مقالات و پایان نامه ها در رابطه با بهینه سازی ... |
- محاسبات به طور دقیق انجام می شوند و هیچ گونه تقریبی نظیر خطی سازی تابع هدف، گرد کردن نتایج و تغییر متغیرهای گسسته به پیوسته و برعکس وجود ندارند.
واژگان الگوریتم ژنتیک
مفاهیم اولیه ، که در فهم الگوریتم ژنتیک بسیار حیاتی هستند، عبارتند از:
کروموزوم: رشته یا آرایهای از رقمهاست و شکل رمز شده جواب محتمل مساله است.
جمعیت: مجموعه ای از کروموزومها را جمعیت گویند. الگوریتم ژنتیک با مجموعه ای از کروموزوم ها کار می کند.
نسل: هر تکرار از الگویتم ژنتیک را یک نسل گویند.
تابع برازش: تابعی است که مقادیر متغیرهای مساله در آن قرار میگیرد و مطلوبیت هر جواب را مشخص میسازد.
فرایند های اصلی الگوریتم ژنتیک
عملگر ژنتیک، فرایند انتقال موروثی ژنها را برای ایجاد فرزندان جدید در هر نسل تقلید می کند. بخش مهمی از الگوریتم ژنتیک ایجاد کروموزومهای جدید موسوم به فرزندان از طریق کروموزمهای قدیمی، موسوم به والدین است. این فرایند مهم توسط عملگرهای ژنتیک صورت میگیرد. به طور کلی، این اعمال توسط دو عملگر عمده انجام می شوند: عملگر تقاطع و عملگر جهش.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
- عمگر تقاطع: بر روی دو کروموزوم اعمال می شود و دو فرزند به وسیله ترکیب ساختار دو کروموزوم والد ایجاد میشوند.
- عملگر جهش: این عملگر در کروموزومهای متفاوت، تغییرات تصادفی برنامه ریزینشدهای ایجاد می کند و ژن هایی را که در جمعیت اولیه وجود نداشته اند، وارد جمعیت می کند.
- مکانیزم انتخاب: برای انتخاب بهترین جوابها برای تولید مجدد جمعیت جدید باید از روشی استفاده کرد که حتی الامکان بهترین جواب را انتخاب کند. در این پایان نامه، از روش انتخاب چرخ رولت استفاده می شود.
مراحل اجرای الگوریتم ژنتیک
پس از بیان مفاهیم پایهای الگوریتم ژنتیک، اینک می توان مراحل مختلف استفاده از این الگوریتم را بررسی کرد. برای این مراحل، ابتدا با توجه به مساله، متغیرهایی که باید تعیین شوند، مشخص میشوند. سپس، آنها را به نحو مناسبی کدگذاری و به شکل کروموزوم نمایش میدهیم. بر اساس تابع هدف، مقدار برازندگی برای کروموزومها تعریف می شود و جمعیت اولیه دلخواهی نیز به طور تصادفی انتخاب می شود. پس از آن، مقدار تابع برازندگی برای هر کروموزوم جمعت اولیه حساب می شود. سپس مراحلی مطابق با شکل ۳-۲ طی میشوند.
شکل ۳‑۲ یک نمودار گردشی برای الگوریتم ژنتیک
کلیات الگوریتم زنبور عسل
در علوم کامپیوتر و تحقیق در عملیات، الگوریتم زنبور عسل یک الگوریتم جستجو بر مبنای جمعیت است که در سال ۲۰۰۵ توسط کاراباگو[۳۲] پیشنهاد شد]۵۴[. در حالت پایه الگوریتم ترکیبی از انواع جستجو در همسایگی را به وسیله جستجوی تصادفی انجام میدهد. این الگوریتم می تواند برای بهینه سازی ترکیبی و تابعی استفاده شود.
رفتار زنبور عسل
یک کلونی زنبور عسل می تواند مسافتهای طولانی را طی کند و نیز در جهت های گوناگون پخش شود تا منابع غذایی را پیدا کند و از آن ن بهره برداری کند. قطعات گلدار با مقادیر زیادی شهد و گرده که با تلاشی کم قابل جمع آوری است، به وسیله تعداد زیادی زنبور بازدید میشود، به طوری که قطعاتی از زمین که گرده یا شهد کمتری دارند، تعداد کمتری زنبور را جلب میکند. فرایند جستجوی غذای یک کلونی به وسیله زنبورهای دیدهبان[۳۳] آغاز میشود که برای جستجوی منبع غذایی امید بخش (دارای امید بالا برای وجود شهد یا گرده) فرستاده میشوند. زنبورهای دیدهبان به صورت تصادفی از منبع غذایی به منبع دیگر حرکت میکنند. در طول فصل برداشت محصول (گلدهی)، کلونی با آماده نگه داشتن تعدادی از جمعیت کلونی به عنوان زنبور دیدهبان به جستجوی خود ادامه میدهد. هنگامی که جستجوی همه منبع غذایی پایان یابد، هر زنبور دیدهبان، بالای منبع غذایی که اندوختهی کیفی مطمینی از شهد و گرده دارد، رقص خاصی را اجرا میکند. این رقص که به نام رقص چرخشی[۳۴] شناخته می شود، اطلاعات مربوط به منبع غذایی (نسبت به کندو)، فاصله تا منبع غذایی و کیفیت منبع غذایی را به زنبورهای دیگر انتقال میدهد. این اطلاعات زنبورهای دیگر و پیرو را به سوی منبع غذایی میفرستد. بیشتر زنبورهای پیرو به سوی منبع غذایی میروند که امید بخشتر هستند و امید بیشتری برای یافتن شهد و گرده در آنها وجود دارد. وقتی همه زنبورها به سمت ناحیهای مشابه بروند، دوباره به صورت تصادفی و به علت محدوده رقصشان در پیرامون منبع غذایی پراکنده میشوند تا به موجب این کار سرانجام نه یک منبع غذایی ، بلکه بهترین گلهای موجود درون آن تعیین موقعیت شوند. الگوریتم زنبور عسل نقطهای در فضای پارامتری متشکل از پاسخ های ممکن را به عنوان منبع غذا بررسی می کند. زنبورهای دیدهبان ( کارگزاران شبیه سازی شده) به صورتی تصادفی فضای پاسخها را ساده می کنند و به وسیله تابع شایستگی کیفیت، موقعیتهای بازدید شده را گزارش می دهند. جوابهای ساده شده رتبه بندی میشوند و دیگر زنبورها نیروهای تازهای هستند که فضای پاسخها را در پیرامون خود برای یافتن بالاترین رتبه محلها جستجو می کنند که منبع غذایی (گلزار) نامیده میشود. الگوریتم به صورت گزینشی دیگر منبع غذایی را برای یافتن نقطهی بیشینهی تابع شایستگی جستجو میکند.
ویژگی مشترک الگوریتمها
در این بخش، ویژگیهای مشترک دو الگوریتم ارائه می شوند.
محاسبه مقادیر برازش
برازش هر جواب برابر است با بزرگترین ضریب ماتریس تقاضای سفر بدست آمده از حل جواب یا µ.
برای محاسبه مقدار µ برای هر جواب، با ثابت در نظر گرفتن متغیرهای تصمیم گیری توپولوژی شبکه ( yl، zij و kij ) با بهره گرفتن از روش موضعی مقدار سیگنال را محاسبه و بهنگام می کنیم. سپس، با بهره گرفتن از رویه جستجوی خطی مقدار بهینه تابع هدف در هر تکرار بدست می آید.
(۳-۱۵)
برای محاسبه مقدار µ، یک روش حل دقیق بر پایه جستجوی خطی توسعه یافته است. از آنجا که تابع هدف مدل سطح بالای U متشکل از یک متغیر و به صورت خطی است، لذا جواب بهینه آن حتماً در مرز فضای موجه قرار دارد. بنابراین، جواب بهینه مقداری است که همه محدودیتهای (۳-۱۵) به ازای آن ارضا شده باشند و افزایش در مقدار آن منجر به ناموجه شدن جواب به ازای دستکم یکی از این محدودیتها شود. بر اساس این ایده، روش حل توسعه یافته برای محاسبه ظرفیت ذخیره بهینه خود در دو مرحله عمل می کند: در مرحله اول، سعی میشود که یک کران بالای UB و یک کران پایین LB اولیه برای مقدار µ بدست آید و در مرحله دوم، با کمک جستجوی خطی یک بعدی، مقدار بهینه متغیر محاسبه می شود.
از آنجا که مقدار بهینه بر روی مرز فضای جوابهای شدنی قرار دارد، بنابراین کران پایین آن یک مقدار در داخل فضای شدنی و کران بالای آن یک مقدار در خارج از فضای شدنی خواهد بود. به منظور تعریف کرانهای بالا و پایین اولیه، از مقدار ۰ برای متغیر آغاز می شود و هر بار یک مقدار ثابت کوچکتر از ۱ به آن اضافه می شود تا جایی که مقدار متغیر در خارج از فضای شدنی قرار گیرد. مقدار افزایشی انتخاب شده برای الگوریتم برابر ۰٫۵ است. قابل ذکر است که این مقدار افزایشی بر این اساس انتخاب شدهاست که مقدار حداکثر ضریب ماتریس تقاضا در شبکه های واقعی معمولاً یک یا حداکثر دو رقمی است. قدمها به شرح زیر هستند:
آماده سازی: قرار ده µ =۰ ؛ LB=0 ؛ UB=∞.
مرحله اول: قدمهای زیر را تا زمانی که مقدار UB تغییر کند، تکرار کن:
- قرار ده µ=µ+۰٫۵٫
- مقدار بهینه متغیر سیگنال را با بهره گرفتن از روش موضعی تنظیمات سیگنال محاسبه کن. مقادیر تعادلی xij را با حل مساله سطح پایین و با توجه به مقدار متغیر سیگنال محاسبه کن.
- اگر همه محدودیتهای (۳-۵) برقرارند، آنگاه قرار ده LB=µ ، در غیر اینصورت قرار ده UB=µ.
- قرار ده µa=LB و µb=UB.
مرحله دوم: مادام که µa - µb>ε تکرار کن:
- قرار ده λ = (µa+ µb)/2.
- مقدار بهینه متغیر سیگنال را با بهره گرفتن از روش موضعی تنظیمات سیگنال محاسبه کن. مقادیر تعادلی xij را با حل مساله سطح پایین و با توجه به مقدار متغیر سیگنال محاسبه کن.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-09-27] [ 07:41:00 ب.ظ ]
|