دانلود پایان نامه و مقاله – ۳-۲-۲ پیشینه تحقیق – 4 |
سوّم اینکه، تصویر هر سازمان می تواند تا حدودی با هویّت آن سازمان هم پوشانی داشتهباشد. تصویر در حقیقت، نماینده و گویای چگونگی تجربه شدن هویّت هر سازمان است. اما به معنایی، تصویر سازمانی مشابه هویّت سازمانی است؛ آنجا که برگ[۴۸] (۱۹۸۵) بدین گونه به آن اشاره میکند:«تصویر سازمانی عبارت است از درکی مشترک از اینکه ماهیت هر سازمان به طور کلّی چیست؛ در چه حیطهای فعالیّت می کند و عملکرد آن چگونه باید باشد». با این حال، تصویر بیشتر ثمره و خروجی ادراکهای احتیاطآمیز و آزمایشی مخاطبان سازمان است و «در مقایسه با هویّت، کمتر جنبه بنیادین و ثابت دارد»(Oh,2001,p9).
در نهایت، تصویر مشتمل بر فرایندی شناختی است. به گفته باسکین و ارونوف[۴۹] (۱۹۸۸)، تصویر سازمانی عبارت است از «فرایند تولید و خلق تصویر سازمانی و دریافت و به کارگیری آن از سوی مخاطبان». داولینگ[۵۰] (۱۹۸۶) نیز شکل گیری تصویر را فرایندی میداند که سازمان آغاز می کند و جامعه آن را دریافت می کند.
تصویر سازمانی روشن و پر قدرت می تواند باعث افزایش اعتماد مصرف کنندگان به سازمان شود و زمینه را برای خرید محصولات آن مهیّا سازد. بنابرین، تصویر هر سازمان عاملی با اهمیّت برای بهبود و ارتقای عملکرد آن سازمان و نیز حضوری پایدار در صحنه رقابت محسوب می شود(Oh,2001,p9).
- مؤ لفّه های تصویر سازمانی:
اوناریوس[۵۱] (۱۹۹۳) یکی از معدود افرادی است که تصویر سازمانی را بر اساس مؤلفّهها و اجزای نهفته در آن تعریف کردهاست. طبق تعریف وی، تصویر سازمانی از سه مؤلفّه تشکیل شده است:
-
- میزان شناخته شده بودن
-
- شهرت
- سابقه و پیشینه خاص (Lee,2004,p6)
لی بلانگ و ان گین[۵۲] (۱۹۹۶) نیز با مطالعه متون حوزه تصویر سازمانی، مجموعه ای از ۵ عامل را مشخص کرده اند که قابلیّت و توان بالقوّهای برای متأثّر ساختن ادراکها و برداشتهای مشتریان از تصویر سازمانی شرکتهای خدماتی دارند.این عوامل عبارتند از:
۱٫ هویّت سازمانی
۲٫ شهرت
۳٫ نحوه خدمات دهی
۴٫ مجیط فیزیکی
۵٫ کارکنان در تماس(و رو در رو)با مشتریان(LeeBlanc&Nguyen,1996,p46).
۳-۲-۲ پیشینه تحقیق
تحقیقات خارجی
مطالعات متعددی در زمینه توانمندی های مدیریتی شرکت های بیمه انجام شده که درآنها ،متغیرهای مختلف ومتنوعی بررسی گردیده است از جمله: ساختار صنعت، بررسی عواملی نظیر مشخصات مالک/ مدیر و پیشینه ی شرکت ها ، اثرهای استفاده از برنامه های آموزشی عمومی وتخصّصی توسط شرکتهای بیمه، دسترسی به منابع مختلف و نقش عوامل محیطی برعملکرد شرکتها .البته اهمیّت نسبی این عناصر از یک بررسی به بررسی دیگر، متفاوت بوده است.دریک ارزیابی از ۲۲ مطالعه مختلف درمورد عملکرد شرکت های بیمه،این نکته مشخص گردید که مجموعه ای هماهنگ از متغیرها را نمی توان به صورت مستقیم به مؤفّقیت یا شکست شرکت ها نسبت داد. محققین دیگری نیز توّجه خود را بر اقدامات مدیریتی ومیزان تأثیر آن ها بر عملکرد شرکت های بیمه متمرکزکرده اند.اما این تحقیقات نیز نتوانستند تمامی عوامل رشد این نوع شرکتها را مشخص سازند(۲۰۰۰ (Orser et al.,.
-
- تحقیقی تحت عنوان” اثر توانمندی فناورانه مدیریت بر عملکرد شرکت در صنایع الکترونیکی تایوان” در سال ۲۰۰۴ توسط کیون انجام شد. در این تحقیق صنعت الکترونیک به عنوان یک نمونه تحلیلی در نظر گرفته شده است. تخمین مدل بر اساس تکنیک دیتا پانل از عملکرد تولیدی کاپ-داگلاس صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که توانمندی فناورانه اثر زیادی بر رشد تولید دارد و به نظر میرسد که تأثیر توانمندی فناورانه نسبت به سایر عوامل قرارادادی بیشتر میباشد و از طرفی توانمندی فناورانه نقش تعیینکننده ای در پیشرفت ویژگیهای رقابتی در شرکتهای الکترونیک تایوان دارد.
-
- تحقیقی تحت عنوان”قابلیّتهای بازاریابی مدیریت معیاری برای تعیین مزیت رقابتی پایدار”در سال ۲۰۰۵ توسط ورهید و مورگان انجام شد. نتایج این تحقیق مشخص نمود که شرکتها قابلیّتهایشان را برای انتقال منابع به خروجیها بر مبنای استراتژی های بازاریابی خود به کار میبرند و همچنین این قابلیّتها با عملکردشان در ارتباط است و عملکرد آن ها را بهبود میدهد.
-
- گارسیا و همکاران با مطالعه ای که در مورد شرکتهای کوچک و متوسط اسپانیایی در طی دوره زمانی ۱۹۹۶-۲۰۰۰ انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که مدیران میتوانند از طریق کاهش مدت زمان نگهداری موجودی کالا و کاهش مدت زمان وصول مطالبات و در نتیجه کاهش چرخه نقدینگی ایجاد ارزش نموده و فروش خود را بهبود بخشند.
-
- تحقیقی تحت عنوان”توانمندی فناورانه، توانمندی بازاریابی و عملکرد مؤسسه در شرایط سخت و مشکل” در سال ۲۰۱۱ توسط ژونگ فنگ و همکاران انجام شد. بر اساس مدلهای مدیریت منابع، هدف از این مطالعات یافتن پاسخ برای ۲ سؤال میباشد:۱)آیا توانمندی فناورانه و توانمندی بازاریابی مکمّل یکدیگر هستند و یا به عبارتی قابلیّت مکمّلی دارند؟۲)توانمندی فناورانه و توانمندی بازاریابی چگونه می توانند به دگرگونیهای محیطی پاسخ مناسب بدهند؟ با بررسی ۲۱۲ مصاحبهی مستقیم با شرکتهای چینی، نتایج این تحقیق مشخص نمود که توانمندی فناورانه دارای تأثیرات همافزایی میباشد و تغییرات فنّاوری باعث افزایش تأثیرات توانمندی فناورانه شده و مانع توانمندی بازاریابی می شود، در حالی که تغییرات بازار باعث افزایش تأثیرات توانمندی بازاریابی و مانع توانمندی فناورانه می شود. بنابراین، مناسبترین روش برای اتّکاء به توانمندی فناورانه و توانمندی بازاریابی یکی کردن آن ها و گسترش توانمندی فناورانه برای پاسخ به تغییرات فناوری و توانمندی بازاریابی برای پاسخ به تغییرات بازار میباشد.
- تحقیقی تحت عنوان”توانمندی بازاریابی: سوابق و پیامدهایB2B عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط”در سال ۲۰۱۱ توسط مریلین و همکاران انجام شد. در این تحقیق ۳۶۷ شرکت کوچک و متوسط استرالیا مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد نام تجاری و نوآوری دو عامل کلیدی توانمندی بازاریابی نقش عمدهای را در زمینه B2B شرکتهای کوچک و متوسط ایفا می کند. همچنین به عنوان قویترین عامل تعیین کننده عملکرد SME ها به به صورت همزمان محسوب میشوند. آن ها دریافتند که بازارگرایی و توانمندی مدیریت به عنوان مکانیسمی برای ایجاد توانمندیهای بازاریابی عمل می کند. ارزیابیهای کلّی نشان میدهد که برای هر سه نوع طبقه بندی شرکتهای بسیار کوچک(کمتر از ۲۰ نفرکارکن)، شرکتهای کوچک (۲۰-۹۹ نفر کارکن) و شرکتهای متوسط(۱۰۰-۴۹۹ نفر کارکن) از دستاوردهای یکسان استفاده می شود.
تحقیقات داخلی
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 09:19:00 ب.ظ ]
|