تحقیق پیش رو از نظر هدف کاربردی بوده و نتایج آن در طراحی الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد نظام جدید ارزیابی عملکرد کارکنان دولت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.همچنین این نتایج در سایر شرکت های خدماتی طبق قانون جدید نیز قابل استفاده می‌باشند.

شیوه جمع‌ آوری داده در این تحقیق توصیفی و کمی می‌باشد بدین شکل که ابتدا با بهره گرفتن از منابع کتابخانه ای و همچنین کارشناسان و مدیران بخش های مختلف بانک، معیارهای اساسی تعیین می‌گردد. سپس با توجه به معیارهای به دست آمده و استفاده از روش های تصمیم گیری چند معیاره، معیارها و زیر معیارها وزن دهی و در نهایت بخش های مختلف رتبه بندی می‌گردد.. لازم به ذکر است جامعه آماری این تحقیق کلیه کارمندان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌باشند.

شیوه جمع‌ آوری اطلاعات

«در همه­ پژوهش­ها، پژوهش­گر می­بایست برای توصیف یا تبیین روابط بین پدیده ­ها و متغیرهای موجود اطلاعات یا داده­هایی را جمع ­آوری نماید. در جمع ­آوری اطلاعات یا داده ­ها می­بایست شیوه­ای به کار گرفته شود که اطلاعات و داده ­ها با کیفیت بالا، دقیق و موثق استخراج شود، چون کیفیت و اعتبار هر پژوهش تا حد زیادی به اطلاعات و داده ­های جمع ­آوری شده و کیفیت اطلاعات و داده ­ها نیز به شیوه جمع ­آوری آن ها مربوط می­ شود. ‌بنابرین‏، شیوه ­های سنجیده و دقیق جمع ­آوری اطلاعات و داده ­ها، اگر درست و دقیق اجرا شوند، معمولا به کیفیت بالای داده ­ها و یافته­ ها و کسب نتایج معتبر، و شیوه ­های نامناسب به نتایج نامعتبر خواهند انجامید» (خاکی، ۱۳۷۸). برای جمع ­آوری داده ­های خاص، شیوه ­های خاصی وجود دارد، اما انواع مشابه داده ­ها را ‌می‌توان با شیوه ­های گوناگون جمع ­آوری کرد. روش های مختلفی نیز وجود دارد، مثل بررسی مدارک و اسناد، مصاحبه، مشاهده، پرسشنامه، گزارش و… که با توجه به رویکرد، هدف، و طرح پژوهش می توان از یکی از این روش­ها یا چند روش به صورت همزمان استفاده کرد (سکاران،۱۹۹۲،مترجم صائبی،شیرازی۱۳۸۰).

مراجعه به کتابخانه و پایگاه های اطلاع رسانی: ابتدا از طریق مطالعه مقالات و تحقیقات انجام گرفته در خصوص ارزیابی عملکرد در سازمان‌ها و نیز روش های تصمیم گیری ، ادبیات و پیشینه تحقیق گردآوری می‌گردد و عوامل مؤثر در ارزیابی عملکرد بخش و شاخص های مورد نیاز شناسایی می‌شوند. به منظور شناسایی معیار ها از مدل های موجود استفاده می شود و به منظور جمع‌ آوری اطلاعات، کار برگ هایی بر اساس مقایسات زوجی ساعتی طراحی می‌گردد و از تصمیم گیرندگان درخواست می شودتا مقایسات زوجی خود را انجام دهند و در نهایت با بهره گرفتن از روش مقایسات زوجی AHP معیار ها وزن دهی شده و با بهره گرفتن از روش TOPSIS کلیه بخش های بانک مورد مطالعه رتبه بندی می‌گردد.

جمع‌ آوری اطلاعات مربوط به معیار ها: برای جمع‌ آوری اطلاعات مربوط به شاخص های مدل کارت امتیاز متوازن به عنوان مدل پایه و برای تعیین زیر معیار ها از مقالات و تحقیقات معتبر در این زمینه و همچنین تعدادی از خبرگان و جمعی از صاحب نظران بانک مورد مطالعه استفاده و برخی روش های معمول مانند طوفان ذهنی و روش دلفی استفاده گردیده است.

ابزار جمع‌ آوری اطلاعات

    1. جمع‌ آوری اطلاعات کتابخانه ای: برای شناسایی زیر شاخص های مربوط به هر یک از چهار معیار اصلی روش کارت امتیاز متوازن از مقالات ، کتب و پایان نامه های متعدد بهره خواهیم گرفت.

    1. مصاحبه: برای انتخاب زیر معیار های نهایی برای هر معیار از بین مواردی که از مطالعه مقالات و تحقیقات پیشین تعیین می شود از روش مصاحبه با خبرگان استفاده خواهیم نمود.

    1. توزیع کاربرگ: جهت جمع‌ آوری داده ها توسط خبرگان درون بانک(مدیران و کارشناسان)، برای وزن دهی و اولویت بندی معیار ها و زیر معیار های ارزیابی عملکرد از کاربرگ استفاده خواهد شد.

  1. پرسشنامه: جهت جمع‌ آوری اطلاعات به منظور رتبه بندی ادارات بر مبنای بخش نامه جدید ، پرسشنامه تدوین و برای ۲۵۸ نفر از کارمندان ادارات بانک فرستاده شد.

    1. قضاوت ترجیحی (مقایسات زوجی)

انجام مقایساتی بین گزینه‌های مختلف تصمیم،‌ بر اساس هر شاخص و قضاوت ‌در مورد اهمیت شاخص تصمیم با انجام مقایسات زوجی، بعد از طراحی سلسله مراتب مسئله تصمیم، تصمیم گیرنده می‌بایست مجموعه ماتریسهایی که به طور عددی اهمیت یا ارجحیت نسبی شاخص‌ها را نسبت به یکدیگر و هر گزینه تصمیم را با توجه به شاخص‌ها نسبت به سایر گزینه‌ها اندازه‌گیری می‌کند، ‌ایجاد کند. این کار با انجام مقایسات دو به دو بین عناصر تصمیم (مقایسه زوجی) و از طریق تخصیص امتیازات عددی که نشان دهنده ارجحیت یا اهمیت بین دو عنصر تصمیم است، صورت می‌گیرد.

برای انجام این کار معمولا از مقایسه گزینه‌ها با شاخص‌هایi ام نسبت به گزینه‌ها یا شاخص‌های j ام استفاده می‌شود که در جدول زیر نحوه ارزش گذاری شاخص‌ها نسبت به هم نشان داده شده است.

ارزش گذاری شاخص‌ها نسبت به هم به صورت زیر صورت می‌گیرد:

توضیح

وضعیت مقایسهi نسبت به j

ارزش ترجیحی

گزینه یا شاخص i نسبت به j اهمیت برابر دارند و یا ارجحیتی نسبت به هم ندارند.

اهمیت برابر
۱

گزینه یا شاخص i نسبت به j کمی مهمتر است.

نسبتاً مهمتر
۳

گزینه یا شاخص i نسبت به j مهمتر است.

مهمتر
۵

گزینه یا شاخص i دارای ارجحیت خیلی بیشتری از j است.

خیلی مهمتر
۷

گزینه یا شاخص مطلقاً i از j مهمتر و قابل مقایسه با j نیست.

کاملاً مهم
۹

ارزش‌های میانی بین ارزش‌های ترجیحی را نشان می‌دهد مثلا ۸، بیانگر اهمیتی زیادتر از ۷ و پایین‌تر از ۹ برای I است.

ارزش بینابین
۲و۴و۶و۸

    1. محاسبات وزن‌های نسبی

تعیین وزن «عناصر تصمیم» نسبت به هم از طریق مجموعه‌ای از محاسبات عددی .قدم بعدی در فرایند تحلیل سلسله مراتبی انجام محاسبات لازم برای تعیین اولویت هر یک از عناصر تصمیم با بهره گرفتن از اطلاعات ماتریس‌های مقایسات زوجی است. خلاصه عملیات ریاضی در این مرحله به صورت زیر است. مجموع اعداد

    1. Performance evaluation ↑

    1. Robert own ↑

    1. Synergy ↑

    1. productivity ↑

    1. Efficiency ↑

    1. Effectiveness ↑

    1. personal classification ↑

    1. Vision ↑

    1. Mission ↑

    1. Specific ↑

    1. Measurable ↑

    1. Achievable ↑

    1. Realistic ↑

    1. Time frame ↑

    1. Database ↑

    1. Nominal Group Technics ↑

    1. Borda ↑

    1. Expert choice ↑

    1. Analytic Hierarchy Process (AHP) ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...