گسترش دانش بومی

تعداد۹۷۹۷۹۷۹۷پارامترهای نرمالمیانگین۳٫۶۸۰۴۳٫۶۹۰۷۴٫۰۳۰۹۳٫۱۸۵۶انحراف استاندارد۱٫۰۶۶۰۱.۹۳۹۴۲۱٫۰۶۵۱۱۱٫۳۲۵۴۷پارامترهامطلق.۱۸۲.۲۶۸.۲۴۱.۲۱۵مثبت.۱۸۲.۱۸۵.۱۸۱.۱۱۵منفی-.۱۷۵-.۲۶۸-.۲۴۱-.۲۱۵مقدار کلموگروف-اسمیرنوف۱٫۷۸۹۲٫۶۴۱۲٫۳۷۶۲٫۱۱۸سطح معناداری.۰۰۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰

با توجه به داده های جدول ۴-۳ مشاهده می شود که سطح معناداری (Sig ) آزمون نرمال بودن داده در متغیر یاد شده کوچکتر از ۰٫۰۵ می‌باشد. ‌بنابرین‏ با اطمینان ۹۵/۰ می توان بیان نمود که متغیرهای یادشده از مفروضه نرمال بودن برخوردار نمی باشند(با توجه ‌به این که برای نرمال بودن باید سطح معناداری کسب شده بزرگتر از ۰٫۰۵ باشد)، ‌بنابرین‏ نمی توان از آزمون های پارامتریک جهت آزمون فرضیه های تحقیق استفاده کرد. ‌بنابرین‏ از خی دو استفاده می شود:

آزمون فرضیه‌ها:

فرضیه اول: انواع موسیقی بومی در جذب گردشگر تأثیر دارد.

برای بررسی فرضیه فوق از آزمون خی دو به شرح جدول زیر استفاده شد ؛

جدول شماره ۴-۴: آزمون خی دو

تاثیر انواع موسیقی بومی در جذب گردشگر

شاخص ها

میانگین

مقدار خی دو

درجه آزادی

سطح معناداری

۶۸/۳

۹۹/۳۰

۴

۰۰۱/۰

با توجه به داده های جدول ۴-۴ و سطح معناداری آزمون ( ۰۰۱/۰ =p ) و کوچکتر بودن آن از ( ۰۱/۰ p <) می توان نتیجه گرفت که آزمون معنادار می‌باشد. یعنی انواع موسیقی بومی در جذب گردشگر تاثیر دارد. همچنین مقدار میانگین کسب شده نیز نشان می‌دهد(۶۸/۳) که بیشتر افراد نیز معتقدند که انواع موسیقی بومی در جذب گردشگر تاثیر بالایی دارد.

فرضیه دوم: اشکال اجرائی موسیقی بومی در جذب گردشگر تأثیر دارد.

برای بررسی فرضیه فوق نیز از آزمون خی دو به شرح جدول زیر استفاده شد ؛

جدول شماره ۴-۵: آزمون خی دو

تاثیر اشکال اجرایی موسیقی بومی در جذب گردشگر

شاخص ها

میانگین

مقدار خی دو

درجه آزادی

سطح معناداری

۶۹/۳

۰۵/۵۳

۴

۰۰۱/۰

با توجه به داده های جدول ۴-۵ و سطح معناداری آزمون ( ۰۰۱/۰ =p ) و کوچکتر بودن آن از ( ۰۱/۰ p <) می توان نتیجه گرفت که آزمون معنادار می‌باشد. یعنی اشکال اجرایی موسیقی بومی در جذب گردشگر تاثیر دارد. همچنین مقدار میانگین کسب شده نیز نشان می‌دهد(۶۹/۳) که بیشتر افراد نیز معتقدند که اشکال اجرایی موسیقی بومی در جذب گردشگر تاثیر بالایی دارد.

فرضیه سوم: اجرای موسیقی در مکان های گردشگری در جذب گردشگر تأثیر دارد.

برای بررسی فرضیه فوق نیز از آزمون خی دو به شرح جدول زیر استفاده شد ؛

جدول شماره ۴-۶: آزمون خی دو

تاثیر اجرای موسیقی در مکان های گردشگری در جذب گردشگر

شاخص ها

میانگین

مقدار خی دو

درجه آزادی

سطح معناداری

۰۳/۴

۱۴/۵۶

۴

۰۰۱/۰

با توجه به داده های جدول ۴-۶ و سطح معناداری آزمون ( ۰۰۱/۰ =p ) و کوچکتر بودن آن از ( ۰۱/۰ p <) می توان نتیجه گرفت که آزمون معنادار می‌باشد. یعنی اجرای موسیقی در مکان های گردشگری در جذب گردشگر تاثیر دارد. همچنین مقدار میانگین کسب شده نیز نشان می‌دهد(۰۳/۴) که بیشتر افراد نیز معتقدند که اجرای موسیقی در مکان های گردشگری در جذب گردشگر تاثیر بالایی دارد.

فرضیه چهارم: گسترش دانش موسیقی در جذب گردشگر تأثیر دارد.

برای بررسی فرضیه فوق نیز از آزمون خی دو به شرح جدول زیر استفاده شد ؛

جدول شماره ۴-۷: آزمون خی دو

تاثیر گسترش دانش موسیقی در جذب گردشگر

شاخص ها

میانگین

مقدار خی دو

درجه آزادی

سطح معناداری

۱۸/۳

۳۷/۱۰

۴

۰۳۵/۰

با توجه به داده های جدول ۴-۷ و سطح معناداری آزمون ( ۰۳۵/۰ =p ) و کوچکتر بودن آن از ( ۰۵/۰ p <) می توان نتیجه گرفت که آزمون معنادار می‌باشد. یعنی گسترش دانش موسیقی در جذب گردشگر تاثیر دارد. همچنین مقدار میانگین کسب شده نیز نشان می‌دهد(۱۸/۳) که بیشتر افراد نیز معتقدند که گسترش دانش موسیقی در جذب گردشگر تاثیر متوسط به بالایی دارد.

فصل پنجم

بحث و نتیجه گیری

۵-۱ مقدمه

در این پژوهش که با هدف بررسی تاثیر موسیقی بومی در جذب گردشگر انجام شد، پس از اجرای پژوهش و تحلیل داده ها، حال در این فصل به جمعیندی و بحث و نتیجه گیری پرداخته می شود.

۵-۲ نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه‌ها

نتایج نشان داد که انواع موسیقی بومی، اشکال اجرائی موسیقی، اجرای موسیقی در مکان های گردشگری و گسترش دانش موسیقی در جذب گردشگر تأثیر دارند. در این خصوص پژوهش های همسویی یافت نشد اما در رابطه با نقش عوامل فرهنگی در جذب گردشگر می توان به بررسی قربانی و همکاران(۱۳۹۲) اشاره داشت. این محققان در بررسی خود عنوان داشتند، هرچه مدیران شهری دارای تحصیلات، تجربه، تخصص مرتبط با امور گردشگری و همچنین بومی باشند، گردشگری شهر بوشهر به سمت پایداری بیشتری خواهد رفت و در این راستا توجه به عوامل بومی بسیار مؤثر می‌باشد.

همچنین در این راستا حسینی و همکاران(۱۳۹۲) نیز عنوان نمودندگردشگری یکی از شاخص هایی است که روابط بین افراد را تنظیم می‌کند، در این میان گردشگری فرهنگی که به فرایند بازدید از مکان ها و آثار فرهنگی و شناخت جوامع مختلف مربوط می شود، بیش از انواع دیگر گردشگری در این موضوع مؤثر است. رنجبریان و همکاران نیز در سال ۱۳۹۲ در بررسی خود بیان کردندامروزه گردشگری به عنوان یکی از صنایع پر درآمد در سطح ملی و بین‌المللی مطرح است. یکی از عوامل مهم در رشد و توسعه این صنعت برنامه ریزی بهینه برای ارائه خدمات مناسب است. ‌بنابرین‏ توجه به عوامل مؤثر بر این صنعت می‌تواند موجبات کسب و کار برای ساکنین هر منطقه را فراهم کند. که در این راستا این بررسی نیز همسوی با پژوهش فوق به بررسی عوامل مؤثر بر افزایش گردشگر پرداخته بود.

از طرفی، حبیب و حسینی نیا(۱۳۹۲) نیز عنوان داشتند امروزه گردشگری فرهنگی پدیده ای اجتماعی است و شهرها همانند متنی فرهنگی در ایجاد تجارب فرهنگی و انتقال معانی فردی و جمعی افراد مطرح می‌باشند. در این خصوص استفاده از شیوه های نمایش فرهنگی هر منطقه می‌تواند عاملی در توسعه گردشگری و افزایش گردشگر باشد که این مسئله نیازمند برنامه ریزی و توجه به عوامل فرهنگی می‌باشد که این بررسی نیز تا حدودی همسوی با پزوهش فوق می‌باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...