مقاله های علمی- دانشگاهی – ۳-۲-۱ روشتحقیق بر اساس هدف – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
مدل شماره ۲- مینیمم سازی قرار گرفتن در معرض سر و صدا (TWA)
برنامه ریزی عدد صحیح خطی قطعی-چند دوره ای غیرچرخشی (متعادل)
Aryanezhad et al. (2009)یکپارچه سازی مدل های Tharmmaphornphilas و Norman با درنظر گرفتن چرخش مکرر در هر روز به عنوان پارامتر داده شدهترکیب مهارت های اپراتور و دسته بندی کارها بر اساس مهارت موردنیاز و عوامل ارگونومیکمینیمم سازی قرار گرفتن در معرض صدا (DND) روزهای از دست رفته با توجه به صدمات قبلدو هدفه، برنامه ریزی عدد صحیح خطی قطعی-چند دوره ای غیرچرخشی (متعادل)Tharmmaphornphilas and Norman (2007)توسعه مدل Cranahamn et al.تواناییهای مختلف در فعالیت های “lifting”مینیمم کردن ماکسیمم تعداد روزهای از دست رفتهبرنامه ریزی عدد صحیح غیرخطی تصادفی-چند دوره ای چرخشیAzizi et al. (2010)تخصیص در هر دوره (روز) تغییر می کندترکیب نرخ های یادگیری/فراموشی و انگیزش/خستگیمینیمم سازی تاخیرهابرنامه ریزی عدد صحیح غیرخطی قطعی-چند دوره ای چرخشی (متعادل)Nembhard and Norman (2006)تخصیص در هر دوره تغییر می کندیکپارچه سازی فراموشی/یادگیری و نرخ های بهره وری آغازی کارگر. بهره وری فرد پویا است.ماکسیمم سازی مجموع خروجی ها در خط مونتاژبرنامه ریزی عدد صحیح غیرخطی قطعی-چند دوره ای چرخشی (متعادل)Crominas et al. (2010)تخصیص در هر دوره تغییر می کندتجربه کارگر در هر دوره پویا است به روز رسانی در طی هر دوره بر اساس تجربه اجرای کارهای مشابهمینیمم کردن ماکسیمم زمان تکمیلبرنامه ریزی عدد صحیح غیرخطی قطعی- چند دوره ای غیرچرخشی (متعادل)Sekiner and Kurt(2007,2008)تخصیص در هر دوره (شیفت و روز) تغییر می کندترکیب نرخ های یادگیری/فراموشی و انگیزش/خستگیتسطیح کردن بارکاریبرنامه ریزی عدد صحیح غیرخطی قطعی-چند دوره ای چرخشی (متعادل)Bhadury and Rdovilsky (2006)تخصیص درهردوره (روز) تغییرمیکندفرض خستگی در مواجهه با کارهای تکراری و توسعه یافتهمینیمم سازی هزینه نیرویکار و مینیمم سازی ماکسیمم سطح خستگیبرنامه ریزی عددصحیح غیرخطی قطعی-چند دوره ای چرخشی (متعادل)
فصل ۳
روش تحقیق
۳-۱ مقدمه
در این فصل به بیان روش تحقیق خواهیم پرداخت. روش اجرای تحقیق، ابزار و روش گردآوری اطلاعات، جامعهآماری و نمونهآماری مشخص میگردد. بر این اساس در ادامه ابتدا روش اجرای تحقیق و جامعه آماری تحقیق را معرفی و به صورت نمونه تصادفی ساده پرسشنامهها را بین نمونه انتخابی توزیع می نماییم. پرسشنامهها را از نظر روایی و پایایی مورد بررسی قرار داده و تاییدیه و صحت آن را اعلام خواهیم نمود. در آخر نیز روش های تحلیل را به صورت مختصر بیان میکنیم.
۳-۲ روش تحقیق
امروزه محققین و پژوهشگران در سازمانهای گوناگون و در زمینههای مختلف با تمرکز بر یک موضوع خاص و گردآوری نمونه و مشاهدات خود از جامعهآماری موردنظر با بهره گرفتن از روشها و تکنیکهای آماری به تجزیه و تحلیل این داده ها پرداخته و از نتایج به دستآمده برای حل مشکلات و مسایل استفاده میکند و یا بر دانش بشری در آن زمینه میافزایند.
روشهای تحقیق در واقع ابزارهای دستیابی بهواقعیت بهشمار میرود. در هر پژوهش، پژوهشگر تلاش میکند تا مناسبترین روش را انتخاب کند و آن روشی است که دقیقتر از روشهای دیگر، قوانین و واقعیات را کشف کند. بنابرین شناخت واقعیتهای موجود و پیبردن به روابط میان آن ها مستلزم انتخاب روش پژوهشی مناسب است.(دلاور، ۱۳۸۵، ۲۵).
۳-۲-۱ روشتحقیق بر اساس هدف
تحقیقات علمی براساس هدف بهسه دسته تقسیم میشوند: بنیادی، کاربردی و تحقیق و توسعه(سرمد و دیگران، ۱۳۸۴، ۷۹).
از آنجایی که این تحقیق چگونگی تاثیریک مدل چرخش شغلی مناسب را بر روی عملکرد کارکنان در اتحادیه صادر کنندگان خشکبار ایران نشان میدهد ، کاربردی خواهد بود و ا هداف تحقیقات کاربردی، توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است(همان منبع).
۳-۲-۲روش تحقیق بر اساس نحوه گردآوری داده ها
تحقیق حاضر بر اساس چگونگی به دستآوردن داده های مورد نیاز، توصیفی(غیر آزمایشی) میباشد. تحقیق توصیفی به مجموعه روش هایی اطلاق میگردد که هدف آن ها توصیف شرایط یا پدیدههای مورد بررسی است. یکی از اهداف تحقیق توصیفی شناخت بیشتر شرایط موجود و کمک کردن به تصمیم گیرندگان در فرایند تصمیم گیری میباشد.
تحقیق توصیفی خود بهدسته های مختلف از جمله، پیمایشی، همبستگی، اقدامپژوهی، بررسی موردی و تحقیق پس- رویدادی تقسیم میشود که به بررسی توزیع و ویژگیهای جامعهآماری پرداخته و ماهیت شرایط موجود و رابطه بین رویدادها را بررسی میکند.
این تحقیق جزء تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی میباشد. در تحقیق همبستگی که یکی از روشهای تحقیقات توصیفی بهشمار میرود رابطه میان متغیرها بر اساس هدف تحقیق تحلیل میگردد. تحقیقات همبستگی را میتوان برحسب هدف بهسه دسته تقسیم کرد:
الف: مطالعه همبستگی دومتغیری(با هدف بررسی دوبهدوی متغیرها)
ب: تحلیل رگرسیون(با هدف پیشبینی تغییرات یک یا چند متغیر ملاک با توجه به تغییرات پیشبین)
ج: تحلیل ماتریس همبستگی یا کوواریانس (با هدف بررسی کلی مجموعه همبستگیهای متغیرهای مورد بررسی به منظورهایی چون تحلیل عاملی و مدل معادلات ساختاری)(سرمد و دیگران، ۱۳۸۴، ۹۶-۹۱).
۳-۳ جامعهآماری
تشخیص جامعهآماری در تحقیق بسیار اهمیت دارد زیرا با بهره گرفتن از جامعهآماری حجم نمونه به دست آمده و نهایتاً تجزیه و تحلیلهای آماری بر اساس نمونه انجام میگیرد. درحقیقت نمونه دارای خصوصیات جامعه آماری است و درک رفتار جامعه بر پایه اطلاعات به دست آمده از نمونه میباشد بنابرین در انجام هر تحقیقی مشخص کردن جامعه آماری یکی از ضروریات میباشد زیرا بایستی محقق حوزه کاری خود را از پیش بداند تا بتواند در مورد آن به گردآوری اطلاعات و داده های مورد نیاز برای بررسی و تحلیل بپردازد. با این کار در وقت و هزینه صرفهجویی خواهد شد. در تحقیق حاضر جامعه آماری شامل کارکنان اتحادیه صادر کنندگان خشکبار ایران است که تعداد آن ۷۳ نفر میباشد.
۳-۴ روش نمونه گیری و حجم نمونه
نمونه آماری عبارت است از تعداد محدودی از آحاد جامعه که بیان کننده ویژگیهای اصلی جامعه آماری باشند(خاکی، ۱۳۸۷، ۱۵۸).
روش نمونه گیری در این تحقیق نمونه گیری تصادفی ساده خواهد بود و فرمول مورد استفاده در این تحقیق فرمول کوکران (Cochran ) در نظر گرفته شده است.
از طریق فرمول کوکران ذکر شده در زیر حجم نمونه محاسبه خواهد شد.
در فرمول فوق معمولاٌ؛ حداکثر خطای مجاز () معادل ۰۵/۰، ضریب اطمینان ۰٫۹۵،=۱٫۹۶ وN برابر حجم جامعه در نظر گرفته میشود. مقدار P برابر با ۵/۰ در نظر گرفته میشود، زیرا اگر ۵/۰ P= باشد، n حداکثر مقدار ممکن خود را پیدا میکند و این امر سبب میشود که نمونه به حد کافی بزرگ باشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 09:32:00 ب.ظ ]
|