تریسمن ( ۱۹۶۴ ) از افراد خواست که پیام ارائه شده به یک گوش را تعقیب کنند ( با صدای بلند تکرارکنند) ودرهمان حال پیام مشابه دوم را که به گوش دیگر ارائه می شود نادیده بگیرند ( اسپرلینگ ، ۱۹۶۰).

_____________________________________

۱٫Isenk 2.Keen 3. Audio Memory

۶۹

حافظه نهانی دیداری

حافظه نهانی دیداری اطلاعات مربوط به شکل دیداری ورنگ را ذخیره می‌کند.

کاتب درونی : که با اطلاعات فضایی و حرکتی سروکار دارد . آن اطلاعات را درحافظه نهانی دیداری ، مرور می‌کند وآن را ازاین حافظه به عامل اجرایی مرکزی منتقل کند.این کاتب در طراحی واجرای حرکات بدن و دست و پا دخیل می‌باشد(بدلی ، ۲۰۰۱ ). تمایز خزانه کوتاه مدت وبلند مدت همانند تمیزی است که ویلیام جیمز (۱۹۸۰ ) بین حافظه اولیه و حافظه ثانویه پیشنهاد نموده است .

حافظه کوتاه مدت :

    • یک ظرفیت و توانایی بسیار محدود آن ( تنها حدود هفت رقم را میتوان بیاد آورد) .

  • شکنندگی انباشت چون به طور معمول هر نوع حواسپرتی موجب فراموشی می شود.

با توجه به مقیاس های فراخنای و پدیده تاخر در یادآوری آزاد ، ظرفیت و توانایی حافظه کوتاه مدت سنجیده می شود . فراخنای عدد ، یک شاخص فراخنایی است که در آن ازمودنی ها مجموعه ای از ارقام تصادفی را به ترتیب صحیح ، پس از شنیدن همه ارقام تکرار می‌کنند، فراخنای حافظه فوری معمولا” ۲ +۷ واحد است ، چه این واحدها عدد باشند چه حرف باشند و چه کلمه ( میلر ۱۹۶۰ ).

میلر ادعا کرد که در حدود ۷ قطعه بهم پیوسته اطلاعات می‌توانند در حافظه کوتاه مدت نگه داشته می شود. برای مثال IBM برای کسانی که بانام شرکت آشنا هستند یک قطعه است اما برای کسانی که چنین آشنایی ندارند سه قطعه بحساب می‌آید ( سیمون ، ۱۹۷۴ ) .

__________________________________

۱٫Visual Memory

۲٫ Audio Memory

۳٫Short Term Memory

۷۰

حافظه بلند مدت۱

مدت زمان این حافظه از چند دقیقه تا چند دهه قبل بوده وظرفیت آن بسیار زیاد است. اطلاعات به صورت رمز گذاری معنایی ویا به وسیله تداعی ذخیره می‌شوند . فراموشی ممکن است به دلیل از دست رفتن اطلاعات ویا شکست در بازیابی باشد. زبان وحوادث شخص ممکن است توسط مکانیسم های متفاوتی ذخیره شوند ( تالوینگ ، ۱۹۷۳ ). در نشانگان های یاد پریشی ذخیره سازی در حافظه درازمدت ونیز بازیابی از آن دچار اختلال شده است . اطلاعات به صورت سازمان یافته و گاهی نیز تحریف شده ذخیره می‌شوند . توصیف مراحل حافظه عمدتاً” مربوط به حافظه بلند مدت بوده و از نظر پدیده شناسی به پنج مقوله زیر تقسیم می شود :

    • ثبت : ظرفیت اضافه کردن اطلاعات یا مطالب جدید به انباره حافظه که یا توسط فرا گرد یادگیری که در آن مطالب به طور مکرر ارائه می‌شوند ویا به وسیله ثبت دریکبار ارائه ، صورت می‌گیرد.

    • نگهداشت توانایی ذخیره کردن دانش که میتوان بعدا” آن را به هوشیاری بازگرداند.

    • بازیابی : ظرفیت آوردن مطالب ذخیره شده از حافظه . فقدان این فعالیت ، وجود یک ضایعه عضوی را نشان می‌دهد .

    • بازخوانی : بازگشت اطلاعات ذخیره شده و بخاطر سپرده شده به هوشیاری در این لحظه معین

    • بازشناسی : احساس آشنایی که با بازگشت مطالب ذخیره شده به هوشیاری را نشان می‌دهد.

  • حافظه معنایی ۱، ذخیره اطلاعات به شکل خالص آن بدون تصریح زمانی یا مکانی بوده (روان آسیب شناسی نوشته کارل یاسپرس ) ولی حافظه اپیزوئیک (رویدادی) به حوادث تجربه شده شخصی اشاره دارد ( من امروز ماهی دودی خوردم ) ( بدلی ، ۱۹۹۰ ).

__________________________________

۱٫Long term memory 2. Semantic Memory

۷۱

  • حافظه رویدادی۱

تالوینگ بین دونوع حافظه رویدادی و معنایی تفکیک قایل بوده است .طبق نظر تالوینگ ، حافظه رویدادی به اندوزش و بازیابی رویدادهای خاص یا رویدادهایی که در زمان ‌و مکان خاصی رخ داده است مربوط می شود مثلا” اینکه امروز صبح شما به هنگام صبحانه چه چیزی خوردید، ‌یک‌نوع حافطه رویدادی است برعکس حافظه معنایی شامل ذخیره دانش ما ‌از دنیای پیرامون است (تالوینگ،۱۹۷۲ ).

  • اثر تاخر دریادآوری

اثر تاخر در یادآوری آزاد ( یاد آوری مواد ‌و مطالب باهر ترتیب ونظمی ) ‌به این یافته اشاره دارد که چند ماده پایانی یک فهرست معمولا” به مراتب ‌بهتر از مواد میانی فهرست ، به نحو فوری و بی واسطه یاد آوری می شود . شمارش وارونه به مدت تنها ده ثانیه بین ارائه آخر فهرست وشروع یادآوری عمدتاً” بر اثر تاخر تاثیر می‌گذارد ( کلانزر و کوینتر، ۱۹۶۶).

دویا سه واژه که مستعد اثر تاخر هستند ممکن است در آخر فهرست در انباره کوتاه مدت وجود داشته باشد ، بدین ترتیب ، این واژه ها ممکن است به ویژه آسیب پذیر باشند. با این همه دریافت زمانی که آزمودنی ها بمدت ۱۲ ثانیه پس از ارائه همه مواد فهرست اقدام به شمارش وارونه کردند بازهم اثر تاخر دریادآوری آزاد وجود داشت ( بیجورک و ویتن ، ۱۹۷۴ ).

مطابق دیدگاه اتکینسون وشیفرین (۱۹۸۶ ) شمرش وارونه می بایست اثر تاخر را حذف کند. یافته های مذکوررا میتوان با تمثیل تماشای یک ردیف تیر تلفن تبین نمود. تیرهای نزدیکتر متمایز تر از تیرهای دورتر هستند ، درست همان گونه که واژه های تازه تر فهرست ، بیشتر از واژه های قدیمی تر قابل تفکیک هستند( گلنبرگ ۳ ، ۱۹۸۷ ) . (میلنر ، ۱۹۷۲ ).میزان فراموشی در حافظه کوتاه مدت را به صورت تجربی اندازه گیری کرد ونشان دادکه فعالیت یادآوری۷ پس از ۳۰ ثانیه روبه زوال می رود .

___________________________

۱٫Eposodic Memory 2. Talving

۷۲

پیشینه تجربی پژوهش :

در این مطالعه گلچینی از تحقیقات انجام گرفته در خصوص کشف EEG تا درمان نوروفیدبک برای ADHD جمع‌ آوری شده. تاریخچه بیوفیدبک ( شامل نور فیدبک ) ‌بر اساس علوم فناوری ، الکترونیک رفتارگرایی ، فیزیولوژی و نورولوژی بنیان گذاری شده است . نوآوری ها ، آزمایشها و پژوهش ها از ذهن افراد ی نشئت می‌گیرد که علوم فعلی را به چالش می کشند . کنش های اجرایی ، اصطلاحی است که فرایندهای شناختی متعددی را که در خدمت رفتارها و اعمال هدفمند هستند را در بر می‌گیرد . در اواخر ۱۹۵۰ دانشمندان نظریه کنترل خودآگاه بر سیستم عصبی خودکار را رد کردند وبا این حال در عرض یک دهه انسان ها یاد گرفتند سیگنال‌های الکتریکی را در قشر مغز و عضلات خود تنظیم کنند.. بسیاری از افراد تحقیقات علمی ریچارد کیتون ۱ را به عنوان اولین واقعه کلیدی بیو فیدبک مورد ملاحظه فرار می‌دهند. او در سال ۱۸۷۵ کشف کرد که نوسانات الکتریکی مغز ،فعالیت های ذهنی ( روانی ) را به دنبال دارد. آزمایش‌های او شامل قرار دادن الکترودها برروی مغز باز حیوانات بود. او همچنین برخی فعالیت های الکتریکی را از پوست سر حیوانات در حالت بسته ضبط نمود( کریسول ۲ ، ۱۹۹۵ ) .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...