بنگ (۲۰۰۱) نیز گزارش ‌کرده‌است که در تحقیقی که به بررسی مقایسه انگیزه تحصیلی و خودکارآمدی و ارزش‌دهی به تکالیف و رسیدن به اهداف در دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان ‌داشته‌اند، این‌گونه گزارش کردند که انگیزه تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی واریانس بیشتری نسبت به دانش آموزان راهنمایی داشت و انگیزه تحصیلی دبیرستانی‌ها از راهنمایی‌ها کمتر بوده است.

راکس[۱۲۳] (۲۰۱۰) در تحقیقی که به بررسی تأثیر خودتنظیمی و اهمال‌کاری تحصیلی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرداخته است، نتایج نشان داد که انگیزه درونی، خودتنظیمی را کاهش می‌دهد و اهمال‌کاری تحصیلی را افزایش می‌دهد.

سنیکال، کاستنر، والرند[۱۲۴] (۱۹۹۲) در تحقیقی با عنوان خودتنظیمی و اهمال‌کاری تحصیلی، گزارش کردند که نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داده است که افسردگی، عزت‌نفس، اضطراب ۱۴ درصد از اهمال‌کاری تحصیلی را پیش‌بینی می‌کند، این نتایج بیان می‌کند که اهمال‌کاری یک مشکل هیجانی است که خود را به صورت فقر در عملکرد و نداشتن مدیریت زمان یا ویژگی‌ها مانند تنبلی خود را نشان می‌دهد.

سولومن و راتبلوم[۱۲۵] (۱۹۸۶) نیز نشان دادند که اهمال¬کاری تحصیلی با اضطراب رابطه معناداری ندارد ولی باعزت نفس کم و افسردگی وبی قراری شناختی همبستگی مثبت دارد.

آکینسولا و تلا و تلا[۱۲۶] (۲۰۰۷) نیز دریافتند که رابطه معناداری بین اهمال¬کاری تحصیلی و پیشرفت در درس ریاضی دانش آموزان یافت شده است.

عبدالله والیاس و محی‌الدین و یولی[۱۲۷] (۲۰۰۹) معتقدند فشار محیطی بالا و تقاضاهای آموزشی ممکن است در مشکلات رفتاری و هیجانی سهیم بوده و شایستگی‌های نوجوان را کاهش دهد.

لی[۱۲۸] (۲۰۱۰) در تحقیقی که به بررسی ارتباط انگیزش و تجربه اهمال کاری در بین ۲۶۲ دانشجو کره‌ای انجام داده است گزارش ‌کرده‌است که انگیزش و رغبت نفس مهمی در اهمال­کاری دانشجویان دارد و این دو با اهمال‌کاری رابطه مثبت دارند.

سنیسر و کاستنر و والرند[۱۲۹]، (۱۹۹۵) همچنین در تحقیق دیگری که به بررسی رابطه بین اهمال‌کاری تحصیلی و خودتنظیمی انجام‌شده است نشان داده‌اند که اهمال‌کاری بیش از یک تنبلی ساده و مشکل در مدیریت زمان است و تحت تأثیر مسائل انگیزش فرد است.

هایکوت و والتر[۱۳۰] (۲۰۰۳) رابطه بین تعلل و خودکارآمدی نیز، موردتوجه محققان قرارگرفته است. تحقیقات نشان می‌دهد تعلل با خودکارآمدی سلامت روان و اعتمادبه‌نفس رابطه منفی دارد. این تحقیقات میزان شیوع تعلل در دانش‌آموزان و دانشجویان را از ۴۶% تا ۹۵% اندازه‌گیری کرده‌اند.

نتایج مطالعات هاول و واتسون[۱۳۱] (۲۰۰۷) نشان داد که اهمال‌کاری با سازمان نایافتگی و کاربرد محدود راهبردهای فراشناختی مرتبط بوده و این نتایج نشان می‌دهند که سازمان‌یافتگی و کاربرد راهبردهای فراشناختی مهم‌ترین پیش‌بینی کننده تعلل ورزی هستند. در رابطه با جهت‌گیری اجتناب از تکلیف، پژوهش‌های کمی انجام‌گرفته است. بااین‌حال مطالعات انجام‌گرفته نشان داده‌اند که اهداف اجتناب از کار، آسیب‌زاترین پیامدهای یادگیری و پیشرفت هستند. در این زمینه مطالعات والترز[۱۳۲] (۲۰۰۳) نشان می‌دهد که جهت‌گیری اجتناب از کار، قوی‌ترین پیش‌بینی کننده اهمال‌کاری بوده و این نوع جهت‌گیری همراه با خود کارآمدی پایین، مهم ترینپیش بینی کننده اهمال‌کاری هستند.

همچنین سنسال وکاستر و الرند[۱۳۳] (۲۰۰۵) نیز در تحقیقی که به بررسی اهمال‌کاری تحصیلی و خودتنظیمی پرداختن نشان دادند که افسردگی عزت‌نفس پایین و اضطراب ۱۴/۰ از واریانس اهمال‌کاری تحصیلی را در برمی‌گیرد و این تحقیق این مطلب را می‌رساند که اهمال‌کاری یک مشکل انگیزشی است و فراتر از مهارت‌های مدیریت زمانی ضعیف و تنبلی است.

۲-۶- خلاصه

در فصل دوم به صورت مفصل درباره هریک از متغیرهای پژوهش توضیحاتی ارائه شده است. این تحقیق دارای سه متغیر است. ابتدا در گفتار اول درباره پیشرفت تحصیلی و عوامل ایجادکننده پیشرفت تحصیلی از قبیل فرد و خانواده و اجتماع صحبت شد و بعدازآن درباره رابطه پیشرفت تحصیلی با مهارت‌های تحصیلی و ویژگی شخصیتی و … توضیحاتی داده شد و پس‌ازآن در گفتار دوم به تبیین اهمال‌کاری و اینکه ازلحاظ لغوی چه معنای دارد و اهمال‌کاری تحصیلی و عوامل ایجادکننده اهمال‌کاری تحصیلی از قبیل کمال‌گرایی توضیحاتی ارائه شد و در گفتار سوم به توضیح مبسوط ‌در زمینه مهارت‌های تحصیلی-شغلی پرداخته شد؛ در این پژوهش مهارت‌های تحصیلی شغلی به سه حیطه خودشناسی و شغل شناسی و رشته شناسی تقسیم‌شده است که در بالا بدان اشاراتی شده است و درنهایت به بیان تحقیقاتی که ‌در زمینه این سه متغیر در داخل و خارج از کشور انجام‌شده پرداخته شد و تحقیقات پراکنده‌ای درباره هریک از مؤلفه‌های انجام‌گرفته است و درنهایت می‌توان از فصل دوم این نتیجه را گرفت که آموزش مهارت‌های تحصیلی شغلی بر اهمال‌کاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام‌نشده است.

فصل سوم

روش پژوهش

مقدمه

در این فصل، ابتدا طرح کلی پژوهش و سپس جامعه آماری، نمونه و روش نمونه‌گیری و در ادامه ابزار اندازه‌گیری، روش اجرای پژوهش و روش‌های آماری می‌آید.

۳-۱- روش پژوهش

این پژوهش، نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. گروه آزمایش تحت متغیر مستقل یعنی آموزش گروهی مهارت‌های تحصیلی-شغلی قرار گرفتند و گروه گواه هیچ نوع آموزشی دریافت نکرده است.

پس از اعمال متغیر مستقل در گروه آزمایش ازهر گروه پس‌آزمون گرفته شد

جدول (۳-۱) دیاگرام طرح پژوهش

گروه‌ها
گمارش تصادفی
پیش‌آزمون
اعمال متغیر مستقل (مداخله درمانی)
پس‌آزمون

آزمایش

RE

T1

X

T2

کنترل

RC

T1

_

T2

در این پژوهش متغیر مستقل، آموزش مهارت‌های تحصیلی شغلی و متغیرهای وابسته اهمال‌کاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی است.

۳-۲- جامعه آماری

دانش آموزان دبیرستان ۱۵-۱۸ ساله در شهر یزد در سال تحصیلی ۹۳- ۹۲ می‌باشد.

۳-۳- نمونه و روش نمونه‌گیری

روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی خوشه‌ای استفاده شده است، ابتدا از بین ۲ ناحیه یزد به‌تصادف ناحیه ۲ و از بین دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه دولتی این ناحیه به‌تصادف دبیرستان‌ها دخترانه دولتی انتخاب شدند و در بین ۴ پایه دبیرستان به‌تصادف پایه دوم انتخاب شد و کلاس دوم این مدرسه به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شد و پرسشنامه اهمال‌کاری تحصیلی به ایشان داده شد و افرادی که دارای اهمال‌کاری تحصیلی بودند در دو گروه ۲۰ نفره انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند و بروی گروه آزمایش ۱۰ جلسه مهارت‌های تحصیلی شغلی اجرا شد و پس از اتمام دوره آموزشی، پرسشنامه‌ها مجدداً در بین دانش آموزان دو کلاس دوم (گواه و آزمایش) اجرا گردید، همچنین معدل ترم بهمن و خردادماه ایشان به عنوان ملاک برای پیشرفت تحصیلی‌شان ثبت شد. لازم به توضیح است که تعداد دانش آموزان کلاس دوم گروه گواه ۲۰ نفر و گروه آزمایش ۲۰ نفر بودند.

۳-۴- عوامل دموگرافیک

مشخصات جمعیت شناختی نمونه شامل میزان تحصیلات والدین، سن والدین، شغل و درآمد خانواده در جدول ۱-۳ تا ۴ -۳ ارائه گردیده است

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...