۲۰/۰

۵۴۹/۰*۹۱/۴۲۴/۰۱۰۳۸/۰*۲۳/۸۱۵/۰

* P < 01/0

همان طور که در جدول ۲-۳ مشاهده می‌شود آزمون معناداری t برای همه گویه ­ها بالاتر از ۲ است که بیانگر بارهای عاملی مناسب در مسیرهای انتخاب‌شده است. نمودار ۱-۳ الگوی عاملی تأییدی، بارهای عاملی هر سؤال و میزان خطاهای آن ‌را برای پرسشنامه­ محیط یادگیری کلاس نشان می‌دهد.

نمودار ۱-۳: بارهای عاملی و خطاهای اندازه ­گیری پرسشنامه­ محیط یادگیری کلاس

نتایج تحلیل عاملی نشان داد که همه‌ شاخص‌های برازش مدل تحلیل عاملی مرتبه‌ی اول هر سه زیر مقیاس پرسشنامه­ محیط یادگیری کلاس در حدﱢ مطلوبی می‌باشند. همچنین نتایج تحلیل عاملی گویه‌های پرسشنامه‌ نشان داد که این پرسشنامه از روایی مطلوبی برخوردار می‌باشد و شاخص‌های برازش مدل و همچنین بار عاملی سؤالات قابل قبول می‌باشند.

جدول۳-۳: آلفای کرونباخ پرسشنامه­ محیط یادگیری کلاس

تعداد
عامل­ها
تعداد ماده­ها
آلفای کرونباخ
۱- باورها و عقاید شخص
۳
۶۰/۰
۲- جوّ منفی کلاس
۳
۶۶/۰
۳- جوّ مثبت کلاس
۵
۵۹/۰

همان گونه که در جدول شماره ۳-۳ مشاهده می­ شود، ضرایب آلفای کرونباخ پرسشنامه محیط یادگیری کلاس مطلوب بوده که حاکی از همگونی و همسانی ماده­ های پرسشنامه­ فوق هستند.

۳-۴-۳ پرسشنامه­ راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ)

پینتریچ و دی­گروت (۱۹۹۰) پرسشنامه­ راهبردهای انگیزشی برای یادگیری را برای سنجش باورهای انگیزشی (۲۵ سؤال) و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (۲۲ سؤال) تدوین کرده ­اند. مقیاس باورهای انگیزشی، سه خرده آزمون خودکارآمدی، ارزش­گذاری درونی (جهت­گیری هدف) و اضطراب امتحان را شامل می­ شود. مقیاس یادگیری خودتنظیمی نیز دارای دو خرده آزمون استفاده از راهبردهای شناختی و خودتنظیمی برای کنترل شناخت (راهبردهای فراشناختی) است. در پژوهش حاضر از بخش ۲۵ سؤالی باورهای انگیزشی استفاده می­ شود. سؤالات ۲، ۶، ۹، ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۹، ۲۱، ۲۲ این پرسشنامه خودکارآمدی، سؤالات ۱، ۴، ۵، ۸، ۱۱، ۱۶، ۱۷، ۲۰، ۲۴ ارزش­گذاری درونی و سؤالات ۳، ۷، ۱۳، ۱۵، ۱۸، ۲۳، ۲۵ اضطراب امتحان را مورد سنجش قرار می­دهد. ماده­ های این پرسشنامه از نوع سؤالات بسته پاسخ است و دارای مقیاس پنج گزینه­ای از کاملاً موافقم (نمره­ی ۵) تا کاملاً مخالفم (نمره­ی ۱) ‌می‌باشد. در بررسی­ های پینتریچ و دی­گروت (۱۹۹۰؛ نقل در پیری و قبادی، ۱۳۹۲) برای تعیین پایایی پرسشنامه­ راهبردهای انگیزشی برای یادگیری، ضریب آلفای کرونباخ، برای عوامل سه­ گانه­ی باورهای انگیزشی یعنی خودکارآمدی، ارزش­گذاری درونی و اضطراب امتحان به ترتیب ۸۹/۰، ۸۷/۰ و ۷۵/۰ است. این پرسشنامه توسط حسینی نسب (۱۳۷۹؛ نقل در بیرامی و شالچی، ۱۳۹۰) به فارسی ترجمه شده و ضرایب آلفای کرونباخ برای خودکارآمدی، ارزش­گذاری درونی، اضطراب امتحان، راهبردهای شناختی و فراشناختی به ترتیب ۶۸/۰، ۴۱/۰، ۷۷/۰، ۶۴/۰ و ۶۸/۰ به دست آمده است. در پژوهش حاضر ضرایب آلفای کرونباخ برای خودکارآمدی ۸۰/۰، ارزش­گذاری درونی ۷۷/۰ و اضطراب امتحان ۸۱/۰ و برای کل مقیاس ضریب آلفای کرونباخ ۷۰/۰ به دست آمده است.

۵-۳ شیوه­ اجرای پرسشنامه ­ها و جمع ­آوری داده ­ها

با توجه ‌به این که یکی از متغیرهای پژوهش حاضر جوّ کلاس ‌می‌باشد لذا برای ارزیابی بهتر جوّ کلاس به جای اجرای پرسشنامه ­ها در خوابگاه­های دانشجویان سعی بر این بود تا دانشجویان در کلاس و با در نظر گرفتن همان درس و استادی که در آن ساعت با او کلاس دارند پرسشنامه ­ها را تکمیل نمایند. بدین منظور بعد از مشخص شدن کلاس­ها و هماهنگی قبلی با استاد مورد نظر، وارد کلاس شده و بعد از آگاه کردن دانشجویان از نحوه­ ‌پاسخ‌گویی‌ به سؤالات سه پرسشنامه و دادن اطمینان در خصوص محرمانه بودن اطلاعات، از دانشجویان خواسته شد تا بعد از تکمیل قسمت مربوط به اطلاعات فردی با در نظر گرفتن درسی که در آن ساعت دارند و استاد مرتبط با آن درس و به طور کلی جوّی که در آن کلاس وجود دارد به پرسشنامه ­های توزیع شده پاسخ دهند. به همه دانشجویان تأکید شد تا هر سه پرسشنامه را با در نظر گرفتن همان کلاس و استاد مرتبط با آن کلاس تکمیل نمایند.

۶-۳ شیوه­ تجزیه و تحلیل داده ­ها

در پژوهش حاضر از دو شیوه­ آمار توصیفی، برای معرفی گروه نمونه و آمار استنباطی، برای تجزیه و تحلیل داده ­های حاصل از اجرای پرسشنامه ­ها استفاده شده است. روش­های آمار توصیفی به کار گرفته شده، جداول و نمودارهای توزیع فراوانی و شاخص­ های توصیفی شامل میانگین و انحراف استاندارد می­باشند. در بخش آمار استنباطی نیز به منظور بررسی رابطه­ بین متغیرهای پژوهش و جهت بررسی اثر واسطه­ای باورهای انگیزشی از روش آماری تحلیل مسیر استفاده شده است. به منظور انجام محاسبات مربوط به الگوی ساختاری محاسبه­ ضرایب مسیر نرم­افزار (AMOS) مورد استفاده قرار گرفت.

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده ­ها

مقدمه

در این پژوهش اطلاعات توسط ۱۹۶ پرسشنامه از بین دانشجویان دانشگاه بیرجند با روش نمونه گیری خوشه­ای انتخاب و جمع ­آوری گردید. داده ­های گردآوری شده پرسشنامه ­ها، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در خصوص فرضیات مطرح شده نتیجه ­گیری آماری شده است.

در این فصل داده ­ها در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شده­ است. به منظور توصیف داده ­های مذکور و بررسی فرضیات از نرم افزار SPSS، نسخه­ ۲۲ و نرم افزار Amos استفاده گردید.

۱-۴ اطلاعات جمعیت­شناختی

الف) جنسیت

در این قسمت تعداد و درصد پاسخ ­دهندگان از نظر جنسیت بررسی می­ شود و نتایج در جدول ۱-۴ ارائه شده است.

جدول ۱-۴: فراوانی و درصد فراوانی نمونه­ ها بر حسب جنسیت

درصد فراوانی

فراوانی مطلق

جنسیت

۳۸٫۸%
۷۶
پسر
۶۱٫۲%
۱۲۰
دختر
۱۰۰%
۱۹۶
کل

با توجه به جدول ۱-۴، از ۲۰۰ نفر دانشجویی که به عنوان گروه نمونه انتخاب شده بودند، ۱۹۶ دانشجو به سؤالات پرسشنامه ­ها پاسخ دادند. از این تعداد، ۷۶ نفر دانشجوی پسر و ۱۲۰ نفر دانشجوی دختر بودند.

ب) مقطع تحصیلی

در این قسمت تعداد و درصد پاسخ ­دهندگان از نظر مقطع تحصیلی بررسی می­ شود و نتایج در جدول ۲-۴ ارائه شده است.

جدول ۲-۴: فراوانی و درصد فراوانی نمونه­ ها بر حسب مقطع تحصیلی

درصد فراوانی

فراوانی مطلق

مقطع تحصیلی

۹۰٫۸%
۱۷۸
کارشناسی
۹٫۲%
۱۸
کارشناسی ارشد
۱۰۰%
۱۹۶
کل

با توجه به جدول ۲-۴، از بین ۱۹۶ شرکت­کننده در پژوهش، ۸/۹۰ درصد پاسخگویان در مقطع کارشناسی و ۲/۹ درصد در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بودند.

پ) دانشکده­ی محل تحصیل

در این قسمت تعداد و درصد پاسخ ­دهندگان از نظر دانشکده­ی محل تحصیل بررسی می­ شود و نتایج در جدول ۳-۴ ارائه شده است.

جدول ۳-۴: فراوانی و درصد فراوانی نمونه­ ها بر حسب دانشکده­ی محل تحصیل

درصد فراوانی

فراوانی مطلق

دانشکده

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...