پایان نامه ها و مقالات تحقیقاتی – ۲-۳-۲- مرحله ذخیره سازی[۱۴۵]یا نگهداری [۱۴۶] – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
طبقه بندی حافظه بر اساس نوع اطلاعات در حافظه بلند مدت:
۱) حافظه اظهاری[۱۳۱] و یا آشکار[۱۳۲]: این حافظه نیاز به یادآوری آگاهانه و هوشیارانه دارد. فرایند یادگیری در حافظه آشکار خودآگاه است. برای بازیابی آن به محرکات مختصر و سرنخ ها نیاز است
( تارک – براون، یی و همکاران[۱۳۳]، ۲۰۰۷؛ به نقل از احمدی، ۱۳۹۰). به دو زیر مجموعه تقسیم بندی میگردد:
حافظه معنایی[۱۳۴]: دانش عمومی ما از جهان پیرامون را در بر میگیرد ( زارع، ۱۳۸۸) شامل دانش وی از مفاهیم، قوانین، اصول و مهارت ها می شود مانند این که پایتخت ایران، تهران است. بنابرین حافظه معنایی مفاهیمی است که در قالب گزاره ها، شبکه ها و طرحواره ها ذخیره می شود (نیکدل، کرمی نوری و همکاران ، ۱۳۸۸)
حافظه رویدادی[۱۳۵]: این حافظه رویدادها و تجارب سیالی (زنجیره ای ) را در بر میگیرد و به بافتار زمان و مکان وابسته است. حافظه رویدادی همان حافظه شخصی در فرد میباشد مثل احساسات و هیجانات مربوط به یک زمان و مکان خاص. حافظه سرگذشتی ( اتوبیوگرافیک) نیز زیر مجموعه این حافظه میباشد که به حافظه یک رویداد خاص در زندگی شخصی فرد دلالت دارد. مثل: تاریخ یک رویداد مهم ملی، غذایی که دیشب میل کردهاید، نام یک همکلاسی قدیمی. در مجموعه حافظه رویدادی عبارت است از به خاطر سپردن رویدادها به علاوه کل بافتار پیرامون آن (کوهن و کانوی[۱۳۶]،۲۰۰۸)
۲) حافظه روندی[۱۳۷]و یا ضمنی[۱۳۸]: این حافظه به یادآوری خودآگاه و هشیارانه متکی نیست. فرایند یادگیری در حافظه ضمنی ناخودآگاه است. بیان گفتاری در آن درگیری نبوده و شامل مهارت های حرکتی میباشد. مثل راندن دوچرخه و یا نواختن پیانو. واکنش های هیجانی شرطی شده نیز در این دسته جای دارند ( احمدی، ۱۳۹۰)
برخی از تفاوتهای فرایند حافظه کوتاهمدت و بلند مدت عبارتند از: ۱- تغییراتی که در مغز به هنگام به خاطر سپاری کوتاهمدت و دراز مدت انجام میگیرد، متفاوت است. ۲ – حافظه کوتاه فعالیتی است که به سادگی به وسیله دیگر فعالیتها گسسته می شود؛ در حالیکه در حافظه دراز مدت گسستگی به آسانی ایجاد نمی شود. ۳- حافظه کوتاهمدت گنجایش محدود دارد، در حالیکه دراز مدت واقعاً نامحدود است. ۴- بازیابی و استخراج از حافظه کوتاهمدت، فرایندی است خودکار و جهشی؛ اما مشکلات بازیابی، در حافظه دراز مدت پدیدار میگردد. ۵- بعضی از داروها و بیماریها روی حافظه کوتاه مدت تأثیر میگذارند بی آنکه تأثیری بر حافظه دراز مدت داشته باشند و بر عکس ( لزاک[۱۳۹]، ۲۰۰۵).
فرا حافظه:
وقتی اقدامشناختی، یک اقدام به یاد آوردن باشد، دانش و فعالیت شناختی مربوط به آن فراحافظه نامیده می شود. به عبارت دیگر، فعالیت شناختی که در ارتباط با یاد سپاری یک مطلب باشد نام دارد. بنابرین فراحافظه نوعی فراشناخت است که اقدامات حافظه را به عنوان هدف خود در نظر میگیرد. دو طبقه عمدهی فراحافظه از هم تمیز داده شده است:
-
- دانش فراشناختی درباره حافظه
- تجارب فراشناختی درباره حافظه
طبقه دانش فراشناختی به دانش در مورد یادسپاری اشخاص، تکالیف و راهبردها تقسیم می شود. تجارت فراشناختی درباره حافظه شامل داوریها یا احساسهای فرد درباره این است که اندوزش یا بازیابی چیزی تا چه حد مشکل و وقتگیر است ( احدی، ۱۳۸۷).
۲-۳- دیدگاه پردازش اطلاعات
همانگونه که در ابتدا عنوان شد دیدگاه پردازش اطلاعات به نحوه رمزگردانی (تبدیل )، پیوند، اندوزش، مرور ذهنی، یادآوری و فراموشی توجه دارد.
۲-۳-۱- مرحله یادگیری[۱۴۰]
در این مرحله که رمزگردانی[۱۴۱]، درونداد[۱۴۲] و ثبت[۱۴۳] نیز نامیده می شود، اطلاعات بیرونی، به صورت محرکهای شیمایی و فیزیکی، حواس را تحریک میکنند و به صورت علامت یا کد در حافظه قرار میگیرد ( گنجی، ۱۳۹۱). بنابرین در هر یادگیری، رمزگردانی اطلاعات ممکن است با ویژگیها و خصوصیات فیزیکی از قبیل رنگ، شکل، اندازه و … ) یا معنایی ( مقوله بندی، مفهوم، سازماندهی و …) ارتباط داشته باشند. این ویژگیها و خصوصیات از طریق مواد یادگیری و دستور العملهای ارائه شده از طرف یاد دهنده یا آزمایشگر ( پردازش از پایین به بالا ) یا از طریق خود یادگیرنده ( پردازش از بالا به پایین ) مشخص میشوند ( ویلنسون، کاپلمن و همکاران[۱۴۴]،۲۰۰۲ ).
یادگیری (رمزگردانی) ممکن است به صورت ارادی و هوشیارانه یا به صورت غیر ارادی و تصادفی صورت گیرد (کرمی نوری، ۱۳۹۱). در رمزگردانی ارادی فرد با خواست و ارائه خویش و با هوشیاری به رمزگردانی می پردازد و میداند که اطلاعات ارائه شده را باید به حافظه خود بسپارد تا بعداً آنها را ارزیابی کند و در رمزگردانی غیر ارادی بر تصادفی فرد هیچ آگاهی ندارد و تلاشی هم انجام نمیدهد و علیرغم نبود آگاهی و تلاش، ماده اطلاعاتی مورد نظر به رمز تبدیل شده و در حافظه میماند. امروزه عقیده بر این است که بسیاری از اطلاعات حافظه به این شیوه وارد حافظه می شود ( درودی، ۱۳۹۰).
۲-۳-۲- مرحله ذخیره سازی[۱۴۵]یا نگهداری [۱۴۶]
این دو اصطلاح به مرحله بعد از یادگیری و مرحله قبل از بازیابی اطلاق می شود. در این مرحله، اطلاعاتی که رمزگردانی شده باید با توجه به زمان، نگهداری شود که این زمان می تواند بسیار کوتاه و چند سال یا تمام سالهای زندگی فرد باشد. در واقع مرحله ای است که در آن اطلاعات یادگیری شده یا اطلاعات ورودی میبایست در حافظه، انبار و ذخیره گردد تا موقعیت معین دوباره از آنها استفاده شود (کرمی نوری، ۱۳۹۱). در این مرحله عوامل گوناگونی ذخیرهسازی و نگهداری اطلاعات اثر می گذارد. یکی فاصله بین مرحله رمزگردانی و بازیابی است. یعنی هرچه فاصله زمانی بیشتر باشند امکان استفاده از اطلاعات ذخیره شده کمتر خواهد بود. عامل مؤثر دیگر، حوادثی است که طی این مدت رخ میدهد یعنی اطلاعات جدیدی وارد حافظه شده و به عنوان اطلاعات گمراه کننده مانعی برای یادآوری اطلاعات قبلی می شود ( بدلی و همکاران، ۲۰۰۲).
۲-۳-۳- مرحله بازیابی [۱۴۷]
به مرحله ای گفته می شود که در آن اطلاعات یادگیری شده و سپس ذخیره شده قبلی در موقعیت معینی مورد استفاده قرار گیرند. به این مرحله اصطلاحاً اطلاعات برونداد نیز گفته می شود که دلالت بر استخراج و بیرون کشیدن اطلاعات از حافظه دارد (بدلی و همکاران، ۲۰۰۲).
با توجه به انواع اطلاعات و انواع حافظه، بازیابی نیز به شیوه های گوناگونی صورت میگیرد. گاهی بازیابی آشکار و گاهی نا آشکار است. در بازیابی آشکار فرد از به خاطر آوردن اطلاعات کاملاً آگاه بوده و تلاش زیادی دارد که اطلاعات ذخیره شده را فرا بخواند ولی در بازیابی نا آشکار فرد بدون اراده و تلاش اطلاعات ذخیره شده را به خاطر میآورد. یکی از عوامل مؤثر بازیابی « اثر بافت » نام دارد. یعنی بازیابی وقتی موفقیت بیشتری دارد که بافت زمان رمزگردانی با بافت زمان بازیابی یکسان باشد، مهم ترین دلیل قدرت به خاطر آوری بهتر « اثر بافت » است. عامل دیگری که بر قدرت بازیابی تأثیر دارد « اثر خلق » است. یعنی هر فردی در زمان رمزگردانی ویژگیهای عاطفی خاصی دارد که هرچه این ویژگی ها در زمان رمزگردانی و بازیابی مشابهت بیشتری داشته باشد، امکان بازیابی بهتری وجود دارد ( درودی، ۱۳۹۰).
یک مدل ساده از حافظه، درک عملکرد آن را واضحتر می کند:
درون داده های محیطی
بینایی
شنوایی
ضمنی
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 09:13:00 ب.ظ ]
|