دانلود پایان نامه و مقاله – نمودار ۱-۳: بارهای عاملی و خطاهای اندازه گیری پرسشنامه محیط یادگیری کلاس – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۲۰/۰
۵۴۹/۰*۹۱/۴۲۴/۰۱۰۳۸/۰*۲۳/۸۱۵/۰
* P < 01/0
همان طور که در جدول ۲-۳ مشاهده میشود آزمون معناداری t برای همه گویه ها بالاتر از ۲ است که بیانگر بارهای عاملی مناسب در مسیرهای انتخابشده است. نمودار ۱-۳ الگوی عاملی تأییدی، بارهای عاملی هر سؤال و میزان خطاهای آن را برای پرسشنامه محیط یادگیری کلاس نشان میدهد.
نمودار ۱-۳: بارهای عاملی و خطاهای اندازه گیری پرسشنامه محیط یادگیری کلاس
نتایج تحلیل عاملی نشان داد که همه شاخصهای برازش مدل تحلیل عاملی مرتبهی اول هر سه زیر مقیاس پرسشنامه محیط یادگیری کلاس در حدﱢ مطلوبی میباشند. همچنین نتایج تحلیل عاملی گویههای پرسشنامه نشان داد که این پرسشنامه از روایی مطلوبی برخوردار میباشد و شاخصهای برازش مدل و همچنین بار عاملی سؤالات قابل قبول میباشند.
جدول۳-۳: آلفای کرونباخ پرسشنامه محیط یادگیری کلاس
تعداد
عاملها
تعداد مادهها
آلفای کرونباخ
۱- باورها و عقاید شخص
۳
۶۰/۰
۲- جوّ منفی کلاس
۳
۶۶/۰
۳- جوّ مثبت کلاس
۵
۵۹/۰
همان گونه که در جدول شماره ۳-۳ مشاهده می شود، ضرایب آلفای کرونباخ پرسشنامه محیط یادگیری کلاس مطلوب بوده که حاکی از همگونی و همسانی ماده های پرسشنامه فوق هستند.
۳-۴-۳ پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ)
پینتریچ و دیگروت (۱۹۹۰) پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری را برای سنجش باورهای انگیزشی (۲۵ سؤال) و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (۲۲ سؤال) تدوین کرده اند. مقیاس باورهای انگیزشی، سه خرده آزمون خودکارآمدی، ارزشگذاری درونی (جهتگیری هدف) و اضطراب امتحان را شامل می شود. مقیاس یادگیری خودتنظیمی نیز دارای دو خرده آزمون استفاده از راهبردهای شناختی و خودتنظیمی برای کنترل شناخت (راهبردهای فراشناختی) است. در پژوهش حاضر از بخش ۲۵ سؤالی باورهای انگیزشی استفاده می شود. سؤالات ۲، ۶، ۹، ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۹، ۲۱، ۲۲ این پرسشنامه خودکارآمدی، سؤالات ۱، ۴، ۵، ۸، ۱۱، ۱۶، ۱۷، ۲۰، ۲۴ ارزشگذاری درونی و سؤالات ۳، ۷، ۱۳، ۱۵، ۱۸، ۲۳، ۲۵ اضطراب امتحان را مورد سنجش قرار میدهد. ماده های این پرسشنامه از نوع سؤالات بسته پاسخ است و دارای مقیاس پنج گزینهای از کاملاً موافقم (نمرهی ۵) تا کاملاً مخالفم (نمرهی ۱) میباشد. در بررسی های پینتریچ و دیگروت (۱۹۹۰؛ نقل در پیری و قبادی، ۱۳۹۲) برای تعیین پایایی پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری، ضریب آلفای کرونباخ، برای عوامل سه گانهی باورهای انگیزشی یعنی خودکارآمدی، ارزشگذاری درونی و اضطراب امتحان به ترتیب ۸۹/۰، ۸۷/۰ و ۷۵/۰ است. این پرسشنامه توسط حسینی نسب (۱۳۷۹؛ نقل در بیرامی و شالچی، ۱۳۹۰) به فارسی ترجمه شده و ضرایب آلفای کرونباخ برای خودکارآمدی، ارزشگذاری درونی، اضطراب امتحان، راهبردهای شناختی و فراشناختی به ترتیب ۶۸/۰، ۴۱/۰، ۷۷/۰، ۶۴/۰ و ۶۸/۰ به دست آمده است. در پژوهش حاضر ضرایب آلفای کرونباخ برای خودکارآمدی ۸۰/۰، ارزشگذاری درونی ۷۷/۰ و اضطراب امتحان ۸۱/۰ و برای کل مقیاس ضریب آلفای کرونباخ ۷۰/۰ به دست آمده است.
۵-۳ شیوه اجرای پرسشنامه ها و جمع آوری داده ها
با توجه به این که یکی از متغیرهای پژوهش حاضر جوّ کلاس میباشد لذا برای ارزیابی بهتر جوّ کلاس به جای اجرای پرسشنامه ها در خوابگاههای دانشجویان سعی بر این بود تا دانشجویان در کلاس و با در نظر گرفتن همان درس و استادی که در آن ساعت با او کلاس دارند پرسشنامه ها را تکمیل نمایند. بدین منظور بعد از مشخص شدن کلاسها و هماهنگی قبلی با استاد مورد نظر، وارد کلاس شده و بعد از آگاه کردن دانشجویان از نحوه پاسخگویی به سؤالات سه پرسشنامه و دادن اطمینان در خصوص محرمانه بودن اطلاعات، از دانشجویان خواسته شد تا بعد از تکمیل قسمت مربوط به اطلاعات فردی با در نظر گرفتن درسی که در آن ساعت دارند و استاد مرتبط با آن درس و به طور کلی جوّی که در آن کلاس وجود دارد به پرسشنامه های توزیع شده پاسخ دهند. به همه دانشجویان تأکید شد تا هر سه پرسشنامه را با در نظر گرفتن همان کلاس و استاد مرتبط با آن کلاس تکمیل نمایند.
۶-۳ شیوه تجزیه و تحلیل داده ها
در پژوهش حاضر از دو شیوه آمار توصیفی، برای معرفی گروه نمونه و آمار استنباطی، برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از اجرای پرسشنامه ها استفاده شده است. روشهای آمار توصیفی به کار گرفته شده، جداول و نمودارهای توزیع فراوانی و شاخص های توصیفی شامل میانگین و انحراف استاندارد میباشند. در بخش آمار استنباطی نیز به منظور بررسی رابطه بین متغیرهای پژوهش و جهت بررسی اثر واسطهای باورهای انگیزشی از روش آماری تحلیل مسیر استفاده شده است. به منظور انجام محاسبات مربوط به الگوی ساختاری محاسبه ضرایب مسیر نرمافزار (AMOS) مورد استفاده قرار گرفت.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
در این پژوهش اطلاعات توسط ۱۹۶ پرسشنامه از بین دانشجویان دانشگاه بیرجند با روش نمونه گیری خوشهای انتخاب و جمع آوری گردید. داده های گردآوری شده پرسشنامه ها، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در خصوص فرضیات مطرح شده نتیجه گیری آماری شده است.
در این فصل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شده است. به منظور توصیف داده های مذکور و بررسی فرضیات از نرم افزار SPSS، نسخه ۲۲ و نرم افزار Amos استفاده گردید.
۱-۴ اطلاعات جمعیتشناختی
الف) جنسیت
در این قسمت تعداد و درصد پاسخ دهندگان از نظر جنسیت بررسی می شود و نتایج در جدول ۱-۴ ارائه شده است.
جدول ۱-۴: فراوانی و درصد فراوانی نمونه ها بر حسب جنسیت
درصد فراوانی
فراوانی مطلق
جنسیت
۳۸٫۸%
۷۶
پسر
۶۱٫۲%
۱۲۰
دختر
۱۰۰%
۱۹۶
کل
با توجه به جدول ۱-۴، از ۲۰۰ نفر دانشجویی که به عنوان گروه نمونه انتخاب شده بودند، ۱۹۶ دانشجو به سؤالات پرسشنامه ها پاسخ دادند. از این تعداد، ۷۶ نفر دانشجوی پسر و ۱۲۰ نفر دانشجوی دختر بودند.
ب) مقطع تحصیلی
در این قسمت تعداد و درصد پاسخ دهندگان از نظر مقطع تحصیلی بررسی می شود و نتایج در جدول ۲-۴ ارائه شده است.
جدول ۲-۴: فراوانی و درصد فراوانی نمونه ها بر حسب مقطع تحصیلی
درصد فراوانی
فراوانی مطلق
مقطع تحصیلی
۹۰٫۸%
۱۷۸
کارشناسی
۹٫۲%
۱۸
کارشناسی ارشد
۱۰۰%
۱۹۶
کل
با توجه به جدول ۲-۴، از بین ۱۹۶ شرکتکننده در پژوهش، ۸/۹۰ درصد پاسخگویان در مقطع کارشناسی و ۲/۹ درصد در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بودند.
پ) دانشکدهی محل تحصیل
در این قسمت تعداد و درصد پاسخ دهندگان از نظر دانشکدهی محل تحصیل بررسی می شود و نتایج در جدول ۳-۴ ارائه شده است.
جدول ۳-۴: فراوانی و درصد فراوانی نمونه ها بر حسب دانشکدهی محل تحصیل
درصد فراوانی
فراوانی مطلق
دانشکده
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 09:00:00 ب.ظ ]
|