• بیویلیان و تیگر (۲۰۱۳)، تحقیقی با عنوان نحوه درک تبلیغات سرزده[۲۲۵] و اعتماد نسبت به تبلیغات آنلاین[۲۲۶]، در بین افراد موسوم به نسل اینترنت[۲۲۷] را به صورت کیفی اجرا نمودند. حجم نمونه این پژوهش، شامل هفت نفر دانشجو و یک نفر که به تازگی شاغل شده بود، ‌می‌باشد. در این تحقیق بیان می­ شود که درک مداخله­کننده بودن تبلیغات با نگرانی­های مربوط به حریم خصوصی کاربر افزایش می­یابد. این امر نشان می­دهد که چگونه مسائل مربوط به اعتماد می ­تواند درک تبلیغات سرزده را دچار بحران نماید، همان­طوری که مصاحبه­شوندگان اذعان کردند که نسبت به تبلیغات سرزده، حس شک، آزار و ترس دارند. مهمترین موضوعی که توسط بیشتر مصاحبه­شوندگان بیان شد، این بود که زمینه و محتوایی که کاربر مشغول جست و جو در آن است بر درک اعتماد نسبت به تبلیغات و درک مداخله­گر بودن تبلیغات اینترنتی مؤثر است.

      • ها و همکاران[۲۲۸] (۲۰۰۵)، تحقیقی را با عنوان عوامل مؤثر بر اعتماد در اطلاعات دارویی تجویز شده اینترنتی و تاثیر اعتماد بر رفتاری که ناشی از در معرض تبلیغات مستقیم بودن ‌می‌باشد، به انجام رساندند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. این پژوهشگران در تحقیق خود از متغیرهای متفاوتی استفاده کردند و دو متغیر درآمد و استفاده از رسانه را نیز به متغیرهای جمعیت­شناختی خود اضافه کرده و دامنه رسانه­های سنتی را علاوه بر تبلیغات تلویزیون و تبلیغات روزنامه به مجلات، رادیو، بروشور[۲۲۹] و تبلیغات مستقیم مبتنی بر ایمیل[۲۳۰]، گسترش دادند. پژوهش مذبور ‌به این نتیجه رسید که اطلاعات دارویی اینترنتی[۲۳۱]، اعتماد بالایی را دارا نمی ­باشد و اعتماد در رسانه­های تبلیغی سنتی، تعیین­کننده اعتماد در تبلیغات اینترنتی ‌می‌باشد اما این تحقیق اذعان کرد که رابطه­ بین رسانه­های تبلیغی سنتی و رسانه­های تبلیغی اینترنتی یکسان نیست (‌بر اساس نوع رسانه متفاوت است). هیچکدام از متغیرهای جمعیت­شناختی به طور مثبت و مستقیمی با اعتماد به تبلیغات دارویی رابطه نداشتند. این تحقیق همچنین بیان می­ کند که مصرف­کنندگانی که به اطلاعات اینترنتی اعتماد دارند، بیشتر تمایل دارند که اطلاعات داروهای تبلیغ شده را به صورت اینترنتی جست و جو نمایند. به علاوه، این پژوهش اذعان کرد که اعتماد در اطلاعات اینترنتی دارویی به طور مستقیم با انواع خاصی از رفتارهای مبتنی بر تبلیغات[۲۳۲] که به دنبال در معرض بودن[۲۳۳] مستقیم مصرف­ کنندگان با تبلیغات[۲۳۴] (برقراری ارتباط با پزشکان، صحبت با یکدیگر و جست و جوی اطلاعات بیشتر) شکل ‌می‌گیرد، در ارتباط است.

    • چنگ و همکاران (۲۰۱۳)، در تحقیقی تحت عنوان عوامل مؤثر بر رفتار مصرف ­کننده به تبلیغات پست الکترونیک[۲۳۵]، به ارائه مدلی تئوریک برای اثربخشی تبلیغات پست الکترونیک و بررسی تفاوت‌ها بین تبلیغات پست الکترونیک مبتنی بر اجازه و بدون اجازه پرداختند. در این پژوهش رفتار مصرف ­کننده شامل: خواندن بلافاصله تبلیغات، کلیک بر لینک، استفاده از پیشنهادات مطرح شده در پست الکترونیک و تمایل به دریافت این نوع پیام­ها در آینده ‌می‌باشد. این تحقیق، از نوع توصیفی ‌می‌باشد. روش تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار AMOS انجام پذیرفت. این پژوهش به بررسی روابط بین ارزش­های تبلیغات پست الکترونیک، درک سرزده بودن و رویکردهای مبتنی بر نگرش نسبت به تبلیغات پست الکترونیک پرداخت. این پژوهش با حجم نمونه آماری معادل ۲۲۱ کاربران اینترنت، در تایوان به انجام رسید. برای اجرای این پژوهش دو سناریو[۲۳۶] تهیه شد که یکی تبلیغات پست الکترونیک مبتنی بر اجازه و دیگری تبلیغات پست الکترونیک بدون اجازه بود. نمونه آماری به دو گروه مساوی تقسیم شد و به هر گروه یک سناریو ارائه گشت. نتایج نشان داد که ارزش­ها و نگرش­ها و درک سرزده بودن تبلیغات، به طور ویژه­ای بر رویکردهای رفتاری مبتنی بر نگرش نسبت به تبلیغات پست الکترونیک اثرگذار است و همچنین بین اعتماد به تبلیغات اینترنتی و کلیک تبلیغات رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. تبلیغات پست الکترونیکی مبتنی بر اجازه، در مقایسه با تبلیغات الکترونیکی بدون اجازه اثربخش­تر می­باشند. در صورتی که تبلیغات مبتنی بر اجازه، مشوق­های مالی به مصرف­ کنندگان پیشنهاد نماید، احساس سرزده بودن تبلیغات در مصرف­ کنندگان کمتر ‌می‌باشد.

  • متیو و همکاران (۲۰۱۳)، در پژوهشی با عنوان تاثیر تبلیغات اینترنتی بر رفتار مصرف ­کننده در نیجریه، به بررسی این تاثیرات پرداختند. حجم نمونه آماری معادل ۱۵۰ نفر بود و پرسشنامه به صورت تصادفی در اختیار کاربران قرار گرفت. این تحقیق از نوع پیمایش توصیفی ‌می‌باشد و برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که در حدود ۷۲% از کاربران دیدگاه مثبت و ۲۹% کاربران دید منفی، نسبت به تبلیغات اینترنتی دارند. اکثریت کاربران معتقدند که تبلیغات، جنبه آگاهی­دهنده را دارا می­باشند. این پژوهش بیان داشت که ۳۰% کاربران بر این باورند که تبلیغات اینترنتی باعث می­ شود که آنان از بعضی از محصولات و خدمات استفاده نمایند و در حدود ۲۴% کاربران اذعان کردند که تبلیغات تحت وب، تنها باعث می­ شود که آنان برای خریدهای آتی خود برنامه­ ریزی نمایند. پژوهش مذبور چالش­هایی را که کاربران در هنگام خرید کالاهای تبلیغ شده در اینترنت با آن مواجهند را معرفی می­ نماید که شامل موارد زیر است: اشکالات موجود در سیستم برق­رسانی، محدودیت دسترسی به اینترنت، عدم تطابق خدمات تبلیغ شده با خدمات واقعی، کلاهبرداری­های موجود در اینترنت و تحویل کالاها تحت شرایط نامناسب به خریداران.

  1. پژوهش‏های داخلی

    • تحقیقی توسط شبیری (۱۳۹۰) با عنوان بررسی تاثیر باورها و نگرش نسبت به تبلیغات تجاری اینترنتی بر رفتار مصرف­ کنندگان انجام پذیرفت. هدف از این پژوهش بررسی روابط بین باورها، نگرش‌ها نسبت به تبلیغات تجاری اینترنتی و پاسخ رفتاری مصرف­ کنندگان بود. یافته­ ها نشان داد که از بین پنج عامل باور تأثیرگذار بر نگرش نسبت به تبلیغات تجاری اینترنتی، دو عامل سرگرم کننده بودن و اقتصادی بودن با اثرگذاری مثبت و انحراف ارزش‌ها با اثرگذاری منفی، به عنوان یک محرک نگرش نسبت به تبلیغات اینترنتی به حساب آمد که متعاقباً به عنوان محرک تکرار خرید اینترنتی نیز تعیین گردید و دو عامل دیگر باور، اطلاعات دهنده بودن و قابل باور بودن تأثیر بسیار ناچیزی در ایجاد نگرش مثبت و خریدهای مکرر اینترنتی داشتند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...