1. مزایای مالی- شرکت هایی که برای حمایت از ورزش هزینه می‌کنند می‌توانند درآمد مالیاتی خود را از طریق معافیت های مالیاتی کاهش دهند.

  1. ذهنیت اجتماعی- رابطه مستقیمی بین موفقیت شرکت ها و ذهنیت اجتماعی وجود دارد. اگر ذهنیت اجتماعی برای پذیرش یک شرکت و یا کالاهای آن مساعد باشد می توان به موفقیت آن شرکت امید داشت. حمایت های ورزشی ذهنیت اجتماعی مساعد را فراهم می‌کند. برای نمونه اگر یک ورزشکار معروف مانند استیون گرام، کفش های ورزشی نایک را بپوشد مردم می پندارند که کفش های نایک بهترین است و بازار فروش ان اوج می‌گیرد. امروزه شرکت ها به ورزشکاران و تیم های معروف مبالغی هنگفت می پردازند تا محصولاتشان تبلیغ و معرفی گردد.

حمایت شرکت ها برای ورزش مزایای عدیدهای نیز دارد که از آن جمله:

    1. درآمد اضافی- حمایت شرکت ها در ورزش حرفه ای، وسیله ای برای ‌پرداخت جایزه های بزرگ است. به کمک حمایت شرکت ها، می توان از هزینه بلیط کاست و تماشاگران توانایی مشارکت بیشتر در ورزش را خواهند داشت. در ورزش غیر حرفه ای یا آماتور حمایت شرکت ها وسیله ای برای بقاء تیم ها و یا برگزاری رویدادهای عمده می‌باشد. درآمد اضافی برای توسعه سرمایه گزاری ورزش صرف می شود و برای جبران هزینه های جاری به کار رود. در این مورد می توان به هزینه های ثبت نام و ورود به لیگ، کار گیری تسهیلات و پرداخت به داوران اشاره کرد.

    1. افزایش سطح استانداردها- اگر یک تیم حمایت شود می‌تواند بازیکنان بهتر و بیشتری را جذب کند ‌بنابرین‏ کیفیت تیم بالا می رود اگر یک رویداد حمایت شود بهتر قابل سازماندهی خواهد بود و سبب می شود تا امکان بیشتر برای مشارکت تیم ها یا بازیکنان فراهم شود. غالبا جلب حمایت سبب می شود تا یک تیم یا ورزشکار از خدمات مربیگری با کیفیت برخوردار می شود در بعضی موارد حمایت شرکت ها باعث می شود ورزشکاران به طور تمام وقت و متمرکز در رشته ورزشی خاص فعالیت نمایند.

  1. منزلت- مورد حمایت بودن یک تیم به آن منزلت می‌دهد. اگر یک شرکت حاضر به پرداخت پول به یک تیم شود، مردم فکر می‌کنند که آن تیم بهترین است هر قدر حمایت کننده شناخته تر باشد منزلت تیم بیشتر می شود(طرح جامع ورزش کشور، ۱۳۸۲).

برخی از فاکتور های که درآمدزایی و سرمایه گذاری در ورزش کشورها را تحت تاثیر گذارده است:

۲-۳-۳ حامیان مالی(اسپانسرهای ورزشی):

اسپانسرها یا حامیان مالی یک سرمایه گذار در یک فعالیت و رویداد ورزشی می‌باشند که در یک گردش مالی منفعت دو جانبه به ورزش و فعالیت خود می رسانند. این حامیان در ورزش، رویداد های ورزشی، سازمان های ورزشی و یا رقابت های ورزشی فعالیت می‌کنند. به طور مثال در می ۱۹۹۳ هیئت ورزش شانگهای اعلام کرد که در اولین دوره بازی‌های شرق آسیا، حمایت های مالی دولتی وجود نداشته و هزینه ها از ۵ شیوه و استراتژی تامین شده است که عبارتند از:

    1. قرعه کشی و بخت آزمایی بیلط

    1. تورهای گردشگری ورزشی

    1. حق تبلیغات بازی‌ها

    1. امتیاز خرید و فروش کالاهای مربوط به بازی‌ها

  1. حامیان مالی بازی‌ها

همچنین در این بازی‌ها ۵۰۰ کارآفرین فعالیت داشته اند.

برای شرکت حامی به دلیل مطرح شدن در رادیو، تلویزیون و مطبوعات از اثربخش ترین شیوه ها در تبلیغات می‌باشد. به دلایل تاریخی هیئت های ورزشی د چین معاملات مالی با دولت انجام نمی دهند اما به دلیل در اختیار داشتن زمین و تسهیلات در جذب منابع مالی موفق عمل می نمایند(طرح جامع ورزش کشور، ۱۳۸۲).

۲-۳-۴ صنعت کالاهای ورزشی:

کشورهای توسعه یافته امروزه قادر به تولید تجهیزات ورزشی، پوشاک و البسه و کفش های ورزشی با کیفیت است این تولیدات با افزایش تعداد مشتاقان به ورزش افزایش می‌یابد. به طور مثال در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ در چین حدود ۷۰ درصد تجهیزات این بازی‌ها تولید کشور چین بود و ۳۰ درصد باقیمانده از کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، سوئد، ژاپن و کره جنوبی تامین شد.

۲-۳-۵ بخت آزمایی ورزشی:

بخت آزمایی در ورزش در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ چین رواج گرفت. بیلط ها در این بازی‌ها به ارزش ۴۰۰ میلیون(RMB) فروخته شد که ۲/۱ میلیون (RMB) سود در بر داشته است. در سال ۱۹۹۲ انجمن بخت آزمایی چین تأسيس شد. از بازی‌های آسیای۱۹۹۰ پکن تا پایان ۱۹۹۲ در چین ۱۸۰۰ میلیون بیلط های بخت آزمایی ورزشی فروخته شد که این موضوع نیز خود به تجارت و صنعت ورزش کمک شایانی نموده است.

۲-۳-۶ سیستم باشگاهی:

با علمی شدن ورزش و صنعتی شدن ورزش در کشور های توسعه یافته سیستم باشگاه داری به طور کامل ورزش را اداره و کنترل نمود.. سازماندهی باشگاه ها در این کشور ها از شهرهای کوچک تا ایالت ها سطح اول ادامه دارد و رعایت اصول علمی باشگاه داری اقتصاد ورزش این کشور ها را توسعه داده است.

۲-۳-۷ بازار تجارت ورزشی:

شامل آژانس های مسافرتی ورزش، فروشگاه ها، رستوران، تبلیغات، تلویزیون و … در زمینه همکاری با ورزش گسترش داده شده است. ‌و درآمدهای را در این زمینه برای ورزش خود مخصوصا در زمان‌های میزبانی مسابقات بزرگ به دست آورده اند.

۲-۴ منابع مالی برخی کشور ها

۲-۴-۱ منابع مالی ورزش استرالیا

در استرالیا صنعت ورزش و تفریحات نقش مهمی در فعالیت های اقتصادی کشور ایفا می‌کنند ۱۱۰۵۷ واحد کسب کار در صنعت ورزش فعالیت دارند. سهم بخش ورزش ۶/۰ درصد است این رقم بسیار نزدیک به صنایع بزرگی همچون صنعت فولاد، صنعت چاپ، صنعت خودرو و معادن آهن است تا اخر سال ۱۹۹۵ تعداد ۱۶۳۱۵۰ نفر در صنعت ورزش کشور استخدام شده اند. خانوارهای استرالیایی بیش از ۹/۵ میلیارد دلار در محصولات و خدمات ورزش، تفریحات و شرط بندی هزینه کرده‌اند(معماری، ۱۳۸۶)

منابع مالی عمده ورزش و تفریحات استرالیا عبارتند از:

    1. حمایت شرکت ها

    1. حق عضویت و پرداخت هزینه های خدمات باشگاه ها

    1. حق بخش تلویزیونی

    1. فروش بلیط

    1. حق میزبانی بازی ها(بین‌المللی و منطقه ای)

    1. معافیت های مالیاتی(ورزشکاران و حامیان ورزشکاران و تیم های ورزشی)

    1. شرط بندی

    1. بازی اینترنتی

    1. کمک های مردمی

    1. جایزه دهی و انعام بخشی به ورزشکاران و تیم های ورزشی موفق

  1. یارانه های دولت(طرح جامع ورزش کشور، ۱۳۸۲).

۲-۴-۲ منابع مالی ورزش ایرلند شمالی

در ایرلند شمالی مشتریان روزانه ۵۰۰ هزار پوند در ورزش هزینه می‌کنند ۸۰۰۰ نفر در زمینه‌های مرتبط با ورزش مشغول به کارند این تعداد تقریبا با تعداد شاغلین در امور مالی و بانکی کشور برابر است. ورزش برای کشور سالانه ۱۰۰ میلیون پوند منفعت ایجاد می‌کند هزینه های مصرفی مردم در ورزش بیشتر از هزینه های مصرفی در الکل، سیگار، هتل ها یا تعطیلات است.

منابع مالی عمده ورزش و تفریحات ایرلند شمالی عبارتند از:

    1. حق پخش تلویزیونی

    1. فروش بلیط

    1. فروش سایر محصولات در مسابقات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...