-کمپوس[۵۱](۲۰۱۱) در تحقیقی در مکزیک بیان می‌کند که والدینیکه خشم خود را از طریق درخواست از کودکان برای انتقال پیام های خصومت آمیزبه همسر سابق یا دادن پاسخ های مغرضانه به سؤال های شخصی کودکان درباره یوالد دیگر از طریق بدنام کردن او در جلو کودکان یا نام بردن از والد دیگرابراز می دارند، در ایجاد فشارهای روانی غیرقابل تحمل و به تعارض کشاندنکودکان درباره ی شخصیت والد دیگر نقش اساسی دارند. تحقیقات نشان داده استکودکانی که در این موقعیت ها قرار دارند در مقایسه با کودکانی که در وضعیتپر تنش والدین با آن ها زندگی می‌کنند، ولی والدین شان آن ها را در مشکلاتشان درگیر نمی کنند، افسرده تر و مضطرب تر هستند

-بارت[۵۲](۲۰۰۹) در تحقیقی در سوئد بیان می‌کند که زوجینی که در زندگی زناشویی با طلاق عاطفی دست و پنجه نرم می‌کنند عموما از تعاملهای خوشایند و شوق انگیزی برخوردار نیستند و در عین حال، دارای تعامل های خشم، سرزنش و یا تنبیه فراوانی هستند. ‌تعامل‌ها در طلاق عاطفی غالبا با رفتار منفی متقابل مشخص می‌گردد. اگر ‌یکی‌از طرفین رفتاری منفی از خود نشان دهد، طرف دیگر رفتاری شبیه به ان راانجام می‌دهد و بدین ترتیب، زنجیره تعامل منفی پیش رونده، آغاز می شود.ایندست از زوجها در طلاق عاطفی، واکنش پذیر هستند. یعنی رویدادهای مثبت یامنفی، اثری قوی درباره چگونگی احساس آن ها از ارتباط و ارزیابی آن ارتباط درهر زمان معینی دارد. از طرف دیگر روابط نابسامان، یا ناتوانی در حل تعارض، از ویژگی های دیگر این زوجین است. فقدان مهارت در حل تعارض باعث می شود که نزاعها و تعارضهای حل نشده که در طی جریان ارتباط شکل گرفته اند، روی هم انباشته شوند. سابقه چنین تعارضهای حل نشده که در طی جریانارتباط شکل گرفته اند، روی هم انباشته می‌شوند. همچنین ممکن است به انتظارات منفی درباره تعارضهای آینده بیانجامد و امکان حل مسأله در رابطهزوجها را حتی کمتر گرداند.

-کوهن(۲۰۰۷) در تحقیقی در ایالات متحده بیان می‌کند که نمرات درسی بچه ها نیز می‌تواند تحت

تأثیر شرایط خانواده قرار گیرد. از دست دادن تمرکز، در نتیجه اختلافات و مشکلات خانوادگی از ساده ترین نتایجی استکه طلاق عاطفی بر روی کودکان خواهد گذاشت. کودکان ممکن است احساس نگرانیکنند چون در اثر اختلافات، بی توجهی ها و کوتاه های والدین، ضعف درسی بچه ها به مرور بیشتر و بیشتر شده و کودکان کم کم به مرحله ای می‌رسند که امکانرسیدگی به ضعف های درسی شان را ندارند. والدین آن قدر درگیر مشکلات ‌خود هستند که کودکان فراموش می‌شوند و زمان کمتری صرف آن ها می‌گردد. کودکان نیزدر چنین خانواده ای سعی می‌کنند که خلأهای عاطفی خود را با رؤیاهای روزانه پر کنند. مطالعات نشان می‌دهد که بچه های این دسته از خانواده ها زمانهایی را که باید صرف مطالعه و انجام تکلیف کنند، به خیال پردازی می پردازند ولذا در اثر همین مسأله میزان شکست تحصیلی، فاصله گرفتن شان از دوستان ‌و گوشه گیری و انزوای شان بسیار شدیدتر است.

-هریس[۵۳] ( ۲۰۱۲ ) اثر آموزش بازی درمانی را بر روی کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات رفتاری به صورت فرا تحلیلی مورد مطالعه قرار داد. تحلیل یافته ها نشان داد که آموزش بازی درمانی و آموزش مدیریت والدین جهت کاهش مشکلات رفتاری و اجرایی دوران کودکی و تعاملات مثبت والدین ـ کودک مؤثر است.

-کوهن، و کارتر[۵۴] (۲۰۱۰ ) نیز نشان دادند که آموزش بازی درمانی درمانی مبتنی بر شناخت درمانی و ارائه شیوه های صحیح مدیریت رفتار به مادران کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری، موجب کاهش اضطراب، افسردگی، استرس والدگری ، افزایش عزت نفس و حس مثبت نسبت به نقش مادری می شود.

-موریس[۵۵] (۲۰۰۲) رابطه بین خود کارآمدی و نشانه های اختلالات عاطفی و دلبستگی را در نمونه بزرگی از نوجوانان بهنجار هلند مورد (۱۰۲۰۰=N) بررسی قرار داد. نتایج نشان داد که سطح پایین خود کارآمدی با سطح بالای صفات اضطرابی، روان‌آزردگی، نشانه های اختلالات اضطرابی و نشانه های افسردگی و دلبستگی پایین همراه بوده است.

فصل سوم

روش تحقیق

۳-۱- مقدمه

در این فصل ابتدا به بررسی نوع تحقیق، جامعه آماری موردتحقیق، نمونه آماری و شیوه نمونه گیری، وسیله جمع‌ آوری اطلاعات، روایی و پایایی سؤالات و بعد نحوه اجرای ابزارها و روش های آماری می پردازیم.

۳-۲- روش

تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی از بعد هدف کاربردی و از نظر نوع روش در زمره تحقیقات پیمایشی می‌باشد.

۳-۳- جامعه آماری

در این پژوهش، جامعه آماری شامل کلیه والدین دانش آموزان دختر دبستانی مقطع ابتدایی۷ تا ۱۲ سال مدارس شهر دامغان می‌باشند که به صورت تصادفی ۳۸۴نفر به عنوان نمونه از دو دبستان دخترانه شهر دامغان انتخاب شدند.

۳-۴- نمونه آماری و روش نمونه گیری

با توجه به تعداد سوالات و فرضیات و روابط بیان شده، و همچنین به علت نامحدود بودن تعداد جامعه آماری، بر مبنای جدول مورگان ۳۸۴ نفر از والدین به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ‌بنابرین‏ روش انتخاب نمونه ها تصادفی ساده می‌باشد.

۳-۵- روش و ابزار گرداوری اطلاعات

در بخش ادبیات نظری با بهره گرفتن از کتب و پایان نامه ها و همچنین کلیه بانک‌های اطلاعاتی، مطالب جمع‌ آوری شد. در بخش می‌دانی نیز با بهره گرفتن از پرسشنامه، اطلاعات جمع‌ آوری شد:

الف) پرسشنامه طلاق عاطفی:این پرسشنامه در سال ۱۳۹۱ توسط(خلیلی-ماریا) مورد هنجاریابی واقع شد. این آزمون دارای ۲۴ سوال بوده که با توجه به مقیاس لیکرت تقسیم بندی شده است. بدیهی است که هر چه پاسخ والدین ‌به این سوالات برابر۸ و ‌بالاتر بود زندگی در معرض خطربالاتری از میزان طلاق می‌باشد.

ب) فهرست وارسی ویژگی­های رفتاری کودکان: با توجه به شیوع انواع اختلالات رفتاری و تاثیر سوء آن ها بر پیشرفت تحصیلی و ابعاد مختلف زندگی دانش آموزان، تهیه وسایل و ابزار تشخیصی مناسب جهت شناسایی این دسته از دانش آموزان از اهمیت ویژه ای بر خوردار است.

این آزمون دارای سه فرم زیر است :

ا- فرم فهرست رفتار کودک برای سنین ۴ تا ۱۸ سال که توسط والدین تکمیل می­ شود.

۲- فرم گزارش نوجوان از مشکلات خود برای سنین ۱۱ تا ۱۸ سال.

۳- فرم گزارش آموزگار برای سنین ۵ تا ۱۸ سال.

در این پژوهش از فهرست وارسی ویژگی­های رفتاری کودک استفاده شد که توسط والدین تکمیل شد و شامل بخش­های زیر است:

– مشخصات فردی کودکان و والدین آن ها

– بخش ارزیابی توانایی تحصیلی کودکان در زمینه ­های توانایی شناختی و موضوعات تحصیلی و آموزشی.

-بخش ارزیابی توانایی اجتماعی کودکان که سازگاری کودک با همسالان، خواهران و برادران و والدین و نحوه کنار آمدن کودک با خود را مورد سنجش قرار می-دهد.

بطورکلی علائم عاطفی و رفتاری کودکان ‌بر اساس چک لیست ویژگی­های رفتاری کودکان در هشت مقیاس منعکس می­ شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...