیر ملاک (گرایش به رفتارهای پرخطر) از تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده خواهد شد .

فصل چهارم:

تجزیه و تحلیل داده ها

۴-۱- پیش درآمد

هدف این فصل تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع‌ آوری شده است. داده های به دست آمده از اجرای پژوهش با بهره گرفتن از آمار استنباطی (رگرسیون چندگانه،ضریب همبستگی پیرسون) و با بهره گرفتن از نرم افزار۲۰spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.در این پژوهش باورهای غیر منطقی و افکار خودآیند منفی و گرایش به رفتارهای پر خطر به عنوان متغیرملاک مورد بررسی قرارگرفت؛ یک روش آماری که به‌ما این امکان را می‌دهد تا نمره یک فرد در یک متغیر را ‌بر اساس نمره‌های او در متغیر دیگر یا در چندین متغیر دیگر در صورت همبسته بودن پیش‌بینی کنیم رگرسیون است.هرچقدر میزان همبستگی بیشتر باشد نمرات به‌خط رگرسیون نزدیک‌تر و در نتیجه پیش‌بینی دقیق‌تر است.هدف پیش‌بینی یک متغیر ملاک ازچند متغییر پیش‌بینی باشد،از مدل رگرسیون چندگانه استفاده می‌گردد. روش گام به گام پیچیده ترین مدل رگرسیون چندگانه است. هریک از متغیرها ‌بر اساس توالی وارد شده و سپس مقدار آن تعیین می شود . اگر اضافه شدن متغیر به مدل کمک کند، باقی مانده اما در این حالت کلیه متغیرها ی باقی مانده در مدل مود آزمون مجدد قرار می گیرند تا مشخص شود که هنوز در موفقیت مدل سهیم هستند در غیر اینصورت حذف می‌شوند ‌بنابرین‏ در استفاده از این مدل باید اطمینان حاصل کرد که کمترین تعداد متغییر های پیش بین در مدل باقی بماند.

۴-۲- بررسی توصیفی داده ها

جدول ۴-۱ : شاخص های توصیفی باورهای غیر منطقی و افکار خودآیند منفی با گرایش به رفتارهای پر خطر در دانش آموزان دختر

متغیر

میانگین

انحراف استاندارد

رفتارهای پر خطر

۹۶/۸۰

۶۵/۱۵

باورهای غیر منطقی

۵۱/۷۹

۲۸/۱۴

افکار خودآیند منفی

۷۹/۵۰

۸۱/۸

بر اساس جدول فوق میانگین رفتارهای پر خطر ۹۶/۸۰ با انحراف استاندارد ۶۵/۱۵ ، میانگین باورهای غیر منطقی ۵۱/۷۹ با انحراف استاندارد ۲۸/۱۴ ، میانگین افکار خودآیند منفی ۷۹/۵۰ با انحراف استاندارد ۸۱/۸ ، می‌باشد .

۴-۲- بررسی فرضیه های پژوهش

فرضیه اصلی:

بین باورهای غیر منطقی و افکار خودآیند منفی با گرایش به رفتارهای پر خطر در دانش آموزان دختررابطه وجود دارد.

جدول ۴-۲ : همبستگی های متقابل برایبین باورهای غیر منطقی و افکار خودآیند منفی با گرایش به رفتارهای پر خطر

متغیر

۱

۲

۳

۱ . گرایش به رفتارهای پر خطر

۱

**۳۰/۰

**۴۴/۰

۲ . باورهای غیر منطقی

۱
*۲۳/۰

۳ . افکار خودآیند منفی

۱

۰۱/۰> p**

همانطورکه درجدول فوق مشاهده می شود مقادیر همبستگی بین باورهای غیر منطقی و افکار خودآیند منفی با گرایش به رفتارهای پر خطر در دانش آموزان دخترازنظر آماری معنی دار است(۰۱/۰>p) ؛ به عبارتی دیگر بین متغیرهای پیش بین و ملاک ارتباط معنی داری وجود دارد و از آنجایی که میزان همبستگی بین متغیرهای پیش بین کمتر از ۹۰/۰ به دست آمده است شرطی هم خطی بودن نیز برقرار نیست و متغیرهای پیش بین می‌توانند به صورت مستقل در تبیین واریانس متغیر ملاک مشارکت داشته باشند.

    1. . Lindbergh ↑

    1. . Hollon& Kendall ↑

    1. . Risky Behaviors ↑

    1. .Bullock S, Room R. ↑

    1. .Jessor, R. ↑

    1. .Lindberg L. D., Boggess, S., & Williams, S ↑

    1. . Bergman & Scott ↑

    1. .Hassan&Eldefrawi ↑

    1. . Leviathan ↑

    1. .Kimberly ↑

    1. . Rolison, M. R & Scherman, A, ↑

    1. .Zuckerman, M., Eysenck, S. & Eysenck, H. I ↑

    1. . Lux ↑

    1. . Bololdes ↑

    1. . Nargo ↑

    1. . Night ↑

    1. . Hurtman ↑

    1. . Ruoshblav ↑

    1. .Bedar ↑

    1. .Opinion ↑

    1. . Attitude ↑

    1. . Stereotype ↑

    1. . Bruce ↑

    1. . prejudice ↑

    1. . Feline ↑

    1. . Irrational beliefs ↑

    1. .Harmony ↑

    1. . Bernard ↑

    1. .Ellis ↑

    1. . Morris and Kantytz ↑

    1. . Edward Mack Nell ↑

    1. . Gardner Gatly ↑

    1. . Aaron Beck ↑

    1. . RAYMOND DIGIUSEPPE AND JILL KELTER ↑

    1. .Automatic thoughts ↑

    1. .Beck ↑

    1. . Haga ↑

    1. . Teasdale ↑

    1. .Houghton ↑

    1. . Beck, A.T ↑

    1. . Role Play ↑

    1. . Mining ↑

    1. . Dysfunctional Thought Record ↑

    1. . Suggesting the opposite ↑

    1. .Methodology ↑

    1. .Descriptive ↑

    1. . Questionnaire ↑

    1. . Jones ↑

    1. . Reliability ↑

    1. .Cronbach’s Alpha ↑

    1. . Content Validity ↑

    1. . DescriptiveStatistics ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...