" فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه | ۳- ضرورت و اهمیت تحقیق – 3 " |
“
کلیات پژوهش
مقدمه
اساس و استمرار جوامع بشری از دیرباز بر شالوده آموزش و پرورش استوار بوده است و هر چه گردونه تاریخ به جلو میرود روزبهروز بر اهمیت و نقش اساسی آن افزوده می شود. چرا که این نهاد وظیفهی مهم تعلیم و تربیت آدمیان را بدوش میکشد و ترقی و سعادت جوامع در گرو کارکرد صحیح، سالم و پویای آن میباشد. در میان عوامل و عناصر متعدد و فراوانی که در حوزه آموزش و پرورش دخیل هستند، یقیناً نقش معلم به عنوان محور و مدار علم و دانش و چراغ هدایت از سایرین برجستهتر و اصلی تر است.
بدیهی است که معلم زمانی می تواند به رسالت آموزشی خود عمل نماید و انتظارات اجتماعی را برآورده سازد که از ویژگیهای مکفی و لازم برخوردار باشد (کرمی پور، ۱۳۸۳). یکی از این ویژگیها که با موفقیت یا شکست معلمان در ارتباط است، خودکارآمدی میباشد. آلبرت بندورا[۱] (۱۹۷۸) خودکارآمدی را باور فرد نسبت به تواناییاش در انجام وظایف محوله تعریف نموده است. خودکارآمدی بر این موضوع دلالت دارد که نحوه اندیشه، باور و احساس افراد بر رفتار آن ها تأثیر می گذارد (اسدبرقی، ۱۳۸۹).
خودکارآمدی معلمان نقش اساسی در تربیت و آموزش دانش آموزان دارد. لذا وجود هر گونه مشکل در خودکارآمدی معلمان می تواند بر عملکرد شغلی آن ها تأثیر گذاشته و به جامعه دانش آموزی و طبیعتاً آینده کشور منتقل شود (توبین[۲]، ۲۰۰۶).
در حقیقت رهبری نسل آینده هر جامعه ای به دست معلمان آن جامعه است. بنابرین معلم باید از لحاظ شخصیت[۳] آن چنان باشد که دانش آموزان او را به عنوان یک رهبر و راهنمای مطلع، مهربان و صدیق بپذیرند و الگوی رفتاری خویش قرار دهند. ( شعاری نژاد، ۱۳۷۵).
۲- بیان مسئله
شاید برای همه ما زیاد اتفاق افتاده باشد که به قول معروف بر سر دوراهی گیر کرده باشیم و وقتی که میخواهیم کاری را انجام دهیم ولی نمیدانیم که آیا میتوانیم آن کار را به درستی به پایان برسانیم یا نه؟ بیتردید عوامل و ویژگیهایی در هر یک از افراد وجود دارد که هر کدام از آن ها را وادار به گرفتن تصمیمی متفاوت از بقیه می نماید.
بندورا بهتدریج بر اهمیت ادراک فرد از خودکارآمدی بهعنوان میانجی شناختی عمل انسان تأکید کرد، وقتی انسان در حال بررسی عمل است و یا اینکه به آن مشغول است، قضاوتهایی نیز از توانایی خود در انجام دادن وظایف گوناگون و شرایط آنها به عمل میآورد، این قضاوتها ممکن است در سطوح مختلف تفکر، هیجان و عمل انجام گیرد. (شولتز[۴]،۱۹۹۰؛ ترجمه سیدمحمدی، ۱۳۸۸).
حسین نویدنیا رابطه میان پنج عامل بزرگ شخصیت و باورهای کارآمدی معلمان را مورد ارزیابی قرار داد. نتایج این مطالعه نشان داد که دو متغیر برون گرایی و وجدان با باورهای کارآمدی معلمان پیشبینی معنیداری داشت.
تحقیقات زیادی نشان داده اند که باورهای خودکارآمدی نقش کلیدی و مهمی در سنخهای شخصیتی افراد بازی میکنند، منظور از باورهای خودکارآمدی ارزیابی شناختی افراد در زمینه توانایی خوبی برای انجام تکالیف میباشد (یازمن[۵]، ۲۰۰۱).
با اینحال برخی شواهد موجود حاکی از آن است که سنخهای شخصیتی افراد نه بهخاطر عدم توانایی بلکه بهخاطر ضعف در باور خودکارآمدی نسبت به برخی سنخهای شخصیتی احساس ناتوانی میکنند. (بست[۶]، ۱۹۸۱).
بر حسب نظر بندورا (۱۹۹۷) وقتی فرد باور داشته باشد که توانایی پیشرفت و کسب موفقیت را دارا است به خودکارآمدی دست یافته است. الگوی فکری، انگیزش، واکنشهای هیجانی و برداشت انسان از خودکارآمدی خود، از طریق انتخاب فعالیتها، میزان تلاشی که برای یک موقعیت صرف می کند، هنگام انجام یک فعالیت بر عملکردش تأثیر دارد. بنابرین یک معلم با خودکارآمدی قوی، با انگیزه بالاتر و پافشاری بیشتر با موانع روبرو شده و کارایی بیشتری از خود نشان خواهد داد (کاکروگلو[۷]، ۲۰۰۸).
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی کردن سنخهای شخصیتی با خودکارآمدی معلمین میباشد. براین اساس در این پژوهش این سؤالات مورد بررسی قرار می گیرند که آیا بین سنخهای شخصیت (روانرنجوری، برونگرایی، توافق، وظیفه شناسی و گشودگی به تجربه) با خودکارآمدی در بین معلمان رابطه وجود دارد؟
بنابراین در این تحقیق به دنبال این هستم به بررسی رابطه[۸] سنخهای شخصیتی[۹] با خودکارآمدی در معلمان شهرستان عنبرآباد بپردازم و اینکه خودکارآمدی چه تأثیری بر سنخهای شخصیتی دارد و سنخهای شخصیتی چهقدر باعث می شود که خودکارآمدی جامعه آماری پژوهش بالا برود و چه تأثیری می تواند بر روند کاری آنها داشته باشد؟
۳- ضرورت و اهمیت تحقیق
اگرچه انسان تحت تأثیر و موقعیتها قرار دارد، به دلیل تعیین هدف برای خود و قضاوت درباره خودکارآمدی و خودسنجی موجودی فعال است(کدیور، ۱۳۸۶).
در تحقیقی که توسط رحیم بدری در سال (۱۳۹۱) که هدف آن تعیین نقش جهت گیری هدف، خودکارآمدی در خودتنظیمگری و شخصیت در دانشجویان بود، نشان داد که بین خودکارآمدی در خود تنظیمی و وظیفه شناسی در شخصیت رابطه مثبت و بین خودکارآمدی در خود تنظیمی و روانرنجورخویی رابطه منفی وجود دارد. بنابراین شناخت شخصیت فرد به او کمک می کند که بتواند احساس کارآمدی و یا خودکارآمدی[۱۰] خود را در زندگی تقویت کرده و آن را بالا ببرد.
بنابراین اگر افراد خود و احساس خودکارآمدی خود را بر اساس ویژگیهای شخصیتی خود بشناسند بهتر می توانند در زندگی موفق شوند، همانگونه برای هرکدام از ما اتفاق افتاده است وقتی میبینیم یک نفر در حال انجام کار سختی است و سعی دارد آنرا انجام دهد برای اینکه به او اعتماد به نفس دهیم به او میگوییم تو میتوانی. برای اینکه خودش را باور کند.
شهریار عزیزی در سال (۱۳۸۴) در تحقیقی با عنوان بررسی الگوی خودکارآمدی عمومی، خودکارآمدی اینترنتی و نوع شخصیت در دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی انجام داد که ، به رابطه مثبت بالایی بین خودکارآمدی عمومی و نوع شخصیت افراد دست یافت.
در پژوهشهای جدید تمرکز عمدهای بر مدل پنج عاملی وجود دارد که در آن پنج عامل یا ابعاد اصلی شخصیت عبارتند از: روانرنجورخویی[۱۱] ، برونگرایی[۱۲]/درونگرایی، گشودگیبهتجربه[۱۳]، توافقجویی[۱۴] /مخالفتورزی، وظیفه شناسی[۱۵] (دیویسونوهمکاران[۱۶]، ۲۰۰۷؛ ترجمه شمسیپور، ۱۳۸۸).
“
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-22] [ 02:19:00 ق.ظ ]
|