نگاهی به پایان نامه های انجام شده درباره منابع ... |
احساس بی انصافی
طرد اجتماعی
ـ احساس شادمانی
۲-۱-۵. فرضیه های پژوهش:
با الهام از نظریه چلبی و مصاحبه های انجام گرفته میتوان اینگونه گمانهسازی کرد که در بین زنان سرپرست خانوار عدمپاسخگویی مؤثر به نیازها به کاهش احساس شادمانی منجر می شود و همچنین به نظر میرسد عدم پاسخگویی مؤثر به نیازها با ایجاد احساس نابرابری منجر به طرد اجتماعی شده است و طرد اجتماعی هم از طریق شکل دادن به احساس بیانصافی بر شادمانی زنان سرپرست خانوار تأثیر منفی گذاشته است. اما در نهایت با توجه به شرایط و وضعیت جمعیت نمونه این پژوهش و با تمرکز به دستگاه چارچوب نظری پژوهش حاضر که بر گرفته از ادبیات نظری شادمانی و طرد اجتماعی و در رأس آن نظریه چلبی در مورد ربط دادن این دو متغیر به همدیگر است و همچنین تجربه زیسته زنان سرپرست خانوار از مطرودیت، میتوان گفت که طرد اجتماعی با ساز و کارهای منفی خود احساس شادمانی این قشر از زنان را کاهش میدهد.
بنابراین با توجه به مدل نظری تحقیق، فرضیات زیر قابل استنتاج میباشند که در بین زنان سرپرست خانوار:
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
- عدم پاسخگویی مؤثر به نیازها، احساس نابرابری را افزایش میدهد.
- عدم پاسخگویی مؤثر به نیازها، طرد اجتماعی را افزایش میدهد.
- عدم پاسخگویی مؤثر به نیازها، احساس شادمانی را کاهش میدهد.
- احساس نابرابری، طرد اجتماعی را افزایش میدهد.
- احساس نابرابری، احساس شادمانی را کاهش میدهد.
- طرد اجتماعی، احساس بیانصافی را افزایش میدهد.
- احساس بیانصافی، احساس شادمانی را کاهش میدهد.
- طرد اجتماعی، احساس شادمانی را کاهش میدهد.
۳-۱. مقدمه
چگونگی سنجش میزان احساس شادمانی و یا خوشبختی ذهنی افراد نیز یکی از مباحثی است که طی سالها، مورد جدال صاحبنظران این حوزه قرار گرفته است، ولی اکنون پس از چند دهه پژوهشهای معتبر، میتوان بیان کرد که شادمانی می تواند با گزارش خود افراد اندازه گیری شود(گالاتزر، ۲۰۰۰: ۵۰۲). دورکیم نیز پیش از این در کتاب تقسیم کار اجتماعی بیان کرده بود: « تنها خود فرد برای داوری درباره خوشبختیاش شایستگی دارد؛ فرد اگر خودش را خوشبخت احساس کند، بیگمان خوشبخت است »(دورکیم، ۱۳۶۹: ۲۶۲ ).
در فصل گذشته به طرح دیدگاه های نظری، تجربی، چارچوب نظری، مدل تحلیلی و فرضیات تحقیق پرداخته شد. در این فصل به بیان روش تحقیق، جامعۀ آماری، روش نمونه گیری و حجم آن، عملیاتی کردن مدل تحلیلی و سرانجام اعتبار و پایائی پرسشنامۀ ساخته شده، پرداخته می شود. برای رسیدن به این منظور مراحل زیر در این پژوهش طی شده است:
۳-۱-۱. روش تحقیق
مطالعه حاضر از نوع کمی(پیمایش) بوده است از آنجا که هر تحقیق کمی هم دارای مقدمات و بررسیهای کیفی البته در معنای خودش شامل مصاحبه با گروه های مختلف و از جمله جمعیت مورد بررسی میباشد بنابراین پژوهش حاضر هم برای انتخاب بهترین تئوری و درک مفهوم شادمانی و عوامل ایجاد کنندۀ آن از منظر خود زنان سرپرست خانوار، مصاحبهای نیمهساختاریافته با تعدادی از این زنان انجام داده است و معنا و مفهوم متغیرها و مفاهیم را از زبان و ذهنیت خود جمعیت هدف شناسایی کرده است و سپس با روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه جهت جمعآوری اطلاعات در مرحلۀ کمی استفاده نموده است. زمان جمعآوری اطلاعات با بهره گرفتن از مصاحبه، از اواخر بهمن تا اواخر اسفند ۹۳ و با بهره گرفتن از پرسشنامه، از اوایل اردیبهشت تا آخر تیر ۹۴ طول کشیده است. پیمایش[۱۷۶] یکی از روشهای تحقیق اجتماعی است که در آن اعضای جامعه آماری به پرسشهایی در مورد موضوع مورد مطالعه محقق، پاسخ میدهند. آنها این کار را یا از طریق پرکردن “پرسشنامهای” که در اختیار آنها قرار میگیرد و یا شفاهاً از طریق “مصاحبه” انجام میدهند(عضدانلو، ۱۳۸۸: ۱۶۵). همچنین روش کیفی هر گونه واکاوی و تعمق در زندگی، تجربیات زیسته یا سپری شده، رفتارها، هیجانات، احساسات مردم و همین طور عملکرد سازمانی، نهضتهای اجتماعی پدیده های فرهنگی و تعاملهای میان ملتها را در برمیگیرد (اشتراوس و کربین[۱۷۷]، ۱۹۹۸: ۱۰-۱۱). بنا بر آنچه که ذکر شد در این پژوهش ابتدا با بهره گرفتن از مصاحبه نیمه ساختاریافته، تجربه زیسته جمعیت هدف نسبت به موضوع پژوهش برای محقق به نحو آشکاری باز شده و در بخش کمی از مفاهیم و مقولات استخراج شده از این مصاحبه ها، برای تدوین مدل تحلیلی و عملیاتی کردن بعضی از متغیرها استفاده شده است. اما روش پیمایش در این پژوهش بعد از عملیاتی کردن متغیرها و مفاهیمها و تعیین شاخص ها مربوط و ساختن گویه با بهره گرفتن از تکنیک پرسشنامه اجر گردیده است. سوألات مورد نظر در این پژوهش به صورت سوألات بسته با بهره گرفتن از طیف لیکرت و تعدادی سوأل باز بوده است.
۳-۱-۲. جامعه آماری
جامعه آماری عبارت از مجموعۀ اشیاء یا نمودهایی که یک یا چند صفت مشترک داشته و یکجا در نظر گرفته می شود و آن را با نماد N نشان می دهند(منصورفر، ۱۳۸۴: ۲). تعیین جامعۀ آماری هر تحقیقی با توجه به ضرورت موضوع و محدودیتهای علمی و امکاناتی که برای انجام تحقیق در دسترس محقق قرار دارد مشخص می شود بر این اساس جامعۀ آماری این پژوهش، زنان سرپرست خانوار تهران است. از جمله شرایط انتخاب جامعۀ آماری از این قبیل بوده است: ۱- جمعیت هدف در تهران ساکن بوده یعنی شهرستانها و شهرهای کوچک اطراف تهران مدنظر نبوده است ۲- علت سرپرستی این زنان طلاق و فوت، اعتیاد، متواری بودن، از کارافتادگی، بیماری و زندانی بودن همسر بوده است ۳- محدودیت سنی در انتخاب جمعیت هدف مدنظر نبوده است ۴- شاغلین و غیر شاغلین جزء جامعۀ آماری بوده است.
۳-۱-۳. شیوه نمونه گیری و حجم نمونه
نمونه گیری در پژوهشهای کیفی و کمی تفاوت بسیار دارد انتخاب مشارکتکنندگان در پژوهش کیفی با هدف دستیابی به بیشترین اطلاعات در مورد پدیده مورد بررسی انجام می شود. در پژوهش کمی تأکید بسیار زیادی بر انتخاب تصادفی(شانس برابر برای انتخاب همه اعضای جامعه پژوهش) وجود دارد و نمونه گیری به صورت احتمالی انجام میگیرد اما در پژوهش کیفی نمونه پژوهش یا مشارکتکنندگان، انتخاب یا دعوت میشوند و نمونه گیری غیراحتمالی است که عناصر با شانس شناخته شده یا از پیش تعیین شده ای به عنوان آزمودنی انتخاب نمیشوند (رنجبر،۱۳۹۱: ۲۳۸-۲۴۴). در پژوهشهای کیفی به طور معمول تعداد نمونه کمتری احتیاج است علت آن فرض متفاوت در مورد دانش در پژوهشهای کیفی به نسبت پژوهش کمی میباشد در پژوهشهای کمی به دلیل اعتبار خارجی نیاز به نمونه گیری تصادفی و تعداد نمونه بیشتری وجود دارد(جلالی،۱۳۹۱: ۳۱۱). همانطور که ذکر شد جمعیت مورد مطالعه این پژوهش زنان سرپرست خانوار تهران است که از دو روش نمونه گیری گلولهبرفی[۱۷۸] و نمونه گیری در دسترس[۱۷۹] برای انتخاب نمونه از میان آنها استفاده شده است. این پژوهش در قسمت مصاحبه های صورت گرفته با جمعیت هدف از روش نمونه گیری گلولهبرفی استفاده کرده است. یکی از رویکردهای متداول در نمونه گیری متوالی یا متواتر، نمونه گیری گلوله برفی است. این نوع نمونه گیری یک روش غیراحتمالی است که حالت انتخاب تصادفی نیز دارد. این روش زمانی مناسب است که اعضای یک گروه یا جامعه به راحتی قابل مشخص شدن نباشند در این روش پژوهشگر ابتدا افرادی را شناسایی می کند و پس از دریافت اطلاعات از آنها میخواهد که فرد یا افراد دیگری را به وی معرفی کنند(ببی[۱۸۰]، ۱۳۸۴). استفاده از روش اشباع داده در پژوهشهای کیفی به عنوان استاندارد طلایی پایاننمونه گیری در نظر گرفته می شود این پژوهش در طی مصاحبۀ با ۳۰ نفر از زنان سرپرست خانوار تهران به اشباع نظری رسیده است.
اما در بخش کمی از نمونه گیری در دسترس استفاده شده است این نوع نمونه گیری غیر احتمالی رایج است که باید آن را با احتیاط و فقط برای مقاصد خاص به کار برد. احتمال معرف بودن نمونه در این تکنیک کمتر از هر تکنیک دیگری است. در این شیوه با هر کسی که مایل به پاسخگویی است مصاحبه می شود. این نوع نمونه گیری برای آزمونهای مقدماتی پرسشنامه یا تحقیقات اکتشافی برای اطلاع از دیدگاه های مختلف و طبقه بندی انواع آنها استفاده می شود ولی نمی توان با آن مدعی معرف بودن چیزی جز خود نمونه بود(دواس، ۱۳۹۲: ۸۵-۸۶). در بخش کمی این پژوهش، برای انتخاب نمونه مورد نظر به یکی از مراکز حمایت کننده از زنان سرپرست خانوار مراجعه شد[۱۸۱] علت انتخاب این مرکز مراجعه زنان سرپرست خانوار از تمام نقاط تهران به آنجا بود است. از آنجا که لیستی از جمعیت هدف در اختیار پژوهشگر قرار داده نشد بنابراین از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد و برای اینکه انتخاب نمونه به صورت تصادفی باشد به مدت سه ماه در روزهای متفاوت هفته به این مرکز مراجعه و پرسشنامه ها در اختیار پاسخگویان قرار داده شد. اما حجم نمونه بخش کمی با مراجعه به کتاب دواس انتخاب شد. در این زمینه دواس میگوید در جمعیتی که اکثر افراد یا فقط معدودی از افراد به گونه خاصی به پرسش پاسخ می دهند حجم نمونه کوچکتر خواهد بود. فیالمثال در جمعیتی که در آن ۵۰ درصد مایل به انتخاب حزب کارگر و ۵۰ درصد بقیه مایل به انتخاب حزب دیگرند مستلزم نمونه بزرگتری است تا در جایی که ۸۰ درصد(یا فقط ۲۰ درصد) مایل به انتخاب حزب کارگرند(دواس، ۱۳۹۲: ۷۹). در نتیجه پژوهش حاضر نیز با توجه به عدم در اختیار داشتن لیستی از جمعیت هدف در مرحله پیش آزمون با ۳۰ پرسشنامه شاخص متغیر اصلی، شادمانی را ساخته و به دو گروه شاد و ناشاد تقسیم نموده است. بر اساس فراوانی گرفته شده از این شاخص میزان ناشاد بودن جامعه آماری ۸۰ درصد بوده است و بر این اساس حجم ۱۸۰ نمونه در این تحقیق انتخاب شد.
۳-۱-۴. واحد تحلیل
در هر تحقیقی واحد تحلیل می تواند خرد، میانه و کلان در نظر گرفته شود. با توجه به موضوع پژوهش حاضر و فرضیه های آن، به بررسی متغیرهایی پرداختهایم که در سطح خرد مطرح میباشند، بنابراین واحد تحلیل در این تحقیق فرد است.
۳-۱-۵. روش جمعآوری اطلاعات
یکی از بخشهای اساسی هر کار پژوهشی را مرحله جمعآوری اطلاعات تشکیل میدهد و اطلاعات برای افراد مهمترین منبع تصمیم گیری میباشد. چناچه کار جمعآوری اطلاعات به شکل منظم و صحیح صورت پذیرد کار تجزیه، تحلیل و نتیجه گیری از داده ها با سرعت و دقت خوبی انجام خواهد شد. برای جمعآوری اطلاعات در کارهای پژوهشی روشهای مختلفی را مورد استفاده قرار می دهند. مهمترین ابزارهای جمعآوری داده ها مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه میباشد که از طریق این ابزارها اطلاعات تفصیلی(کمی و کیفی) مناسبی در اختیار پژوهشگران قرار میگیرد(موسوی و مرادی، ۱۳۸۴: ۴). در پژوهش حاضر از دو تکنیک اطلاعات مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده است. در این پژوهش ابتدا در مرحلۀ اکتشافی از مصاحبۀ نیمه ساختاریافته استفاده شده است. مصاحبه نیمه ساختار یافته مصاحبهای است که در آن سؤالات مصاحبه از قبل مشخص می شود و از تمام پاسخ دهندگان، پرسشهای مشابه پرسیده می شود؛ اما آنها آزادند که پاسخ خود را به هر طریقی که میخواهند پاسخ دهند. البته در راهنمای مصاحبه جزئیات مصاحبه، شیوه بیان و ترتیب آنها ذکر نمی شود. این موارد در طی فرایند مصاحبه تعیین می شوند (دلاور، ۱۳۸۳: ۱۵۷- ۱۵۸؛ ببی، ۱۳۸۴: ۶۰۰). اما جمعآوری اطلاعات در پژوهشهایی با روش پیمایش غالباً پرسشنامه میباشد که پژوهش حاضر نیز از این امر مستثنی نبوده است. در واقع پرسشنامه تکنیک بسیار ساختمندی برای گردآوری دادههاست که در آن از هر پاسخگویی مجموعه یکسانی از پرسشها پرسیده می شود. به همین دلیل پرسشنامه شیوه بس کارآمدی برای تشکیل ماتریس متغیر بر حسب مورد برای نمونهها بزرگ فراهم می آورد(دواس، ۱۳۹۲: ۸۷).
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-09-25] [ 12:40:00 ب.ظ ]
|