فایل های مقالات و پروژه ها – ۲-۱-۹ انواع بازارهای الکترونیکی: از فروشگاه ها تا پورتال ها – 10 |
۱- فقدان امنیت سیستم ، قابلیت اعتماد ، استاندارد ها و بعضی پروتکل های مخابراتی همچنان دیده می شود
۲- عدم وجود پهنای باند کافی برای موبایل الکترونیکی
۳- تغییرات سریع ابزارهای توسعه نرم افزار
۴- مشکل بودن یکپارچه سازی اینترنت و نرم افزارهای مربوط به تجارت الکترونیکی با بعضی از پایگاه های داده ای و برنامه های کاربردی
۵-نیازمندی فروشنده ها علاوه بر سرورهای شبکه ای به سرورهای خاص وب و سایر زیر ساختها
۶- گران و پر دردسر بودن دسترسی به اینترنت
۷- عدم تطابق نرم افزار تجارت الکترونیکی با بعضی از سخت افزارها یا سیستم عامل ها
ب- محدودیت های غیر فنی
۱- هزینه بالای توسعه داخلی تجارت الکترونیکی به خاطر فقدان مهارت و تجربه
۲- متقاعد کردن سخت و زمان بر مشتریان در خصوص امنیت و خصوصی بودن تبادلات آنی در صنعت تجارت الکترونیکی
۳- عدم اعتماد مشتریان به فروشنده های نامرئی و ناشناخته ، تبادلات غیرکاغذی و پول الکترونیکی.
۴- عدم احساس یا لمس برخی اقلام مورد نیاز مشتریان
۵- ایجاد محدودیت برای تجارت الکترونیک توسط مقررات دولتی ملی و بینالمللی
۶- عدم تعریف برخی موضوعات قانونی و استانداردها
۷- عدم اندازه گیری مزایای تجارت الکترونیک
۸-عدم خدمات پشتیبانی کافی
۹-جذب مشکل سرمایه گذاری
۱۰- افزایش کلاهبرداری های اینترنتی
۱۱ – فرو ریختگی روابط انسانی توسط تجارت الکترونیک (تان و فلیکس، ۲۰۰۴: ۳۵)
۲-۱-۹ انواع بازارهای الکترونیکی: از فروشگاه ها تا پورتال ها
بزرگترین بازارهای الکترونیک B2C ، فروشگاه ها و مراکز خرید اینترنتی هستند .بازارهای الکترونیکی B2B نیز شامل بازارهای الکترونیکی طرف خرید ، بازارهای الکترونیکی طرف فروش ، و سازمان های بورس هستند . (غضنفری، ۱۳۸۸: ۴۷)
۱- فروشگاه های الکترونیکی :
منظور ، وب سایت یک شرکت مستقل است که محصولات و خدمات خود را در آن عرضه میکند. این فروشگاه ها میتوانند به یک تولیدکننده یا یک خرده فروش ، یا یک فرد عادی باشد . مکانیزم هایی که فروشگاه ها به کار میبرند عبارتند از :
-
- کاتالوگ الکترونیکی برای بهتر شناساندن مشخصات محصولات
-
- موتورهای جستجو برای پیدا کردن محصولات مورد نظر
-
- سبد خرید برای نهایی شدن فرایند خرید
-
- حراجی ها برای پیدا کردن محصول با قیمت مناسب
-
- سیستم پرداخت برای مشخص کردن روش پرداخت
-
- بخش حمل و نقل برای ارسال محصول
- خدمات مشتری(مارسلا[۵۲]، ۱۹۹۹: ۵۷)
۲- مراکز خرید الکترونیکی:
مراکز خرید الکترونیکی مانند مراکز خرید فیزیکی ، یک مکان فروش آنی هستند که از چندین فروشگاه تشکیل شده اند . مثل مرکز خرید هاوایی که محصولات و فروشگاه های شهر هاوایی را عرضه میکند.
۳- انواع فروشگاه و مراکز خرید :
مراکز خرید عمومی : بازارهای الکترونیک بزرگی که همه نوع محصول را عرضه میکنند مثل آمازون، یا پورتال هایی مثل یاهو و لیکوس .
مراکز خرید تک محصلی : که تنها به فروش یک یا چند نوع محصول مثل کتاب ، گل ، خودرو می پردازند مثل آمازون که در ابتدا فقط کتاب می فروخت .
مراکز خرید منطقه ای در مقابل جهانی : بعضی فروشگاه ها مثل فروشندگان مبل به دلیل هزینه زیاد تنها به صورت منطقه ای فعالیت میکنند در مقابل برخی فروشگاه ها در قبال دریافت هزینه حمل و نقل وبیمه حاضر به ارسال به نقاط دور دست میشوند .
فروشگاه های اصیل در مقابل ترکیبی : فروشگاه های اصیل محصولات خود را تنها از طریق اینترنت به فروش می رسانند مثل آمازون ولی فروشگاه های ترکیبی به هر دو صورت اینترنتی و فیزیکی محصولات خود را می فروشند(غضنفری، ۱۳۸۸: ۴۹) .
۴- بازارهای الکترونیکی B2B
۱-بازارهای الکترونیکی طرف فروش
که در آن ها محصولات استاندارد به شرکتهای واجد شرایط فروخته می شود . اصطلاحاً به این فرایند یک به چند نیز میگویند.
۲-بازارهای الکترونیکی طرف خرید
شرکت میتواند از چند تامین کننده مواد اولیه ف محصولات مورد نیاز خود را خریداری کند که اصطلاحاً به این فرایند چند به یک میگویند .
۳-بازارهای الکترونیکی عمومی (سازمانهای بورس)
این بازارها عموماً توسط جمعی از شرکتهای خریدار یا فروشنده اداره میشوند مثل بورس اوراق بهادار که درهای این نوع بازار برای عموم مردم باز است. مکانیزمی است که در بازارها و فروشگاه های الکترونیکی و نیز برای آموزش الکترونیکی و تجارت الکترونیکی درون سازمانی مورد استفاده قرار میگیرد . (لاهمن[۵۳]، ۱۹۹۸: ۱۰۵).
پورتال ها
در یک محیط شبیه اینترانت و از طریق اینترنت ، امکان جستجوی پیشرفته و دسترسی به اطلاعات مورد نیاز را فراهم میسازند .
۱- پورتال عمومی : مردمی ترین نوع پورتال که برای تمامی جوامع از گروه ها و سلیقه های مختلف طراحی شده است.
۲- پورتال سازمانی : که دسترسی به اطلاعات سازمان و نیز شرکا را برای افراد سازمان فراهم میکند . به آن ها پورتال همکار نیز میگویند .
۳- پورتال بی سیم : برای دسترسی افراد از طریق ارتباطات بی سیم مناسب است .
۴- پورتال شخصی : برای شخصی سازی اطلاعات افراد در اینترنت و دسترسی محدود به آن ها
۵- پورتال صوتی : وب سایتهایی که از واسطه های صوتی مثل تلفن ثابت و همراه استفاده میکنند و کاربران میتوانند از اخبار و پست الکترونیکی از طریق تلفن استفاده کنند . (فنتون و ناتالی[۵۴]،۱۹۹۹: ۲۷)
- کاتالوگ های الکترونیکی
کاتالوگها از یک پایگاه داده مرتبط با ویژگی های محصول ، یک بخش جستجو و یک بخش تصویری تشکیل شده و زیر ساخت اکثر سایت های فروش است. هدف شرکتها نیز از ارائه آن ها تبلیغ و شناساندن محصولات و خدمات و قابلیت های آن ها است .
- موتورهای جستجو
برنامه های کامپیوتری هستند که با بهره گرفتن از اینترنت و پایگاه داده ها به دنبال لغات کلیدی یا اطلاعات ویژه پرداخته و نتایج را در اختیار کاربران قرار میدهند مثل گوگل ، آلتاویستا یا پورتال هایی مثل یاهو، MSN[55]و AOL[56] .
- عامل های هوشمند
بر خلاف موتورهای جستجو ، بسیار فراتر از جستجو و مقایسه عمل میکنند . برنامه های کامپیوتری هستند که به مصرف کنندگان در انجام وظایف روزمره ، جستجو و یافتن اطلاعات و پشتیبانی تصمیم گیری کمک میکنند. محیط را حس کرده و به طور مستقل بدون دخالت انسان عکس العمل نشان میدهند .
مشتریان برای خرید از موتورهای جستجو برای پیدا کردن محصولات مورد نظر استفاد میکنند و هر گاه قصد مقایسه دو یا چند محصول را داشته باشند از عامل های هوشمند استفاده میکنند .
- سبد خرید
سبد خرید مانند همان چیزی است که در دنیای فیزیکی قرار دارد. نرم افزار سبد خرید به مشتری اجازه میدهد تا اقلام مورد نظر خود را انتخاب کرده و هر گونه تغییر در کم و زیاد کردن اقلام دارد انجام دهد و در نهایت لیست خرید خود را نهایی کند . (وانگ، ۲۰۰۵: ۲۴)
۲-۱-۱۰ مروری بر خرده فروشی الکترونیکی
-
- خرده فروش در واقع همان واسطه فروش است که مبادلات بین تولیدکننده و مصرف کننده را آسان میسازد .
-
- خرده فروشی در محیط اینترنت را خرده فروشی الکترونیکی میگویند.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 10:16:00 ب.ظ ]
|